Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Jag gjorde ett uppehåll helt i 1½ månad. Då var hon lugnare, men fortfarande inte helt vettig. Fast tja, då kan det mycket väl varit vanliga valpfasoner... Jag har nu tränat ca 5 minuter om dagen i en vecka, men bestämt att lägga det åt sidan tills att hon verkar ordentligt lugn.

Vad jag funderat på:
Hur ofta behöver ni ha era hundar lösa för att de inte ska bli vimsiga inne?

Ja

Jag tror inte att Kirsty skulle behöva vara lös alls egentligen. Visst är hon tröttare när hon har rusat av sig riktigt ordentligt men hon blir inte jobbig inne bara för att hon inte varit lös på ett par dagar. Tror längsta hon inte fått vara lös alls på (dock vanliga koppelpromenader) är kanske 8-9 dagar men jag märkte ingen skillnad på henne ändå.

Jag märker helt klart skillnad på Wahidah och har märkt skillnad på andra hundar jag haft hem också... Åh, jag vet inte. Jag blir tokig. Jag känner mig som en komplett nybörjare.

Cerberus skulle helst vilja få springa av sig ordentligt en gång om dagen. Lyckas jag med det så sover han mest inomhus, bortsett från att tugga på något ben eller leka med någon leksak. Men han håller sig till leksaker då för det mesta, och letar inte upp andra kuliga får-inte-röra-saker. Efter någon dag utan att få springa brukar han börja bli lite busig i kopplet och försöker springa lite trots att han är kopplad. Går det uppåt tre dagar så blir han ganska jobbig, börjar försöka springa runt mig i kopplet oftare, får ryck på promenaderna och börjar leta upp saker inomhus att ta sönder. Här finns det inga bra inhägnader så för att släppa honom måste jag åka tvärs över stan eller ta med honom till stallet till ett större fält där. :( Jag önskar så att jag hade en stor inhägnad trädgård, eller iaf en hundinhägnad i området.

Ja som sagt Jamal är ju väldigt lung av sig eller ska man säga "VAR"?

Han behöver iaf minst 1 riktgtik promenad varje dag på 1 timme och vissa dagar behövs mer för att han inte ska klättra på väggarna!

Jag som trodde jag hade fått hem en lugn snäll hund som inte hitta på nå bus allt, Men han har nog bara sammlat sig för att kuna varit en riktg bråkig hund!

GFör ungefär 1 månad sen hade han inte bitit sönder nått, Nu tro jag att ja tappat räknigen till och med!

Så Red_Chili kän dig inte ensamm om att ha en bråkig saluki hemma..

Två dagar max utan att springa lös, efter det så börjar Diezel klättra på väggarna, då hjälper det inte med huvud träning:D.

Men som madeleinewall sa, minst en-två timmars lång promenad.

Och han är 1,5 år.

ni som har vint hundar kanske känner igen rasen Podenco Ibicenco jag har försökt hitta information just om denna rasen men har inte hittat mycket så därför undrar ja om ni vet nån sida eller böcker som gå att köpa som handlar just om Podenco Ibicenco?

Har träffat några som varit jättetrevliga :D
Sök på google så lär du hitta någon rasklubb som har mer info. Troligtvis finns det ingen bok som handlar enbart om podencon, men i de flesta nyare hundböcker brukar det finnas bra med info :)

*kl*

Jag är LYCKLIG! Min dåre har legat och sovit nästan hela kvällen :D
(Ja, hon sprang som en komplett idiot när hon fick komma lös idag och jag har även tränat inkallning lite)
Det är SÅ skönt här hemma :D Jag kunde t.o.m. duscha utan att behöva stå och lyssna efter om hon rev ner något!
Jag kunde koncentrera mig på att plugga. Jag kan nu sitta med ryggen vänd mot henne, dricka te och lyssna på musik. Ibland låter hon, då flyttar hon bara på sig några centimeter :D

Vad skönt hoppas att det löser sig hon kanske bara hade lite överskottsenergi.

okej tackar för det snabba gensvaret ska genast gå in å kolla och läsa lite....;)

Så har man fått börja om på noll - med ensamhetsträning. Helt otroligt lovely att ha en valp som ylar när man lämnar henne...

Jag saknar min fina, duktiga, lätta Zala...

Hon har aldrig gått att ha instängd med kompostgaller... När hon var liten rev hon det och nu hoppar hon över.. :crazy: Vanliga hundar brukar ju ha liiite respekt för galler i alla fall.. Wahidah bet tag i gallren och puttade undan dem så fort hon var stor nog att stå på benen.

Uppfödarna sa att hon är en av de vildaste valpar de fött upp (och de har fött upp vilda valpar i mer än 20 år nu)... Jag får ju skylla mig själv lite. Men det som oroar mig är just det faktum att hon då och då verkar vara stressad.

Låter jättejobbigt! Jag förstår dig! :-( Min första greyhoundvalp var skogstokig. Började raca inne mellan sofforna och rev ner gardiner och julgran.
Han hade ett otroligt behov av att springa lös varje dag en massa! Jag var ju nybliven hundägare och hade läst att dom små liven inte fick springa för mycket. Så han var extra tokig min kille. Underligt nog har jag fortfarande samma ras efter 16 år :laugh:

Hoppas att det är din lilla tjejs ålder som spökar.... Så att det snart blir lättare igen...

Cerberus skulle helst vilja få springa av sig ordentligt en gång om dagen. Lyckas jag med det så sover han mest inomhus, bortsett från att tugga på något ben eller leka med någon leksak. Men han håller sig till leksaker då för det mesta, och letar inte upp andra kuliga får-inte-röra-saker. Efter någon dag utan att få springa brukar han börja bli lite busig i kopplet och försöker springa lite trots att han är kopplad. Går det uppåt tre dagar så blir han ganska jobbig, börjar försöka springa runt mig i kopplet oftare, får ryck på promenaderna och börjar leta upp saker inomhus att ta sönder. Här finns det inga bra inhägnader så för att släppa honom måste jag åka tvärs över stan eller ta med honom till stallet till ett större fält där. :( Jag önskar så att jag hade en stor inhägnad trädgård, eller iaf en hundinhägnad i området.

Vill börja med att säga att jag kollade på dom nya korten precis!!! Han är otroligt vacker din kille :laugh: Vad han har mognat och ser vuxen ut.... WOW :love:

Dom har ju ett otroligt springbehov dom flesta vinthundar. Maya skulle bli helt galen om hon inte fick springa lös varje dag som tur är så har jag en stor inhängnad trädgård... Galen är hon lite till mans ändå min tjej ;) Så ladylik på utställning och helvild hemma....

Däremot så tror jag att hon har fått knäck i öronen. Hon lyssnar inte alls på inkallning. Hon som varit så duktig innan. Visserligen är det löp på gång så jag hoppas att det är hormonerna som spökar. Får vara ännu nogare med inkallningsträning ett tag.... Idag åkte vi till Mössebert och gick över en timma och då fick fröken snällt gå i koppel.

Måste fnissa lite... Jag klappar mig själv på axeln över beslutet att inte skaffa valp utan vuxen hund ;) Valpar är inte söta, de är förklädda monster.

[/QUOTE] Jag har kanske en hund med grova personlighetsstörningar? För igår kunde han visst gå i koppel trots hundar överallt. Och han visste att man inte fick slänga sig mot varenda träd eller hund eller människa eller löv eller grej i största allmähet. ;) Jag är tacksam att han än så länge väljer att vara en ganska lugn hund när vi är iväg och "tävlar". :D Vi tackar och bockar för grattiset. :p[/QUOTE]

Glömde ju helt att gratluera Ett stort grattis till dig och din vackra hund:...

Är det inte så typiskt vinthundar!? På utställningar är dom så olika emot hur dom är annars :laugh:

Verkar som om din lilla tjej är i riktiga slyngelåldern..... jobbigt för dig :crazy:

oH ja! Hon har dessutom börjat hoppa upp med framtassarna på diskbänken (vilket hon VET att hon inte får göra) RAKT FRAMFÖR MIG! Även om jag står 2 meter ifrån henne så gör hon det! När hon gjorde det så röt jag åt henne och nästan slängde henne i bädden. Tro fan heller att hunden ens bryr sig...

Idag sa dessutom min lärare (Kurt Nilsson, domare, det kanske säger er något?) att hon ser lika korkad ut som en flat coated! Sedan ångrade han sig lite, sa att det nog inte var SÅ illa, men att hon i alla fall går runt och ser ut som ett levande frågetecken. (och dumt nog kan jag inte annat än att hålla med honom, i alla fall ibland)

Som Haukur så fint skrev:
Valpar är inte söta, de är förklädda monster.

Det är tur för henne att hon är söt när hon sover :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
975
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 822
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka