Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

Det handlar om hingsthållare/importörer som föreslår sina egna hingstar i tråd efter tråd, och t o m registrerar flera nickar för att förstärka syftet, debattera med sig själva eller stötta upp skitsnacket

Ett väldigt lågt och billigt trick att ta till.Man märker trådar där förfrågningar om hingstar flyttas fram av nya nick osv...så genomskinligt det kan bli.:bow::bow:

Det finns annonssidor för detta syfte!:devil:

Ett forum ska man ju givetvis kunna diskutera på och jag tror nog att normalt folk kan ta det hela med en nypa salt om det som sägs...att sortera och skapa sej en egen uppfattning.

Dessutom-varje avkomma har även en mor att brås på...o hennes inverkan med både genetiskt och yttre påverkan (uppfostring,beteende etc) gör även hästen till det den är.Bara en okunnig skulle enbart skylla på en avelshingst sådär generellt rakt av gällande sin avkomma.

Likaså är uppfattningarna olika...medans någon tycker att en häst har ett piggt och vaket temperament...tycker den andre "stirrig och galen".Det hänger ju på vem som handhar denna häst också...dvs våran egna kunskap.

Är man mindre kunnig kanske man inte ska köpa sej en häst efter XXXX ...men alltför ofta hör man folk som köper hästar med härstamningar som är "inne"...men som kanske inte alls passar personen ifråga...verkar mer handla om att kunna skryta med vad som finns i stamtavlan ibland än att kunna njuta av en häst som passar en.Hur j*vla dum är man om man köper en häst som man inte ens vågar rida ut på?

Det är nog svårt ibland som moderator att veta var de ska dra gränsen också...nog blev jag förvånad i en annan färgtråd...där mitt inlägg raderades pga av en egen hingst...7 mån gammal(dvs alltså inget som var aktuellt till avel då givetvis pga av åldern)...en aning snopen kan man säga att jag blev.Det var inga namn nämnda på hästarna o inga bilder, utan det var färganlag som diskuterades.

Det där med gränser ÄR SVÅRT...

Håller fullständigt med om att det är totalt galet att vissa hingsthållare har ett oändligt antal nick och debatterar med sig själva.

Det värsta med det hela är just att de döljer sig bakom anonyma nick. Jag tycker att det skulle vara ganska ok att folk pratade om sina egna hingstar om de inte var anonyma, utan man visste vem som skrev. Då kan man lättare ta det för vad det är och kanske också få viss värdefull information.

Man måste dra gränsen någonstans och om en hingstägare lägger ut en bildtråd på sin avelshingst så är det ju för att visa hur fin den är. Och även om det inte är uttalat så får det ju folk att intressera sig för hingsten ifråga = dold marknadsföring. Det börjar kännas som att dessa bildbombtrådar på hingstar sätts i system. När det gäller de "mindre" raserna är det kanske bara de närmast sörjande som vet att Brunte är en avelshingst. Men skulle de större halvblodshingsthållarna börja bildbomba så skulle nog alla reagera.

(vill man att ens hingst ska synas, varför inte köpa reklamplats på forumet? Kontakta Gunnar och fråga om det är möjligt!!)

Varken jag, Gunnar eller någon annan moderator kan se allt som skrivs här, det är en omöjlighet med tanke på hur mycket det skrivs på buke. Finns det direkt svartmålande inlägg om hingstar så vill jag gärna ha tips om dem, för det är lätt att missa dem!

Däremot är det ändå så att bara diskussionerna om avelshingstar ger hingstägarna en massa gratisreklam även om de själva inte är med och diskuterar. De måste också tåla att det skrivs negativa saker om hingstarna. INGEN hingst är helt utan negativa sidor, även om vissa hingstägare inte vill inse det.

Många gånger så kan jag dessutom känna att diskussionerna inte leder till något konstruktivt. Istället skulle det kunna vara så att man gav alla samma rättigheter i diskussionerna och istället ÖKADE samarbetet och kommunikatonen mellan sto- och hingstägare. Då skulle buke kunna vara en tillgång för hela den svenska hästnäringen som en slags lättillgänglig knytpunkt för dem som vill ha en avel till sporten.

