heart
Så jobbigt du har det
.
Vissa dagar är bara skit!
Du kommer inte ha det såhär i tre månader till. Det kommer att komma fler jobbiga dagar, självklart. Men varje dag kommer inte att vara som idag
. Saker kommer sakta att röra på sig.
På min sons tremånadersdag blev vi utskrivna från neo. Då hade vi varit hemma med hemsjukvård i en månad - också en vårdsituation, men något helt annat än att bo på sjukhus. Det kommer att komma små steg - från CPAP till grimma (det har ni ju redan hunnit med
), från kuvös till värmesäng, från sondmatning till äta-själv-träning, som ändå gör skillnad. Och även om det känns ogreppbart idag så kommer det komma en dag när ni har en bebis som kryper och säger sina första ord
. Hon kommer att bli en liten människa och inte ett litet vårdobjekt (när vi låg på neo upplevde jag vårt barn som en liten växt - man var tvungen att vattna och värma och dona och fixa och stod sedan maktlös inför ett blad som ändå började sloka (nej, jag har inte gröna fingrar
) - men det är inte så livet med barn är för alltid!)
Får du och sambon det stöd som ni behöver från t ex kuratorn (eller psykologen som du hade kontakt med sedan innan)? Finns det någon i personalen som du har särskilt gott förtroende för som du kan prata med om övervakningen av henne? Och har du chansen att komma ifrån lite grann och bara göra något annat?