Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Alltså, jag känner mig så korkad! Håller på med ett par strumpor. Det står i mönstret att hälen ska stickas fram och tillbaka över sticka 1 och 4. Men då blir ju sticka 1 mycket högre än 4? Väl? Just nu är garnet mellan 1 och 4 (dvs slutet på varvet). Om jag då stickar hela sticka 1 och vänder blir det ju högre än sticka 4.

Jag fattar inte!
 
Alltså, jag känner mig så korkad! Håller på med ett par strumpor. Det står i mönstret att hälen ska stickas fram och tillbaka över sticka 1 och 4. Men då blir ju sticka 1 mycket högre än 4? Väl? Just nu är garnet mellan 1 och 4 (dvs slutet på varvet). Om jag då stickar hela sticka 1 och vänder blir det ju högre än sticka 4.

Jag fattar inte!
440DFD81-57DF-4684-9BC6-D79B015B5BEE.jpeg

Nejdå! Du ska över hela sticka fyra också innan du vänder nästa gång, alltså att du vänder mellan sticka 1 och 2 på räta varv och mellan sticka 3 och 4 på aviga varv :)
 
Visa bifogad fil 149243
Nejdå! Du ska över hela sticka fyra också innan du vänder nästa gång, alltså att du vänder mellan sticka 1 och 2 på räta varv och mellan sticka 3 och 4 på aviga varv :)
Joo men jag får inte ihop det ändå.. sticka 1 måste ju bli ett varv högre? Eller? För man avslutar ju inte i mellan 1 och 4.

Jag fattar verkligen inte.
Valde att sticka över 1 och 2 istället, men nu har jag kommit så långt att hälen ska formas och jag. Fattar. Noll.
Försöker göra precis som det står i mönstret men kan verkligen inte se framför mig hur det ska bli. Jag fattar ju hur hälen är uppbyggd men jag fattar inte hur jag ska komma dit.
Det ska dessutom göras överhoptagningar lite här och var och då blir det ju hål :confused:
 
Tack båda två! Den blev verkligen toppen. ☺️ Jag köpte en skärbräda för 29 kronor på IKEA, och stängerna är vanliga grillspett. Funkar alldeles utmärkt. 😀

(Pappa tyckte väl kanske inte att det var jätteroligt att borra cirka 250 hål. 🙈)
Jag funderade också på att göra en egen men tyckte inte det var värt besväret... Jag har ingen pappa som jag kunde tvinga att borra hål åt mig, maken tvärvägrade och jag själv ville inte så jag beställde en på fyndiq (tror jag). Inte speciellt dyrt, tror det slutade på runt 200:- inklusive frakt.
 
Tror inte jag delat den här 🤔 Poppy, från Susan Crawfords senaste A Stitch in Time(ej släppt än) och garnkit från den samma. Oblockad på bilden(och fortfarande tbh 😂) för jag ville använda den i stället för att blocka på hotellrummet i Edinburgh 🤪
IMG_1675.jpeg
 
Nu håller jag på med två olika projekt samtidigt. Dels ett fodral till paddan i mosaik-virkning dels ett nytt döskalle-parasoll.
Fodralet till plattan är klart och jag är verkligen nöjd med resultatet.
Ville prova lite olika tekniker med just mosaikvirkning så gjorde tre disktrasor i olika mönster samt två grytlappar...
PhotoCollage_20240723_093635474.jpg

Nu är det fullt fokus på att döskalleparsollet ska bli klart innan jag påbörjar något nytt projekt. Nästa i pipeline är åter igen en filt.
 
Håller på med en mössa. Enligt mönstret ska det vara resårstickning hela mössan. Kan jag byta ut det mot vanlig slätstickning efter ett par centimeter?
Vad kan vara lagom för en bebis?
 
Håller på med en mössa. Enligt mönstret ska det vara resårstickning hela mössan. Kan jag byta ut det mot vanlig slätstickning efter ett par centimeter?
Vad kan vara lagom för en bebis?
Risken är att passformen blir sämre om du byter från resårstickning till slätstickning. Men visst går det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 267
Senast: Lobelia
·
Svar
309
· Visningar
31 344
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
79 80 81
Svar
1 608
· Visningar
76 885
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Startar ny tråd då den gamla är låst.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 811
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp