Visa 1års hingst..

ann80

Trådstartare
Har tänkt visa min hingst på ettårsvisning nu i november, mest för att det är en erfarenhet rikare och en roligt delmål att arbeta mot. Och såklart även att få höra lite vad han går för. Någon som har åsikter om fördelar/nackdelar? Goda råd o erfarenheter av det? Brukar ni visa eller är det bara föl o treårsvisning som gäller?

Sv: Visa 1års hingst..

Jag hade planer på att visa min 1åring.
Mest för att det skulle vara en kul grej, har inga 'godkänd hingst-ambitioner' eller så.
Han fick 48 p som föl med 9 på trav så det skulle vara kul att se hur formen är nu.
Men i dagsläget tvekar jag då han växer så det knakar just nu, dessutom har han vårtor i hela ansiktet som kanske inte är så snyggt heller...:crazy:

När jag har varit och tittat på dessa rådgivande så har det varit väldigt blandad kompott av deltagare. Alla är långt ifrån stjärnor.
Jag tror nog många tar det mer som just en kul grej och en erfarenhet för hästen än blodigt allvar.

Jag säger kör på!!:)
Vad har du för häst-stam?

Fördelar:
Erfarenhet för er
Får en bedömning
Ett mål i träningen

Nackdelar
1-åringar är oftast fula, men det finns ju undantag
Kanske inte riktigt mogen att åka iväg, träffa mkt hästar osv (men det är samtidigt något han måste träna på då)
Bedömningen är inte så mycket värd eftersom de ändras så mycket väldigt fort

Jag har aldrig visat 1åringar o kommer nog inte göra det heller. Men det är jättebra träning för en unghäst att åka iväg osv.

Jag kommer också visa min hingst nu i november (Jälla) men det är mer för att höra vad de säger om stammen och så. För att veta om han kommer ha förutsättningarna för att bli godkänd e nog lite tidigt att svara på som bara ettåring. Och sen som en "bonus" så börjar man ju jobba med dem på ett annat sätt än (jag iaf) skulle göra annars... Sen är det ju alltid kul att jämföra med de andra som visas :)

Jag kommer att visa min ettåring på Plönninge. Jag visar för att ha ett delmål under hösten men också för att jag gärna vill höra vad de säger om hans stam och om de tycker den är lika bra som jag ;)De växer ju en hel del nu så man får nog ta bedömningen för vad det är just den dagen. Stammen ju självklart den samma så där får man en intikation på om den är intressant och gångbar vid ett eventuellt senare bruksprov.

Min växte inget alls över betet men två cm de tre senaste veckorna och han har galoppen som sin bästa gångart har knappt galopperat senaste månaderna men har nu i veckan hittat tillbaka. Skritten som bedömmdes som sämst (799) har blivit riktigt bra så jag hoppas på att det håller i sig.

De är fortfarande småttingar så man får nog inte visningen på blodigt allvar men jag tror att det är nyttigt för dem att åka iväg och få lite regelbunden hantering/träning.

Luxus CML
e: Florencio u: Boette (43) e:Bolero- Pajazzo- Vilmorence xx

(16 månader och fortfarande lite tunn efter betet men ser nu två veckor senare än bilden är tagen mycket bättre ut)

Ja, det skulle vara så roligt, risken finns ju alltid att de inte är riktigt i fas, ett år är inte alltid den vackraste åldern :D Har tänkt att jag anmäler honom och ser jag att han kommer in i en växtperiod så stryker jag hellre honom då. Han är efter Bocelli- Blue Hors Hertug- TipTop. Blir stor och har växt väldigt jämt hela tiden men har tyvärr nu det senaste blivit ganska rejält överbyggd bak, får hoppas på att det hinner rätta till sej. Har heller inga bli-godkänd-ambitioner, men hade som sagt varit roligt att höra ett omdöme på honom. Tror jag kör på :bump: !

Fin pojk!
Ja, visst hade det varit roligt att få en åsikt om stammen, och om de som sagt tycker det är lika bra som man själv:p och om, som du säjer har fått behålla sina gångarter sen föl eller om de t om blivit bättre! Och det är en bra träning för dem att åka iväg själva. Vi var aktiva i våras och åkte minst en-två ggr/v till ridhuset, för att löshoppa litegrann, springa av sej eller bara som sällskap till någon annan av hästarna. Nu har han gått på bete sen slutet av maj o ska hämtas hem till stallet nästa söndag, så då får vi ta nya tag!
Vad gör du med din, hur förbereder ni er?

Om man inte hinner få sitt pass till lillkillen, hur gör man då? Skicka in mitt i januari...försökt få tag i ASVH för svar...:confused::confused:

Fått tag i ASVH o de hade skickat hans pass i juli....till fel adress...:crazy: Så det blev returnerat o har legat på ASVH´s kontor sen dess *suck*
Men fick iaf regnr så jag kan anmäla honom och den trevliga kvinnan som svarade lova att jag skulle få passet nästa vecka. Till rätt adress:D
Så nu är papprena ivägskickade och väntar bara på inbetalningskortet...:o

Jag har också tvekat om jag ska visa min ettåring eller inte. Han har vuxit enormt mycket på sistonde men verkar nu har planat ut i växtkurvan (dock överbyggd). Det märker man då han börjar bli lite väl rund om magen. :o

Om jag väljer att visa så är det - precis som många redan sagt - för att det är en bra erfarenhet och för att höra vad de tycker om stammen (e. Highlander - Bugatti Hilltop). Jag har inga ambitioner att få honom godkänd. Men skulle han få goda vitsord så kanske det finns någon annan som vill försöka ta fram honom.

Så här såg han ut för några veckor sedan;
23510065.jpg

Å det var den jag tycker så mycket om:love:
Klart du ska visa honom, han ser väldigt mycket färdigare ut än min som fortfarande är lite unghästranglig, växt enormt nu sista månaden. Din ser ju ut som en liten broiler:D:d Vart blir d du visar honom i så fall?
Jag har inte heller några ambitioner om att få en godkänd hingst, eller ens bli rek vidare t nästa år, men som sagt en bra erfarenhet o roligt att få höra lite omdömen, ffa om vad de tycker om stammen.

:o Vad glad jag blir!
Fast jag vet inte vad som hände med hästen under fotosessionen för Så Där ser han då inte ut när han bara står rakt upp å ner i boxen. :angel: :D

Det blir Jälla jag visar på i så fall.
Men jag är fortfarande tveksam... Han är löshoppad EN gång, förvisso med bravur, och visst att han är mycket hanterad men ändå.
Jag avskyr att inte hinna matcha hästarna bra innan visning.

Någon som vet hur mycket "för hand" man visar dem? Jag vet att hästen har en bra trav men matte har Inte bra kondis just nu vad gäller att kuta. :crazy:

Skulle inte tro att de kräver speciellt mycket av löshoppningen, vi har löshoppat ngr ggr o ska fortsätta nu när han kommer från betet, men jag tror inte att det är nödvändigt, det är mer för att vi tycker det är roligt.
Har anlitat ngr duktigare vänner som ska hjälpa mej att visa honom och hjälpa mej lite vid löshoppningen, för jag kommer förmodligen vara alldeles för nervös hela dagen:crazy: Och jag vet att jag inte kan visa hans gångarter rättvisa!

Jag kommer nog också att vara nervös men så länge jag slipper visa hästar uppsuttet så är det ok. :D Jag är van att visa för hand även om det var ett tag sen sist. Men jag är lite mer oroad över att domarna ska såga honom. Jag Behöver bra vitsord då jag inte tänkte behålla honom.

Vart ska du visa?

Hur gör ni med era små nu. Har ni dom täckta? Eftersom visningen är i november så lär de ju sätta en hel del björnpäls tills dess. Det är ju inte skitsnyggt direkt. :angel:
Idag var första dagen som min fick ha täcke ute men jag vet inte om han ska få ha det dagligen eller bara vid "regn och rusk".

Min åring går täckad iom att de inte har nåt naturligt skydd i hagen, samt att han förhoppningsvis inte ska sätta björnpäls.

Och för de som då hänvisar till att unghästar inte ska ha täcke för att det är skadligt för dem , kan jag ju bara säga jodå han kommer nog ha täcke på sej ALLA vintrar som äldre också, han är ju lixom ett halvblod inköpt för träning och tävling, inte att gå å lulla i hagen utan täcke i sina bästa år...

Jättesnygg!
Sådär proportionerlig ser inte min ut för tillfället..:angel:
Tycker absolut du ska visa!

Lexus har gått ute tills i går så han har tyvärr satt en del päls redan. Kommer raka av honom i veckan och sen kommer han få gå täckt de dagar det behövs, vill INTE visa honom som en tofsig björn...och som ovan skriver, han kommer gå täckt alla vintrar som äldre med, då han är tänkt att behållas och vara en aktiv tränings o förmodligen tävlingshäst.
Trots en härlig o lång sommar med sin vän tyckte han det var lugnt o skönt att komma hem, bli ompysslad igen och sova o äta i lugn o ro!
Nu är dagiset över och det är dags att börja göra lite nytta:D
Kommer att visa i Skara 8/11. Klart man är lite orolig för dålig kritik, men visar man inte får man heller inte veta det positiva heller, och trots allt är de ju bara ett år, mycket hinner hända innan de är färdiga! (tröstar jag mej med i mina mest nervösa stunder.....)

Senast ändrad:

Ser att dete bara är tre anmälda hingstar till uddetorp, o min anmälan kommer in idag, så blir d inte fler är d ju bara fyra...vart går gränsen för att det ska bli av? Har för mej att jag läst d någonstans men hittar det inte nu...

Är det inte "betalade" hingstar som redan står uppe på listorna? Det trillar nog in fler ska du se. :)
Annars står det nog under hingstar-rådgivande-bedömning/anmälda på ASVH. Har för mig att jag läste något om det där.

Kan tillägga att min kille har växtvärk som heter duga... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 755
Senast: MrPannkaka
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 397
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka