Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2

Och jag insag just att mitt andra project (jag vill ha minst tva sa jag kan byta emellan) en troja dels blir for liten (jag har stickat bakstycket) och dels har ett misstag. Jag misstanker att jag rakat ta maskan under, men det ar ett hal uppe vid skulderbladet och det syns sa jag lagger nog det at sidan och repar upp om jag behover garnet nar jag kommer pa ett annat project.

Nu är kroppen färdig och ena ärmen börjar ta form. Jag är ganska nöjd men har gjort några nybörjarmisstag:

- Trots att jag nog gjorde rätt fick jag inte riktigt ihop hålet under ärmen. På ena sidan under fick jag till det, men inte på den andra - förmodligen för att maskor var lite för lösa just där. Men det får jag sy ihop med garn istället.

- när jag tovade ihop ändarna så blev ju garnet tjockare och det syns i stickningen. Tyvärr hamnade en sådan rand med tjockare garn mitt på tröjan.

- Jag stickade möjligen lite hårt, även om jag tyckte att maskorna kändes normala, för tröjan blev inte så lös i kragen som den borde ha blivit, men det gör inte så mycket.

Reflektioner över mönstret och saker som jag inte är helt nöjd med:

- I efterhand hade jag valt att i resåren nedtill gått ner en halv storlek på stickorna för mudden nedtill så att resåren fick samma storlek som kragen. Ärmarnas muddar tänker jag nog ev. gå ner en halv stickstorlek på.

- Oket stickades fram och tillbaka, rät på rät sidan och avigt på avigsidan, vilket ger ett randigt intryck som kommer i kontrast med resten av tröjan som är stickad runt. Vad jag förstår så är det inte jag som har gjort fel utan att det helt enkelt blir så. Men jag är ändå inte helt nöjd med det.

Bifogade filer

• IMG_3007.webp
    IMG_3007.webp
    293,3 KB · Visningar: 39
Nu är kroppen färdig och ena ärmen börjar ta form. Jag är ganska nöjd men har gjort några nybörjarmisstag:

- Trots att jag nog gjorde rätt fick jag inte riktigt ihop hålet under ärmen. På ena sidan under fick jag till det, men inte på den andra - förmodligen för att maskor var lite för lösa just där. Men det får jag sy ihop med garn istället.

- när jag tovade ihop ändarna så blev ju garnet tjockare och det syns i stickningen. Tyvärr hamnade en sådan rand med tjockare garn mitt på tröjan.

- Jag stickade möjligen lite hårt, även om jag tyckte att maskorna kändes normala, för tröjan blev inte så lös i kragen som den borde ha blivit, men det gör inte så mycket.

Reflektioner över mönstret och saker som jag inte är helt nöjd med:

- I efterhand hade jag valt att i resåren nedtill gått ner en halv storlek på stickorna för mudden nedtill så att resåren fick samma storlek som kragen. Ärmarnas muddar tänker jag nog ev. gå ner en halv stickstorlek på.

- Oket stickades fram och tillbaka, rät på rät sidan och avigt på avigsidan, vilket ger ett randigt intryck som kommer i kontrast med resten av tröjan som är stickad runt. Vad jag förstår så är det inte jag som har gjort fel utan att det helt enkelt blir så. Men jag är ändå inte helt nöjd med det.
Jag brukar "snurra" upp garnet lite, och om det tex är tvåtrådigt, kapa av ena tråden på varje ände, så när jag tovar ihop den blir den 2 trådig där också och inte tjockare!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
559
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 126
Senast: gullviva
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka