Virusabort

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
Z

Ziemona

Har ett väldigt stort problem. Min häst ska föla i juni, och i slutet av februari ska vi bygga om hela stallet (så att det får plats en liten häst till, och en rejäl fölbox). Detta innebär att hon inte kan stå kvar där, eftersom det i princip inte finns något stall. Under denna tiden har vi ordnat med en boxplats hos en granne, som har tävlingshästar. Vad ska jag göra? hon är vaccinerad mot virusabort och allt annat som ingår i det vanliga vaccinet, men är detta tillräckligt? Är det kanske bättre att låta henne gå ute istället? Men kan inte det isåfall bidra till att hon kastar, eftersom hon inte är van att gå ute nattetid? Jag vet verkligen inte hur jag ska lösa detta, och skulle uppskatta alla förslag..

Sv: Virusabort

Det är alltid en risk att byta stall under en dräktighet. Man kan vaccinera mot det mesta men det är ändå ingen garanti.

Jag tror iofs inte att hon skulle kasta just pga att hon får gå ute men är hon van vid att stå på stall så vill hon säkert komma in ändå. Det är svårt, du kan inte ha henne hemma alls medan ni bygger om? Jag skulle inte våga byta stall på mina ston när de är dräktiga...

Hade jag haft de två alternativen att välja mellan så hade jag valt att låta stoet gå ute. (tänk bara på att OM hon ska gå ute så krävs tillgång till vindskydd/ligghall den första tiden, enligt djurskyddslagen...)

Nej, för de river hela det befintliga stallet och bygger ett helt nytt, större.
Tror faktiskt att jag låter henne gå ute. Hon har ju satt ordentlig päls då jag har minskat ner på täckesanvändandet kraftigt.
Ligghall/vindskydd ska inte vara så svårt ordnat. hellre det är ett dött föl

Tror också att det är det bättre alternativet. Du kanske kan hyra/låna en utebox eller liknande åt henne annars så slipper du bygga ett vindskydd/ligghall för den korta tid som det gäller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 748
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Kropp & Själ Min mamma har gått bort,och jag känner att jag behöver skriva av mig om detta. Mamma dog en mycket tragisk och ovärdig död,där hon satt...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
24 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat