Jag har haft en kanin med samma namn som det barnet fårFinns dock liten risk att hans evt smeknamn blir samma som kaninen heter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har haft en kanin med samma namn som det barnet fårFinns dock liten risk att hans evt smeknamn blir samma som kaninen heter
Mellannamn är bestämt, förnamn så har vi två stycken vi väljer mellan och har till sist bestämt att det får vänta tills efter födseln, för vi kommer ingenvart i att välja mellan dem.Hur går det med att namnge trådbebisarna som är födda? Är det någon av er som inte hittat något namn ännu? Och ni som jag fortfarande väntar på bebis, hur går diskussionerna hemma?
När jag och maken började prata namn insåg vi att vi har ganska olika smak så vi la ner de diskussionerna ganska snabbt. Mitt toppförslag på pojknamn slog maken ner innan jag hunnit uttala sista stavelsen i namnet tror jag och hans flickförslag var gräsliga Men ett tag senare hittade vi funktion att dela namnlistorna i gravidappen och vi hade några namn gemensamma så det börjar ändå se lovande ut, det kanske blir ett namn på pyret trots alls. Ett flicknamn som jag aldrig ens tänkt på var på makens lista och sen dess har jag börjat tänka på bebisen som det namnet fast jag innan var helt låst på ett annat flicknamn
Hux flux visade maken i veckan att han tagit mitt efternamn (vi gifte oss i somras, hade bara löst pratat om att det var ett alternativ att han kunde göra det före bröllopet) så då blev hans efternamn, som är mer vanligt som förnamn, en fint alternativ på förnamn om det är en pojke, lite kul med kopplingen!
Hur som helst så inväntar vi att träffa krabaten innan vi bestämmer nåt.
Det är inte unikt, men ovanligt. Ca 200 i sverige som heter och hälften har som tilltalsnamn.@cambodia det stämmer, vi vet inte vad det är
@Blyger åh då har ni lite extra parametrar att ta hänsyn till, förstår att det är klurigt
@Ponylove det låter som en klockren idé ju med namnet du kokat ihop, blir det ett unikt namn eller finns det redan så att säga?
Mellannamn är inget jag ens lagt en minuts hjärnverksamhet åt, glad att jag slipper då både maken och jag kommer från traditionen att barnet får förälderns namn som mellannamn och jag har ingen ambition att skapa nya traditioner på den punkten, det är svårt nog med tilltalsnamn
Just internationellt var något jag/vi struntade helt i (men mellannamnet funkar utmärkt) och folk tyckte vi eventuellt var lite knäppa. Sen hörde jag storas namn (typ fornnordiskt) i en engelskspråkig podd och tja, det funkade fint det medVi enades om namn innan bebisen föddes. Pojknamn känns svårare så när vi väl enades om ett som kändes rätt för båda fick det bli det. Passar bra med dotterns namn också.
Bådas namn är internationella och funkar lika bra i Sverige som i engelskspråkiga länder.
Dottern har TryggHansa, tänkte använda samma till bebis, då både jag och maken har våra personförsäkringar där också.Vad har ni andra för barnförsäkring?
Folksam, där har jag min personförsäkring och valde den gravidförsäkringen också.Vad har ni andra för barnförsäkring?
Trygghansa, är själv försäkrad där sedan barn och hade även deras gravidförsäkring. Fick rätt bra ersättning för allt inneliggande och komplikationer vid graviditeten (från båda försäkringarna)Vad har ni andra för barnförsäkring?
Åkpåse, kläder, mössa och en overall.Hur klär ni era bebisar i vagnen nu?
Vi har ett par plusgrader och jag känner mig lite rådvill.
Första barnet föddes i värmebölja så då var det i stort sett bara blöja och en tunn filt som behövdes.. plus att barnet är väldigt varmt i sig själv och fortfarande sover utan täcke mitt i vintern och helst inte har för tjocka kläder.
Nu kör jag på lammskinn underst. Sen åkpåse och på bebis vanliga kläder, tunn mössa och fleeceoverall.
Hur gör ni?
Funderar på när man kan skippa fleecen och bara köra kläder och kanske en filt i åkpåsen. Det hade underlättat när vi går in i affärer om inte annat..
Tycker kläder är jättesvårt. Blir lätt för varmt tycker jag, och skalan lagom varm käns ibland stor.Hur klär ni era bebisar i vagnen nu?
Första barnet föddes i värmebölja så då var det i stort sett bara blöja och en tunn filt som behövdes.. plus att barnet är väldigt varmt i sig själv och fortfarande sover utan täcke mitt i vintern och helst inte har för tjocka kläder.
Nu kör jag på lammskinn underst. Sen åkpåse och på bebis vanliga kläder, tunn mössa och fleeceoverall.
Hur gör ni?
Funderar på när man kan skippa fleecen och bara köra kläder och kanske en filt i åkpåsen. Det hade underlättat när vi går in i affärer om inte annat..
Jag har antingen åkpåse med filt i så det inte drar in kall luft, vanliga kläder under och mössa.Hur klär ni era bebisar i vagnen nu?
Hur gör ni?
Ja, fy tusan. Och krångligt att ansöka med. Och krångligt med reglerna. Suck.Herregud planera föräldrapenning
Kommer börja jobba deltid i februari också för att göra det lite krångligareJa, fy tusan. Och krångligt att ansöka med. Och krångligt med reglerna. Suck.
Ja, det verkar ännu krångligare när man ska jobba också!Kommer börja jobba deltid i februari också för att göra det lite krångligare
Sen vill man vara hemma rätt länge, men inte slösa alla dagar, och det är ju första året man kan snåla utan att bli av med SGI osv osv..