Jag har alltid förespråkat en rak och ärlig komunikation mellan stoägare och hingstägare. Vi måste kunna diskutera utan att ta allt som kritik som kommer från motparten. Men ibland så får jag känslan av att man ser hingstägare som några människor som bara vill snuva folk på pengar och är oärliga. Egentligen så är det så att vi är varandras symbioser - dvs ingen klarar sig utan den andra och när skall vi lära oss att inse det och sluta med denna pajkasningen på varandras förhavanden?

Tycker att många av dessa som diskuteras här inne som för en gång skull är mkt tysta...

Antingen förstår dom inte att det är dom som diskuteras...eller så har dom ingenting att tillföra den lite pinsamma situationen för dom:devil::angel:

Men dom där inläggen är ju på Gnäggnivå...
Du menar väl inte att andra hingsthållare uppfattar sånt som reklam????

I så fall finns det två orsaker till att det uppfattas så:
Antingen tror man att stoägarna är idioter som går på en hingst enbart för att den är vacker..

Eller annars är man själv avundsjuk på att ens egen inte är lika fin.

Om man är beroende av ett internetforum för att få stoägarna till ens egen hingst så har man inte mycket att komma med.
Och dom stoägarna som kommer av den orsaken är inte speciellt kunniga heller.

Stoägarna ska vara så pass seriösa att dom sållar mellan Kalle Anka och Min Häst..
Och dom stoägarna som inte är kapabla till att vara kritiska kan man då vara glad att slippa.

Så..Pepino...Varför reta sig??? Är du inte mer seriös än så??

AM

:bow::bow::bow:

Jag håller med om att det inte är någon seriös reklam direkt. Men dock reklam i allra högsta grad! Jag bara menade att visa för att kolla vad reglerna egentligen säger. Varför är dess trådar ok när andra inte ens vågar sätta inte en bild på sitt barn på gårdens hingst?
Sedan kan man ju sålla bland stoägarna men jag är helt övertygad att även den mest seriösa hingsthållare gärna tar ston som valts till ens hingst för att den är vacker. Det kan vara fina ston de stoägarna har oxå...Bland PRE, arab och många andra raser har utseendet ganska stor betydelse vid hingstval.

Här håller jag helt med dig, pepinopre. Att stoägarna väljer hingst på ett för mig ibland mycket svårbegripigt sätt ;) gör ju inte att deras ston automatiskt blir dåliga. Och även oseriös reklam är som sagt reklam. "Dålig reklam är bättre än ingen reklam" heter det ju.

Dags att göra något vettigt :D

jag anser inte det vara reklam alls, det är som sagt inte upplagt på avel..
om man är stolt över sin häst så tycker jag det är kul med bilder, oavsett om det är sto, hingst eller vallack.
jag personligen tycker det är KUL att se bilder på fina pre hästar och tycker de e jätte kul att se de bilder och filmer du har lagt upp på dina med. eftersom det är otroligt vackra hästar.

men vad är då skillnaden? du själv har lagt upp filmer på dina hingstar. är inte det då lika mycket reklam som de länkar du angav?
nej, jag anser personligen inte att varken dina filmer el de trådarna du länkade till är reklam.
men förstår inte vad du anser vara skillnaden?

tycker det är synd om man inte ska få se bild trådar på fina hästar för att det kan vara reklam. o de gäller även dina som jag gärna ser bilder/filmer på.

sista länken förstår jag ABSOLUT INTE att du ser som reklam. hon har köpt ny häst som hon självklart är stolt över och vill visa..o minns jag rätt så visade du oxå upp dina nya pojkar??

Senast ändrad:

Tycker att många av dessa som diskuteras här inne som för en gång skull är mkt tysta...

Visst saknas det kommentarer från vissa, trodde inte att i alla fall en skulle kunna hålla sig borta, men ännu så länge kan h*n det

Nu slutar vi hugga på varandra!!
Annars blir det ett hänglås på tråden eller i värsta fall en enkel biljett till papperskorgen!

Om du läser längre upp i tråden så ser du att jag skrivit att skillnaden var att mina trådar blev borttagna, för det var reklam. Varför är det reklam när jag visar och inte ni andra? Det var det som var frågan. Jag tycker att det ska vara lika för alla!

Sorry Ameo, var bara tvungen att bemöte detta..

Jag var tydligen den som åkte i papperskorgen först?! Eller är jag helt ute och cyklar? Hade jag inte 2 inlägg här? :(

Jeg er helt enig med deg, jeg anser inte at det er reklam om vi legger ut bilder eller film på våre ridhästar. Det er jo så roligt å se bilder og video på andres hästar!

Men det må være likt for alle. Både bildtråden som Pepino har lagt ut, og den jeg la ut om Infante, er fjernet, tydeligvis for at det ble sett på som reklam.
Og jeg kan inte se forskjellen på disse to tråder, og f eks bildtrådene om Bonic.
Min mening er at alle skal få bli :) Det vil jo bli veldig kjedelig er på Buke om vi inte får legga ut bilder :crazy:

Nu tycker ju jag att Bonic är ju i många trådar och det finns ingen annan som visar sin hingst så mycket och som jag skrivit förut så känns det som smygreklam och när jag ,,
som inte är hingstägare reagerar så kanske det är lite för mycket just av Bonic ??

Ingen av era andra hästar är på bild så mycket som just Bonic är ?
Varför visas inte dessa lika mycket i trådarna för man borde väll vara lika stolt över alla sina hästar ?

Mvh Mia

Nu tycker ju jag att Bonic är ju i många trådar och det finns ingen annan som visar sin hingst så mycket och som jag skrivit förut så känns det som smygreklam och när jag ,,
som inte är hingstägare reagerar så kanske det är lite för mycket just av Bonic ??

Varför visas inte dessa lika mycket i trådarna för man borde väll vara lika stolt över alla sina hästar ?

Mvh Mia

Jeg mener inte at svara for Tarantino, men Bonic rids jo faktisk av henne, og det er klart at man vil legge ut ridbilder og andre bilder på av häst man trener. Dom andre er så vidt jeg vet avelsston som går i hagen, og på vinteren er de gjerne langhårede og på våren er de leriga, så det er vel inte så mye å vise bild på?
Jeg ville i alle fall inte sett noe poeng i å vise fram bilder på et utrent sto med lang pels som jeg inte trener. Men det er min mening :)

Men det görs ju HELA TIDEN på gnägg. Iallafall inom min ras. PRE. Halva hingstkatalogen finns ju där...

Några exempel:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=870596&highlight=bonic
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=875358
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=855938&highlight=Indiano

Vad tycker ni andra om sådana här trådar? Är det inte reklam?

Alltså,när man ser dyl. trådar så kan man själv känna sig lite stött,jag råkade svara i tråden ang specialraser på grevagården om de hästar jag visste och hur de poängen låg,och så skrev jag då förstås att min egna blev godkänd och en bild på honom,tja den raderades,eller hela det inlägget försvann..
Ja,det kanske klassas som reklam i och med att det stod att han blev godkänd,men men,det var ju i en tråd om just specialraser på Grevagården där resultat efterfrågades..

Jag vet inte om det hade gjort skillnad om du bara hade lagt in namn+stam och poäng plus bild...utan att ange att hästen var DIN...kanske där skon klämde?*gissar bara*

Haha jag tycker långhåriga hästar kan ha sin charm.Är de bara välmående m fin päls om än långhåriga...visst kan man det.Vinterbilder på skäggiga hästar har ju sin charm.;):D

Jag kan nog tycka att bilder på hingstar är ok...under förutsättning att där bara är bilder...plus namn o ev stam.

Inte en massa....åhh han är så underbar....och massa snack om hur bra ens egen häst är....

...om man tex har nån tråd med bilder på sina olika hästar.

Skulle kanske funka i en ren bildtråd...där allt annat rensas precis som i tråden på bilder på fölen tex.

Jag bara funderar...

Mvh Mia

tyckte irene svarade ganska bra..:)
men vi lägger upp bilder på våra andra hästar med. syrrans avelston har fått vara med en hel del under gnägg samt min ett åring har jag visat upp. jag visade ganska många bilder på min förra dressyr VALLACK oxå...
men att det blivit mer bilder på bonic är ju eftersom han är den enda i träning o då blir det att lägga upp i dressyr, o ridning forumet.
de andra går ju bara runt o käkar i hagen.
men som sagt finns det en hel del bilder på resten av hästarna me, men självklart inga ridbilder på stona.

hade jag flera hästar i träning, oavsett kön hade de fått vara med i dressyr/rid trädar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka