Vinterträning

b_ridutbildning

Trådstartare
Dags att starta upp vintersäsongens träning. Hittade inga trådar om vintertränng så jag skapade en! Jag hoppas att ni vill dela med er av vilken plan ni har, hur ni jobbar och hur det går. Jag funderar på att göra någon form av schema. Jag har aldrig vintertränat på något speciellt men i år tänkte jag göra en mer seruös grundträning. Återkommer med planen nör den är klar och behöver nog lite inspiration från er andra!

Så långt har jag bestämt mig för att verkligen jobba med grunderna. Så all dressyr i nov-dec blir i grundform med mycket små tempoväxlingar och halvhalter och övergångar. Vi har även börjat med byten i en lägre form med näsan framme så att ryggen är uppe ordentligt. Jag har en medryttare som hoppar en dag i veckan vilket är uppskattad omväxling för hästen. Förslag på veckoschema blir:
Må: cavalettiarbete/vila
Ti: hoppträning
On: konditionsträning på galoppslingan 6x3 minuter
To: lösgörande arbete i ridhus/rida för tränare
Fr: uteritt
Lö: konditionsträning
Sö: lösgörande arbete/uteritt

I schemat tas hänsyn till ridhustider, mörkret och annat praltiskt.

Kul tråd! Mitt stora mål den här vintern är att hålla igång. :p Våga åka med transporten de 5 minutrarna det är till ridhus. Jobba i snön om det blir någon. Förra året var ridbanan ridbar hela vintern med hjälp av saltning så det hoppas jag på i år med. Uteritterna blir förmodligen koncentrerade till helgerna då jag jobbar dagtid. Annars funkar väl pannlampa iofs. I övrigt är det grundarbete här med. Få hästen in i ramen och jobba på konditionen.

Dags att starta upp vintersäsongens träning. Hittade inga trådar om vintertränng så jag skapade en! Jag hoppas att ni vill dela med er av vilken plan ni har, hur ni jobbar och hur det går. Jag funderar på att göra någon form av schema. Jag har aldrig vintertränat på något speciellt men i år tänkte jag göra en mer seruös grundträning. Återkommer med planen nör den är klar och behöver nog lite inspiration från er andra!

Jag har knappt ridit på en halv evighet. Både häst och jag behöver sättas igång och tränas upp.
Jag har dock flyttat ut på landet till gård utan ridhus och med grusbana som jag antar fryser vintertid.
Vi får hoppas på en mild vinter eller mycket snö.. Iiiingen isgata eller frusna lerpucklar! ;)

Vi kommer inte göra schema utan bara jobba på att få tillbaks lite bålstyrka och sits hos mig och grunder med hästen. Vi varvar väl ridning på banan med uteturer och arbete för hand efter väder, vid och humör..

Jag ska höja alla moment i MSV C till MSV B nivå så vi kan kvala i vår. Ska sätta bytena också.

Jag kommer jobba grunder grunder och mer grunder. Försöka göra allt med kvalité. Öka smidigheten också.

Schema blir typ:
Må markarbete varannan vecka/ dressyr varannan
Tis dressyr
Ons vila
Tors dressyr/ hoppning när min medryttare kan
Fre oftast träning
Lör dressyr
Sön uteritt

Jag kan ju aldrig hoppa över motionen eftersom jag har en "rygghäst" så det gäller att ha disciplin även i vintermörkret. :)

Målet för oss är att hålla oss på fötter och fortsätta utvecklas så att vi förhoppningsvis kan starta H90 fälttävlan nästa säsong. Tanken var att göra det i år men vi har istället kört rehab efter att hästen fått diagnosen spondylos. Just nu ser schemat ut som följande:

Måndag: Powerwalk för hand
Tisdag: Dressyrträning
Onsdag: Tömkörning
Torsdag: Dressyr/markarbete
Fredag: Vila
Lördag: Tömkörning
Söndag: Uteritt

I nuläget ser hästen väldigt fin ut och tömarbetet är naturligtvis en viktig del i det så det är något som jag alltid kommer fortsätta med. Tanken är att lägga in ytterligare ett ridpass per vecka och då med fokus på markarbete/hoppning.

Jag vet inte hur jag jobbar ännu, det är rätt avgörande för hur det blir.

Men fokus på kondition, kan jag träna på måndagar för instruktör hela vintern så blir det enda uppsuttna arbetet på ridbanan. Tanken är att tömköra en gång och sedan ut i skog och mark resten.

Blir det bara hårt och trist underlag så galopp (kondition) i ridhus varje eller varannan vecka beroende på hur jag jobbar.

Jag och min femåring har debuterat på dressyrbanan under året som gått, med starter från lätt c1 till lätt b2. Det är de klasser vi kommer satsa på även nästa säsong, när hon är sex år. Hemma är det egentligen mest mellantraven i lätt b-programmen som fortfarande inte sitter helt klockrent, men vi måste båda två bli mer säkrare på tävlingsbanan. Det jag i nuläget vet att vi ska öva på:
- Form, form, form.
- Framåtbjudning.
- Galoppfattningarna.
- Mellantraven.
- Att vara avspänd på andra ställen än hemma (= försöka släpa oss iväg och rida på andra ställen så hon vänjer sig vid det).

Och framför allt vara ute och träna kondition i skogen. Och bara ha roligt.

Red mitt första konditionspass igår och det gick över förväntan. Har faktiskt inte tränat intervaller sedan Januari....:o Så det var på tiden. Mycket glädjande var att det senaste halvårets dressyrträning samt hoppningen givit resultat. Han var uppenbart mycket starkare och hade lättare för att bära sitt huvud själv utan att falla ner på framdelen. Det fungerade även i ett lite högre tempo. Tidigare vid liknande övningar har jag fått hålla upp huvudet på honom emellanåt och han har försökt häva sig framåt, nedåt men inte denna gång. :) Däremot kände jag en tydlig oliksidighet som jag måste fundera på. Ni kanske kan hjälpa mig att analysera det.:d:d

I höger galopp hade jag automatiskt lika långa tyglar och upplevde att halsen var rakt framför mig. I vänster galopp däremot så märkte jag att jag hela tiden ville korta vänster tygel ca tre centimeter, annars hamnade vänsterhanden för nära mig. När jag tvingade mig själv att ha lika långa tyglar samt hålla händerna exakt bredvid varandra så kändes halsen böjd till höger och vänster bog sköt ut. Hur tolkar ni detta? Är era hästar också olika i galopp rakt fram i fri form?

Jag hade glömt att bekräfta min träningstid för igår så vi travade och travade och travade. Pålle var PIGG men svår i vänster varv, så det börjar luta åt veterinärkontroll.

Hon är verkligen en liten svettare, får nog helklippa istället så hon inte blir för varm om det inte blir kallt snart.

Insåg också att vi måste galoppera. Mycket. Det blir fokus i vinter. Traven igår var elastisk och stundtals var känslan i handen suverän.

Jag och ponnyn (connemara f. 1992 för de som inte vet :)) jobbade oss upp till att rida en (med liten marginal) godkänd LA:1 som avslutning på hästens tävlingssäsong. Målet för våren är att kunna bättra på det och rida stadiga LA.

Vintern går ut på att stärka upp ponnyn då och jobba med min ridning, framförallt handpositionen som gärna smiter uppåt när han blir stark för mig, sitsen ska bli stabilare så att jag kan ge mer förfinade hjälper och så ska jag våga prova lite mer. Just nu fisrider jag lite tills tränaren kommer, då rider jag som fasen, men så fort jag är på egen hand så blir jag feg igen och vågar inte utmana.

Så mycket är att ponny ska bli starkare och stabilare, men för att uppnå det måste jag göra detsamma först.

Jag har ju bara en unghäst, men vårt schema fram tills jul ser ut så här:
Måndag: vila
Tisdag: arbete på ridbana (grundarbete med framåtbjudning, övergångar och styrning som fokus
Onsdag: vila
Torsdag: uteritt i skogen
Fredag: vila
Lördag: tömkörning
Söndag: uteritt i skogen

Sen är det vila i 2 månader innan vi till våren börjar med att träna för tränare:eek:

Lite OT, men vad kul att det är fler vuxna som rider och tävlar ponny, på de tävlingar jag har varit ute på har vi utan tvekan varit det minsta ekipaget.

Jag tävlade min ponny bland stora hästar för ett par år sedan och har sedan haft uppehåll tills i år, då var vi väldigt ensamma om det men jag tycker det har blivit vanligare att fler behåller (eller för all del skaffar) ponny fastän en är överårig :)

Stora hästen: efter åb på fredag (är inte vidskeplig men känns ändå dumt att ha prickat in den 13:e ;)) så får vi se - för ca en månad sen blev hon behandlad pga hon var öm i stora ryggmuskeln och ojämn i ledbanden. förhoppningsvis blir det lugn igångsättning under resten av hösten/vintern. Sen till våren hoppas jag vi kan starta en LC :p

Lilla ponnyn - om hon inte blir såld - så jobbar vi framförallt på styrkan i galoppen, mycket övergångar och att inte springa iväg i fattningarna. börjar nosa lite på galoppbyten - avbrott till skritt fatta ny galopp, och förvänd galopp. förhoppningsvis blir det start i LA senare på försommaren nästa år. och att sätta mer jämna & bättre resultat i LB.

Min häst blev biten över ryggen av sin bråkiga hagkompis:cautious:, så nu har det blivit några dagars vila, longering, tömkörning och barbacka! :nailbiting:. Provade att göra galoppombyten barbacka eftersom jag var nyfiken på hur ryggen rörde sig... Det var intressant. Jag tycker konstogt nog att ryggen rör sig mer när jag byter med sadel.:confused: I em hoppas jag kunna rida lite dressyr igen, med sadel! :up:

Jag håller på och skrittar igång efter mammaledigheten (hästens, inte min :p). Då hon inte har skor på sig håller jag mig till en gräsväg som tar ca 10 minuter fram och tillbaka, det är lagom. Hon känns kanonfin, fokus är att hon ska bli rak, just nu har hon lite svårare att böja igenom till vänster och överböjer sig åt höger istället. Det är inte så konstigt då hon har en skada i högersidan som gör att hon är svagare där men det är väldig marginellt mot vad det har varit. Förhoppningsvis har vi tid hos en duktig equiterapeut som kan knäcka loss henne i början på december. Om 4 veckor åker skorna på och jag hoppas kunna komma iväg på den första träningen i mars nån gång.:)

Vi har precis fått dressyrsadel så nu är det full fokus. Hästen är het och superkänslig så mitt fokus i vinter är att få henne avslappnad i arbetet, få grunderna att sitta. I dagsläget kan hon knappt skritta efter galoppen. Hon kan väldigt mycket, alla skolor förutom seriebyten osv MEN hon gör dom spänt. Så fokus på avspändhet och framåtbjudning, inte uppåtbjudning. Mål för nästa år är att komma ut på banorna, jag har aldrig tävlat dressyr och inte hästen heller. Drömmål är att rida LA i slutet på året och göra med placeringar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 305
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar