Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

Vad tycker ni andra om sådana här trådar? Är det inte reklam?

Jag kan uppfatta sånt där larv som motsatt reklam.
Jag vill skicka mina ston till folk som har fötterna på jorden, och inte går ut på internetforum och påstår att de har världens vackraste häst.

Jag fick en varning för ett tag sen när jag länkade till ett inackorderingsstall. (som jag inte vet nåt om, mer än att hemsidan är trevlig).
De som startar såna här trådar borde ju bli avstängda.

Men det görs ju HELA TIDEN på gnägg. Iallafall inom min ras. PRE. Halva hingstkatalogen finns ju där...

Några exempel:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=870596&highlight=bonic
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=875358
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=855938&highlight=Indiano

Fast jag som inte kan ett jota om PRE kan tycka att det verkar vara folk som bara skryter om sin häst...såg ingenstans förutom i den första att det faktiskt handlade om hingst i avel.
Verkade vara lite fjortis"jag är så mallig över min otroligt vackra häst" vilket man kan få vara...men inte som reklam.
Även i arabtråden förekommer mycket sådant där.

Men det görs ju HELA TIDEN på gnägg. Iallafall inom min ras. PRE. Halva hingstkatalogen finns ju där...

Några exempel:

Men dom där inläggen är ju på Gnäggnivå...
Du menar väl inte att andra hingsthållare uppfattar sånt som reklam????

I så fall finns det två orsaker till att det uppfattas så:
Antingen tror man att stoägarna är idioter som går på en hingst enbart för att den är vacker..

Eller annars är man själv avundsjuk på att ens egen inte är lika fin.

Om man är beroende av ett internetforum för att få stoägarna till ens egen hingst så har man inte mycket att komma med.
Och dom stoägarna som kommer av den orsaken är inte speciellt kunniga heller.

Stoägarna ska vara så pass seriösa att dom sållar mellan Kalle Anka och Min Häst..
Och dom stoägarna som inte är kapabla till att vara kritiska kan man då vara glad att slippa.

Så..Pepino...Varför reta sig??? Är du inte mer seriös än så??

AM

Några exempel:

Jag ser ingen reklamverksamhet i dom trådarna, bara hästägare som visar upp sin vackra häst. Vem har inte gjort det?

Säger som andra, det är upp till stoägarna att sålla agnarna från vetet.
Jag har själv valt hingst till mitt KWPN sto genom googla, köpa hingstkatalogen, pratat med avelskunniga inom halvblodsaveln.

Jag håller med om att det inte är någon seriös reklam direkt. Men dock reklam i allra högsta grad! Jag bara menade att visa för att kolla vad reglerna egentligen säger. Varför är dess trådar ok när andra inte ens vågar sätta inte en bild på sitt barn på gårdens hingst?
Sedan kan man ju sålla bland stoägarna men jag är helt övertygad att även den mest seriösa hingsthållare gärna tar ston som valts till ens hingst för att den är vacker. Det kan vara fina ston de stoägarna har oxå...Bland PRE, arab och många andra raser har utseendet ganska stor betydelse vid hingstval.

Jg tycker ändå att det är bara fjantigt att ens bry sig..

Låt bli att titta och gör nåt vettigt i stället.
T.ex fixa staket för snart är det betessläpp!!! :D

Men allvarligt talat..bryr du dig verkligen om sådana där trådar?

Har faktist själv lagt ut bilder på Wibrantus..enbart för att det var en stolt gammal herre värd att se på..inte nån fjantig reklamtråd.

Och tro nu intet att jag gör nån smygreklam för hingsten.
Nä. Han ligger tre meter under marknivå i vår trädgård.

Men om man vill visa en vacker häst så varför inte?

Är f-n glad att man är i en annan branch där man gläds åt varandras framgångar och inte ser snett på en eventuell konkurrent.
Det är så...ursäkta uttrycket...kärringaktigt och ridhäst-typiskt.
Och ju uddare ras destå värre är det. Kolla araberna bara..vissa är ju värre en hundtanter.

Skulle folk som håller på att föda upp nordsvenskar, ardennrar eller dylikt hålla på att prata skit om andra, andras hästar och andras inlägg??

Nää..knappast...så varför blir det så här?
Finns nog fler som måste tänka till nu.

För ni måste väl ändå medge att den hingsthållaren/ägaren som inte kan hålla mun angående andras hingstar är inte ens värd att vara hingsthållare själv..En sådan är inte kritisk mot sin egen verksamhet..denne tänker enbart på pengar. Är det dit aveln ska gå?

AM

Jag håller med dej. Det ÄR fjantigt att ens bry sej. Jag försöker att inte göra det. Nu SKA jag sluta.. Går ut och fodrar våra fina hästar i stället. Nya staket har vi, men det är ju alltid något annat som ska göras på en gård med 20 hästar...;)
Hoppas att vi med kärringhästar kan bli mer som travfolket :D

Tycker redan att du blivit klokare :D:D:D
Man ska inte bry sig om vad andra tänker..man ska tänka på dom man bryr sig om.

AM

det görs ju hela tiden av dom som har pre hingstar! tråd efter tråd. och dom blir aldrig borttagna, är det skillnad på halvblod och andra raser?
:crazy:

jag har bara valacker men tycker det verkar himla orättvist..

Hmmm. nog förekommer det bland de raserna du nämner också. Vet en viss isabellfärgad nordsvensk som får ta hur mycket skitsnack som helst pga ren avundsjuka.SUPERSNYGG!!

Måste säga att även jag har tänkt på denna smygreklam om bilderna på min hingst i skogen vid ridning eller eller var det nu må vara.

Kärring som jag är :angel:dock utan egen Hingst :idea:så har jag reagerat på att endel så fort man får chansen så visar man bilder på sin hingst . Och visst är det endel marknadsföring en balansgång om det ska vara godkänt eller inte !?

Mia

Några exempel:

Ett av problemen är att moderatorn på aktuellt forum kanske inte har koll på att det ÄR avelshingstar på bilderna.
Triangla gärna inläggen/trådarna om Ni hittar såna här, och gör moderatorn uppmärksam på att så är fallet, så är det lättare att göra det "rättvist" mellan olika raser.

Jag ser egentligen inte ett problem i att man visar bilder på sin häst sålänge man inte samtidigt marknadsför den, d.v.s. skriver att den är tillgänglig för avel etc. Jag anser också att det inte borde vara några som helst problem att visa barn som rider på gårdens hingst (även om den är verksam i avel).
Även vilket forum man lägger bilden över borde spela roll, under avel känns som smygreklam, under ridforumen (om man ex.vis har problem emd formen etc) eller under gnägg där man bara visar sin häst borde dock inte vara något problem.

Nej det är vackra bilder på vackra hästar

Herregud man måste väl kunna få göra bildtrådar på sina hästar det är ingen uppenbar reklam mer stolta hästägare

Ett av problemen är att moderatorn på aktuellt forum kanske inte har koll på att det ÄR avelshingstar på bilderna.
Triangla gärna inläggen/trådarna om Ni hittar såna här, och gör moderatorn uppmärksam på att så är fallet, så är det lättare att göra det "rättvist" mellan olika raser.

Men her er det også en vesentlig forskjell på P.R.E. og mange andre raser.
For omtrent alle P.R.E. hingstar er godkjent for avel, så om man inte kan legge ut bilder av sin godkjente P.R.E., så kan egentlig ingen eiere av P.R.E. hingstar legge ut bilder. Og det er vel inte rett heller? At en P.R.E. er godkjent, betyr jo inte at den anvendes i avel.

Jeg oppfatter inte bildtrådene av P.R.E. som reklam, det er jo bare vi eiere som synes det er roligt å legge ut bilder av våre hästar når vi rider eller når de er frie i paddocken :)

Og Pepino, du har jo lagt ut en bildtråd på Zagal, det er vel ingen skilnad mellom det og feks biltråd på Bonic? Det er vel samma sak?

Om man ser på tråder hvor sto-eiere vil ha råd om valg av P.R.E. hingst, så har jeg inte sett en eneste eier som reklamerer for sin egen hingst. Det er vel på slike tråder at man skal være obs?

Men her er det også en vesentlig forskjell på P.R.E. og mange andre raser.
For omtrent alle P.R.E. hingstar er godkjent for avel, så om man inte kan legge ut bilder av sin godkjente P.R.E., så kan egentlig ingen eiere av P.R.E. hingstar legge ut bilder. Og det er vel inte rett heller? At en P.R.E. er godkjent, betyr jo inte at den anvendes i avel.

Jeg oppfatter inte bildtrådene av P.R.E. som reklam, det er jo bare vi eiere som synes det er roligt å legge ut bilder av våre hästar når vi rider eller når de er frie i paddocken :)

Og Pepino, du har jo lagt ut en bildtråd på Zagal, det er vel ingen skilnad mellom det og feks biltråd på Bonic? Det er vel samma sak?

Om man ser på tråder hvor sto-eiere vil ha råd om valg av P.R.E. hingst, så har jeg inte sett en eneste eier som reklamerer for sin egen hingst. Det er vel på slike tråder at man skal være obs?

Jag anser att om hingsten annonseras ut till avel på egen hemsida, hingstkatalog eller tidningsannonser så är den "i avel". Då ska det vara lika för alla. "Min" tråd på Zagal togs ganska omgående bort av moderatorn. Det var reklam. Vad skiljer min hingst från era andras? Fler ston? Är det det som avgör? Jag har sedan en tid tillbaka helt slutat yttra mej på gnägg. Även om det gäller mina hingstar. Seriösa förfrågningar görs ju till mej direkt eller möjligtvis på Avels-forumet.

Är f-n glad att man är i en annan branch där man gläds åt varandras framgångar och inte ser snett på en eventuell konkurrent.
Det är så...ursäkta uttrycket...kärringaktigt och ridhäst-typiskt.
Och ju uddare ras destå värre är det. Kolla araberna bara..vissa är ju värre en hundtanter.

AM

fördomar nähe? vad har du emot araber?

Jag anser att om hingsten annonseras ut till avel på egen hemsida, hingstkatalog eller tidningsannonser så är den "i avel". Då ska det vara lika för alla. "Min" tråd på Zagal togs ganska omgående bort av moderatorn. Det var reklam. Vad skiljer min hingst från era andras? Fler ston? Är det det som avgör? Jag har sedan en tid tillbaka helt slutat yttra mej på gnägg. Även om det gäller mina hingstar. Seriösa förfrågningar görs ju till mej direkt eller möjligtvis på Avels-forumet.

Unnskyld, jeg visste inte at din bildetråd om Zagal hadde blitt fjernet :(
Det er jo ikke rettferdig at din tråd blir fjernet, mens de andre får bli.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka