Visa 1års hingst..

Sv: Visa 1års hingst..

Är det inte "betalade" hingstar som redan står uppe på listorna? Det trillar nog in fler ska du se. :)
Annars står det nog under hingstar-rådgivande-bedömning/anmälda på ASVH. Har för mig att jag läste något om det där.

Kan tillägga att min kille har växtvärk som heter duga... :crazy:

18 anmälda till Jälla :)
Och min är inte betald så det är inte bara betalda som visas...

Nån som ska visa i Jälla som kan tänka sej springa med min med ? ( 1 åring)
Jag har nämligen världens sämsta kondis... (å de säger en hel del :) )

Jättekul att se så många anmälda! Sen är det ju alltid några som faller bort iofs..
Kommer troligen att åka till Jälla och titta. Avstod från att anmäla min 1-åring, satsar nog på nästa höst istället

18?! Oj vad roligt. Sist jag tittade så var det bara tre. *kilar in och tittar*

Jag har inte heller skitbra kondis men är i övrigt rätt duktig på att visa - tror jag. Vill du och det passar med tider och så så kan jag visa din också.

Endast 6 st anmälda till uddetorp senaste kollen alldeles nyss...och jag har inte betalat än så det är nog tråkigt nog samtliga anmälda....:cry:

Vad trist...
Kollade i mina papper igår och såg att det stod att minst 20 hingstar måste vara anmälda. Det tycker jag var lite att ta i. Hade det inte räckt med 10? (det var skralt med anmälda överlag tycker jag)
Men man vet aldrig, de kanske gör undantag. Ring å fråga!! :)

M, hade för mej att det var något sådant som 20 st jag läst någonstans..får ta o ringa o fråga som sagt på måndag..Trist, jag som äntligen skrapat ihop tillräckligt med mod:devil:

*kl*

Ang. löshoppningen...
Hur många gånger, hur mycket och hur högt hoppar ni era åringar nu inför visningen? Skulle vara kul att veta hur ni andra funderar kring hoppningen.

Själv har jag en blivande dressyrhäst, iaf med dressyrstam ;) så det är inte det viktigaste för oss men självklart vill jag gärna att han gör bra ifrån sig dvs sköter sig. Han har dessutom visat en del fina språng nu sista gångerna :)

Jag började med bara bommar några gånger med start i slutet av augusti och nu har han hoppat ordentligt fem gånger. Han brukar få hoppa fem till sju rundor per tillfälle. Nu senast var hindret uppe på 80 cm vid sista språnget (maxhöjd enligt reglementat är ju 70 cm men kan höjas efter överrenskommelse), mest för att han tar stora galoppsprång när det är mindre... :angel:

Jag ska visa min 1-åring på Jälla den 17 november (en extra dag pga många anmälningar). Jag löshoppade honom några gånger i våras och nu i höst har han hoppat tre gånger. Nu senast hoppade han 1.10. Köpte honom som dressyrämne men han verkar inte ha något emot att hoppa heller. Ska nog bara hoppa honom någon gång till precis innan visningen och sedan blir det inget mer förrän till våren.

Fått reda på att de beslutat att det ska bli visning i uddetorp! Men nu funderar vi på att dra oss ur, min kille har kommit in i en enorm växtperiod och har tappat det mesta av sina fina gångarter:crazy: rör sej inte alls som han brukar*suck* Ska kolla han i manegen i veckan o löshoppa med så får vi se sen. Typiskt..

delvis kl

Vad har ni för avstånd när ni löshoppar småttningarna?
Kan man gå på att de går på samma avstånd som en ponny(om de är runt 145, så kan de gå på d-ponny mått om de är mindre går de kanske på c-ponny mått....exempel bara:p)

Har ingen aning, och har aldrig varit med om att löshoppa bebisar, men tänkte att när man ska börja med sin egen kan det vara bra att veta:)

Vi har haft sju meter mellan hindren. Jag tror inte att det går att använda ponnymått eftersom de har helt andra propotioner. Sen vet inte hur det är med andra men min var ca 155 i redan våras, dvs över ponnymått.

Jag ska visa min 1-åring på Jälla den 17 november (en extra dag pga många anmälningar). Jag löshoppade honom några gånger i våras och nu i höst har han hoppat tre gånger. Nu senast hoppade han 1.10. Köpte honom som dressyrämne men han verkar inte ha något emot att hoppa heller. Ska nog bara hoppa honom någon gång till precis innan visningen och sedan blir det inget mer förrän till våren.

Men varför hoppar du en 1-åring 1,10? Det verkar väldigt högt...?
Är det inte ca 60 cm de löshoppar på 1-årsvisningen?

Jag vänder på frågan: varför skulle en 1-åring (eller 1,5) inte kunna hoppa 1.10?
Jag tycker att man måste se till varje individ för sig och anpassa sig därefter. Min har inga problem att ta sig över 1.10.

Och jo, de ska hoppa 60 cm på visningen. Det tycker jag är väldigt lågt....

+Corax

aha:idea:
Då förstår jag.. har ingen erfarenhet alls faktiskt.
men tack för svaret!:bow:

Jag vänder på frågan: varför skulle en 1-åring (eller 1,5) inte kunna hoppa 1.10?
Jag tycker att man måste se till varje individ för sig och anpassa sig därefter. Min har inga problem att ta sig över 1.10.

Och jo, de ska hoppa 60 cm på visningen. Det tycker jag är väldigt lågt....

Att de kan tror jag säkert, det är inte det som det är frågan om. Frågan är om det är lämpligt. Det anser inte jag. Som 3-åringar ska de hoppa 1,20 - varför ska då en outvecklad 1-åring hoppa 1,10?

Varför inte säger du... Kanske för att ettåringar växer väldigt mycket och att inte skelett och ligament är i närheten av färdigvuxet.
Men... Det är din häst och du gör precis som du vill med den.

Min lillhingst hoppade över plastbandet på 110 här om veckan så visst kan han också hoppa men jag slet ändå mitt hår då det är långt mer belastning av lederna på honom än jag vill ha.
Löshoppningen på så unga hästar på rådgivande är inte för att se att de kan hoppa högt utan främst för att se individens inställning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 755
Senast: MrPannkaka
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 397
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka