Sv: Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas
Jag anser att om hingsten annonseras ut till avel på egen hemsida, hingstkatalog eller tidningsannonser så är den "i avel". Då ska det vara lika för alla. "Min" tråd på Zagal togs ganska omgående bort av moderatorn. Det var reklam. Vad skiljer min hingst från era andras? Fler ston? Är det det som avgör? Jag har sedan en tid tillbaka helt slutat yttra mej på gnägg. Även om det gäller mina hingstar. Seriösa förfrågningar görs ju till mej direkt eller möjligtvis på Avels-forumet.
Upplever inte heller att det är lika för alla som det är nu. Att jag har en ponnyhingst är ingen hemlighet, mitt allra första inlägg här på Buke gällde just att bemöta ett inlägg där det stod en massa felaktighter om min hingst (bl.a. att han var död?!? och en massa annat trams). Har sedan upplevt att, i stort sett, så fort jag nämner en hingst, vare sig min egen eller någon annans, eller deras avkommor (med bilder eller inte) så plockas dessa inlägg bort. Gjorde faktiskt ett litet experiment där jag tog texten, ordagrant, från ett annat, äldre inlägg men bytte ut hingstnamnet (dock inte till min egen hingst) och mycket riktigt; dagen efter var mitt inlägg borta men det "gamla" låg kvar...
Förstår inte heller vad skillnaden är på att "pepinopre" lägger in vackra bilder på sin hingst (har inte för mig att det stod en massa "kom och använd min hingst-propaganda" i samband med det?) eller alla de fina bilderna på t.ex. den svarta hingsten (som nämns i "pepinopres" första inlägg) som finns på väldigt många ställen på olika forum? Jag menar inte alls att dessa också borde plockas bort, utan efterlyser snarare en mer nyanserad syn på vad som räknas som "reklam" så fort det gäller en (godkänd) hingst. När det gäller inlägg under "ridforumen" (dressyr, hoppning, fälttävlan, tävling, mm.) tycker jag att samtliga hästar bör betraktas som just ridhästar, hingstar eller inte (så länge det inte dyker upp ren avelspropaganda så klart). Under avelsforumet kan jag dock hålla med om att det krävs en striktare kontroll. Har varit i "branschen" själv så pass länge nu att jag är medveten om att det är fullt med fula fiskar, skitsnackare och skrupelfria människor (som det väl alltid är så fort det finns en möjlighet att tjäna lite pengar).
Om något efterlyser jag snarare en striktare kontroll av allt negativt som skrivs om hingstarna här inne. Det rör sig ofta om ganska grova grejer, att en viss hingst är ohanterbar, har ett otrevligt temperament, lämnar ohanterbara avkommor, är oridbara, osv. Ibland börjar jag nästan undra var gränsen för förtal (i den juridiska meningen) går någonstans? Detta får dock alltid stå oemotsagt, men skulle någon (även om det inte är hingstägaren själv) råka nämna något positivt om hingsten blir det genast påhopp om "smygreklam" alt. inläggen plockas bort.
Kan kanske avsluta med att tillägga att min hingst inte längre tar emot några utomstående ston, vi annonnserar inte om honom och vi har inga avkommor till honom till salu, dvs. vi har inte längre några ekonomiska intressen i honom. Han är glad pensionär och rids lite grann, vilket borde betyda att det är fritt fram att lägga ut bilder, mm. på honom nu då?