Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det den av Anne Ventzel? Den generella konstruktionen används i jättemånga mönster och är inget svår alls, det fixar du garanterat. Men, om du inte redan sett det, mönstret har en del projektanteckningar på Ravelry som pratar om otydligheter och räknefel, där har vi nåt som verkligen kan fuck shit upHar hittat en tröja jag väldigt gärna vill göra men vet inte riktigt hur jag ska lyckas då jag aldrig gjort något liknande. Har bara stickat Islandströjor nerifrån och upp. Mönstret det gäller är Smilla sweatshirt.
”SMILLA SWEATER är en klassisk oversize-tröja, med ett enkelt och raffinerat flätmönster. Tröjan stickas uppifrån och ner, den är helt monteringsfri. Först stickas bakstycket, sedan plockas maskor upp längs axlarna till framstycket. Bak- och framstycke sammanfogas i ärmhålets botten så att kroppen kan stickas runt. Nertill delas arbetet till bak- och framstycke igen, man stickar därefter fram och tillbaka för att skapa slitsar i sidorna. Efter detta plockas maskor upp längs halskanten som stickas runt och samma sak görs för ärmarna.”
Tycker det låter superavancerat. Finns det någon bra Knit along för liknande tröjor tro?
Är det den av Anne Ventzel? Den generella konstruktionen används i jättemånga mönster och är inget svår alls, det fixar du garanterat. Men, om du inte redan sett det, mönstret har en del projektanteckningar på Ravelry som pratar om otydligheter och räknefel, där har vi nåt som verkligen kan fuck shit up
Är det den av Anne Ventzel? Den generella konstruktionen används i jättemånga mönster och är inget svår alls, det fixar du garanterat. Men, om du inte redan sett det, mönstret har en del projektanteckningar på Ravelry som pratar om otydligheter och räknefel, där har vi nåt som verkligen kan fuck shit up
Den vinklade kanten på bakstyckets "axel" ser ut som en smart lösning.Är det den av Anne Ventzel? Den generella konstruktionen används i jättemånga mönster och är inget svår alls, det fixar du garanterat.
Jag brukar göra såhär, och tycker inte det blir några hål.När det någon som vet hur man ökar en maska utan att det blir ett hål nedanför? Jag har försökt ett par olika tekniker samt frågat min vän som är textilkonstnär, men utan framgång. Är det så att alltid måste stoppa igen hål i efterhand? Känns som att det borde finnas ett sätt. Mycket tacksam för tips!
Jag tycker jag har plockat upp maskor för hälen på strumpor och ökat maskor utan att det blivit hål. Men jag kanske inte tittat efter noga. Dessutom är jag ingen stickexpert utan nybörjare.När det någon som vet hur man ökar en maska utan att det blir ett hål nedanför? Jag har försökt ett par olika tekniker samt frågat min vän som är textilkonstnär, men utan framgång. Är det så att alltid måste stoppa igen hål i efterhand? Känns som att det borde finnas ett sätt. Mycket tacksam för tips!
Tänker du själva kragen eller urringningen? kragen kan man ju göra så många eller få varv man vill men urringningen kräver lite mer planering. I mönster av den här typen bör man förmodligen sticka fler varv på axlarnas framstycken innan man börjar forma urringningen, och innan man sätter ihop axlarna till ett helt framstycke. Alternativt glesa ut det med varv utan formning. Då blir det djupare men inte bredare. Men det kommer ju påverka både strukturmönstret och hur kragen stickas och ser ut.Jag googlade och gillar ocksa monstret jattemycket men har problem med att halsen ser for hog ut pa nastan alla monster jag kollar. Jag gillar inte nagot som sitter for nara halsen, till och med en vanlig t-skjorta kanns for hog i halsen. Ni som kan nagot om det har, kan man gora halsen lite lagre pa nagot satt?
Lyfter du tråden från varvet under måste du sticka den vriden- höger eller vänster beroende på om du lyfter framifrån eller bakifrån. Har du lös stickfasthet och tunt garn är det svårt dock, iom att tyget i sig blir väldigt glest. Jag gillar kfb fast i stället för en avig maska lyfter jag den avigt med garnet bakom för att undvika "bumpen" som blir av aviga.När det någon som vet hur man ökar en maska utan att det blir ett hål nedanför? Jag har försökt ett par olika tekniker samt frågat min vän som är textilkonstnär, men utan framgång. Är det så att alltid måste stoppa igen hål i efterhand? Känns som att det borde finnas ett sätt. Mycket tacksam för tips!
Ett sätt att komma runt kortvarv i strukturstickning misstänker jag, och tjusigt ocksåDen vinklade kanten på bakstyckets "axel" ser ut som en smart lösning.
Men jag hade struntat i att sticka ihop och gjort separata fram- och bakstycken. När det ändå är så liten bit som rundstickas, och för att slippa byta mellan olika sätt att sticka mönstret.
Jag vet inte varför jag utsätter mig för detta eftersom stickningsbeskrivningar är så obegripliga. Vad menar de med att jag ska sätta markören vid v (vänster?) början?
Visa bifogad fil 154242
Negativa ease är väl att stickningen är mindre än kroppsmåttet, att den sitter slimmat alltså och positive esae när stickningen är större än kroppsmåttet och därmed får en löspassformNi som ar duktiga pa att sticka. Om man stickar en troja som ar avsedd att ha 30 cm "negative ease", det vill saga den ska alltsa ha 30 cm "luft" mellan trojan och kroppen, vad hander om man stickar med bara 10 cm ease?