Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!
ja det ska bli underbart med valp i huset igen!
har ju dock ingen erfarenhet av en IG bebis men har nu på inrådan från IG-folk möblerat om (soffan mot väggen, sladdar borta, gitarrer upphängda på väggarna etc)
känns lite lustigt faktiskt! Våran fralla hoppar ju på sin höjd upp i sängen & soffan...![]()
Haha ja jag har hört att dom är som små" apor"![]()
*kl*
Jag har idag rottisar men är lite nyfiken på whippet. Ni får gärna svara på ett par frågor.
*Hur lättlärd/svårlärd är en whippet? Har den intresse av ex lydnadsträning?
*Hur stark är jaktlusten`Är det möjligt att ha rasen på gård?
*Hälsan? Är det en hälsosam ras? Finnsa det några rasbundna sjukdomar?
*Färger. Vilka färger finns den i?
*kl*
*Hur lättlärd/svårlärd är en whippet? Har den intresse av ex lydnadsträning?´
Lättlärd när det gäller trix, vissa individer är helt otroligt lättlärda. Benhård lydnad i alla lägen är svårare. Intresse av trix tror jag alla har, men kanske inte lika många av långa lydnadspass ute på plan så att säga.
*Hur stark är jaktlusten`Är det möjligt att ha rasen på gård?
Som millan sa så har de jaktlust men den märks bara om det kommer nåt framför näsan på dem. Jag har haft mina i 5 år och har råkat ut för en incident EN gång då en drog efter rådjur ut i skogen, mitt i vintern. Vi tog skidorna och pulsade efter hund+rådjursspår för att se så han inte hade rivit något men vi hittade inget. Hunden kom tillbaka efter 1 timma. Annars har det inte hänt nånting. De slänger sig efter skator och annat smått och gott på koppelpromenader däremot.
Jag brukar vara på svärföräldrarnas lantställe, ett hus mitt i ingenstans. Stor tomt som INTE är inhägnad men de har aaaldrig dragit från den. Finns inget förutom skog runtom så de tycker det är bäst hemma.
*Hälsan? Är det en hälsosam ras? Finnsa det några rasbundna sjukdomar? Väldigt hälsosam skulle jag vilja säga. Kryptorchism är ganska vanligt men det är ju inte ohälsa på det sättet.
*Färger. Vilka färger finns den i?
Som sagt så är alla tillåtna men vanligast är beige i olika nyanser (mer eller mindre rött i t.ex.) med mer eller mindre vitt samt brindle i alla möjliga varianter. Vitt, blått (grått) och svart förekommer men är fortfarande ganska ovanligt - på uppgång däremot! De är svart- eller blå(=grå)pigmenterade.
Jag har två wipplar (12 & 13 år gamla) min nästa vinthund blir en sloughi! Sett flera i Tammsvik och de är![]()
![]()
Såg sloughivalpar på annons för 4-5 år sedan och det var så jäääädra nära att jag köpte en! Men som "tur" var hade jag inte råd
Många säger att vinthundar är en mindre intelligent ras pga olydnad. Men va tusan, ser de inte att hunden jagar?!?Jag kan "stoltsera" med att min ena hund har lyckats med både det ena och det andra. Dödat 3 harar, en råtta och senast en skata i somras =) Hon är bannlyst från läderkoppel för dessa sliter hon av och sporrarna fick jag operera bort för att hon kunde klättra träd!
"men matte det finns ju ekorrar däruppe!!" Hon är jättelydig... fram tills potentiella offer dyker fram
Önskar att jag kunde säga att det blivit bättre med åren MEN nu orkar hon inte springa lika länge! Den mycket positiva punkten - vi har inte en katt på 2 mils radie
![]()
Jag köpte tiken ifrån Norge, av en man som köpte henne här i Sverige. Från kennel Le spinxh. (Pappa är Borscana Ulvejeger).
Hanen kommer också från Norge, egen uppfödning från mannen
jag köpta tiken av... Hans kennel heter Fjordholmen.
Vart kommer Dina ifrån??![]()