Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Ne kan ju inte:( ska ställa min i österbybruk då fast ska dit på söndag.. Fast annars hade jag jätte gärna gjort det:laugh:

Nån som ska till Sundsvall 24/5 då?

Ställer inte något den helgen. Ska vara lagledare för sonens fotbollslag. Det är klassbollen. Min kompis och jag fick ta tag idet eftersom ingen annan kunde. hihi:angel:

Däremot ska jag till Larv nu i helgen och till Tånga Hed i juni samt borås. Sedan är även världsutställningen anmäld samt vinthundsspecialen i västerås. :) Sofiero kommer jag också åka till :-)

Vilka utställningar har du inplanerat:)

Ställer inte något den helgen. Ska vara lagledare för sonens fotbollslag. Det är klassbollen. Min kompis och jag fick ta tag idet eftersom ingen annan kunde. hihi:angel:

Däremot ska jag till Larv nu i helgen och till Tånga Hed i juni samt borås. Sedan är även världsutställningen anmäld samt vinthundsspecialen i västerås. :) Sofiero kommer jag också åka till :-)

Vilka utställningar har du inplanerat:)

Ja du... inga fler än så länge :angel:
Hade hoppats på roligare domare i Östebybruk men det bidde inget.

Ja nu menar jag alltså SKK Österbybruk som var nu i april, läget är ypperligt för mig och det är ju en fin plats. Men tyvärr lite trist domare i mitt tycke.

Mariefred är ju en sån där utställning man alltid vill till, eller Krägga eller vad det var i år. :D Jag säger fortfarande Tammsvik iaf! Där hade jag min hittills roligaste utställning när Timpan blev BIM-valp på rasspecialen, oohh så rolig finalen var med två domare och speaker osv! :banana:

Vinthundsspecialen går i Västerås i år :)
Ganska mycket brist på spännande och bra domare på många ställen i år tyvärr! :(

Vad kul med upplevelsen på Tammsvik då förstår jag att du var glad ;)

Hon är leveransklar den 28 maj :D

Förövrigt sov hon på min hals idag, det tyckte hon tydligen var en jättebra idé :love:

Jisses, jag kan knappt tänka på annat än min lilla hund...

Seså, pladdra på om hur underbara era hundar är nu så att jag får NÅGOT annat att tänka på i några minuter!

Fick ni välja valp ur kullen?
Varför blev det just den valp ni hade?
Vad är det som gör din hund till "världens bästa"?
Trevligaste vana?
Otrevligaste vana?
Favoritminne med hunden?
Värsta minne med hunden?¨
Vad är det som gör den "vinthundstypisk" i dina ögon?
osv...

Båda mina tjejer var runt året när dom kom till mig. Båda är importerade.

Oceane valde jag från kort från uppfödaren när hon var liten. Hon kom sedan till mig så fort hennes rabiesvaccinering var klar.
Maya valde jag också från kort och råd från uppfödaren :)
Hon var då lite över ett år.

Mina tjejer är världens bästa för att dom är så personliga.
Riktiga mattegrisar. Våran kärlek är ömsesidig. Dom älskar att vara med mig jämt och jag mår så bra tillsammans med dom

Trevligaste vana? Att dom skrattar åt mig alltid det första dom gör på morgonen.

Otrevligaste vana? Att dom ligger och fiser i soffan om kvällarna ;)

Favoritminne med hunden?
När mina prinsessor kom till mig.

Värsta minne med hunden?¨
När vi var ute på en ridtur tillsammans med hästen. Vi hade precis kommit upp på ett backkrön och då sprang tre rådjur upp framför oss och hästen. Jag brukar kunna stoppa tjejerna men nu drog dom.
Som tur var gick allt bra dom kom snart tillbaka. Varken hundar eller rådjur blev skadade.

Bekväma soffhundar som älskar att springa. Glada och goa och skrattar massor :)

Nej, hon väljer valpar som passar till olika ägares intresse. Denna gången var valparna så fina så hon ville behålla två, men behöll tre tills hon bestämt vilka två hon skulle ha kvar. Så jag fick den tredje.

Jag ville ha från just den kullen för att det är min gamla hunds barnbarn. Sindys dotters sista kull. :) Och så ville jag ställa ut, därför fick jag den hon själv inte behöll, eftersom hon behöll dom tre "finaste".

Han är så härligt vinthundsslapp så det finns inte. Tar allt med ro, även om han börjar komma in i spökåldern nu. Han är en spjuver, pajas och klok gammal man förpackad i en liten späd vinthundskropp. Plus att han är min. :love:

Trevligaste vana?
Att han ligger utsträckt på rygg och sover så ofta, och det ser så ,ysigt ut så man bara vill krypa ihop i hans bädd med honom och snusa i afghanpälsen.

Otrevligaste vana?
Allt äckligt ute är såå roligt. Äta bajs och rulla sig i kladdiga saker. Fräscht. :crazy:

Favoritminne med hunden?
När jag hämtade honom, helt klart.

Värsta minne med hunden?
När han rullade sig på en orm. Jag hann inte se vad det var för orm eller någonting, bara att det var just en orm. Som tur var visade den sig vara död, men jag blev lite skraj där ett tag.

Han är divig och egensinnig. Lyder gör man efter att ha funderat en stund på alternativen och värdet i belöningen. Springa fooort är det bästa som finns, och måste man springa så måste man springa. En dag utan att ha honom lös går inte, då försöker han springa kopplad vilket ju går så där. Vill han inte gå hem när man är på promenad så slänger han sig på sidan och rullar i gräset, vilket är så där kul men så har alla våra afghaner gjort. Man kan slita sitt hår över det efter en stund. ;) Men som sagt, spjuver, pajas och vis gammal man förpackad i samma lilla hund. Underbart. :love:

Min Maya blev BIR i Larv på SKK Nationella utställning 11 /5

Domare Monica Wall, Sverige Kritiken löd:

Tik av mycket hög klass, korrekt bett, alla tänder.
Härligt uttryck. Utmärkta och korrekta öron.
Lång och välburen hals, bra rygg, utmärkt kors,
utmärkt bröstkorg. Härliga rörelser

Hillerod_0421.jpg

Tack :laugh:

Vilken fin valpkull ni har :laugh: Var inne och kollade i andra tråden.
Dom är ju gudomliga :laugh:

Vet du någon som vill omplacera en vuxen saluki.
En bekant till mig är sugen på en. PMa isåfall

Tackar! :D

Jag är faktiskt otroligt stolt över dem. Dessutom gjorde uppfödarens ord mig väldigt glad häromdagen. Jag frågade henne vad hon tyckte om valparna och varför. Hon svarade att hon tror att min Wahidah kommer bli finast, att hon nog kommer få något längre kors och något längre bakben än mamma Zala. De enda "bristerna" man kan se hos Zala är just ett något kort kors och något korta bakben - i övrigt är hon nästan "perfekt" (om en hund nu kan vara det). :bump:

För ett tag sedan så tyckte jag att kennelns förra kull var en helt okay kull, att de nog var ganska fina (trots att jag tvekade när de var nyfödda). Efter att ha fotat alla valpar i helgen kan jag nog inte gilla dem längre :p

Såhär såg "gammelvalparna" ut i söndags. De har inte levererats ännu pga att två ska utomlands och två hade inte möjlighet att åka på en gång. (drygt tre månader gamla är de nu)

DSC_1699copy.jpg

DSC_1691copy.jpg

DSC_1686copy.jpg

DSC_1689copy.jpg

Kommentarer om exteriören uppskattas.

Eran nuvarande kull (med din lilla tjej i )
verkar ju vara en riktig lyckoträff :laugh: Där verkar alla små liven bli riktiga stjärnor :laugh:

Dom äldre valparna är också jättefina. Men kanske inne i en liten skranglig ålder. Den jag föll mest för är valp nr tre den röda. Den ser mycket lovande ut tycker jag. Djup bröstkorg, vacker och stark rygg, fint kors. Härligt uttryck en riktig hane :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
975
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 822
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin