Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Lurcerhundarna verkar väldigt trevliga :) och grattis till ditt nästa rasval :love: Du kommer inte att ångra dig.

Jag älskar vinthundar och islandshästar hur det nu kan gå ihop :rofl:
Fullblod och vinthundar är ju mer lika. ;)

Vad har du tänkt dig att göra med din lille kille?
Utställning, Lure Coursing, agility eller enbart sällskap :)

Jadu, en utställning måste det ju iaf bli för att se lite hur mycket kapacitet han har, går det bra och jag tycker det är roligt kan det kanske bli ngn mer.

Vill gärna prova agility och lite trickträning för skojs skull. Min sambo hade nog velat prova räddning men vet inte om rasen funkar bra till det men prova kan man ju alltid, man märker ju om han tycker det är rolgti eller inte.

Lure Coursing verkar ju väldigt kul men jag är rädd att det triggar jaktlusten ännu mer och jag vill ändå att han ska funak att ha med ut med hästen, kommer vara noga med att träna inkallning och stanna från första början och hoppas det kan hjälpa lite, vill iaf inte göra jaktlusten värre än vad den är. Men ni som provat på det kanske vet hur mycket det påverkar jakten?

Lure Coursing har jag ju inte provat så det vet jag ju inte så mycket om :)
Whippet är ju en härlig hundras och man kan nog göra det mesta :)
Vet tom whippets som är servicehundar. Så att vinthundar skulle vara dumma är bara en skröna :rofl: Dom är klokare än många andra hundar.

Jag älskar vinthundar och islandshästar hur det nu kan gå ihop :rofl:
Fullblod och vinthundar är ju mer lika. ;)

Fullblod och vinthundar är kanske lika till utseendet, men islänningarna och vintisarna är mer lika i psyket. Snälla och goa och lite lata, men full fart när det gäller! ;)
Jag är också frälst i både Islänningar och Vinthundar! Men har varken eller själv...

Lure Coursing har jag ju inte provat så det vet jag ju inte så mycket om :)
Whippet är ju en härlig hundras och man kan nog göra det mesta :)
Vet tom whippets som är servicehundar. Så att vinthundar skulle vara dumma är bara en skröna :rofl: Dom är klokare än många andra hundar.

mm, har också hört ett par stycken som är servicehundar så då borde det ju gå att träna det mesta så länge man inte vill upp på elitnivå, vill bara träna för det rä kul och för att aktivera vovven :)

Fullblod och vinthundar är kanske lika till utseendet, men islänningarna och vintisarna är mer lika i psyket. Snälla och goa och lite lata, men full fart när det gäller! ;)
Jag är också frälst i både Islänningar och Vinthundar! Men har varken eller själv...

Det får du råda bot på. Du får skaffa ett par ;)

mm, har också hört ett par stycken som är servicehundar så då borde det ju gå att träna det mesta så länge man inte vill upp på elitnivå, vill bara träna för det rä kul och för att aktivera vovven :)

Ja precis dom är ju arbetsvilliga dom små liven. Själv är jag mäkta stolt idag. Jag stoppade båda mina prinsessor under morgonpromenaden när dom fick syn på en rådjursflock. Mina hundar var lösa men lyssnade och vände om till matte istället :)

Ja precis dom är ju arbetsvilliga dom små liven. Själv är jag mäkta stolt idag. Jag stoppade båda mina prinsessor under morgonpromenaden när dom fick syn på en rådjursflock. Mina hundar var lösa men lyssnade och vände om till matte istället :)

Va härligt, kanske det finns hopp för min grabb med då, ska satsa 100 % på att försöka få min kille att inte springa efter kaniner och harar, får se hur det går ;) Har ju egna kaniner som jag kan träna på (självklart utan att kaninerna stressas eller ta skada). ;)

Det får du råda bot på. Du får skaffa ett par ;)

Jag ser mina egna begränsningar. Jag har inte råd att ha egen häst och inte plats för en tredje hund, jag har två krävande hundar som är viktigast i mitt liv och mer än så har jag personligen inte råd med på heltid. Så jag väljer att lägga all min fritid och alla mina sparpengar på att rädda både vinthundar och islandshästar genom NeverNeverLand och Óskhjälpen.

Jag ser mina egna begränsningar. Jag har inte råd att ha egen häst och inte plats för en tredje hund, jag har två krävande hundar som är viktigast i mitt liv och mer än så har jag personligen inte råd med på heltid. Så jag väljer att lägga all min fritid och alla mina sparpengar på att rädda både vinthundar och islandshästar genom NeverNeverLand och Óskhjälpen.

Du gör ett fantastiskt jobb! Har varit inne på Er hemsida massor av gånger. Pratat med en tjej som bor på Islands. Funderar på att ev köpa ett föl av er så småningom. :)

Lure Coursing verkar ju väldigt kul men jag är rädd att det triggar jaktlusten ännu mer och jag vill ändå att han ska funak att ha med ut med hästen, kommer vara noga med att träna inkallning och stanna från första början och hoppas det kan hjälpa lite, vill iaf inte göra jaktlusten värre än vad den är. Men ni som provat på det kanske vet hur mycket det påverkar jakten?

Jag har pysslat en hel del med LC och har aldrig märkt att det påverkat jaktlusten öht.
Den enda gång jag märkt skillnad var på en tik som under sommarhalvåret (när hon startade på massvis av LC-träningar och -tävlingar) var lugnare i jakten. Det var som om hon tyckte att det räckte att jaga när det var LC.
Men som sagt - har man en vinthund så HAR den en stor jaktinstinkt redan från början och den finns där, oavsett om den får springa på LC eller ej.

Jag har pysslat en hel del med LC och har aldrig märkt att det påverkat jaktlusten öht.
Den enda gång jag märkt skillnad var på en tik som under sommarhalvåret (när hon startade på massvis av LC-träningar och -tävlingar) var lugnare i jakten. Det var som om hon tyckte att det räckte att jaga när det var LC.
Men som sagt - har man en vinthund så HAR den en stor jaktinstinkt redan från början och den finns där, oavsett om den får springa på LC eller ej.

Aha, då kanske man kan prova på då, är ju himla sugen , verkar väldigt roligt. Har man bra lydnad på honom borde de kanske inte spelar ngn större roll, kan ju hoppas det blri som på din att det kan lugna jaktbehovet lite.

Prova!! :banana:
Det finns inget härligare än att se vinthundar på LC (inte enligt mig iaf).
Både hundar och människor blir på bra humör, allt är fartfyllt och helt lovely.
Och som sagt var, jag har (efter att ha träffat iaf närmare 40st LC-hundar) inte träffat på en enda som fått större jaktlust än normalt.

Är jättesugen på LC men lite orolig också. Hur är det med skaderisken?
Jag är en riktig hönsmamma :rofl:

Undrar hur många av er med vinthundar som ska till Skks utställning i Rocklundahallen 20 April :)
Maya och jag kommer :)

Det är knappt större skaderisk på en LC bana än när de springer på en äng/skog (eller vart man nu släpper dem) ;)
Jag har en gång sett en hund som på något märkligt vis lyckades göra sig illa på en trissa i marken, men det är det enda jag sett efter att ha besökt/hjälpt till på ca 10 LC-tävlingar/träningar.

Hade det varit en farlig sport för hunden så hade den inte existerat.

Testa ;)
Kolla upp vart det finns LC-träningar i närheten av dig och kolla om det är okay att du kommer dit och provar. :)

Tack för tipset. Det ska jag faktiskt göra! Min lilla tjej kommer att bli överlycklig. Hon älskar att springa. Av den lugna prinsessan som hon är på utställningar ser man inte mycket av här hemma :) Här är det alltid fullt ös medvetslös:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
972
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 031
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 815
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka