Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Ja som unga är dom verkligen på hittiga inne att hitta på bus också, Iblannd är min valp gratis då med:P Men dom är inte alls så överdrivet hämsk som vissa vill få dom att fram stå.

Vet när jag sa jag skulle skaffa en då komma jätte många sa att man komma få hela lägenheten upp äten och att man inte kan lära dom nått!

Men vilken valp gnagar inte sönder saker? Min har inte gnagat sönder så mycket mer här hemma en en vad våra gammla schäfrar gjorde när dom va valp. Och det går visst att lära dom saker! bara att det kan inte går lika fort.

Men ja så fort dom börjar mogna på sig så är det bara lungna och helt underbar inne, Bara dom får göra av sig med all sin energi ute:)

Problemet med dom är ju att kunna ha dom löst ute, vissa går det bra med och vissa sticker nästan direkt så det är ju från hund till hund.

Men det är en ras jag bara älskar och aldrig komma vara utan!:laugh:

Det låter som vinthundar överlag alltså!:)
Innan jag skaffa mina borzoier fick jag höra att jag aldrig skulle kunna ha dörren öppen hemma, kunna ha dom lösa eller kunna lära dom nånting.
Dom kan massa konster, dom kan vara lösa (okej, inte på stan men;) ) och jag har dörren öppen hemma utan att dom sticker. Har dom till och med lösa på gården där det går frigående höns. Dom har aldrig försökt tagit dom..inte ens när vi haft kycklingar!

Har också hört det där om att dom skulle käka upp hela lägenheten.. ha ha!

Är salukin också reserverad mot främlingar?
Är det en tik eller hane du har?

JA dom är väl inte direkt hunden som hoppar upp och är super glad på alla, så dom ska va lite reserverad.

Men visst är det nån dom känner igen blir min kille jätte glad ska fram pussas och så men om det är nån han inte känner så bryr han sig inte i personen oavsett om dom försöker hälsa. Men barn är han galen i vill fram hälsa om man har han lös och ser ett barn vill han hälsa med, Ska alltid va med min lille bror med när vi är hem och hälsar på.
Så den reservationen dom har tycker jag är skön för man slipper en galen hund så fort det kommer en människa.

Det är en hane jag har:)

Senast ändrad:

Aaa, det rä ganska skönt med hundar som inte älskar allt å alla heller... ego!:)

Jag har hört några stycken som sagt att just salukis varit opålitliga..
..att när dom mött en saluki med sin hund så har salukin rytit i åt deras hund när dom gått förbi. Å att dom ska vara vaktiga?
Det finns så mycket fördommar å skitsnack, såklart.

Min ena borzoi är det ganska mycket vakt i.. medans den andra alltid ligger innan för dörren på rygg å man får skjuta in han med dörren å kliva över han... han bryr sig inte så mycket om det är kungen eller en tjuv som kommer på besök!:devil:

Aaa, det rä ganska skönt med hundar som inte älskar allt å alla heller... ego!:)

..att när dom mött en saluki med sin hund så har salukin rytit i åt deras hund när dom gått förbi. Å att dom ska vara vaktiga?

Min ena borzoi är det ganska mycket vakt i.. medans den andra alltid ligger innan för dörren på rygg å man får skjuta in han med dörren å kliva över han... han bryr sig inte så mycket om det är kungen eller en tjuv som kommer på besök!:devil:

Ja det är ju verkligen skönt, jag har 1 annan dåre"papillon" här hemma som ska hälsa på alla människor han ser och det blir jibbigt, så mycket skönare med hund som inte bryr sig.

Ne det problem har jag inte hört nån haft, vet en saluki som är så med den sitter det mer i den som äger den. Men annars vet jag ingen som har haft problem med det.

Sen vakten är väl att dom är lite reserverad? Vet min hund gillar inte när andra hundar bara flyger på han ska hoppa på ryggen och så det säger han i från på och det ska dom väl få göra? det hade jag själv gjort om det kom nån idiot och börja tok hoppa på min rygg. Men annars så dom jag träffat salukisa har inte alls haft nå problem med vakt eller så.

sen kan ju visa tycka att dom har vakt bara för dom inte går fram hälsar också som alla andra raser oftas gör, och vissa tolkar det som dom är lite vaktig bara att det är att dom inte bryr sig.

Åh vad han är fin, vad stor han ser ut, är han stor för att vara whippet eller?

Dottern ska hämta sin salukivalp den 15 dec. det ska bli spännande att se den har sett kort och han är så himla söt.

Oj, vet faktiskt inte hur hög han är nu men han är nog ganska normal tror jag, är nog bilderna som ljuger lite.

Åh, kul, du måste maila bilder till mig på både dotterns hund och din Norbert :)

Vad fin han är (så klart)! Och vad han har vuxit till sig!

Det slog mig förresten innan att jag känner Maltes mormors mormor (PM Sense of Beauty). Min hund lekte mycket med henne under hennes första år :).

Ja han har verkligen blivit vuxen i kroppen på kort tid. Lugnat ner sig mkt med folk och så också men han är tjurig och envis som synden så man får inte ge efter det minsta för då tror han att han kan göra precis som han vill *suck*.

Men annars är han hur go som helst, alla som träffar honom blir kära i rasen så det är ju kul att man kan ge en positiv bild av rasen , många tycks tro att de ska vara nervös av sig men Malte är nästan ltie väl tuff och visar att det visst inte är så. Killkompisarna brukar härka vilt med honom när vi har honom med, nästan så dom ska umgås mer med honom än mig och sambon ;)

Va kul! Tycker alla PMs hundar verkar trevliga i psyket, och fina att se på också.

JA dom är väl inte direkt hunden som hoppar upp och är super glad på alla, så dom ska va lite reserverad.

Men visst är det nån dom känner igen blir min kille jätte glad ska fram pussas och så men om det är nån han inte känner så bryr han sig inte i personen oavsett om dom försöker hälsa. Men barn är han galen i vill fram hälsa om man har han lös och ser ett barn vill han hälsa med, Ska alltid va med min lille bror med när vi är hem och hälsar på.
Så den reservationen dom har tycker jag är skön för man slipper en galen hund så fort det kommer en människa.

Det är en hane jag har:)

Åh, önskar min hund vore sån. Han älskar ALLA och MYCKET *suckar*.

*KL på mig själv*

Ni som har salukis, hur upplever ni dom?
Vart sugen några år nu....:d

Fantastiska! :love:

Självständiga, med (vanligtvis) enorm värdighet, intelligens och uppfinningsrikedom.
En saluki har ingen vaktinstinkt (den enda vinthund som har det är azawakh), men självklart kan de skälla till om det låter i trapphus eller kommer in någon i huset som de inte är berädda på att ska komma. Det kan nog alla hundar skulle jag tro.

Många salukis är "rasister" och det är viktigt att tidigt vänja salukin vid att träffa, eller i alla fall se, hundar av många olika raser och typer. Detsamma gäller människor. En saluki är vanligtvis avhållsam mot främlingar (reserverad är inte ett ord jag vill använda då det känns fel). De har inget behov av att bli älskade av allt och alla, men det ska absolut gå att ta i hunden även för främlingar (sålänge de inte "kastar sig över hunden").

Behandlar man en saluki med vänlighet, tålamod, respekt och är påhittig när det gäller motivation/belöning så är salukin en fantastisk allroundhund.

Den unga salukin är ofta en vilde som kan äta upp (eller iaf tugga sönder) både det ena och det andra, men trots att det ibland känns hopplöst (jag vet inte hur många gånger jag slitit mitt hår över jobbiga valpar) så blir de ofta lugna och trevliga när de mognar.

Idag har vi utnyttjat våra (väldigt få) soltimmar till max. Långpromenad med kameran längs älven och vi var ute i närmare 2 timmar.
Wahidah passade på att rymma också.. Jag tappade kopplet... JISES vad kul hon hade det!

Bild från idag:
dsc_6851-copy_22483098.jpg

Det måste finns mer av vinthundarna som har vakt i sig än azawakh :-P

En kompis tyckte hon kände Frey(afghan) och knacka på och gick in kan säga att hon gick snabbare ut än hon kom in.

//Camilla

Om man ser till raserna som helhet, beskrivningar av hur de är mentalt och sådant, så ska det bara vara azawakhen som har vakt. DÄREMOT kan det ju självfallet finnas hundar i de andra raserna som har mer eller mindre vakt i sig trots att det inom rasen inte är något som "finns".

Jag har själv haft hem en salukitik som fullständigt skällde ut främmande om de kom in i lägenheten om hon inte fått träffa dem utanför huset först, men bara för det påstår jag inte att salukin har vaktinstinkt då jag träffat betydligt många fler salukis som inte agerar som tiken i fråga. Av de lite drygt 70 salukis jag lärt känna så är det bara någon enstaka som vaktat. Självklart sa alla till om det kom in någon i huset som de inte såg, men åter igen, vilken hund gör inte det?

Afghanhunden har visst vakt i sig till viss del. I vissa delar användes afghanen förr både till hetsjakt, vakt och mer sällsynt; vallning.

//Flo

ändring:
lägger till lite länkar:

Den har använts till vakt, vallning och jakt och är som sådan en typisk slättlandssprinter

http://www.svvks.se/Sv/standard/afghanhund.html

"Although believed to be one of the oldest breeds in the world, the modern history of this sight hound is mainly as a hunting and guard dog of Afghanistan and Northern India."
http://www.afghansite.com/afghanHound/

Breed Purpose: The Afghan Hound was bred to guard sheep and cattle. The dog would also hunt deer, wolves, gazelles and panthers.

http://www.k9obedience.co.uk/dogbreed/afghanhound.html

Senast ändrad av en moderator:

Bakgrund/Ändamål: Afghanhunden har urgamla anor och anses härstamma från hundar av salukityp, som korsats med likanande hundar. Den har använts till vakt, vallning och jakt och är som sådan en typisk slättlandssprinter. Vid sekelskiftet kom de första afghanhundarna till England men rasen slog inte igenom förrän på 1920-talet. Den är numera en synnerligen etablerad och uppskattad utställnings- och sällskapshund

taget från denna länk http://www.svvks.se/Sv/standard/afghanhund.html

Senast ändrad av en moderator:

De flesta vinthundar har varit allroundhundar på sådant vis - ja.

Men jag vill fortfarande påstå att azawakhens vakt skiljer sig en del från övriga vinthundars vakt och det finns även sidor där det står att azawkhen är den enda vinthund som även är vakthund.

Kan återkomma någon annan dag och försöka förklara igen vad jag menar. Just nu är jag så otroligt trött att jag nästan somnar där jag sitter.
Godnatt buke :D

Fast här skriver du att den enda vinthund som har vakt är just azawakh:

En saluki har ingen vaktinstinkt (den enda vinthund som har det är azawakh),

Och här skriver du att deras vakt skiljer sig:
De flesta vinthundar har varit allroundhundar på sådant vis - ja.

Men jag vill fortfarande påstå att azawakhens vakt skiljer sig en del från övriga vinthundars vakt och det finns även sidor där det står att azawkhen är den enda vinthund som även är vakthund.

Kan återkomma någon annan dag och försöka förklara igen vad jag menar. Just nu är jag så otroligt trött att jag nästan somnar där jag sitter.
Godnatt buke :D

Afghanen var inte allround. Beroende på var i området du bodde hade du den till olika saker. Jakt, vakt eller vallning. Visst fanns det individer som hade lite av varje, men vanligast var jakt och därefter vakt.

De flesta afghaner jag träffat, både i sverige och utomlands, har haft vakt i sig. Sedan om afghanens vakt skiljer sig från andra hundars vakt har jag inget att tillägga om. Det jag svarade på var att du skrev att den enda vinthund med vakt var azawakh.

Jag tror att han ser ut precis som din avatar.
Han kommer från Kennel DHAWATI i Stora Mellösa, utanför Örebro.
Hon var där idag och hälsade på honom han är 6 veckor nu.

Jorå det kommer bilder och så kan du ju se i mitt album på facebook där finns många bilder på Norbert.

Idag har vi utnyttjat våra (väldigt få) soltimmar till max. Långpromenad med kameran längs älven och vi var ute i närmare 2 timmar.
Wahidah passade på att rymma också.. Jag tappade kopplet... JISES vad kul hon hade det!

Bild från idag:
dsc_6851-copy_22483098.jpg

Åh vilken härlig dag du och din lilla tjej verkar ha haft!! :laugh:
Särskilt Wahidah när du tappade kopplet!! ;)
Härligt när man får några timmar i solen. Man behöver det i detta gråa trista väder....
Vilken vacker bild!! Men det är ju dina bilder alltid ju!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
970
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 813
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka