Visa 1års hingst..

Sv: Visa 1års hingst..

Skönt att höra att det var någon annan än jag som reagerade. Men det var också av denna anledning som jag tog upp frågan från början.

Som min har lätt för sig och hoppar villigt, dessutom nu när han har hoppat några gånger är hinderna inte så läskiga längre att det bara blir "stora galoppsprång". Jag känner att det hade varit väldigt lätt att höja eller hoppa många fler gånger men att han trots allt bara är 1,5 år och har massor av tid framför sig. Men sen ska det bli kul att se högre språng ;)

Jag vet inte om det finns forskning om hur mycket lagom träning för en 1,5-åring. Att de ska utsättas för påfrestning under uppväxten vet vi ju nu för att få hållbara hästar, men hur mycket (mängd/intensitet) vid vilka åldrar...

Löshoppade igår kväll första gången sen sommarbetet och det kändes som att 7.30 i avstånd var lagom för han, får man önska eller är det samma för alla på visningen? Hoppade 70 cm lätt som en plätt med hyfsad teknik men utan större engagemang, var mer intressant att busa o springa fort:D

Jag vänder på frågan: varför skulle en 1-åring (eller 1,5) inte kunna hoppa 1.10?
Jag tycker att man måste se till varje individ för sig och anpassa sig därefter. Min har inga problem att ta sig över 1.10.

Och jo, de ska hoppa 60 cm på visningen. Det tycker jag är väldigt lågt....

Och du kan inte alls räkna ut varför de bara får hoppa 60 cm på visningen ? Tror du det är för att de inte tror att de kan ta sig över högre eller tror du det är för att en kropp som är så ofärdig inte skall påfrestas mer då det kan ge långsiktiga skador ?
Man ryser ju i hela kroppen när man hör sådana okunniga uttalande, vet du hur stor belastning det blir på framkotorna i landningen efter ett hinder ? För varje 10 cm höjning så stiger belastningen rejält så kan du kanske själv räkna ut varför en häst som ännu ej är sluten i tillväxtzonerna inte skall hoppa de höjderna du har gjort.

Men du gör som du vill, vill du ha en trasig häst i vuxen ålder med klippkort hos kliniken så varse god, glöm bara inte att informera om hur hårt den påfrestats om du tänker sälja den så att blivande köpare slipper en otrevlig överraskning längre fram för ingen kan nog i sin vildaste fantasi tro att en åring medvetet blivit så hårt belastad.

Fått reda på att de beslutat att det ska bli visning i uddetorp! Men nu funderar vi på att dra oss ur, min kille har kommit in i en enorm växtperiod och har tappat det mesta av sina fina gångarter:crazy: rör sej inte alls som han brukar*suck* Ska kolla han i manegen i veckan o löshoppa med så får vi se sen. Typiskt..

Snälla dra dig inte ur! Är rädd för att det inte blir ngt om fler drar sig ur :crazy: Ska visa min tvååring och jag kan bara visa just denna helgen.
Tänk dessutom på att du ändå måste betala in avgiften och det är ju mkt pengar för ingenting.... (fick ringorm förra året och ringde i god tid och avanmälde, av hänsyn till övriga deltagare, fick ändå en räkning på två ggr 1000.- surt sa räven.)

Du tycker inte att det vore trevligare med ett sakligare och mer konstruktivt svar? Jag kanske är ett blåbär som inte vet bättre. Hänvisa till någon litteratur eller forskningsrapport där jag kan lära mig mer om belastningar på framkotorna och tillväxtzoner mm, ditt svar blev jag inte ett dugg klokare av.

Du tycker inte att det vore trevligare med ett sakligare och mer konstruktivt svar? Jag kanske är ett blåbär som inte vet bättre. Hänvisa till någon litteratur eller forskningsrapport där jag kan lära mig mer om belastningar på framkotorna och tillväxtzoner mm, ditt svar blev jag inte ett dugg klokare av.

Om du ska syssla med utbildning av en 1-åring så bör du verkligen ta reda på vad som är lämpligt. Är du ett blåbär bör du ta hjälp av någon kunnig eller åtminstone läsa böcker om unghästar och unghästutbildning.
Så mycket information som finns nuförtiden så tycker jag inte man kan skylla på okunnighet. Exempelvis kan du ju ta till dig av informationen i den här tråden: En ettåring växer och ska därför inte belastas på det sätt som du gör med din 1-åring.

Givetvis VILL jag visa men är rädd för att få sämre betyg än han är värd om han inte är i toppskick:crazy: Men får väl se det som en värdefull erfarenhet istället och inte som en värdering. Om man byter visare än den anmälda, spelar det någon roll?

Som ettåring har det ju egentligen inte så mkt att säga, alla vet ju hur mkt dagsformen och vilken växtfas dom är i har att säga. Fast jag förstår din känsla, man vill ju gärna visa att en egen lilla stjärna är bäst :). Fast just med ettåringarna brukar dom vara väldigt försiktiga i sin kritik och rekommendera dom flesta att sparas (taskigt att ha rekommenderat ngn kastrering som bara var inne i en ofördelaktig växtfas).

Det är f.ö inga problem att byta visare från den anmälda.

Skönt, var inte riktigt på det klara med vem som skulle visa när anmälan gjordes, så jag satte upp mej själv, vilket inte riktigt är till fördel för Lexus;)

En allmän fråga..
hur gör ni med den lilla vinterpälsen som börjar jobba sig uppåt? är alla hästar täckade eller tänkte ni raka dem eller får de vara naturella...
Har försökt ha min täckad men de andra kompisarna i hagen tycker det är för roligt och låter han inte vara.
Har inte varit på dessa visningar förut och kommer det vara en stor nackdel över att hästen har lite vinterpäls (ingen björnpäls). han kommer självklart vara knoppad och fejjad...
Känns fel att raka dem redan detta året (min är 2½)

Min mening är att de ska titta på hästen och inte pälsen men hur har ni som brukar vara med uppfattat det?

Jag kommer absolut inte att klippa min. Nu går han täckt i och för sig men har ju ändå en del päls.
Skulle domarna kolla på pälsen (och anmärka på det)och slå ner på hästens omdömen för det så skulle jag bli riktigt upprörd. En så ung häst ska inte jobbas så de blir svettiga i alla fall (ja, jag har ju ettåring)och blir de det på visningen så är det frågan om en enda gång...
Sen att de finns de som väljer att raka det säger jag inget om. Men det är ändå så unga hästar det handlar om. Visst att jag skulle vilja komma med en dösnygg korthårig hingst men Min häst får i alla fall fortsätta se ut som en liten hårboll. ;)

Håller med, har inte heller tänkt att klippa min. Men vet att det tidigare om åren har tom stått att dom rekommenderar att man skor hingstarna :eek: Kunde inte se ngt om det iår. Tror dock inte att detta gäller 1 åringarna. Ska ju visa 2-åring.

Jag hade planerat att klippa min men efter att han har gått täckt ett tag nu har pälsen slätat till sej och ser inte lika ruggig ut, så det blir en naturell hingst ;)

Är det bara jag som inte fått fakturan än ???

Sen ringde nån från ASVH och trodde att jag var den som frågat om plastband på spö/longerpisk. (nej det var inte jag som undrade) men här kommer svaret ;)

Det är "tillåtet" men ses inte med positiva "ögon" från nämnden. Det var även tal om att det även internationellt kommer komma "förbud" mot det hela så även om det inte finns i årets reglemente är det inte helt omöjligt att det kommer finnas i nästa års...

Jag fick fakturan i tisdags tror jag, betalade in igår. Vågar inte vänta eftersom man inte får starta om det inte är betalt..
På tal om att sätta "skrämselplast" på longerspö, det var något vi pratade/skojade om vid löshoppningen i onsdags, då Lexus gärna, istället för att galoppera, bara ökar traven, som iofs går nästan lika fort som galoppen, mot hindren och dessutom är totalt orädd för spöet (det har han aldrig stiftat bekantskap med tidigare så han vet nog inte hur det känns ;) ) ...

Sen ringde nån från ASVH och trodde att jag var den som frågat om plastband på spö/longerpisk. (nej det var inte jag som undrade) men här kommer svaret ;)

Det är "tillåtet" men ses inte med positiva "ögon" från nämnden. Det var även tal om att det även internationellt kommer komma "förbud" mot det hela så även om det inte finns i årets reglemente är det inte helt omöjligt att det kommer finnas i nästa års...

Intressant, för jag har nästan fått intrycket av att det är tvärtom eftersom alla proffs verkar praktisera detta. Vi skojade om detta och sa att vi får väl ta med ett spö med plastband så vi ser lite proffsigare ut :angel:

Jag har inte heller fått min faktura å det börjar kännas lite stressigt med tanke på att visningen är på torsdag.
Nu är jag i och för sig tveksam till om jag ska åka då hästen är extremt loj och slö = växtfas. :grin:

*hehe*
Min tränare tyckte jag skulle trycka i honom havre... Bara det att han redan Får massa havre. :angel:

Har fortfarande inte fått fakturan och jag fattar inte hur de har tänkt. Skulle jag haft "skicka-in-räkningar-med-posten-grej" så skulle de aldrig i hela världen komma in på deras konto i tid... Det är väl på gränsen trots internetbank i och för sig. :grin:

*kl*

Filmade Luxus idag med vanliga kameran inte bästa kvalitén men kul att ha kvar. Lite skakigt första 15 sek eftersom jag går... Tog även några vanliga bilder. Tycker att han har ätit upp sig bra sen jag tog hem honom från betet. Han börjar bli högre bak igen (157mkh 159 bak) och har tappat bort sin trav lite igen men den kommer förhoppningsvis tillbaka :D

http://www.youtube.com/watch?v=d6DApCUeJuM

Ang. faktura... jag mailade asvh och fick svar samma dag och fakturan dagen efter ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 755
Senast: MrPannkaka
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 397
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka