Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Red Chili: Tack för gratulationerna :), såg tyvärr inte saluki kom ganska sent denna gången. Ovanligt för att vara mig annars ;)
Åh vad fin hon är din lilla tjej! Börjar bli en riktig Donna :laugh:

Galathea: Tack för gratulationerna även av dig :laugh:
Känner igen det där med matproblem. Maya var likadan när hon var i ett års ålderna - ett och ett halvt. Var lögn att få henne att äta tillräckligt mycket. Samt att hon gjorde av med det lilla hon stoppade i sig med en gång....
Jag bytte foder från Purina Proplan till Eukanuba nu äter hon jättebra :laugh: även om hon tröttnar ibland så äter hon oftast upp. :laugh:

Jag blir snart Skotsk Hjorthundsägare om 15 dagar för att vara exakt. :)

Har aldrig tidigare haft någon vinthund men fastnade för SH när jag läste om dom i hundsport för några år sedan och har sedan dess velat ha en och nu ska det äntligen bli verklighet. Jag har haft hund nästan hela mitt liv (snart 50 år) men aldrig egentligen valt ras själv så det här ska bli så roligt.

(Har även 3½ Schipperke i min ägo för närvarande.)

Grattis till val av ras. Dom är jättefina och trevliga tycker jag :)
Vart kommer din hund ifrån? Vad är det för kön? Spännande :laugh:

Foder hit, foder dit...
Jag har upptäckt att Wahidah äter otroligt mycket bättre nu när jag blandat i Royal Canin i hennes Pedigree-foder (vi vann en säck RC så jag tänkte se till att den blev uppäten trots att hon inte äter det egentligen..).

Hon äter alltid bra (förutom på morgonen) men nu äter hon allt på nolltid - även på morgonen då hon brukar ignorera maten och sova vidare...

Men, sedan jag började blanda i RC så har hon varit hungrigare (kanske bara sugen på något gott?), börjat fisa något enormt mycket och det stinker som fan och hon skiter mer än vanligt... Att hennes mamma sedan hade usel pälskvalitet när hon åt RC har gjort att jag redan från början är skeptisk till det fodret...

Varför kan det inte vara så att det fodret som hunden tycker är underbart gott även är det foder som de mår bra av? :(

Jag försökte lägga in bilder men kunde inte jag vet inte hur man gör längre förut kunde man ju lägga upp dom på photobucket och sen hit men nu gick det inte, några tips?

Det verkar ju vara ganska individuellt det där. Cerberus mage verkar fungera bättre på RC än eukanuba som han åt innan. Nu gäller det bara att få honom att äta, dumma finniga tonåring. ;) Även Carmen får RC fast för gamlingar. Hon åt iofs nåt skräp som hette bonzo eller nåt sånt när vi tog över henne, då hade hon jättedålig päls och såg hemskt ut. Nu är den blank och fin och betydligt tätare. :laugh:

Jag har hört flera som sagt att deras hundar mår bra av att äta RC - men att hundarna inte verkar tycka att det är så supergott :p Typiskt min dumvalp att vara tvärt om då... Framförallt när det inte är allt för ovanligt med RC-foder som vinstpriser... (jisses vad det låter fult när man skriver så, men tja...)

Jag försökte lägga in bilder men kunde inte jag vet inte hur man gör längre förut kunde man ju lägga upp dom på photobucket och sen hit men nu gick det inte, några tips?

Okej knepigt det gjorde jag ju härmodagen. Klickar du på "brevet" uppe till höger och kopierar in länken?

Spännande med din hjorhund vore kul om vi fick se bilder :laugh:

Foder hit, foder dit...
Jag har upptäckt att Wahidah äter otroligt mycket bättre nu när jag blandat i Royal Canin i hennes Pedigree-foder (vi vann en säck RC så jag tänkte se till att den blev uppäten trots att hon inte äter det egentligen..).

Hon äter alltid bra (förutom på morgonen) men nu äter hon allt på nolltid - även på morgonen då hon brukar ignorera maten och sova vidare...

Men, sedan jag började blanda i RC så har hon varit hungrigare (kanske bara sugen på något gott?), börjat fisa något enormt mycket och det stinker som fan och hon skiter mer än vanligt... Att hennes mamma sedan hade usel pälskvalitet när hon åt RC har gjort att jag redan från början är skeptisk till det fodret...

Varför kan det inte vara så att det fodret som hunden tycker är underbart gott även är det foder som de mår bra av? :(

Det är som en jungel med alla fodersorter tycker jag ;) inte lätt att välja rätt. Men just nu är jag otroligt nöjd med Eukunuba High Aktive (Performance). Men var nöjd med Purina Proplan Performance också. Royal har jag faktiskt inte prövat.

Hon kommer nog få äta pedigree tills att det är dags att gå över på vuxenfoder iaf. Känns onödigt att byta fler gånger än nödvändigt.. Med andra ord har jag 5 månader på mig att fundera :D (valpfodret "ska" vara tills att de är 12 månader enligt påsen)

Förresten, rädda mig! Jag är så ENORMT sugen på en azawakh att jag nästan spricker... Jag VILL ha en azawakh... Det går sisådär med Zala... jag vet inte när/om jag får hem henne på heltid... :crazy:
En azawakhtik som bor i närheten som jag är väldigt förtjust i ska kanske få valpar till våren/sommaren... Jag kommer nog att fotografera valparna när de är små.
Inser ni hur valpsugen jag kommer bli?! :angel:

Det verkar ju vara ganska individuellt det där. Cerberus mage verkar fungera bättre på RC än eukanuba som han åt innan. Nu gäller det bara att få honom att äta, dumma finniga tonåring. ;) Även Carmen får RC fast för gamlingar. Hon åt iofs nåt skräp som hette bonzo eller nåt sånt när vi tog över henne, då hade hon jättedålig päls och såg hemskt ut. Nu är den blank och fin och betydligt tätare. :laugh:

Foder är verkligen en djungel, särskilt för vinthundar. Min 14-åring fungerar inte på seniorfoder (jag vet många vinthundar som inte gör det) utan tappar vikt och glans i pälsen. Hon har istället ätit Nutor Choice lamm & ris som har fungerat superbra. Men nu har ju Nutro i lite mer än ett halvår haft problem med produktionen så då har det fått bli annat foder. Det har varit skitsvårt att hitta rätt. Hon behöver ett lättsmält foder eftersom hon lätt får gastrit, men samtidigt så behöver hon som de flesta andra vinthundar ganska mycket fett. Och de flesta lättsmälta foder innehåller väldigt lite fett eftersom många hundar med problemmage har problem med just fett.

För närvarande så kör jag en blandning av Hill's l/d (mat för leversjuka hundar, jag kom att pröva det då hon tillfälligt hade höga levervärden pga Rimadyl och det är lättsmält och har högt fettinnehåll) och Hill's i/d som är till för hundar med matsmältningsbesvär. Egentligen hade jag ju tänkt att byta foder igen när hon inte behövde dietmaten för levervärdena, men så fungerade hon så bra på det och då tyckte jag inte att det var någon idé att byta igen.

Förresten, rädda mig! Jag är så ENORMT sugen på en azawakh att jag nästan spricker... Jag VILL ha en azawakh... Det går sisådär med Zala... jag vet inte när/om jag får hem henne på heltid... :crazy:
En azawakhtik som bor i närheten som jag är väldigt förtjust i ska kanske få valpar till våren/sommaren... Jag kommer nog att fotografera valparna när de är små.
Inser ni hur valpsugen jag kommer bli?! :angel:

Klart att du ska ha en Azawak :banana:

Jo, men jag kommer inte ha varken råd eller möjlighet än på något år, tror jag :cry:
Jag har råd att HA två hundar, men jag har inte råd att köpa en till.

Men någon gång ska jag ha en azawakh, den saken är klar. Jag har pratat med flera uppfödare nu om rasen, har lärt känna några och träffat ca 10 av dem, eller nej vänta, det blev fler när jag träffade några på WDS... :D
Vi får se hur det blir. En vacker dag... :p

Jag blir snart Skotsk Hjorthundsägare om 15 dagar för att vara exakt. :)

Har aldrig tidigare haft någon vinthund men fastnade för SH när jag läste om dom i hundsport för några år sedan och har sedan dess velat ha en och nu ska det äntligen bli verklighet. Jag har haft hund nästan hela mitt liv (snart 50 år) men aldrig egentligen valt ras själv så det här ska bli så roligt.

(Har även 3½ Schipperke i min ägo för närvarande.)

Åh dom är ju så vackra! vill se bilder sen då;)

Idag har Maya och jag varit i Växjö på utställning. :laugh:
1:a i Championklass och BT:2

Är stolt och glad över min vackra och underbara tjej.
Det var många som sa att hon "syntes i ringen" och borde vunnit ;)
men vi är så glada så glada!!
Hon är ju ändå alltid vackrast för mig min älskade lilla tjej :love:
Hon och Oceane då såklart :love:

Nu väntar utställningen i Sjuntorp om ett par veckor sedan blir det inte mer på ett tag. Maya ska paras när hon löper inom kort :laugh:

DSCI0003.jpg

Grattis lite så här i efterskott;) Hon är ju så vacker din tjej!

Katter%20och%20hundar
http://s29.photobucket.com/albums/c274/keijke/Katter%20och%20hundar/?action=view&current=hjorthundsvalp4.jpg

Brevet har jag aldrig klickat på jag har klickat på den brevid "infoga bild"
nu provar jag lite olika här så får vi se vad som händer.
http://s29.photobucket.com/albums/c274/keijke/Katter%20och%20hundar/?action=view&current=hjorthundsvalp4.jpg

hjorthundsvalp4.jpg

nä det verkar inte funka jag får väl kolla på den där sidan som jag blev rekomenderad istället.

http://i29.photobucket.com/albums/c274/keijke/Katter%20och%20hundar/hjorthundsvalp4.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
982
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 832
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur