Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas

KL
Vad jag som hingstägare kan tycka är lite trist med Buke är att vi helst inte ska sätta in bilder el skriva ut namnet på hingsten som vi äger. Tråkigt när det är barn och många av våra bilder visar just vårt ena barn som rider sin ponny, som sen även råkar ha kulorna kvar och är godkänd. Ungarna gillar att få se sig själva på bild på buke ibland. Orättvist då om bara den ena får vara med på bild.

Under körning så har vi lagt in bilder och försökt att inte skriva vilken häst det är för att få kunna vara med i den allmäna kördebatten osv.

Jag håller med. Dom borde få berätta om den ur informationssyfte när det frågas efter just den hingsten. Däremot kanske inte rekomendera just den, men saklig och framförallt sanningsenlig information borde dom få ge.
Det finns inget som hindrar att så sker idag.

Det finns inget som hindrar att så sker idag.

Jo det finns det. Ur den nålade tråden med regler för avelsforumet: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=10188252&postcount=4

Jag tycker det är bra att reklam i trådarna inte är tillåtet och rensas bort, men samtidigt är det tråkigt att det inte går att berätta något alls om hingsten bara därför att han råkar vara hingst och godkänd. Det är ju min häst, precis som Welsh skriver.

Sen tycker jag det känns lite konstigt att det är så absolut förbjudet att ens nämna sin egen hingst, men helt OK att nämna sitt avelssto och hennes avkommor. Vad är egentligen skillnaden? Avkommor blir ofta till salu så småningom, och åtminstone mitt stos avkommor betingar ett betydligt högre pris än en betäckning med hingsten. Det kan ju vara precis lika mycket "smygreklam" att prata om sitt sto och hur fin hon är och vilken fin hingst hon är betäckt med. Jo, jag fattar att man måste dra gränsen någonstans, och att man inom vissa raser kan tjäna rätt bra på sin hingst, men det känns ändå just konstigt.

Gränsen går vid att tala om att avkomman är till salu.

Jag fick en frågan vad jag skulle göra med mitt föl, och skrev att mitt svar tyvärr bryter mot forumreglerna;)

Fast då borde det ju vara OK att berätta om sin hingst också, så länge man inte gör aktiv reklam. Om det nu ska vara rättvist.

Fast det finns ju faktiskt de här som skriver om sin egen hingst och gör det på ett sätt som inte bryter mot forumreglerna.

eller veta hut som en gammal KU-ledarmot så klokt uttryckte det!

Till er det berör; Att registrera er med en anonym nick utan info i presentationen eller länk till hemsida är eran privata sak och är allas fulla rätt.
Men att därifrån ta steget till att sprida illasinnade rykten eller på ren svenska Snacka skit om andra hingstar är så beklämmande så det är inte sant. Ett rykte av en som inte vet bättre går ofta att bemöta och personen ifråga ursäktar sig i bästa fall. Men ni kastar in ett påstående och drar er tillbaka och sen är skadan skedd. En hingsthållare/ägare kan förlora både heder och inkomst på era tilltag.
Och ännu sorgligare att lyfta fram era egna hingstar så fort ni får tillfälle. Gör gärna det utanför eran anonymitet så kan man ta det för vad det är = Info från hingsthållaren, som vill lyfta fram det bästa hos sin/sina hingstar. Då skulle ni bemötas med cred och respekt.

Jag hoppas ni faller på eget grepp tillslut och alla de som berörs av erat skitsnack någongång, någonstans får en chans till upprättelse!

Och ni som tror att ni är helt anonyma; det krävs inte många hjärnceller för att se mönstret i era inlägg. och förr eller senare står det klart vem/vilka ni är.

Och innan ni skriver svar! Nej jag är ingen hingsthållare som råkat ut för skitsnack. Bara :devil: irriterad.

:idea::idea:

Jag vill dock påpeka att det är inte bara hings hållare eller importörer som borde skämmas här.
Många hingstar har varit på tal här inne, en del mindre och andra har blivit riktigt ner pratade, om hur dåligt dom har lämnat i avelsboxen.

MEN många här inne på detta diskussionforum, har tydligen kanon ston hemma, och det är bara hingstens fel om avkomman inte blir bra.
MEN att det är sto ägarens ansvar att lägga ner så pass mycket tid för att tänka igenom sitt avels arbete, och hitta den bästa hingsten till sitt sto, verkar för många betydelse löst.

Likaså vill jag även tillägga att tonen och skriften är många gånger under all kritik,

Absolut gäller det andra oxå, men jag tror att trådskaparen särskilt ville betona det osmakliga i att smutskasta konkurrenternas hingstar, samt framhålla sina egna hingstar till "alla möjliga ston"...

Fast det finns ju faktiskt de här som skriver om sin egen hingst och gör det på ett sätt som inte bryter mot forumreglerna.

Menar du att jag ska strunta i forumets regler? http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=10188252&postcount=4

Där står ju faktiskt "Idealet är att man ihelt enkelt undviker att diskutera om sin egen hingst, då vet man att man är på rätt sida om gränsen." Uppenbarligen tolkar Welsh detta på samma sätt som jag, nämligen att man inte ska nämna sin hingst.

Att jag är lite irriterad på just detta beror till viss del på den allmänna attityden till hingstägare i hästsverige. Så fort man råkar äga en häst av hankön som kan föröka sig ska man helst låta bli att diskutera avel över huvud taget i det här landet, eftersom man förstås alltid är jättepartisk.

Att jag är lite irriterad på just detta beror till viss del på den allmänna attityden till hingstägare i hästsverige. Så fort man råkar äga en häst av hankön som kan föröka sig ska man helst låta bli att diskutera avel över huvud taget i det här landet, eftersom man förstås alltid är jättepartisk.

fats det är väl ändå en tolkningsfråga?

Självklart förstår jag(o andra) att ni valt just er hingst för att ni gillar hans utseende, blodslinjer, förmågor osv.
Men att marknadsföra den härinne är fel, det finns tidningar, hemsidor och annat till det syftet. Du har ju möjligheten att ha länk till en hemsida, där var och en som är intresserad kan gå in och kika - helt utan att bryta mot några regler.

Jag är glad att den reglen finns(fast det är synd när det blir som i welsh fall- med ena barnet...)- för annars skulle snart varenda tråd som finns på avel fördärvas och översållas av reklam för egna hingstar/smutskastning av andras hingstar...

Som vanligt är det så att de oseriösa förstör för de som vill vara seriösa ...

Självklart förstår jag(o andra) att ni valt just er hingst för att ni gillar hans utseende, blodslinjer, förmågor osv.
Men att marknadsföra den härinne är fel, det finns tidningar, hemsidor och annat till det syftet. Du har ju möjligheten att ha länk till en hemsida, där var och en som är intresserad kan gå in och kika - helt utan att bryta mot några regler.

Jag är glad att den reglen finns(fast det är synd när det blir som i welsh fall- med ena barnet...)- för annars skulle snart varenda tråd som finns på avel fördärvas och översållas av reklam för egna hingstar/smutskastning av andras hingstar...

Som vanligt är det så att de oseriösa förstör för de som vill vara seriösa ...

Jag har ingen som helst önskan att marknadsföra min hingst här. Det är inte det jag är ute efter. Som sagt:

Jag tycker det är bra att reklam i trådarna inte är tillåtet och rensas bort,

Däremot är det tråkigt att inte ens få nämna fakta om honom. Men som sagt, det ÄR skönt att inte trådarna nedlusas av reklam också ... Förutom de där anonyma typerna som TS (med all rätt) klagar på.

Jag menar att de finns de som skött diskussioner om den egna hingsten på ett snyggt sätt. Inte föreslagit honom till ston, inte påpekat hur bra han är eller hur dåliga andra är, men som korrigerat faktafel.

Men diskussionen handlar ju egentligen inte om det utan om de som är hingsthållare men inte går ut med det öppet utan istället snackar skit och kritiserar andra.

Det här måste verkligen tillhöra "ridhästmänniskor"
Att snacka skit om andras hingstar.

Inte någon gång under alla år har jag hört hingsthållare inom travet prata skit om andras hingstar..tvärtom i så fall..

- Den där..som står där på den station lämnar fina avkommor..
-Den ger rättställda hästar med löpskalle..
osv..osv..

Fattar inte vd det är för fel på ridhästaveln.
För det är inte första gången saker hamnat i sandlådenivå :mad:

KAnske kan man översätta ett känt talesätt så här:

Man ska inte döma andras hingstar efter sin egen.... :D

AM

Jag har lagt ut bilder när barnen rider. Menar du att man inte får posta en sådan bild på gnägg ens? Jag trodde det bara gällde här inne på avel att man inte fick lägga ut bilderna på hingstarna. Skäms på mig. Men som du skrev så behöver man ju inte skriva ut namnet på hästen. Det räcker ju att skriva att ''här rider X på en av våra hästar''.

Fattar inte vad det är för fel på ridhästaveln.
För det är inte första gången saker hamnat i sandlådenivå :mad:
AM
Det ligger nog en hel del i vad du säger. Har aldrig hört den typen av snack om ardennerhingstarna (om ägarna möjligtvis men aldrig hingsten;))
Ärlighet varar längst. Kvittot kommer ju så fort hästen spänns för.

Själv skulle jag aldrig betäcka mina SWB-ston med de hingstar som tillhör/importeras av de anonyma gynnarna här inne. Kan man agera så bedrägligt här inne, hur uppträder de då gentemot mig som stoägare? Ärliga och öppna??

Jag har lagt ut bilder när barnen rider. Menar du att man inte får posta en sådan bild på gnägg ens? Jag trodde det bara gällde här inne på avel att man inte fick lägga ut bilderna på hingstarna. Skäms på mig. Men som du skrev så behöver man ju inte skriva ut namnet på hästen. Det räcker ju att skriva att ''här rider X på en av våra hästar''.
Gränsdragningen är svår.
Om man helt låter bli att diskutera sin hingst så är man garanterat på rätt sida om gränsen...

Att lägga ut en bildtråd med en massa bilder på sin avelshingst är inte tillåtet varken på gnägg eller avel, då detta kan tolkas som marknadsföring.
Däremot tycker jag nog att det är okej att lägga ut en bild där barnet rider. Man måste ju inte peppra med information om hingsten ifråga utan det räcker att "här rider min dotter NN på Pelle".
Sunt förnuft och lite eftertanke räcker för de flesta.
De som vill utnyttja systemet - som ts syftar på från början - hittar alltid vägar att kringgå reglerna, tyvärr. :crazy:

Samma med mig, jag vågar inte nämna mina egna hingstar. Och bland ridponnyer har det varit fruktansvärt. Det finns högt uppsatta inom hästaveln inne här som sitter som avelsrådgivare och talar ned hingstarna. Jag får flera samtal ang. mina hingstar och jag bara baxnar var dom har fått höra om dem!
Jag håller mig nog borta från hingst disskutioner.

Rodde...vi andra vet att du har jättefina hingstar!!!:love:
O jag förstår precis vad du menar...i rp trådarna brukar det dyka upp ny nick regelbundet som spyr galla över någr ao alltid hyllar samma hingstar. Som tur är tror jag att de flesta i rp trådarna läser igenom det...men de finns andra som inte säger något utan bara läser o tyvärr kan de få helt fel uppfattning.
Tyvärr verkar dessa personer som gör på detta sätt inte ha någon som helst heder eller skam i kroppen o verkar på allvar tro att vi inte vet vilka dem är.:smirk:

:idea::idea:

Jag vill dock påpeka att det är inte bara hings hållare eller importörer som borde skämmas här.
Många hingstar har varit på tal här inne, en del mindre och andra har blivit riktigt ner pratade, om hur dåligt dom har lämnat i avelsboxen.

MEN många här inne på detta diskussionforum, har tydligen kanon ston hemma, och det är bara hingstens fel om avkomman inte blir bra.
MEN att det är sto ägarens ansvar att lägga ner så pass mycket tid för att tänka igenom sitt avels arbete, och hitta den bästa hingsten till sitt sto, verkar för många betydelse löst.

Likaså vill jag även tillägga att tonen och skriften är många gånger under all kritik,

Tyvärr är det juh så att många tar ett föl efter lilla "Gullan" hemma i hagen med en känd topphingst & tror att dom senare kan sälja till elitryttarna och tjäna grova pengar på deras föl efter "Gullan" pga. xxx är hingsten till fölet.
Funkar inte riktigt så i verkligheten.
Det är ett stort lotteri med avel om man inte har fullständigt stenkoll på vad sto & hingst exakt nedärver till sina avkommor.

En hingst skall komplettera stoet, uppväga stoets dåliga saker & förbättra hennes bra saker.
Jag anser själv inte man skall sätta precis vad som helst i avelsboxen.

Jag ska själv ta föl efter mitt sto som inte har speciellt mycket meriter, (Varit skadad numera utläkt men triangelmärkt av förra ägaren)
Jag tog kontakt med ASVH & fick J-O att bedöma henne & ge mig feedback om hon var något att avla på eller jag skulle låta bli. Samt råd på vad för hingst jag skulle välja & vad jag skulle tänka på med hennes temperament & exteriör.
Hade hon inte varit lämplig till aveln så hade jag fortsatt leta sto helt enkelt.

Själv skulle jag aldrig betäcka mina SWB-ston med de hingstar som tillhör/importeras av de anonyma gynnarna här inne. Kan man agera så bedrägligt här inne, hur uppträder de då gentemot mig som stoägare? Ärliga och öppna??

Jag tänker precis som du.
Många är ganska lätta att identifiera om man har någorlunda koll på aktörerna inom halvblodsaveln.

Du är alltid så klok.:love:Därför uppskattar jag dig såååå mkt:bow::D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka