Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Nej det funkar inte ändå nu ger jag upp ska gå och lägga mig få se om jag lyckas någon annan dag istället. Sorry.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller på att bygga upp en sida om våran greyhound och om hur greyhounds är som familjehundar.:bow: Ni får jättegärna "titta in" och skriva i gästboken , kanske skriva lite om just din hund och kanske ta med ett kort.
Ju mer info som sprids om dessa hundar ju större chans att dom får ett liv efter banan :laugh:

( tillägg: har talat med neverneverland om att jag hänvisar till deras arbete och dom var bara tacksamma för dom behöver all hjälp dom kan få hoppas kunna skriva mer om just detta)
mvh vintra tillfällig adress. www.123minsida.se/fabian

Sådär låg Wahidah på mig när hon var liten :D

Nu har jag skrivit till han som hade fotat de där azawakherna.. Han har tydligen kennel någonstans.. Varför jag skrev vet jag egentligen inte...

Jag har fått bilder av en vän som hon fotograferade i somras :D

Titta vad LITEN min valp har varit! (och vad ljushårig jag varit... Jag har brunt hår nu.) :eek: (Nu är det nästan så att hon inte får plats att sitta i mitt knä...)

niiini_20918570.jpg

ninni-o-wha_20918630.jpg

Han verkar bo i USA :p

mårran: Azawakhen är en ovanlig, men mycket, mycket gammal vinthundsras. De kommer från afrika där de använts som jakt- och vakthundar. Till skillnad mot andra vinthundsraser så har de inte så väldigt stark jaktlust. (Jag har flera gånger råkat få "besök" av azawaker som ska komma fram och hälsa när jag fotograferar lure coursing. De sprang hellre till mig än följde trasan..)
De har även vaktinstinkt, är mer reserverade än "normal-vinthunden" och det är otroligt viktigt att man socialtränar dem tidigt för att de ska fungera bra i dagens samhälle.

Det finns i dagsläget ungefär 17 azawakher i Sverige om jag inte minns fel. 4st bor en liten bit ifrån mig, det bor 2 i Sthlm-området, 2-3 st i Eskilstuna, någon i Gbg och vart de andra bor har jag inte helt koll på.
De är vanligare i tex Tyskland, men även där är de ovanliga.

På WDS var det 20 azawakher anmälda (om jag inte minns fel). Riktigt fina var de. (Framförallt en tyskägd hane som jag förälskade mig i... Pratade med ägaren i några timmar och tja.. jag blev kär)

Vad finns mer att säga... Fantastisk hund, men ingen hund som jag skulle rekommendera till "vem som helst".
De är ca 60-70cm höga, kvadratiskt byggda med väldigt tunn hud. Höftknölarna syns väldigt tydligt på dem och de har väldigt platt och kort bröstkorg jämfört med många andra vinthundsraser. De har väldigt lätt att se magra ut om de bara blir lite, lite för smala. :p

Här finns mer info om någon skulle vara intresserad: http://www.azsk.se/

Senast ändrad:

Vilka söta, jag har aldrig ens hört talas om dom. Det är alltså en vinthund då förstår jag, finns dom i Sverige också?

kl

Efter att läst Hundsport och reportaget om Galgo blir man ju lite sugen. Har ju en whipp kille nu som är helt underbar, men nästa år är det dags för en till vovve. Självklart en vintis, måste bara komma överens om vilken:D var inne på azawahk ett tag, men de känns lite för reserverade...men guuud så vackra de är:d

Så nu fastnade vi lite för Galgo, en korthårig. Någon här inne som har erfarenhet av rasen eller har en själv:laugh:

Jag har träffat några galgos vid olika tillfällen. Urcharmiga!
De verkar vara ungefär som greyhounds, fast med lite mer värdighet. (De greyhounds jag träffat har inte haft så mycket värdighet..)
Skaffar du galgo så vill jag ha vinthundsträff med dig :D

kl

Så nu fastnade vi lite för Galgo, en korthårig. Någon här inne som har erfarenhet av rasen eller har en själv:laugh:

Ja Galgon är ju underbar den! Har själv vart funderat på att skaffat den i framtiden.Min uppfödare har nämligen sånn! Och jag bara älskar deras utstrålning sen deras temprament! Dom jag har träffat har iaf haft jätte bra tempramen.

Sen en fördel om man har en tik så börjar dom inte löpa förens dom är 3-4år:D

Senast ändrad:

nytillskottet :love:

Yvis-1.jpg

yvis2-1.jpg

Yvis5-1.jpg

//Flo (ibland går tiden olidligt långsamt...)

Precis det intrycket fick vi när vi läste om dem i tidningen. Värdig och verkar ha ett underbart temperament:laugh:Men hur ska den få plats i bilen:D

Blir att spana lite på dem under nästa år om man åker på nån utställning, för vill nog verkligen a en sån...problemet är bara att jag vägrar köpa en brindel(enda färgen som jag har lite svårt för), och det verkar mestadels bara finnas i just brundel,suck!

Självklart ska vi ha vinthundsträff:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
982
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 832
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka