Vinterföräldrar 2020/2021

Ja jag får ju motsatt reaktion som sagt. Min mage ÄR gigantisk och alla tror att jag ska ha vilken vecka som helst. Så jag får just nu svara alla "inte först i februari" och får alltid samma svar- "OJ!" "Säker på att det inte är 2?!" "Men stackare, så långt kvar" osv osv.
Kroppsfixeringen är total hos alla och det är svårt att själv prova hålla sig neutral och känna att allt är normalt. Kommentarerna är verkligt inte uppmuntrande även om jag vet att folk menar väl. En pedagog på sonens förskola mötte mig genom att dra ner blixtlåset på jackan för att få kolla magen. Även där- vet att hon menar väl men så långt ifrån hur jag själv beter mig.

Här är min lilla mage för 3 veckor sedan dvs v.20.. kan säga att den inte är mindre nu 🙈
20201020_213423.webp

för det första, varför kan inte människor sluta upp med att kommentera andras kroppar😡 det är inte okej som icke gravid så varför skulle det vara okej som gravid? Jag förstår verkligen inte.

sen kan jag inte riktigt relatera till din situation då jag aldrig upplevt den men jag kommer ihåg två specifika tillfällen i min förra graviditet (första). Den första var när en äldre dam (frivillig organisation) på jobbet Kommenterade hur stor mage jag hade och att det ser ut som att jag ska föda snart. Jag hade då fyra månader kvar och tyckte själv inte att jag hade så stor mage😏

andra gången var fyra veckor innan förlossningen och vi var på ett bröllop när en av gästerna kommer fram o poängterar att så stor var hans fru samma dag som förlossningen, har jag fyra veckor kvar? Hur skulle jag orka med den magen?😤

Min mage växte då helt enligt normala SF-mått och jag gick upp helt normalt o vikt, alltså inget konstigt alls med min mage. Jag var tvärtom riktig stolt över den men så jäkla trött på all kommentarer😒 jag kan också säga att jag gick ner 6 kg (tror jag det var) i början och passerade dem först runt vecka 30.

det jag vill säga är att alla magar växer olika och det finns inget fel i det❤ Att du har gått ner i vikt är troligtvis inget du behöver oroa dig för, din BM har koll på att det går som det skall! Jag kan förstå din känsla av längtan att äta normala måltider och det kommer någongång❤ Alla graviditeter är olika och alla är lika fina! Vi gravida gör ett helskotta bra jobb under tuffa arbetsförhållande Och vi ska vara stolta över vår insats! Hejja oss!🙌
Tycker det kan börja läras ut i skolan när man pratar graviditet. "Alla har olika stora magar under graviditeten och det är normalt, finns inget rätt eller fel. Och kommentera aldrig på hur stor eller liten mage en gravid kvinna har".
Ja jag får ju motsatt reaktion som sagt. Min mage ÄR gigantisk och alla tror att jag ska ha vilken vecka som helst. Så jag får just nu svara alla "inte först i februari" och får alltid samma svar- "OJ!" "Säker på att det inte är 2?!" "Men stackare, så långt kvar" osv osv.
Kroppsfixeringen är total hos alla och det är svårt att själv prova hålla sig neutral och känna att allt är normalt. Kommentarerna är verkligt inte uppmuntrande även om jag vet att folk menar väl. En pedagog på sonens förskola mötte mig genom att dra ner blixtlåset på jackan för att få kolla magen. Även där- vet att hon menar väl men så långt ifrån hur jag själv beter mig.

Här är min lilla mage för 3 veckor sedan dvs v.20.. kan säga att den inte är mindre nu 🙈Visa bifogad fil 58903
Jag blir så trött på folk. Det är fortfarande våra kroppar, inte nån sorts allmän egendom. Kommentarer och händer kan man hålla för sig själv, tack så mycket...

Tycker det är en väldigt fin bild, med en alldeles lagom mage :heart

Men vad är det med FOLK! :rage:

Och på mag-temat har jag nyss fått den mätt på MVC och den växer som den ska :)

Åh jag ska till BM imon på besök🙌 Ska bli spännande o se hur det växer och hoppas får höra på hjärtljuden men det tror jag☺️ Har också precis börjat känna bebisen på utsidan nu när det sparkar o det är så mysigt😍 har känt av den ett tag men att just min man kan känna nu med är så roligt☺️ Går in i v.25 imon om jag går på BF 11/2 (20/2 enligt sista ul men jag går mer på något mellanting av egen beräkning och vad ul sagt)

Här är min lilla mage för 3 veckor sedan dvs v.20.. kan säga att den inte är mindre nu 🙈Visa bifogad fil 58903

Vilken fin mage du har☺️

Jag kan inte annat än skratta åt det som du fått höra och varit med om för jag blir så matt😂 jag orkar inte med att andra ska ha så mycket åsikter😒

• Hjärta
Reactions: Is
Grattis!🙌 Självklart för du göra oss sällskap här! Hur går det för dig? Hur mår du? ☺
Tack :)
Har mått illa, spytt och inte kunnat äta sen vecka 6-7 nånting. :yuck: Släppte någorlunda kring vecka 20. Nu mår jag illa ibland om jag äter för mycket :p förra graviditeten mådde jag knappt illa alls så det var lite nytt

Gjort ultraljud för cirka 2 veckor sen. Så mysigt att få se :love: lite tråkigt att inte sambon fick vara med dock.

Kan ju också hoppa in här då vi väntar en liten en.
BF 7/3 så kanske får hänga med i den här tråden?
Har en förväntansfull storasyster på 4 år också. :)

Grattis! Mysigt när storasyster är lite äldre och förstår vad som väntar, vår treåring har inte greppat detta med syskon än 😅 kanske hinner hon utvecklas lite till februari när lillebror kommer.

Grattis! Mysigt när storasyster är lite äldre och förstår vad som väntar, vår treåring har inte greppat detta med syskon än 😅 kanske hinner hon utvecklas lite till februari när lillebror kommer.
Tack! Och grattis till er lillebror! Vi väntar också en liten lillebror :)
Jo det är kul att hon ändå är lite äldre och kan se fram emot syskon, sen får vi väl se vad hon tycker när han väl är här :p

Tror anledningen till att jag har lite mindre mage är för att bebis fått för sig att man ska sikta uppåt och inte utåt :meh::p
Jättegulligt att bebis vill ligga bredvid mitt hjärta typ, men AJ! :arghh::rofl:

Angående glesa besök hos BM
Hörde att någon sa att det är pga Covid?
Jag är lite brydd för har inte fått något graviditetsintyg och det är inte inskickat någon till FK. Märkte det idag när jag skulle söka graviditetspenning. Stod att man ska ha fått det runt vecka 20? Jag ska till BM v26 eller 27 för första mätningen av magen så får väl säga till då men när fick ni era intyg?

Jag är lite brydd för har inte fått något graviditetsintyg och det är inte inskickat någon till FK. Märkte det idag när jag skulle söka graviditetspenning. Stod att man ska ha fått det runt vecka 20? Jag ska till BM v26 eller 27 för första mätningen av magen så får väl säga till då men när fick ni era intyg?

Tillhör inte tråden men kan tipsa om att det går att skicka efter intyget smidigt på 1177 efter att RUL är gjort :)

Jag fick information redan vid inskrivningen att det blir färre besök för min del som är omföderska☺ Hade dock en tid inbokad efter mitt ordinarie RUL men då jag fick göra det en gång till så kunde jag inte få intyget då. Fick det nu vid v.25 (24+0). Nästa besök är för mig är i v.30☺

• Gilla
Fick mitt i v26, men hade jag behövt det innan hade jag nog ringt och frågat :)

• Gilla
Den mängden besök jag har är standard för förstföderskor här även utan Corona. Fick moderskapsintyg när jag var för första mätningen i v. 25.

Glukosbelastning godkänd! Tyckte drickan var rätt äcklig, och särskilt luktade pecka. Och sen blev jag jätteyr, så dom fick hitta ett rum där jag kunde ligga i 2 timmar och sen var dom väldigt försiktiga med att låta mig ge mig iväg hemåt :crazy::o
Var så glad att maken kunde vara med i början idag, så han kunde sitta bredvid när jag mådde som värst :heart

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
948
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
11 170
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 537
Senast: julgrisen
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 799
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka