Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

Hmmm. nog förekommer det bland de raserna du nämner också. Vet en viss isabellfärgad nordsvensk som får ta hur mycket skitsnack som helst pga ren avundsjuka.SUPERSNYGG!!

Eftersom jag inte ens tänker i dessa banor du nämner så har jag inte ens lagt märke till det :crazy

Enda diskussion som hettat är WSB och Nevele Pride. Men det är i helt andra områden.

AM

angående araber...

de är ju godkända för avel om de har kulorna kvar... betyder det då att man inte får visa en arabhingst överhuvudtaget?

ska ju betäcka mitt sto, om hon skulle få ett hingstföl, får jag då inte lägga ut bilder på fölet?

eller vart dras gränsen?

om det nu skulle bli ett hingstföl så är jag iaf gärna med i de trådarna "hur går det för...."

eller räknas de som avelshingstar när man tar emot främmande ston eller vad? vart dras gränsen :confused:

kanske därför att hon är den enda som valt att inte ha ett anonymt nick..

jag tycker det är kul att se bilder på hingstarna men rättvist är det verkligen inte. hingstägaren får massa gratis reklam.

kanske därför att hon är den enda som valt att inte ha ett anonymt nick..

jag tycker det är kul att se bilder på hingstarna men rättvist är det verkligen inte. hingstägaren får massa gratis reklam.

Nå ser jeg at også bildtråden på min hingst er tatt vekk (jeg finner den ihvertfall ikke).

Jeg forstår egentlig ikke at folk ser på slike bildtråder som reklam, så lenge det ikke informeres om at hesten står i avel, prisinfo osv.

Eiere av godkjente hingster burde jo få lov til å legge ut bilder av sine hästar på lik linje med andre hesteeiere.
Men heretter får vel vi P.R.E.-eiere heller legge ut bilder på våre hester i Spanska Hästar-tråden, og inte legge ut egen tråd for hver enkelt hingst :)

Uansett hva Moderatoren kommer fra til for løsning, må det jo være likt for alle. Så enten får alle bildtråder av godkjente hingster fjernes, eller så får de være i fred (så lenge det ikke er snakk om direkte reklame i teksten) :)

Tycker även hingsthållare skall hålla sina anställda borta ifrån detta också...

Då kör jag med en ren reklambild nu med text till :devil:

Hingsten som kommer att förädla era halvblodston, ge dem bra gångarter, resning och benstomme. Allt detta ser ni tydligt på bilden :rofl:
beskrullar.jpg

Ursäkta, kunde inte motstå detta när jag såg honom i hagen idag.:rofl:
En sådan här bild måste man få lägga ut även med namn till eller hur?

Senast ändrad:

:rofl:

Men fra spøk til alvor – jeg tycker at alla skal kunne legge ut bilder på sine hästar – uansett om bildene viser hestene fra en bra side eller ikke.
Det kan jo ikke bli sånn, at det regnes som reklame om bildene er bra – mens det er greit om bildene er av dårligere kvalitet.

Hva tycker moderatorene? Det er jo dem som bestemmer hvordan Bukefalos skal være.

angående araber...

de är ju godkända för avel om de har kulorna kvar... betyder det då att man inte får visa en arabhingst överhuvudtaget?

ska ju betäcka mitt sto, om hon skulle få ett hingstföl, får jag då inte lägga ut bilder på fölet?

eller vart dras gränsen?

om det nu skulle bli ett hingstföl så är jag iaf gärna med i de trådarna "hur går det för...."

eller räknas de som avelshingstar när man tar emot främmande ston eller vad? vart dras gränsen :confused:

puttar upp min fråga och hoppas att nån svarar ;)

självklart får du lägga in bilder på hingstfölet

avelshingst räknas för mig om dom är godkända för avel, men det finns ju folk som avlar på sina icke godkända....även om den inte är det och du betäcker med den, sedan lägger ut bilder på den och skriver typ något om att du avlar på den...ja då ryker det....skulle jag tro...så är det va ameo?

inom arab finns det inget som heter icke godkänd, enda kravet är ju att de har kulorna kvar alltså att de är hingstar.

och det är väldigt få som avelsvärderar sina araber numera... några av våra populäraste hingstar är inte avelsvärderade.

ok, men varför gör dom så? Menar att har man en bödömning på hingsten så vet man ju vad man skall se efter när man kollar sitt sto...tycker det låter konstigt att man inte ens avelsvärderar araberna

gränsen måste väl vara att du använder den som avelshingst. Alltså att du har ett ekonomiskt intresse av att promota den för stoägare. Som jag förstått det beror smygannonsförbudet på att forumet finansieras av annonser och därför vill ha betalt för sådana

ok... men om vi säger att jag har den tillsammans med 1 sto som är mitt eget och ja.. det blir ju föl, men syftet med detta då är att hingsten ska få sällskap och lära sig att tolka stoets singaler...

vad gäller då?

lite gråzon känns det som!

*kl*
Jag orkar inte ens bry mig om gulliga bilder på hästar med intakt kulpåse.

Det handlar om hingsthållare/importörer som föreslår sina egna hingstar i tråd efter tråd, och t o m registrerar flera nickar för att förstärka syftet, debattera med sig själva eller stötta upp skitsnacket.

Sandlådenivå som stinker värre än kattkisset i den:mad:

:bow::bow::bow:
Så sant som det är sagt.
Eller hingstägare som föreslår bara sina egna hingstar till alla ston.
Jag ringde en hingsthållare o frågade vad hon hade för förslag till mitt hoppsto (när jag ändå frågade om dressyrstoet o hennes hingst). Hon föreslog samma hingst...en ren dressyrhingst till rent dressyr sto.:angel: Jag sa nej, hon ska ha en bra hopphingst o då sa hon" ja det förstår jag"...för de tar det själva till sina hoppston.
Men jag tror många ggr att oerfarna skulle bara lita blint på en hingsthållareo säga att ja...eftersom du föreslog det så tar vi den hingsten.

Jag anser att om hingsten annonseras ut till avel på egen hemsida, hingstkatalog eller tidningsannonser så är den "i avel".
Instämmer.
angående araber...

eller vart dras gränsen?

självklart får du lägga in bilder på hingstfölet

avelshingst räknas för mig om dom är godkända för avel, men det finns ju folk som avlar på sina icke godkända....även om den inte är det och du betäcker med den, sedan lägger ut bilder på den och skriver typ något om att du avlar på den...ja då ryker det....skulle jag tro...så är det va ameo?
inom arab finns det inget som heter icke godkänd, enda kravet är ju att de har kulorna kvar alltså att de är hingstar.

och det är väldigt få som avelsvärderar sina araber numera... några av våra populäraste hingstar är inte avelsvärderade.
Ja, gränsen går när man använder den i allmän avel, dvs tar emot främmande ston - eller har för avsikt att göra.
gränsen måste väl vara att du använder den som avelshingst. Alltså att du har ett ekonomiskt intresse av att promota den för stoägare. Som jag förstått det beror smygannonsförbudet på att forumet finansieras av annonser och därför vill ha betalt för sådana
Korrekt uppfattat.
Ägare till avelshingstar kan kontakta Gunnar och kolla hur det funkar, om det går att få en bannerannons i stället för att smygannonsera på forumet. Det skulle förmodligen ge mer respons...

Tack så mkt ameo!

då kan jag lägga ut bilder när den dagen kommer:bump:

Jag anser att om hingsten annonseras ut till avel på egen hemsida, hingstkatalog eller tidningsannonser så är den "i avel". Då ska det vara lika för alla. "Min" tråd på Zagal togs ganska omgående bort av moderatorn. Det var reklam. Vad skiljer min hingst från era andras? Fler ston? Är det det som avgör? Jag har sedan en tid tillbaka helt slutat yttra mej på gnägg. Även om det gäller mina hingstar. Seriösa förfrågningar görs ju till mej direkt eller möjligtvis på Avels-forumet.

Upplever inte heller att det är lika för alla som det är nu. Att jag har en ponnyhingst är ingen hemlighet, mitt allra första inlägg här på Buke gällde just att bemöta ett inlägg där det stod en massa felaktighter om min hingst (bl.a. att han var död?!? och en massa annat trams). Har sedan upplevt att, i stort sett, så fort jag nämner en hingst, vare sig min egen eller någon annans, eller deras avkommor (med bilder eller inte) så plockas dessa inlägg bort. Gjorde faktiskt ett litet experiment där jag tog texten, ordagrant, från ett annat, äldre inlägg men bytte ut hingstnamnet (dock inte till min egen hingst) och mycket riktigt; dagen efter var mitt inlägg borta men det "gamla" låg kvar...

Förstår inte heller vad skillnaden är på att "pepinopre" lägger in vackra bilder på sin hingst (har inte för mig att det stod en massa "kom och använd min hingst-propaganda" i samband med det?) eller alla de fina bilderna på t.ex. den svarta hingsten (som nämns i "pepinopres" första inlägg) som finns på väldigt många ställen på olika forum? Jag menar inte alls att dessa också borde plockas bort, utan efterlyser snarare en mer nyanserad syn på vad som räknas som "reklam" så fort det gäller en (godkänd) hingst. När det gäller inlägg under "ridforumen" (dressyr, hoppning, fälttävlan, tävling, mm.) tycker jag att samtliga hästar bör betraktas som just ridhästar, hingstar eller inte (så länge det inte dyker upp ren avelspropaganda så klart). Under avelsforumet kan jag dock hålla med om att det krävs en striktare kontroll. Har varit i "branschen" själv så pass länge nu att jag är medveten om att det är fullt med fula fiskar, skitsnackare och skrupelfria människor (som det väl alltid är så fort det finns en möjlighet att tjäna lite pengar).

Om något efterlyser jag snarare en striktare kontroll av allt negativt som skrivs om hingstarna här inne. Det rör sig ofta om ganska grova grejer, att en viss hingst är ohanterbar, har ett otrevligt temperament, lämnar ohanterbara avkommor, är oridbara, osv. Ibland börjar jag nästan undra var gränsen för förtal (i den juridiska meningen) går någonstans? Detta får dock alltid stå oemotsagt, men skulle någon (även om det inte är hingstägaren själv) råka nämna något positivt om hingsten blir det genast påhopp om "smygreklam" alt. inläggen plockas bort.

Kan kanske avsluta med att tillägga att min hingst inte längre tar emot några utomstående ston, vi annonnserar inte om honom och vi har inga avkommor till honom till salu, dvs. vi har inte längre några ekonomiska intressen i honom. Han är glad pensionär och rids lite grann, vilket borde betyda att det är fritt fram att lägga ut bilder, mm. på honom nu då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka