Vintervila eller inte?

I

inza

Jag har alltid fått höra att det är bra för hästen att få några veckors vila ett par ggr om året.
Tre veckors sammanhängade vila är den uppgift jag fått fr vet mfl att hästen behöver för att läka ut småsaker som annars kan leda till skador/överansträngning mm.
Men nu säger vår tränare att hästen ska vila max två veckor, med betoningen på "max"...
Vill gärna höra vad ni hästvårdskunniga bukare anser om detta!

Och när jag sökt efter hur diskussionerna gått här, så verkar det lite som om det finns två "läger":
- de som inte vilar sina hästar alls, bara tar kortare pauser el varvar med lättare veckoscheman.
- och de som mer el mindre ställer sina hästar under de värsta vintermånaderna.

Vill gärna höra hur ni gör o vad ni tycker, så kom igen: :bump:
1. Ska din häst vintervila?
2. Varför?

Sv: Vintervila eller inte?

2. Varför?

1. Nej min häst ska inte få något längre uppehåll i vinter
2. är under igångsättning efter att ha gått och skrotat i en hage de senaste åren så jag vill gärna hålla henne igång, rider förövrigt inte så hårt och strävar inte efter någon topp kondition. kommer att få vila 1-2 dgr i veckan ändå.

P.s hör nog till dom som inte ger vintervila för även om hon hade varit igång hade hon gått relativt lätt träning i skog och mark, med arbete i paddock endast när den är skottad. Så jag anser att hon inte har behov av lång sammanhängande vila :grin:

Jag tycker vila eller ej beror på hästens ålder. Min erfarenhet är att unga hästar behöver vila då och då för att smälta det de lärt sig och för att vila sin kropp. Efter lite vila brukar de vara jättesugna på att lära sig mer.;)
Äldre hästar mår däremot bäst av att hålla igång för att hålla sig mjuka. Vila för den äldre hästen kan innebära lättare motionsridning under en period, men ingen längre vila i bara hage.

Vad innebär vila? Helt avställd eller bara nedtrappning tex skritta bara ut tex.varannan dag samt lite longering...

Jag har blivit lärd att hästar aldrig ska ställas av helt utan dom ska röra på sig, även unghästar(det kan innebära att man bara går ut med hästen i grimskaft i ca. 1h).

Vet inte om det är rätt eller fel, tycker det funkar för mig. Men mina hästar går två ggr om dagen när dom är i toppform,samt går i hage hela dagen.

min brukar få vila efter vädret. Nu har han vilat en vecka då de varit snö o is o han fortfarande har sommarskor... Blir ingen planerade vila för honom alltså, utan hela vintern tar jag som det kommer o rider när det går

Vintervila sker ju nästan alltid automatiskt utan att man behöver planera för det. Vissa dagar/veckor är ju underlaget helt oridbart, eller vädret för den delen. en vila tycker jag man alls inte behöver planera då det förr eller senare kommer automatiskt.

brukar aldrig heller "planera in" någon vila, den kommer automatiskt, när man själv känner sig risig, underlaget, hur hästen mår osv.
Det där med hur länge hästen ska vila är ju helt ointressant, det blir så länge det blir;)

2. Varför?

1. Han vilar 6 veckor varje vinter

2. För att vila kroppen efter tävlingsäsong, samt att få en mental vila och få vara i fred. Han har haft det så här sedan han var unghäst och han har gått på 120-135 nivå i 6 år med fulla säsonger varje år och hittills aldrig blivit sprutad. Varför ändra på ett vinnande koncept ;)

För mig är vila total vila från ridning och skrittas för hand ca varannan dag, men under dessa veckor sker nertrappning/upptrappning men joggas inte under dessa veckor.

Vintervila sker ju nästan alltid automatiskt utan att man behöver planera för det. Vissa dagar/veckor är ju underlaget helt oridbart, eller vädret för den delen. en vila tycker jag man alls inte behöver planera då det förr eller senare kommer automatiskt.

:bow:
Håller med. Vilan kommer förr eller senare, vare sig man vill eller ej.

Unghästar rekommenderas 5-6 v sammanhängande vila tom det året dom är 5.
Min 5 åring ska få vila till jul ungefär. Han har en bra tävlingsäsong bakom sig med starter upp till 1.20 och har utvecklats enormt, så han behöver nog ta igen sig.
På äldre hästen använder jag vintern (då tävlingssäsongen är slut) att träna på mer styrka, kondition och lydighet, så han får ingen sammanhängande vila utan vilar lite när det behövs.

Senast ändrad av en moderator:

2. Varför?

1. Alla tävlingshästarna får vintervila, 2-åringen ska köras in och 1-åringen ska väl få lite träning också.

2. För att de tävlas och tränas så hårt under sommarenhalvåret så de förtjänar/behöver lite vila. Dessutom är det skönt att få lite tid över till unghästarna och leva lite utan att behöva planera träningen jämt.
Sen får gamlingen vara snäll barnponny nån dag ibland, men det kan knappast räknas som jobb. Ena hästen har jag tänkt rida till lite under vintern, men han får vila ändå.

Det rör sig om minst ett par månaders vila iallafall, sedan sätts de igång och tränas så att de är klara för start i maj hade jag tänkt.

Fråga till dom som skrittar sina för hand, rör dom sig inte tillräckligt i hagen eller är tanken att det ska vara mer mental träning?

2. Varför?

1. Alla mina tre hästar står just nu på vintervila med start förra torsdagen. Den ena dock, fetknoppen, han skall röra på sig för att inte bli fetare. Men då bara promenader eller skritt på lång tygel barbacka utan krav. Jag ger vintervila en skoperiod dvs 8v. eftersom jag oxå drar av skorna för vilan.

2. Flera anledningar...
Ena hästen är unghäst, hon skall vila sig o smälta allt hon lärt sig iår.

Jag drar ju av skorna så hovarna får lite reparationschans och framförallt så vill jag inte brodda i hagen! Hellre då att de går barfota de värsta månaderna.

-----
Jag är uppvuxen md det isländska sättet, de ger höstvila(släpper ut hästarna i bergen) eftersom hästarna får en chans att äta upp sig inför vintern och de brukar ändå bli lite nedsatta av pälssättningen. Jag har dock vridit på det o ger vintervila dec-jan för det är dåligt underlag och mörkt o tråkigt. Det är riktigt skönt oxå att som ryttare få vila upp sig! Så tar man i med friska krafter inför nästa år! Lång vila innebär ju att de tappar i kondis lite, men det är inte värre än att man får sätta igång lite lugnt o fint.

Jag ger även sommarvila, 2-3v åt gången när hästarna känns som om de behöver det. Dvs det blir individuellt, ena hästen kan stå medan de andra rids för fullt.

Mina går i lösdrift oxå, så de får röra sig hur mycket de vill under vilan, så så mycket tappar de inte eftersom de inte står still mer än när de själva väljer o sova/vila. Hagen är oxå kuperad så de klättrar o rör sig automatiskt.

Min häst har inte nån direkt planerad vintervila utan vilar när vädret eller tiden inte tillåter så mycket ridning.
Jag skulle gärna ge lite längre vila både för min skull (skönt att få tid med annat) och för hästens kropps skull, men min häst klarar psykiskt av att vila, dessutom är han gammal (snart 22) och mår bra av att röra på sig lite lagom. Han går i ganska stor hage och är ute många timmar per dygn (i grunden lösdrift men vill han komma in i stallet får han göra det, och just nu står han inne ca 7-9 timmar per dygn) så rör på sig gör han ändå, men det räcker inte för honom, han tappar inte muskler/kondition av att vila utan det sitter bara i huvudet på honom. Han behöver stimulansen av att få komma ut och röra på sig annars blir han rent ut sagt pestig. Total vila är uteslutet mer än max 5-6 dagar i rad sen går han upp i limningen. I fjol var han sjuk och skrittmotionerades således endast och detta 2-3 dagar/vecka i knappt tre månader och trots att han fick denna motion fast att han egentligen skulle ha "vilat" och fast att han gick ute och i övrigt sköttes som vanligt så mådde han tydligt dåligt av detta. Han blev framförallt odräglig och rentav elak till sina hästkompisar och han kunde absolut inte stå stilla i stallgången, helt enkelt extremt understimulerad.

Jag måste helt enkelt se till individen och även om min häst kanske kroppsligen skulle må bra av lite mer vila så klarar han inte detta mentalt, därför får han "aktiv vila" med skrittjobb någon/några veckor då och då, men inte längre utan då rider jag igång igen så att han får utlopp för sin energi utan att riskera att skada sig själv eller någon annan häst som råkar vara i närheten.

1. Ska din häst vintervila? Tävlingshästarna kommer få vintervila ca 4 veckor, dom kommer skrittas i skogen/promenad ca 3-4ggr i veckan.

2. Varför? Dom har gått många tävlingar och dom behöver få en ordentlig vila innan säsongen drar igång i mars:)

Senast ändrad av en moderator:

2. Varför?

1. Ja, min häst kommer att få minst 4 veckors vintervila här efter nyåret. Kommer under den tiden att skrittas för hand eller uppsuttet ca 3 dagar/vecka. Inga krav öht! Känns iof lite trist då vi har nått formtoppen nu, så här lagom till säsongens slut....

2. Vi tränar och tävlar rätt intensivt under resten av året. Visserligen inga jätteklasser, men jag har märkt att vintervila ger suget att träna tillbaka för oss båda. Det är inte bara hästen som behöver vila mentalt! Jag behöver det lika så för att smälta nya lärdomar och hitta motivation.

//Alice

Jag planerar inte in någon vintervila till mina hästar i år. Den ena hästen är gammal (24 år) och mår bäst av regelbunden rörelse. Den andra hästen har länge haft problem med sin rygg och musklerna. För hans del är rörelse bästa botemedlet och därför får han ej vila. Vilodagar kommer ändå när vädret är dåligt och/eller underlaget ej är ridbart.

Tidigare år har jag låtit hästarna vila en månad under vintern. Den vilan har nog egentligen varit mest för min skull (även om det är jättekul med hästar & ridning så är det SKÖNT att slippa ge sig ut i mörker, snö, kyla och is varje dag under vinterhalvåret) men i år ska vi då försöka hålla igång. Hur vi lyckas beror ju dock ändå ganska mycket på hur vintern blir vädermässigt.

Unghästen har viloperioder så klart!

1. Ska din häst vintervila? Ja in normala fall så vintervilar alla mina hästar. I år så faller det sig som så att jag sätter igång två av dem istället och en av dem kommer att få vintervila.

Dock så anser jag att vintervila inte är att ställa av dem helt utan de skrittas i lugn takt några dagar vecka.

2. Varför? Just som du skriver för att läka ut ev små blessyrer och för att de behöver vila rent mentalt. Dessutom så är det även bra för mig som ryttare att ta det lugnt ett tag efter allt intensivt tävlande.

Dock så ser det lite annorlunda ut i år eftersom jag själv varit skadad nu i över 6 veckor och räknar med att kunna rida helt normalt någon gång i januari.:D

Senast ändrad:

1. Nej, mina hästar ska inte vintervila, men dom ska ta det lite lugnare. Jag vintervilar aldrig mina hästar, utan lägger in lugnare perioder då och då under årets gång. Dom brukar dock få 2-3 veckor "vinterledigt" då dom slipper ridhuset och bara får ut och skrutta i skogen.

2. 7-åringen fick ordentlig vintervila förra vintern, vilket tydligt kändes att hon behövde, både mentalt och fysiskt. I år finns inte det behovet. Jag är inte så förtjust i att vila äldre hästar (unghästar har ett helt annat behov), då dom lätt stelnar till då. Dock tränar jag inte hästarna max hela tiden, utan som jag skrev tidigare får dom några slappa veckor då dom mest får ut och busa i skogen utan krav. Min ena häst blir väldigt arg och krånglig när han inte får arbeta och den andra stänger av och blir apatisk, så handen på hjärtat tror jag faktiskt inte att dom mår bra av att vila. Sen låter jag alltid min veterinär gå igenom dom inför "vintervilan" så att eventuella fel kan återgärdas. Dock har jag inte haft en ledhalt häst på jag vet inte hur länge, så helt fel är nog inte min metod.

Nej min häst vintervilar inte i den bemärkelsen att han ställs av helt.
däremot brukar det bli ett par veckor av lugnare takt, då han skrittas ut mest istället för att jobbas.

Jag gillar inte att ställa av hästen vintertid, därför att de går in tidigare och går ute kortare i hagen den tiden på året. att då total vila hästen skulle innebära alltför mycket död tid på box tycker jag.
däremot brukar han få vara ledig några veckor sommartid och bara gå i hagen och äta gräs och må gott.

Jag tycker man lurar sig själv lite om man resonerar som så att "vilan kommer förr eller senare ändå, så jag behöver inte planera in vila för min häst". Just planeringen är ju skillnaden, inte att vilan "bara händer". Om man resonerar som så att "hästen brukar skada sig och får vilan då" är man u te och cyklar tycker jag - den vilan räknas inte som vila, om hästen står pga skada - då är den ju redan sjuk. vila skall vara förebyggande för att undvika skador och vila hästen kroppsligt och mentalt i förebyggande hållbarhets syfte, inget annat.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2