Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Nu har ju Kirsty ingen päls som du vet men jag har reflexväst på henne ändå. Jag har köpt en på Hööks som var lite liten men så fick jag en av Robur när jag köpte hundmat och den var bättre. Kolla i jaktaffärer, där brukar det finnas bra reflexvästar.

Jo, precis, reflexväst borde ju funka. Liknande den här kanske?
Reflex_V%C3%A4stP%C3%A4lshund.jpg

vi tränar mycket med klicker, funkar alldeles utmärkt :)

ang reflexer. reflexväst är ju en grej.
Du kan ha matluva och sedan ett brett reflexhalsband utanpå det.
sy på reflexer på tubigrip och dra på benen.

(tubigrip= tubbandage som finns på apoteket, perfekt när våra pälsbollar behöver hålla benen rena eller när de ska tugga ben)

//Flo

Han är verkligen superfin! Jag älskar färgen som sagt :love:
Kan tänka mig att han kommer bli väldigt stilig när han blir äldre!

Jag har förressten några bilder från när min toka rusade runt på stranden idag.

24830147.jpg

24830137.jpg

Hon har sådär koll på vart hon springer egentligen, när jag som bäst håller på och fota så kommer hon plötsligt i full fart och springer rakt in i mig! :p
Eller, rakt in i kameran rättare sagt, som tur är så hinner jag fånga den innan den trillar ner i sanden.

var bor du någonstanns? Med sånt härligt väder själva har vi istid här i skåne :-P
//Camilla

Ja, visst ser det nästan ut som det lika gärna kunde varit en sommardag? Jag bor i Norra Bohuslän och här har vi inte sett den minsta snöflinga än, men hela hösten har varit väldigt varm och solig. Så länge det inte regnar är jag (och hunden) nöjda, fast jag hoppas på snö så småningom också, tror Faiza skulle gilla det.

DiezelDoris: Tack! :) Jag är glad över min nya kamera också som faktiskt ibland lyckas fånga henne i farten.

*kl

Är det någon här som vet var det finns bra vintertäcken som passar salukis? :) Och hur känsliga är dom för kyla, salukisarna alltså? Det kommer ju som sagt en salukiherre hit och han kan ju inte frysa svansen av sig! ;)
Släng gärna in hemsidor med snygga breda halsband med!

Sen några fler frågor: Första tiden kommer han ju antagligen inte kunna släppas lös (inhägnat område) utan man får ju testa hur inkallning osv fungerar först. Men är det då en bra grej att ha en spårlina på 15m sisådär? Självklart kan det ju inte ersätta att springa fritt, men bara i början. Och en stor hage med fårstängsel, fungerar det att släppa lös på? Eller hoppar dom glada i hågen över det?:D

Förlåt för luddigt och smårörigt inlägg, men men..

*kl

Sen några fler frågor: Första tiden kommer han ju antagligen inte kunna släppas lös (inhägnat område) utan man får ju testa hur inkallning osv fungerar först. Men är det då en bra grej att ha en spårlina på 15m sisådär? Självklart kan det ju inte ersätta att springa fritt, men bara i början. Och en stor hage med fårstängsel, fungerar det att släppa lös på? Eller hoppar dom glada i hågen över det?:D

Hej

Våra afghaner hoppar lätt över ett fårstängsel så de beror väl på individ hur pass rymningsbenägen den är.

Långlina kan vara både bra och dåligt Vi har haft de på Zing men de kan trassla in sig i den plus att de kommer upp i sån hastighet på bara några gallopsprong så att trampa eller hålla i linan blir svårt. Om ni ska ha lina så är sele att rekomendera. Sen märkte iallafall Zing av när hon var lös och när hon hade lina :-P

//Camilla

Jag har köpt bra och billiga täcken på Greyhound & Whippetstore , borde passa saluki också. Tänk bara på att företaget har lite dåligt rykte med att inte skicka grejer så om du beställer, förskottsbetala inte. Mina grejer kom dock och jag är jättenöjd.

Vet du inte hur frusen han är kan det ju vara smart att köpa ett billigt täcke först. Det finns täcken på ÖB för hundralappen som passar vinthund med lite små justeringar bara.

http://nansid.blogspot.com/ nansid gör snyggaste halsbanden:D

Angående lösspring så funkar nog fårhage om du har lite koll, släpp inte om det finns byten precis utanför och håll dig i mitten. Visst kan dom hoppa men det är ju bättre med staket än utan. Jag törs inte ha långlina på min för hon får upp sån fart på de meterna linan är att när det sen tar tvärstopp när linan är slut är risken stor att skada sig...

Är det någon här som vet var det finns bra vintertäcken som passar salukis? :) Och hur känsliga är dom för kyla, salukisarna alltså?

Hur känsliga de är är nog delvis individuellt, beroende på vad de är vana vid och så. Sen är regn och fukt (om det är kallt) ofta värre än bara kyla, är det kallt (ca 0 eller några minusgrader) och soligt klarar de sig ju bra utan täcke så länge man inte är stilla en längre stund. Min tjej blir väldigt lätt kall om det är blött eller frost på backen eller om det regnar.

Ett sånt här täcke har jag tänkt köpa till min saluki, så fort hon vuxit färdigt (nu har hon ett som jag sytt till henne). Man kan måttbeställa och det verkar som man kan få olika passform beroende på vilken ras det är.
http://www.hundomera.se/product_info.php?cPath=24&products_id=248&osCsid=da38fcdc731be233b01c36df01a49095

När får ni hem honom?

/Klara

Skåne har en tendens att blåsa och regna snarare än att vara minus och snö (iaf vad jag har upplevt :angel:) Ska kolla upp täcket!
Emelie hämtar honom ca 20 dec tror jag, men hit kommer han inte förens 12 januari ungefär :)

+ ni andra tack för tipsen, bättre att satsa på ett vanligt koppel då och pinna på så gott det går? :D

*kl

Är det någon här som vet var det finns bra vintertäcken som passar salukis? :) Och hur känsliga är dom för kyla, salukisarna alltså? Det kommer ju som sagt en salukiherre hit och han kan ju inte frysa svansen av sig! ;)

Bra täcken efterlyser jag också! Får du reda på något som inte skrivs här i forumet om täcken så får du gärna hojta till!

Här uppe i Norrbotten går vissa av salukisarna (hur tusan skriver man saluki i flertal?!) utan täcke tills att det blir 15 minusgrader - om det är vindstilla. Jag slänger nu på min lilltös ett tunt reflextäcke som är vindtätt när det är minusgrader och blåser.
När jag bodde en bit utanför Gbg åkte täcke på så fort det blev minusgrader.. Det var en vidrig kyla där... :crazy:
Överlag skulle jag vilja säga att de klarar kyla väldigt bra så länge de rör på sig och det inte blåser allt för mycket.

Jag skulle inte våga ha spårlina på vinthund, just för att de kan trassla in ben och allt möjligt otäckt kan hända. Fråga förra ägaren om hunden hoppar över staket - gör den inte det så är ju fårhagar underbara. Har varit med om vissa som tar sig över 2m högt staket när inhägnaden blir för tråkig och vissa som inte tar sig över 50cm högt staket för att de inte ser någon mening med det. (Dock är jag övertygad om att sistnämnda skulle sticka om de såg någon hare eller liknande...)

Till alla:
Om någon reagerat på att jag inte varit så aktiv senaste dagarna så beror det på att mitt internet inte alls samarbetar nu... :mad:

Förresten! Idag var Wahidah JÄTTEDUKTIG!

Vi gick till macken. Jag hittade ett bra ställe att binda upp henne på, band fast henne, gick in på macken, vände så fort dörren stängts, gick ut, kliade på Wahidah och sa att hon var duktig, gick in igen, rusade iväg mot godishyllorna, plockade på mig det jag skulle ha, rusade till kassan, hörde ett skall, rusade mot dörren, hörde att Waha var tyst, gick ut, berömde henne och sedan gick vi hem.

Hon har med andra ord klarat av att stå utanför affären några sekunder idag, utan problem.
Som vissa här vet så har hon varit helt otroligt jobbig att ha ensam ett tag nu.. Hon har tjutit som om någon torterat henne så fort hon inte får vara med, hon har inte gått att lämna någonstans och vi har fått börja om från noll med ensamhetsträningen, trots att hon förut varit ensam upp till 80min utan minsta problem.
NU känns det som om vi börjar komma några små, små steg i rätt riktning igen :bump:

*kl

http://www.torshammarens.se/
Dom har jättefina täcken och syr även emot beställning! En kompis till mig köpte ett i oljerockstyg med varmt foder till sin greyhound. I veckan är även två täcken på väg till mig :laugh:

Jag har förressten några bilder från när min toka rusade runt på stranden idag.

24830147.jpg

24830137.jpg

Hon har sådär koll på vart hon springer egentligen, när jag som bäst håller på och fota så kommer hon plötsligt i full fart och springer rakt in i mig! :p
Eller, rakt in i kameran rättare sagt, som tur är så hinner jag fånga den innan den trillar ner i sanden.

Vad hon är vacker!! :love:

Känner igen det där med noll koll när dom springer!! Maya har ett flertal gånger sprungit rakt in i mig ;)

När dom kommer får du slänga in bilder och skriva om du är nöjd med dom :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
970
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 813
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka