Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Vad är det för affar ni har? Presentera tack. :p Ska ni ha två valpar nu då alltså? Jag blir lite valpsjuk när jag träffar eller ser afghanvalpar men det är samtidigt rätt skönt att Cerberus hunnit bli nästan året nu. Nu är han bara en jobbig, finnig tonåring istället. ;) Men ååh när jag sitter och kikar på bilderna från när jag precis fått hem honom, vad liiiten han var. Och det var ju inte alls länge sedan. Mitt hjärta smälter. :love:

Menar du oss? :-)

Vi har två afghaner från Summerstorm's i trelleborg(två kullsyskon, tiken har vi haft från valp och hanen kom i februari). De blir tre år i april. Tiken är tyvärr nedklippt för tillfället. Hon fällde ur väldigt mycket förra löpet och hade sedan en jättejobbig skendräktighet med massor av mjölk som klibbade ihop pälsen. Ovanpå det hjälpte hon till att måla huset och sedan bestämde vi oss för att hennes päls inte gick att rädda. Den skulle se så fruktansvärt sliten ut. Hanen var nedklippt och supertovig när han kom men börjar nu se ut som en afghan :D Den nya är en liten tik från kennel Caravan(som säkert ni med saluki känner igen iaf ;) ) Ska bli underbart med valp i huset igen. Har förträngt vilket monster tiken var(är? :grin: ) haha

På tal om det här med att vänta på drömhunden. När jag var fem bestämde jag mig för att jag skulle ha en afghan. Zing kom när jag var 21. Alltså 16 års väntan :cool:

//Flo

tack :D

din lille kille är verkligen charmig. fler bilder? :D:D

//Flo

Men hjälp vad söt! :eek::love::love:

millan30_228

Tack, ja han är jättesöt. var hemma hos uppfödaren och träffade han när han var drygt 2 veckor, en liten knubbis.

Viper007.JPG

Viper008.JPG

Han är nog bland dom sötaste valpar jag sett, tyckte Diezel var jättesöt som valp men han får nog se sig slagen av Viper.
Ska ner på tisdag och träffa honom igen och ta lite mera bilder.

Nizze: Ah, det var dig jag menade. :D Jag känner också igen Caravan, fast jag har inte så jättestor koll. Vi hade afghaner när jag växte upp och då var jag inte helt insatt i vad som hände när vi var på utställningar, och nu har jag ju haft Cerberus sedan i februari så jag försöker fortfarande greppa läget typ. :p Det känns som en helt främmande värld ibland, afghanvärlden, och jag upplever det som lite svårt att få in en fot faktiskt.

Alla: Är det så inom era raser också, att det finns "läger" som man automatiskt tillhör för att man köpt valp från den och den kenneln typ? Jag pratade med några andra afghanägare i min ålder men som varit med lite längre och dom sade det att både jag och dom kommer "inte gå att prata med" enligt vissa just pga att vi har ett kennelprefix på våra hundar. Det känns så himla tråkigt. :( Alla har ju egentligen något gemensamt, man älskar samma ras. Så varför ska man inte kunna ha trevligt ihop och prata med andra? Så jag har kommit på att det måste ju gå att överbrygga. :p Jag menar, jag har ju redan kontakt med en av dom jag tydligen inte "borde" prata med och det är ju inga problem. Vi har kul ihop med våra hundar helt enkelt, och det tror jag fler kunde ha om dom bara gick ifrån dom där töntiga principerna som är skapade för så länge sedan. Jag är inte min uppfödare. Hon är inte hennes uppfödare. Hur svårt kan det vara att förstå det? :confused:

Jag känner igen det där, mycket är för att salukin (tyvärr) går lite åt greyhoundens håll, med två olika typer som skiljer ganska mycket åt... :cool:
(Visst, saluki är en ras där det SKA finnas typvarianter inom rasen, men inte på det sätt som det är nu)
Gillar man ena typen av saluki så gillar man troligtvis inte den andra. Gillar man en hund så gillar man oftast ägaren. Gillar man inte hunden kan man ha lite svårare för ägaren...

Dock känns det som om alla i alla fall pratar med varandra, vilket jag tycker är otroligt bra. Det enda jag egentligen kan tycka att märks är att man automatiskt får vänner om man köper saluki. Köper man saluki av ena typen så blir man "på en gång" vän med de som har samma typ av hund. :)

Det är nästan så att jag känner att det är bättre sammanhållning över rasgränserna än vad det är inom rasen. Tex. så har jag mer nära kontakt med fler whippet-, afghan- och greyhound-ägare än vad jag har med salukifolk. När man "kommit in" i salukivärlden får man tänka på att inte säga vad som helst till vem som helst, för det kan bli tjafs. Det är som mer avslappnat när världen inte är lika liten (man inte har kontakt med alla uppfödare hit och dit utan kanske bara har hört talas om dem) :p

Nizze: Ah, det var dig jag menade. :D Jag känner också igen Caravan, fast jag har inte så jättestor koll. Vi hade afghaner när jag växte upp och då var jag inte helt insatt i vad som hände när vi var på utställningar, och nu har jag ju haft Cerberus sedan i februari så jag försöker fortfarande greppa läget typ. :p Det känns som en helt främmande värld ibland, afghanvärlden, och jag upplever det som lite svårt att få in en fot faktiskt.

Alla: Är det så inom era raser också, att det finns "läger" som man automatiskt tillhör för att man köpt valp från den och den kenneln typ? Jag pratade med några andra afghanägare i min ålder men som varit med lite längre och dom sade det att både jag och dom kommer "inte gå att prata med" enligt vissa just pga att vi har ett kennelprefix på våra hundar. Det känns så himla tråkigt. :( Alla har ju egentligen något gemensamt, man älskar samma ras. Så varför ska man inte kunna ha trevligt ihop och prata med andra? Så jag har kommit på att det måste ju gå att överbrygga. :p Jag menar, jag har ju redan kontakt med en av dom jag tydligen inte "borde" prata med och det är ju inga problem. Vi har kul ihop med våra hundar helt enkelt, och det tror jag fler kunde ha om dom bara gick ifrån dom där töntiga principerna som är skapade för så länge sedan. Jag är inte min uppfödare. Hon är inte hennes uppfödare. Hur svårt kan det vara att förstå det? :confused:

Suck!! Jag känner igen det. Så är det inom våran ras också.
Nu är jag väldigt god vän med min uppfödare och jag går genom eld och vatten för mina vänner. Men det där med lägrena känner jag igen. Dom flesta greyhoundägarna är jättebra! Men sedan finns det en del som bara går in för att prata skit om andra :(!! Man kan se dom olika lägrena på utställningarna genom att se att vi liksom sitter i små grupper :crazy: Men jag vill inte umgås med folk som behandlar mina vänner eller mig illa!!
Så tråkigt att det är så här! Man är ju likasinnade och värnar om samma sak!!

Suck!! Jag känner igen det. Så är det inom våran ras också.
Man kan se dom olika lägrena på utställningarna genom att se att vi liksom sitter i små grupper :crazy: Men jag vill inte umgås med folk som behandlar mina vänner eller mig illa!!
Så tråkigt att det är så här! Man är ju likasinnade och värnar om samma sak!!

Och tyvärr kan det skrämma bort hundspekulanter som inte vågar gå fram till dessa små grupper, man känner ju nästan när man går förbi vissa grupper att "kom inte hit och stör", och är någon väldigt osäker så går dom därifrån:(

På något vis borde det ju gå att "öppna upp" lite. Visst, alla kan inte bli bästa vänner med alla, så är det ju alltid, men att man i alla fall kan hålla god ton och vara trevlig när man möts.
Vinthundsvärlden är ju så liten. Alla känner alla på något vis...

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av ninchen
heejsa!
jag är ny här jag har me en vindhund han är 8år

Välkommen hit!! Berätta mer
Igår 21:44

ja vi fick han när han var 3 mån;)
men tuver har jag ingen bild när han var liten:crazy:
ja jag vet inte riktit vad jag ska skriva om han:o...

han ligger i vor soffan
GetAttachment-1.jpg
[/IMG]

Jo, så är det tyvärr. Du och jag kan ju inte prata med varandra ;) Så fånigt egentligen. Så trist. Jag är inte i "afghanvärlden" riktigt, svårt att "komma in". Speciellt som vi kör både lydnad och viltspår och agility med mera med våra affar. Men det verkar bli lite bättre.
Var det göteborg du bodde i? Kanske kan ha lite afghanlek i december? Vi ska upp till min mor som fyller år och då är vi ju i krokarna. Kul för våra att få någon mer afghan att springa med :D

Jo, så är det tyvärr. Du och jag kan ju inte prata med varandra ;) Så fånigt egentligen. Så trist. Jag är inte i "afghanvärlden" riktigt, svårt att "komma in". Speciellt som vi kör både lydnad och viltspår och agility med mera med våra affar. Men det verkar bli lite bättre.
Var det göteborg du bodde i? Kanske kan ha lite afghanlek i december? Vi ska upp till min mor som fyller år och då är vi ju i krokarna. Kul för våra att få någon mer afghan att springa med :D

Nej förlåt, jag glömde det. ;) (Fast iofs, undra om jag får prata med nån över huvud taget isf? :P Jag har inte koll på det heller, vilka kennlar som vore "okej" för mig att umgås med, om man nu skulle följa deras idéer.) Jag har också testat viltspår och ska gå en kurs har jag tänkt, ska bara bli lite rikare först. :D Japp, jag bor i Gbg. Och vi är gärna med på lite affelek! Vi träffar ju sällan andra afghaner och cerberus blir helt galet lycklig när det väl händer. När är det ni ska upp? :laugh:

Svårt att "komma in" är det onekligen. Så jag tänkte bilda en egen afghanvärld med såna som mig som skiter i vad det råkar vara för kennelprefix på folks hundar och som kan ha trevligt ändå. ;) Klart man inte kan komma överens med alla. Men man behöver ju inte döma ut både människor och hundar för det. Speciellt inte för att hunden råkar vara född den och den kenneln. Tramsigt tycker jag. :p

Har du vinthund i Linköping? Vår whipp har inte fått träffa annan vinthund sedan han kom hit, skulle vara kul med lite vinthundsträff...

JAA vad skoj, min whipp pojke bara längtar efter att få leka med en riktig vovve, som leker på whippars vis:DVar i Linköping bor du?

Och tyvärr kan det skrämma bort hundspekulanter som inte vågar gå fram till dessa små grupper, man känner ju nästan när man går förbi vissa grupper att "kom inte hit och stör", och är någon väldigt osäker så går dom därifrån:(

Jag håller med dig till fullo! Det är därför det är så tråkigt att det är så här!
Men till mig och mina vänner är alla välkomna :laugh:
Det är inte vi som är trångsynta :)

På något vis borde det ju gå att "öppna upp" lite. Visst, alla kan inte bli bästa vänner med alla, så är det ju alltid, men att man i alla fall kan hålla god ton och vara trevlig när man möts.
Vinthundsvärlden är ju så liten. Alla känner alla på något vis...

Ja absolut! Jag håller med dig! Jag har inga problem att vara artig emot folk!
Gillar oftast alla människor och älskar att träffa trevliga vinthundsmänniskor bla dig ;) Jag är social och gillar att lära känna nya människor överhuvudtaget! :-)

Nej förlåt, jag glömde det. ;) (Fast iofs, undra om jag får prata med nån över huvud taget isf? :P Jag har inte koll på det heller, vilka kennlar som vore "okej" för mig att umgås med, om man nu skulle följa deras idéer.) Jag har också testat viltspår och ska gå en kurs har jag tänkt, ska bara bli lite rikare först. :D Japp, jag bor i Gbg. Och vi är gärna med på lite affelek! Vi träffar ju sällan andra afghaner och cerberus blir helt galet lycklig när det väl händer. När är det ni ska upp? :laugh:

Svårt att "komma in" är det onekligen. Så jag tänkte bilda en egen afghanvärld med såna som mig som skiter i vad det råkar vara för kennelprefix på folks hundar och som kan ha trevligt ändå. ;) Klart man inte kan komma överens med alla. Men man behöver ju inte döma ut både människor och hundar för det. Speciellt inte för att hunden råkar vara född den och den kenneln. Tramsigt tycker jag. :p

Ja det är verkligen tramsigt... Har själv varit med om det när jag fick hem Maya att vissa människor tittade snett och var avundsjuka....
Tycker att vi på bukefalos skulle ha en stor trevlig vinthundsträff :laugh:
Vad tycker ni?

Ja, lätt! Det hade varit superkul att lyckas få till ett datum då alla kunde. :)

Jag tycker iaf att det är jättetråkigt det där med indelningarna och det. Det känns som att det blivit en så stor grej inom afghanerna med, men det kanske bara känns så för att det är där jag har en fot. Jag kan bara inte förstå hur man automatiskt kan tycka illa om någon bara för att man ogillar personen som har kenneln. Hur vet dom att man ens har kontakt med uppfödaren längre? När vi kom till en utställning i sommras som min uppfödare inte var på så var det ingen som ens pratade med oss. :crazy: Jaja, vi får helt enkelt försöka stå över det. Och som sagt, en stor bukevintisträff hade varit superskoj! :bump::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
978
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 823
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka