Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Tack!
Ja, det är lustigt, jag har aldrig tidigare funderat så mycket på vinthundar, förrän jag fastnade för dem (och särskilt saluki då) ganska nyligen och sedan skaffade Faiza. Men nu är jag helt klart fast och nyfiken på att lära känna fler vinthundsraser bättre!

*KL*

Lite uppdatering från oss då. Min tenta är avklarad så jag har lite liv igen. Heh. Igår fick Cerberus träffa två afghanbrudar, Smilla och Lova. Mycket spring blev det kan jag lova. Det blir bara suddiga fläckar när jag fotar. :laugh:

Smilla:
IMG_3993.jpg

Lova:
IMG_4021.jpg

Och full rulle!
IMG_3999.jpg

Trasselsuddar:
IMG_4024.jpg

Tungan kan fungera som lagom styrmoment i kurvorna faktiskt.
IMG_4009.jpg

Och idag var Cebbe med och höll ställningarna i stallet. Eftersom det var så fint väder så tog vi en promenad hem istället för den tråkiga bussen. Det tar nästan 1,5 timme att gå märkte vi, men då råkade vi gå lite vilse i skogen med.

IMG_4043.jpg

Tack!
Ja, det är lustigt, jag har aldrig tidigare funderat så mycket på vinthundar, förrän jag fastnade för dem (och särskilt saluki då) ganska nyligen och sedan skaffade Faiza. Men nu är jag helt klart fast och nyfiken på att lära känna fler vinthundsraser bättre!

Vinthundaraserna är allt bra härliga :laugh:

Idag har Maya och jag varit i Växjö på utställning. :laugh:
1:a i Championklass och BT:2

Är stolt och glad över min vackra och underbara tjej.
Det var många som sa att hon "syntes i ringen" och borde vunnit ;)
men vi är så glada så glada!!
Hon är ju ändå alltid vackrast för mig min älskade lilla tjej :love:
Hon och Oceane då såklart :love:

Nu väntar utställningen i Sjuntorp om ett par veckor sedan blir det inte mer på ett tag. Maya ska paras när hon löper inom kort :laugh:

DSCI0003.jpg

Grattis! Vad kul att det går så bra! :banana:

Vi har lite paus från officiella vi, Cerberus har skjutit i höjden en massa och inte riktigt hunnit med på bredden. Dessutom är han mager för han vägrar äta ibland. Men nu får han extra fett valpfoder så jag håller tummarna på att han ska bredda sig lite snart. Han ser hemsk ut just nu, som charlie chaplin i fram med armbågarna inåt och tassarna utåt. Så snygg så. ;)

GE MIG!!! Jag VILL ha afghan! :love:

Millan: Grattis! :D Såg du förresten en guldfärgad salukivalp (tik) som blev 2a i sin klass?

Klara: Jag har mätt halsbandet idag. Det är 30cm när det är som mest åtdraget. Tror du att det passar din lilltjej eller är det för litet?

Till alla :p

Idag är min lillskrutt hela 7 månader gammal! :banana:
Hon såg ut såhär för några minuter sedan, och jag tror nog allt att det börjar komma lite värdighet i hennes uttryck nu.
dsc_5195-copy_20586611.jpg

Sedan måste jag bara visa "en" bild på en hund jag förälskat mig i... Pegasus heter han. Son till min favorithane, helbror till en tik jag älskar som nu bor i England och halvbror till min älskade valpis.
dsc_4061-copy_20586929.jpg

Vi har lite paus från officiella vi, Cerberus har skjutit i höjden en massa och inte riktigt hunnit med på bredden. Dessutom är han mager för han vägrar äta ibland. Men nu får han extra fett valpfoder så jag håller tummarna på att han ska bredda sig lite snart. Han ser hemsk ut just nu, som charlie chaplin i fram med armbågarna inåt och tassarna utåt. Så snygg så. ;)

Du kan få låna Kirsty ett tag så kan hon lära honom att mat är det enda som är viktigt i livet typ mat-sova-springa.;)

Du kan få låna Kirsty ett tag så kan hon lära honom att mat är det enda som är viktigt i livet typ mat-sova-springa.;)

Haha! Ja, kan inte hon hålla kurs för honom? :D Jag testade svälta honom i 1,5 dygn sedan var han jättematglad. I två dagar. Nu är han tillbaka på att glo lite på maten, ta några kulor och sen gå och sova istället. Men han äter ju lite iaf, bara att han ser ut som ett staket under all päls. :crazy:

Jag testade förresten majsvälling med. Han bara luktade på det, sen gick han iväg. Jag testade till och med att ta välling på fingret och stoppa i munnen på honom. Hade han kunnat fräsa hade han gjort det. Han knorrade högt och drog med framtassarna på nosen som om han hade något som fastnat. Det var tydligen inte alls gott. :rofl:

Haha! Ja, kan inte hon hålla kurs för honom?

Lätt! Få hundar uppskattar mat... eller ätbara ting... så mycket som Kirsty. Tyvärr kommer hon nog lära honom att stjäla maten också, men lite svinn får man räka med:cool:

Har du testat att ge honom typ laxolja eller nåt snusk på maten? Det är ju bra både för att få upp fettet lite och så gillar vissa hundar snusk:D

Jag blir snart Skotsk Hjorthundsägare om 15 dagar för att vara exakt. :)

Har aldrig tidigare haft någon vinthund men fastnade för SH när jag läste om dom i hundsport för några år sedan och har sedan dess velat ha en och nu ska det äntligen bli verklighet. Jag har haft hund nästan hela mitt liv (snart 50 år) men aldrig egentligen valt ras själv så det här ska bli så roligt.

(Har även 3½ Schipperke i min ägo för närvarande.)

Jag har fastnat helt för Salukin (främst den långhåriga, men släthåriga är också fina). Vill skaffa en så fort som möjligt, men först måste jag ha lite er ekonomi att tala om (går precis med mig & hästen, kan inte betala för en individ till då rasar det ihop :mad:) och på nåt sätt bli av med moderns allergiske karl (= flytta hemifrån elr vänta tills han dör.. :devil:).
Hursomhelst..
Jag vill ha en hund som är trevlig och kan ligga och gosa, men inte är "despert" efter uppmärksamhet varje sekund och springer fram till vem som helst när som helst. Jag kommer förmodligen att bo i lägenhet, så vill inte heller ha ett yrväder som river huset när jag går ut ett par timmar..
Är inte heller intresserad av utställning eller nån annan form av tävling, och kommer nog aldrig att bli, alltså är en hund som kräver massoooor av bruksträning inte min grej.
Vill ha en hund som trivs och mår bra av att tillbringa så mycket tid som möjligt utomhus, på låånga ridturer med mig & Honey, i stallet, i skogen. På jobbet om jag har möjlighet men det är inte garanterat - beror ju på vad jag får för jobb sen. Alltså en hund som man kan gå ut lååångt med på morgonen, sen vara själv över dagen, och sen direkt ut på eftermiddagen och vara ute 3-7 timmar. Sen hem och sova och så börjar vi om.. :p

Har fått sagt till mig att en Saluki eller annan vinthund skulle passa in i mitt liv. Vad säger ni vinthundsägare?

Grattis! Och vad spännande med parning!

Red_Chili: Jo, då passar det säkert ett tag till. Om du vill bli av med det så tar jag gärna emot det, pm:a om du vill ha betalt så kan vi lösa det på något sätt.

Galathea: Inte konstigt att Cerbeus var nöjd över att träffa så fina tjejer!
Jag känner igen det där med att inte vilja äta, min valp äter också dåligt i perioder, fast just nu är det bättre igen. Men det är jobbigt när man inte vet vad man ska göra, det går ju inte att tvinga dem.
Jag ger henne olja och äggula och annat gott ibland, men torrfodret är ändå roligare att leka med tycker Faiza.

Då sätter jag det på posten idag! Jag har för mig att jag har din adress. :)

Det kommer ju införskaffas valp igen här, men det lär dröja flera år tills dess ;)

IMG_4043.jpg
[/QUOTE]

Han är så söt! snart flyttar det in en liten blå flicka här hos oss :bump:

//Flo

Jag blir snart Skotsk Hjorthundsägare om 15 dagar för att vara exakt. :)

Har aldrig tidigare haft någon vinthund men fastnade för SH när jag läste om dom i hundsport för några år sedan och har sedan dess velat ha en och nu ska det äntligen bli verklighet. Jag har haft hund nästan hela mitt liv (snart 50 år) men aldrig egentligen valt ras själv så det här ska bli så roligt.

(Har även 3½ Schipperke i min ägo för närvarande.)

Är det en valp? Skotska hjorthundsvalpar är så :love::love::love:

Jag har fastnat helt för Salukin (främst den långhåriga, men släthåriga är också fina). Vill skaffa en så fort som möjligt, men först måste jag ha lite er ekonomi att tala om (går precis med mig & hästen, kan inte betala för en individ till då rasar det ihop :mad:) och på nåt sätt bli av med moderns allergiske karl (= flytta hemifrån elr vänta tills han dör.. :devil:).
Hursomhelst..
Jag vill ha en hund som är trevlig och kan ligga och gosa, men inte är "despert" efter uppmärksamhet varje sekund och springer fram till vem som helst när som helst. Jag kommer förmodligen att bo i lägenhet, så vill inte heller ha ett yrväder som river huset när jag går ut ett par timmar..
Är inte heller intresserad av utställning eller nån annan form av tävling, och kommer nog aldrig att bli, alltså är en hund som kräver massoooor av bruksträning inte min grej.
Vill ha en hund som trivs och mår bra av att tillbringa så mycket tid som möjligt utomhus, på låånga ridturer med mig & Honey, i stallet, i skogen. På jobbet om jag har möjlighet men det är inte garanterat - beror ju på vad jag får för jobb sen. Alltså en hund som man kan gå ut lååångt med på morgonen, sen vara själv över dagen, och sen direkt ut på eftermiddagen och vara ute 3-7 timmar. Sen hem och sova och så börjar vi om.. :p

Har fått sagt till mig att en Saluki eller annan vinthund skulle passa in i mitt liv. Vad säger ni vinthundsägare?

Tror att en vinthund skulle passa dig mycket bra. Bara inte ensamhetstimmarna blir för många. Då blir dom inte glada. Vinthundar mår bra av att vara ute och med på mycket. Sedan ligger dom gärna och sover i soffan resten av tiden. Dom är precis lagom kontaktsökande tycker jag. Dom avgudar sin ägare/sin människa men hänger en inte i hälarna hela tiden och det gillar jag när dom inte gör :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
982
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 832
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka