Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Haha, man lär sig något nytt varje dag :)
Ja, det är ju bra att man kan sy dem. Jag har nyss sytt ett täcke till Faiza, det blev inte det vackraste man skådat, men det håller henne förhoppningsvis torr och varm tills hon har vuxit mer och jag tycker att det är värt att köpa ett snyggt täcke till henne.

Hittade förressten en filmsnutt om Salukin, ni kanske redan sett den, men jag tyckte den var intressant. Tänk så långt ifrån deras ursprungliga miljö våra hundar är.

http://www.pbs.org/wnet/nature/episodes/dogs-that-changed-the-world/video-speedy-saluki/1326/

Åh, jag har sett det där i skolan (Har för mig att jag har det där på VHS också).. men.. Man kan inte se det för många gånger.
Hade det inte varit för den extrema värmen så hade jag bosatt mig i öknen med några salukis :angel:

kl

Då har man sytt whippettäcken då, ett helt gäng!

picture.aspx
picture.aspx

picture.aspx
picture.aspx

picture.aspx
picture.aspx

De ovan finns om du vill ha! :) Vi kan ta det på pm så det inte blir annonsering i forumet, men jag la upp dem för det är ju svårt att få tag på vettiga kläder till hundar med kurviga linjer.

Knycker sista knappen och kastar in lite frågor och funderingar här.... Hoppas ingen misstycker - jag är inte vinthundsägare ännu....;)

Jobbar med hund hela dagarna men har inga ambitioner om att tävla på elit-nivå utan tycker mest att det är kul att träna "lite av varje".
Har tidigare haft mycket "brukshundar" och har nu en rottiskorsning som jobbas med en del... Han börjar dock bli "lite till åren" och funderingar har kommit på vad man ska komplettera upp hundflocken med...

Har aldrig tidigare tänkt tanken på vinthundar (varför vet jag inte...) men har efter att ha varit jätteinne på en Australian Shepherd plötsligt börjat fundera på en Whippet.... ;) De verkar vara så lagom och de jag träffat i mitt jobb har varit väldigt trevliga...!

Har läst hela tråden (ja, faktiskt!) och blivit mer och mer intresserad av rasen...! Inte samma "arbetsnarkoman" som en Aussie men blandrasen här hemma håller mig sysselsatt med den sortens arbete...

Frågan till er vinthundsfantaster blir då: Vad gör man med en vinthund i allmänhet och whippet i synnerhet? Vad gör ni med era hundar?
Spårar?
Söker?
Letar kantareller?
Har som nyttohund (apportering och dylika saker)?
Tränar lydnad? Rallylydnad?
Tricksträning?
Utställning?
Agility?

Jag söker en vovve som vill göra "lite av varje" ovan men inte elitsatsa på något. Som kan vara med mig på jobbet och vara en språksäker "läromästare", som är en trevlig kamrat i stallet och hemma, som tycker om folk och hundar men som inte äter upp katterna.... :)
Kan whippet vara någonting för mig?

I flocken finns även en tax - så jag är van vid "icke brukshundar" att jobba med också...:p

Tror absolut att en whippe kan var något för dig så länge du är medveten om att du KAN få en hund som är totalt ointresserad av all form av arbete. Whippar är ofta lite mer jobbsugna än de större raserna men även där finns soffliggarna som tittar dumt på dig när du kommenderar "sitt" och undrar "Menar du nu? HÄR? Ge mig en kudde..."

Instämmer helt med Haukur.

Svarar lite på dina frågor också, trots att jag har saluki.
Vad gör man med en vinthund i allmänhet och whippet i synnerhet? De flesta gör (tyvärr) ingenting mer än har dem som sällskap- och utställningshundar. :p Whippar brukar få göra lite allt möjligt och whippetklubben har ett trippelpris som tilldelas de whippar som lyckas bra i tre olika grenar. Tror det krävs utställning, ngn "spring-grej" och en övrig gren för det. De har det priset för att man ska göra lite mer med sin hund.
Vad gör ni med era hundar? Jag tränar lydnad, ska när hon blir större tävla i det och lure coursing. Ställer även ut henne lite och ska testa på agility och säkert något mer.
Spårar? Jag vill inte ha en hund som lärt sig att det lönar sig att jaga både med blick och nos, därför undviker jag det. Blir dock vanligare och vanligare att vinthundsfolk kör sina hundar på viltspår.
Söker? Jag har provat, men inget jag kommer fortsätta med.
Letar kantareller? Aldrig hört talas om, men det kanske går? :D
Har som nyttohund (apportering och dylika saker)? Har hört ngn som testat det, men inte vanligt alls.
Tränar lydnad? Rallylydnad? Jag kör lydnad med alla hundar jag får hem. (Har tränat med tre salukis nu). Valpis som jag har nu kommer tävlas i lydnad någon gång under nästa år :D det är SKITKUL att träna lydnad med vinthund. När man väl lärt sig hur man ska motivera dem och allt fungerar, det är underbart.
Tricksträning? Vinthundar är smarta hundar, så det går garanterat med rätt motivering.
Utställning? Otroligt vanlig vinthundsgrej. Brukar vara riktigt trevligt, framförallt på vinthundsklubbens utställningar :D
Agility? Får man bara koll på dem när de springer lösa så... :angel:

*kl

Var ju inne här för ett tag sen och letade hund (eller ja, egentligen var det en i samma hus som jag (bor nämligen på internat) som letade hund men vi tänkte köra någon sorts delat ansvars pakt men med henne som ägare :angel:) nåja, iallafall så har hon (vi) nu fått napp, det blev dock ingen whippet utan en saluki :banana: så efter jul kommer det en 4:a årig salukihane hit :D

kl

Då har man sytt whippettäcken då, ett helt gäng!

picture.aspx
picture.aspx

picture.aspx
picture.aspx

picture.aspx
picture.aspx

WOW vilka fina täcken du har sytt :laugh: och jag som precis letar nya täcken till mina!!!! Syr du även till Greyhounds?? Vad kostar dom!!!???

Grattis förresten till bebisen!!! Såg honom på kort vad fin han är!!! :love:
Gick allt bra med förlossning osv!!!!

Kram Camilla

*kl

Var ju inne här för ett tag sen och letade hund (eller ja, egentligen var det en i samma hus som jag (bor nämligen på internat) som letade hund men vi tänkte köra någon sorts delat ansvars pakt men med henne som ägare :angel:) nåja, iallafall så har hon (vi) nu fått napp, det blev dock ingen whippet utan en saluki :banana: så efter jul kommer det en 4:a årig salukihane hit :D

Grattis Grattis!!! Vad kul!! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
975
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 822
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka