Vinthundar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinthundar

Älskar vinthundar, och särskilt deras underbara lynne.

Har en whippet...men kommer bli fler inom snar framtid:love::love:

Kommer aldrig köpa annan hund är en vinthund, de är bara för underbara!

*kl*
Jag har idag rottisar men är lite nyfiken på whippet. Ni får gärna svara på ett par frågor.

*Hur lättlärd/svårlärd är en whippet? Har den intresse av ex lydnadsträning?

*Hur stark är jaktlusten`Är det möjligt att ha rasen på gård?

*Hälsan? Är det en hälsosam ras? Finnsa det några rasbundna sjukdomar?

*Färger. Vilka färger finns den i?

Whippet är en lättlär ras men kräver precis som alla andra raser träning. Till skillnad från sk bruksraser får man vara lite mer clownaktig (använda godis och mycket beröm)för att lära whippar, men när de väl fattat så är de oerhört lydiga. De går att aktivera väldigt mycket och flera whippar gillar ex agility.

Jaktlusten är tyvärr något som alltid kommer finnas där, men går ju att träna bort till viss grad. Våran whipp jagar i viss mån, men har redan från valpåldern fått lära sig att det är fel. Nu jagar han mest koltrastar;)

Whippet är en mycket frisk ras och har inga särskilda sjukdomar som går rasen.

En whippet får finnas i precis vilken färgkombination som helst, bara att hitta den man tycker är finast. Men vanligast är väl brindel(tigrerad) och fawn(beige), men finns även grå, svarta och vita.

Lycka till och hoppas du "blir med whipp"

Jag skulle inte heller vilja ha något annat än Vinthundar :love:
Nu går det nog att öppna Sjuntorps pm:sida.
Jag var inne där idag.

Gör det, kalas!! Blir nog den eller så såg jag att whippetklubben hade en i nov någongång utanför sthlm. Vet inte riktigt var Sjuntorp ligger, om det är långt att åka...har ju bara en hund att ställa så är lite trist om han åker ut på en gång när man åkt långt:smirk:

Bor i linköping. Blir nog närmare med whippetklubbens utställning, tror den var utanför sthlm om jag inte minns fel.

Ja då blir det ju närmare för dig upp till Stockholm. Det brukar ju vara ganska mycket utställningar i dom trakterna.:)

Ja jag tror det brukar vara en del...blir nog den i sthlm(kommer inte ihåg vilket datum den var) och sen stora sthlm 15-16 dec:)

Ska bli grymt skoj med stora sthlm!!!Det där med världsutställningen, får vem som helst anmäla eller är det typ bara hundar med cert eller nått sånt:confused:

Nu har jag skickat in anmälan till Växjö och Sjuntorp. Längtar efter att få ställa min lilla tjej igen :).

Var på Unghästmönstring med min ettåring häromdagen
http://kenneldreamingocean.dinstudio.se/

Men personligen så tycker jag det är mycket roligare och lättare att ställa hund ;)
Min ettåring var galen på visningen :rofl:

Grymt...lätt att jag ska anmäla...inte för att man lär ha så stor chans men är ju skoj att bara deltaga:)

Jag har anmält min tax till växjö. Skulle igentligen inte dit men en jag känner ville ha sällskap så det fick bli så. Men taxarna går på söndagen, vilken dag visar du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
933
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 020
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 758
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 237
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka