Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Nu virkar jag "mellanmålspåsar" halvliterflaska, smörgås/bulle, kanske en bok. I o med att jag använder alkrykgarn, blir de av lite mellanstorlek.med bomullsgarn eller tunnare akryl skulle de passa till tarotkortlekar, runstenar och kristaller

Man hittar mycket kul på internationella sidor och ibland är det lättare än man tror att följa youtubeklipp vare sig det är på finska, tunisiska eller filippinska....
 

Bifogade filer

  • IMG_20240731_193325_672.jpg
    IMG_20240731_193325_672.jpg
    276 KB · Visningar: 46
Grr! Jag stickar och stickar resår, men det är hela tiden bara 12 cm! Ska bli 19 innan jag börjar minska.

Okej, det var nio centimeter här om dagen. Men det känns som det inte händer nånting! I mitt huvud planerar jag redan för nästa projekt. Blir nog ett par vantar till, till lilleman. De förra jag gjorde kommer nog bli lite små i vinter. De är lagom nu liksom.
 
Grr! Jag stickar och stickar resår, men det är hela tiden bara 12 cm! Ska bli 19 innan jag börjar minska.

Okej, det var nio centimeter här om dagen. Men det känns som det inte händer nånting! I mitt huvud planerar jag redan för nästa projekt. Blir nog ett par vantar till, till lilleman. De förra jag gjorde kommer nog bli lite små i vinter. De är lagom nu liksom.
Resår är ju asdrygt, känns alltid som att det tar en evighet. :meh:

Angående vantarna så kan du kanske blocka ut dem om de är i ull? :)
 
Måste bara dela med mig av en liten framgång! Om någon annan stackare där ute kämpar med tvåfärgsstickning som jag gjort. Jag har ändå stickat några år men aldrig riktigt fått till tvåfärgsstickningen med att ha båda färgerna i vänster hand. Det har blivit fult och ojämnt och tagit en jädra tid trots att jag övat huuuur mycket som helst. Senaste tröjan jag gjorde gav jag helt upp med och stickade varje tråd för sig, tog i och för sig också en jädra tid men blev mkt snyggare.

Nu är jag dock frälst! Har äntligen begripit att man kan ha färgerna i båda händerna och det är typ revolutionerande för min stickning. På ett dygn har jag lärt mig att sticka acceptabelt jämt med båda händerna med hjälp av tutorials från fair isle-stickare! Något jag inte lyckades med med båda färgerna på vänsterhanden på flera år trots allas ”det är bara att öva vidare”. 🙄 Det är ju såååå mycket roligare att sticka när det går bra och lite snabbt.

Så nu håller jag på med en fair isle-halsduk som är så rolig att göra nu när jag äntligen kommit vidare! 🥳
 
Senast ändrad:
Måste bara dela med mig av en liten framgång! Om någon annan stackare där ute kämpar med tvåfärgsstickning som jag gjort. Jag har ändå stickat några år men aldrig riktigt fått till tvåfärgsstickningen med att ha båda färgerna i höger hand. Det har blivit fult och ojämnt och tagit en jädra tid trots att jag övat huuuur mycket som helst. Senaste tröjan jag gjorde gav jag helt upp med och stickade varje tråd för sig, tog i och för sig också en jädra tid men blev mkt snyggare.

Nu är jag dock frälst! Har äntligen begripit att man kan ha färgerna i båda händerna och det är typ revolutionerande för min stickning. På ett dygn har jag lärt mig att sticka acceptabelt jämt med båda händerna med hjälp av tutorials från fair isle-stickare! Något jag inte lyckades med med båda färgerna på vänsterhanden på flera år trots allas ”det är bara att öva vidare”. 🙄 Det är ju såååå mycket roligare att sticka när det går bra och lite snabbt.

Så nu håller jag på med en fair isle-halsduk som är så rolig att göra nu när jag äntligen kommit vidare! 🥳
Bra tips!

Snart är det höst, så tänkte börja sticka igen. Hittade ett jättefint mönster som jag tänkte sticka.
https://jennypenny.se/monster/vantmonster/linnea-vantar.html
Har inga problem med flerfärgad stickning, men kul att lära sig ett nytt sätt. Så ska youtuba. 😊
 
Har någon förslag på garn i flera färger som ”fadear”? Ska göra en lång halsduk med grå bas och en kontrastfärg som jag vill ha i en fin multifärg. Nu har jag Sandnes Sisu som basfärg, tycker det är toppen att sticka i. Sen har jag Viking Nordlys som kontrastfärg och är inte lika imponerad av det.. Dels är färgerna bitvis för ljusa men sen tycker jag garnet upplevs tunnare än löplängden anger och gillar inte alls känslan att sticka med det.

Har ni några tips på fina multifärg-garn, gärna mixgarn, med stickfasthet 300-350 som är lite likt Sandnes sisu i ”känslan”? :)
 
Hmmm tråden låg på sida 7!

Hur som så har jag gjort klart mitt värsta/bästa virkprojekt so far. En sak är säker! Jag kommer INTE att virka någon mer sån här filt. Visa partier var någorlunda kul att virka men vissa andra var hemska... Men jag gav mig f*n på att få den klar. Dessutom det dyraste garn jag nånsin köpt till ett projekt ca 1200:-. Till mina bomullsfiltar kostar garnet ca hälften.
PhotoCollage_20240906_120206095.jpg
 
Hmmm tråden låg på sida 7!

Hur som så har jag gjort klart mitt värsta/bästa virkprojekt so far. En sak är säker! Jag kommer INTE att virka någon mer sån här filt. Visa partier var någorlunda kul att virka men vissa andra var hemska... Men jag gav mig f*n på att få den klar. Dessutom det dyraste garn jag nånsin köpt till ett projekt ca 1200:-. Till mina bomullsfiltar kostar garnet ca hälften.
Visa bifogad fil 152745
Nyfiken fråga. Vilka partier är hemska och varför?
 
Jag har tva stick project jag vill starta med, men da temperaturen nu ligger val over 30*C (38*C i gar) sa vantar jag pa att vi inte har det fullt sa varmt innomhus da vi forsoker att inte har storre skillnad an runt 10*C inne och ute (men haller oss under 27*C innomhus:p) blir det lite val varmt inne for att sticka.
 
Nyfiken fråga. Vilka partier är hemska och varför?
Värst var hörnen. De fem "rutorna" per hörn var inte krångliga men att virka ihop dem och att sedan virka fast hela trekanten på själva filten var ett elände. Näst värst var de vita "musslorna" nästan på ytterkanten. Det var bara tråkigt! sist men inte minst så de partier med överliggande maskor är inte så lätta att få till. Virkar man för löst så hänger stygnet, virka man för hårt så drar det ihop sig och ser bubbligt ut.
End of rant!
 
Sticka i bambugarn?

Jag gillar inte bambugarn. Det ar for stumt och fungerar inte riktigt som vanligt garn. Jag stickar sa lite att jag inte har lust att lagga ner en massa tid pa att lara mig sticka i bambu ... da gor jag hellre nagot annat medan det ar for varmt och bygger upp en langtan att sticka.:p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
504
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 022
Senast: gullviva
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
854
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?
  • E-coli hund

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp