Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

ja visst är han! :love:
Tack så mycket!
kommer nya bilder på honom till helgen också!
åh vad jag längtar! men 3 dagar går nog rätt så fort... hoppas jag :crazy:;)

Tack! :D
ja det ska bli underbart med valp i huset igen!
har ju dock ingen erfarenhet av en IG bebis men har nu på inrådan från IG-folk möblerat om (soffan mot väggen, sladdar borta, gitarrer upphängda på väggarna etc)
känns lite lustigt faktiskt! Våran fralla hoppar ju på sin höjd upp i sängen & soffan...:angel:

Haha ja jag har hört att dom är som små" apor" :)

*kl*
Jag har idag rottisar men är lite nyfiken på whippet. Ni får gärna svara på ett par frågor.

*Hur lättlärd/svårlärd är en whippet? Har den intresse av ex lydnadsträning?

*Hur stark är jaktlusten`Är det möjligt att ha rasen på gård?

*Hälsan? Är det en hälsosam ras? Finnsa det några rasbundna sjukdomar?

*Färger. Vilka färger finns den i?

Haha ja jag har hört att dom är som små" apor" :)

De är mer än apor: Känguruapor med vingar! :D

Ibland undrar man om de verkligen är hundar eller om de är någon egen slags lite varelse...:angel:. Min 13-åring är fortfarande helt vild och galen och har inte alls förstått att andra hundar i den åldern har pensionerat sig för länge sedan. :love:

*kl*
Jag har idag rottisar men är lite nyfiken på whippet. Ni får gärna svara på ett par frågor.

*Hur lättlärd/svårlärd är en whippet? Har den intresse av ex lydnadsträning?

*Hälsan? Är det en hälsosam ras? Finnsa det några rasbundna sjukdomar?

Whippet är glada, snälla och villiga till att lära sig nya saker. Vet en Whippet som är servicehund. :)

Visst kan dom löpa iväg när dom ser en hare. Men har inte jättestor jaktlust. Går bra att ha på gård.

Det är en frisk ras utan några speciella rassjukdomar vad jag vet.

Alla färger och färgkombinationer är tillåtna.

haha! åh nej! han får du inte! ;)

iofs kanske.. efter några veckor av dålig sömn, pinkerier, apfasoner och hyss kanske han inte är lika söt längre :devil::D

Svarar lite jag med, jag har två whippetar nu.

*kl*

*Hur lättlärd/svårlärd är en whippet? Har den intresse av ex lydnadsträning?´
Lättlärd när det gäller trix, vissa individer är helt otroligt lättlärda. Benhård lydnad i alla lägen är svårare. Intresse av trix tror jag alla har, men kanske inte lika många av långa lydnadspass ute på plan så att säga.

Som millan sa så har de jaktlust men den märks bara om det kommer nåt framför näsan på dem. Jag har haft mina i 5 år och har råkat ut för en incident EN gång då en drog efter rådjur ut i skogen, mitt i vintern. Vi tog skidorna och pulsade efter hund+rådjursspår för att se så han inte hade rivit något men vi hittade inget. Hunden kom tillbaka efter 1 timma. Annars har det inte hänt nånting. De slänger sig efter skator och annat smått och gott på koppelpromenader däremot. :D

Jag brukar vara på svärföräldrarnas lantställe, ett hus mitt i ingenstans. Stor tomt som INTE är inhägnad men de har aaaldrig dragit från den. Finns inget förutom skog runtom så de tycker det är bäst hemma. :)

*Hälsan? Är det en hälsosam ras? Finnsa det några rasbundna sjukdomar? Väldigt hälsosam skulle jag vilja säga. Kryptorchism är ganska vanligt men det är ju inte ohälsa på det sättet.

Som sagt så är alla tillåtna men vanligast är beige i olika nyanser (mer eller mindre rött i t.ex.) med mer eller mindre vitt samt brindle i alla möjliga varianter. Vitt, blått (grått) och svart förekommer men är fortfarande ganska ovanligt - på uppgång däremot! De är svart- eller blå(=grå)pigmenterade.

Senast ändrad:

inte än.. ska hämta honom imorgon! (kl.15.00) så nu är det snart inte ens ett dygn kvar! :banana:

rapport kommer direkt när det finns något att rapportera! :D

Jag har två wipplar (12 & 13 år gamla) min nästa vinthund blir en sloughi! Sett flera i Tammsvik och de är :love: :love: :love: Såg sloughivalpar på annons för 4-5 år sedan och det var så jäääädra nära att jag köpte en! Men som "tur" var hade jag inte råd :D

Många säger att vinthundar är en mindre intelligent ras pga olydnad. Men va tusan, ser de inte att hunden jagar?!? :devil: Jag kan "stoltsera" med att min ena hund har lyckats med både det ena och det andra. Dödat 3 harar, en råtta och senast en skata i somras =) Hon är bannlyst från läderkoppel för dessa sliter hon av och sporrarna fick jag operera bort för att hon kunde klättra träd! :eek: "men matte det finns ju ekorrar däruppe!!" Hon är jättelydig... fram tills potentiella offer dyker fram :cool: Önskar att jag kunde säga att det blivit bättre med åren MEN nu orkar hon inte springa lika länge! Den mycket positiva punkten - vi har inte en katt på 2 mils radie :angel:

Hahahahaha, ja visst är Whippets härliga!!:)

Jag köpte tiken ifrån Norge, av en man som köpte henne här i Sverige. Från kennel Le spinxh. (Pappa är Borscana Ulvejeger).
Hanen kommer också från Norge, egen uppfödning från mannen
jag köpta tiken av... Hans kennel heter Fjordholmen.

Vart kommer Dina ifrån?? :)

Ulvejeger är bland det snyggaste jag har sett i Borzoiväg...:)

Nu har lilla lemmy varit hemma sedan i fredags och här har varit full rulle vill jag lova! hjälp vilket busmonster!

och så är han en sån mammegris så det är inte klokt! vill helst bara sitta i knät hela tiden (om han inte galopperar runt i 190 knyck det vill säga). Han äter bra, sover hela natten och det har bara hänt 5 "olyckor" inne, och då på grund av att vi varit för långsamma på att uppfatta hans signaler. Han är verkligen jätteduktig på att visa när det är dags!

Han är verkligen en riktig liten virvelvind! Och så otroligt fruktansvärt bedårande söt! Ska fixa in lite bilder ikväll tänkte jag ;)

här kommer bildbomben! :banana::
på väg hem:
DSCF3427.jpg

väl hemma
DSCF3479.jpg

DSCF3528.jpg

idag:
DSCF3564.jpg

DSCF3573.jpg

DSCF3578.jpg

DSCF3581.jpg

Han är så jäkla rolig den här lille vispen! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
933
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 758
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 236
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund
  • Akvarietråden V