Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Visa bifogad fil 154851 Stickar vantar med en annan sorts minskning än jag är van vid. Jag förstår att jag ska sticka två maskor ihop vridet. Är det bara som som vridet rät som när jag gör i vriden resår? Ska det inte luta åt nått håll. Ja, jag körde igång utan att läsa hela mönstret först 😅 fick feeling och bara körde. Precis som vanligt. Lägger upp bild hur det ska se ut i nästa inlägg
 

Bifogade filer

  • IMG_4226.webp
    IMG_4226.webp
    1,4 MB · Visningar: 56
Jag har fatt lite stickmani for jag har antligen hittat nagon som stickar "som jag gor" och som bade bloggar och gor monster ... som hon ofta visar precis pa youtube hur hon tankt sig det hela.

Jag kunde sticka for 40 ar sedan ... och har stickat nagot enstaka plagg sedan dess, men kan verkligen inte egentligen. Nu har jag fatt blodad tand ... Jag forstar och nar jag inte gor det sa fins det nagon som forklarar. Det ar sa kul att sticka igen.:)
 
Visa bifogad fil 154919Nu är det dags för att börja ta in. Två maskor vridna tillsammans. Men då lutar allt åt vänster? Ska jag lita på mönstret 🥲

Tva maskor vridna tillsammans kommar att luta at samma hall.
Kolla pa youtube. Jag har nu tittat igenom flera "visningar" om sadant fran Kutovakika som haller stickor som jag och forklarar mycket tydligt. :)
Det finns andra ocksa ... och sarskilt om du fragar specifict hur du ska ta in pa en arm.
 
Tva maskor vridna tillsammans kommar att luta at samma hall.
Kolla pa youtube. Jag har nu tittat igenom flera "visningar" om sadant fran Kutovakika som haller stickor som jag och forklarar mycket tydligt. :)
Det finns andra ocksa ... och sarskilt om du fragar specifict hur du ska ta in pa en arm.
Jo, har skickat del av mönster och hur vantarna ska se ut, stämmer det då verkligen som de skriver eller är det fel? 😁 vågar inte börja med minskningsvarven innan jag vet 😁
 
Jag repade upp och började om och håller nu på att flytta maskorna för ärmarna på garn. Sedan ska några nya maskor/ögleuppslag till för ärmhålen och så långt är jag med. Men när jag har gått hela varvet runt så jag är tillbaka mitt på ryggen (eftersom varvet startade mitt på nacken) så står det:

”Flytta v början så att det nu börjar mitt under höger ärm”.

Jag förstår ju andemeningen, men ingenstans står det HUR förflyttningen ska gå till - och hur vet jag var mitt under höger ärm är?
 
Jag repade upp och började om och håller nu på att flytta maskorna för ärmarna på garn. Sedan ska några nya maskor/ögleuppslag till för ärmhålen och så långt är jag med. Men när jag har gått hela varvet runt så jag är tillbaka mitt på ryggen (eftersom varvet startade mitt på nacken) så står det:

”Flytta v början så att det nu börjar mitt under höger ärm”.

Jag förstår ju andemeningen, men ingenstans står det HUR förflyttningen ska gå till - och hur vet jag var mitt under höger ärm är?
Jag hade tagit mitten maskan av de nya du lägger upp under armen😊
 
Jag hade visst två nystan Lettlopi :confused: vet inte var de kommer ifrån. Funderar på att köpa lite mer och sticka nåt fint.
Tips på mönster där det garnet passar?
Är inte så förtjust i tröjor med lång ärm..
 
Jo, har skickat del av mönster och hur vantarna ska se ut, stämmer det då verkligen som de skriver eller är det fel? 😁 vågar inte börja med minskningsvarven innan jag vet 😁
Två räta vrida tillsammans brukar användas i stället för ssk(slip slip knit) av en del designers som inte vill använda engelska termer. Men här ska du alltså bara använda såna? Alltså ingen högerlutande två räta tillsammans? 🤔 det låter ju som att det är nån tanke bakom då men det låter även lite udda så personligen hade jag nog gjort ssk för vänsterlutande och k2tog för högerlutande 😅
 
Två räta vrida tillsammans brukar användas i stället för ssk(slip slip knit) av en del designers som inte vill använda engelska termer. Men här ska du alltså bara använda såna? Alltså ingen högerlutande två räta tillsammans? 🤔 det låter ju som att det är nån tanke bakom då men det låter även lite udda så personligen hade jag nog gjort ssk för vänsterlutande och k2tog för högerlutande 😅
Så står det och så ska det se ut 😁 så har jag inte gjort med tidigare vantar och så har de inte sett ut heller
 

Bifogade filer

  • D8D11D65-79ED-4285-A649-2FA89C8FF8E5.webp
    D8D11D65-79ED-4285-A649-2FA89C8FF8E5.webp
    134,4 KB · Visningar: 27
Jag hade visst två nystan Lettlopi :confused: vet inte var de kommer ifrån. Funderar på att köpa lite mer och sticka nåt fint.
Tips på mönster där det garnet passar?
Är inte så förtjust i tröjor med lång ärm..
Järbo har flera vantmönster där lettopi funkar, deras 3 tr svensk ull, raggi eller Alpe kan bytas ut mot lettlopi 😊
 
Jag har nu borjat sticka en troja med rundstickor, uppifran och ner. Jag har gjort en tidigare, som ar riktigt snygg med fargbyten som var krangliga men minns inte att sjalva stickningen pa rundsticka var kranglig. Det var 40 ar sedan ... Nu ar stickningen pa rundsticka vansinnigt svar och jag forstar inte ens varfor.

Jag forsokte med "magic loop" ... men efter flera misslyckade starter gick jag over till 4 stickor ... sedan levererade Amazon ett kit med utbytbara stickor och olika langder pa snoret emellan ... och jag repade upp igen. Tva ganger bara.

Kanske jag ar igang med trojan nu ... det ar markligt att nagon man kunnat ska vara sa himla svart. Jag har dock bestamt mig och tanker inte ge upp. Den forbaskade trojan med garn fran UK ska stickas ... so there! :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 823
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 110
Senast: gullviva
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp