Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Åh, förresten, Galathea, jag såg en bild på en afghan i hundsport eller ngt sådant... från en utställning var det iaf... Hon höll upp svansen sådär, men höll längst ut och höll ett finger "på" svansen för att "böja den" i en ring. Jag var nära på att börja skratta och tänkte på din pojkes svans :p

En vän hittade idag lite "roliga" annonser på en populär annons-sida... Vad sägs om korsning whippet/shar-pei eller korsning whippet/border collie? :grin:

Fick en fråga av en vän.

Vad finns det för mindre vinthundsraser? Typ whippet och mindre. (även de som ej är godkända av SKK)
De enda jag kunde komma på var just Whippet och Italiensk vinthund, men visst finns det fler?

*host* Ehm, jo.. Han är lite vildvuxen just nu bara. Men jag vågar inte ge mig på att klippa pälsen på svansen. Ryggen är lite plockad men bara liiite, han är ju som ett vandrande staket så varenda ryggkota syns nog om jag plockar ordentligt. :crazy: Men ja, pälsen växer rätt rejält. :D

Heh, jag vet. Det finns många typer av svansar. Cebbe hade ju en helt rund fin kringla innan. :( Men jag kan hålla med om att det ser kul ut när dom måste tvinga svansen till en kringla. Jag har sett många varianter. :p

Ny bild på min älskade.. Vi gick ut på fotopromenad i snön idag på lunchrasten.

dsc_5671-copy_21413803.jpg

Nu börjar det verkligen märkas att hon är vinthund (och vad hon har för underbar mamma). Hon har den här veckan varit så otroligt fantastisk att det är som att bli nyförälskad i henne varje morgon när man vaknar bredvid henne, varje gång man ser henne gå fint i kopplet, varje gång hon är vacker, varje gång hon lägger sig för att sova bredvid henne...
Jag är så otroligt lycklig över att ha fått just henne. :love:

Fick en fråga av en vän.

Vad finns det för mindre vinthundsraser? Typ whippet och mindre. (även de som ej är godkända av SKK)
De enda jag kunde komma på var just Whippet och Italiensk vinthund, men visst finns det fler?

Silken Windhounds är något större än Whippet, max storlek 60 cm men dom är den minsta långhåriga vinthunden som finns.

Svansar coming up! Lite snabbt bara så jag har inte letat så mycket.

A-4.jpg

B-4.jpg

C-4.jpg

D-4.jpg

E-4.jpg

De två sista är valpsvansar, så den som är helt rak kommer säkert tejpas så den formar sig lite iaf. Kanske.. Men ja, som synes är det rätt stor variation. Cerberus har ju brutit sin men det är ingen domare som brytt sig ens lite hittills att hans kringla är oval.

Oj, vilka skillnader.

Den första ser ju jättekort ut, eller är det bara för att den är så mycket rullad? :confused:
Tvåan ser ganska "normal" ut...
Trean.. alltså.. Det ser ut ungefär som om jag skulle försöka få afgahnsvans av Wahidahs svans... det skulle inte se klokt ut...
4an gillar jag.
Tycker jag vettigt?

Tejpar man SVANSAR på afghaner? Det hade jag faktiskt ingen aning om.

Den första bilden är tagen lite bakifrån, det lurar säkert lite. Men den ser ju kortare ut med när den är så där snurrad.

Ja, när dom är valpar kan vissa tejpa dom. Men då måste det absolut vara en kunnig, för annars kan det ju bli helt fel. Dom gör en kringla och så tejpar dom och har det så i kanske två veckor eller så, jag vet inte exakt. :crazy:

Yes, tre (som jag hittar). Podengo Portugues Pelo Cerdoso, Podengo Português Pequeno och Podengo Portugues Pelo Liso.
Jag lyckas dock inte bli klok på vad som är vilken storlek eftersom internet inte har så mycket info om Podengo...
(Sedan finns det Podenco också, så att man ska kunna blanda ihop lite namn :p)

"Måste" man plocka ryggen på en Afghan?

// Nikkis - som följer denna tråd i smyg då jag har en förkärlek till vinthundar, en vacker dag så...:p

Jag hittade detta:

http://www.dogbreedinfo.com/podengosportuguesosmedio.htm

Där heter dom Grande, Medio och Pequeno. Förvirrande. :D Men jag tycker iaf dom är jättefina. Och den jag träffade var glad och trevlig. :laugh:

För att knyta an till det här med små vinthundar så står det ju iaf där på sidan att den minsta är 20-31 cm och medium är 39-56 cm. :)

"Måste" man plocka ryggen på en Afghan?

// Nikkis - som följer denna tråd i smyg då jag har en förkärlek till vinthundar, en vacker dag så...:p

Måste måste man inte, men vill man vara med och ha en chans på utställningar skull jag tro att man "måste" det. Jag tror vissa hundar fäller ur lite där med. Jag måste erkänna att det är lite skönt med sadel faktiskt, dom har päls så det räcker och blir över ändå. :D

Jag träffade en stor unghande på en inofficiell utställning i våras som inte var plockad på ryggen. Han såg ännu större ut, men framför allt så såg ryggen lite annorlunda ut eftersom pälsen fluffades upp när han sprang. Så medan dom andra såg ut att ha rak rygg när dom sprang så såg hans ut att vara böjd uppåt.

Oh, klart att du ska ha en vinthund så småningom. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Fast Cebbe tycker att vi fortsätter köra på gunghästmodellen. ;)
IMG_4072.jpg

äh, gunghästen kommer och går ;-) just nu går det gunghästsyndrom hos oss. ingen hund vill stå :crazy: haha

på tal om ingenting
titta titta lilla bus:

DSCF9124.jpg

dålig bild och tyvärr bara en. vi är rätt trötta här nu efter 160mil i bil sedan imorse :crazy:

hon är alldeles alldeles underbar :love::love:

//Flo

Men hjälp vad söt! :D

Förövrigt påminner den där bilden mig om att jag måste skaffa matmössa till valpis... Häromdagen upptäckte jag att hennes öra var helt blött längst ner för att hon tuggat på det! Hallå, min skitvalp - så långa öron redan :eek: Hon kommer bli fin när hon blir vuxen :D

Man använder alltså matmössor på dem? Åh, jag har funderat hur det ska gå när hennes öron blir längre, men nu vet jag :idea:

Yees ;) Jag tror att de flesta gör det iaf och jag gör det absolut.
Det roliga är att det är så lätt att sy själv (bara ett enkelt "tyg-rör") så man kan lätt sy sig en liten "garderob" med olika matmössor :angel:
Jag har en jättefin, som nu är i Sthlm... Den är mörkgrön med guldglittrigt blom-mönster :D Den är egentligen till afghaner, men minsta storleken gick att ha på Zala så förhoppningsvis kan Wahidah ha den i framtiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
978
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 823
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka