Det där kan vara snårigt. Söker jag på nätet och med egen erfarenhet av (för många) dödsbon blir det svårt att ta ut pengar utan annat underlag än egenproducerad sammanställning av utlägg (här benämns det faktura i tråden).
---
Utlägg med egna pengar
Det händer att dödsbodelägare gör utlägg med egna pengar vid förvaltningen av dödsboet, exempelvis genom att betala en räkning. Hur dessa utlägg ska ersättas är inte lagreglerat utan detta får istället dödsbodelägarna komma överens om. Utläggen kan då tas upp i bouppteckningen och sedan ersättas vid arvskiftet. Detsamma gäller om en dödsbodelägare vill bli ekonomiskt kompenserad för nedlagd tid vid förvaltning av dödsboet. Detta förutsätter att övriga dödsbodelägare godkänner utgiften.
https://juridiktillalla.se/fraga/2020-04-17-kan-en-dodsbodelagare-fa-ersattning-for-utlagg
---
Enligt ovanstående är det alltså inte förrän du får gjort arvsskiftet som du får tillgång till pengarna, det är mer en fördelningsfråga (särskilt om det finns fler dödsbodelägare).
Jag hade i dina skor beställt tömning av huset, sett till att fakturan för det går till dödsboet och betalt fakturan för tömningen från dödsboet konto.
---
Vår idé är att ni väljer ut det som ska sparas och vi tar hand om resten. Vi erbjuder flera tjänster för att på ett smidigt och enkelt sätt underlätta något som de flesta upplever är tidsödande och svårt. Vi värderar, sorterar, säljer värdesaker, skänker användbart, transporterar och återvinner bohaget samt städar bostaden med garanti - allt via en personlig kontakt.
---
https://www.helahem.se/?gclid=EAIaIQobChMIi8Hzo8-V7AIVLSB7Ch1AFQGZEAAYASAAEgJyO_D_BwE