Sv: Vinthundar
Han verkar bo i USA
mårran: Azawakhen är en ovanlig, men mycket, mycket gammal vinthundsras. De kommer från afrika där de använts som jakt- och vakthundar. Till skillnad mot andra vinthundsraser så har de inte så väldigt stark jaktlust. (Jag har flera gånger råkat få "besök" av azawaker som ska komma fram och hälsa när jag fotograferar lure coursing. De sprang hellre till mig än följde trasan..)
De har även vaktinstinkt, är mer reserverade än "normal-vinthunden" och det är otroligt viktigt att man socialtränar dem tidigt för att de ska fungera bra i dagens samhälle.
Det finns i dagsläget ungefär 17 azawakher i Sverige om jag inte minns fel. 4st bor en liten bit ifrån mig, det bor 2 i Sthlm-området, 2-3 st i Eskilstuna, någon i Gbg och vart de andra bor har jag inte helt koll på.
De är vanligare i tex Tyskland, men även där är de ovanliga.
På WDS var det 20 azawakher anmälda (om jag inte minns fel). Riktigt fina var de. (Framförallt en tyskägd hane som jag förälskade mig i... Pratade med ägaren i några timmar och tja.. jag blev kär)
Vad finns mer att säga... Fantastisk hund, men ingen hund som jag skulle rekommendera till "vem som helst".
De är ca 60-70cm höga, kvadratiskt byggda med väldigt tunn hud. Höftknölarna syns väldigt tydligt på dem och de har väldigt platt och kort bröstkorg jämfört med många andra vinthundsraser. De har väldigt lätt att se magra ut om de bara blir lite, lite för smala.
Här finns mer info om någon skulle vara intresserad:
http://www.azsk.se/