Nu är kroppen färdig och ena ärmen börjar ta form. Jag är ganska nöjd men har gjort några nybörjarmisstag:
- Trots att jag nog gjorde rätt fick jag inte riktigt ihop hålet under ärmen. På ena sidan under fick jag till det, men inte på den andra - förmodligen för att maskor var lite för lösa just där. Men det får jag sy ihop med garn istället.
- när jag tovade ihop ändarna så blev ju garnet tjockare och det syns i stickningen. Tyvärr hamnade en sådan rand med tjockare garn mitt på tröjan.
- Jag stickade möjligen lite hårt, även om jag tyckte att maskorna kändes normala, för tröjan blev inte så lös i kragen som den borde ha blivit, men det gör inte så mycket.
Reflektioner över mönstret och saker som jag inte är helt nöjd med:
- I efterhand hade jag valt att i resåren nedtill gått ner en halv storlek på stickorna för mudden nedtill så att resåren fick samma storlek som kragen. Ärmarnas muddar tänker jag nog ev. gå ner en halv stickstorlek på.
- Oket stickades fram och tillbaka, rät på rät sidan och avigt på avigsidan, vilket ger ett randigt intryck som kommer i kontrast med resten av tröjan som är stickad runt. Vad jag förstår så är det inte jag som har gjort fel utan att det helt enkelt blir så. Men jag är ändå inte helt nöjd med det.