Tacofärs, pommes, majs, gurka och havremjölk går (nästan) alltid ner. Chokladhavredryck är en ny favorit som hon fått efter mig (jag dricker den på morgonen på vägen till jobbet).
Lithells magrare middagskorv (liknar HKs blålänkkorv, @vinkelina ) är det som gäller vid korv. Hos farmor serveras den i olika figurformer.
Köttbullar funkar till 80%.
Äter köttfärssås, ibland riktigt bra, helst utan tomatbitar. Jag ska lära mig att byta krossade tomater mot passerade. Brukar ha med ärtproteinfärs i blandning med den vanliga färsen samt finhackad lök, finrivna morötter och andra dolda grönsaker.
Frukosten är nästan svårast. Ibland funkar gröt med äppelmos (helst köpt) och smör. Ibland funkar sojgurt med eller utan havrekuddar. Ibland funkar bröd med smör o pålägg.
Bananplättar (bara banan o ägg) eller banan till mellis. Eller sojgurt.
Har den senaste tiden börjat gilla både varm choklad och grillade kycklingdelar. Och kebab. Har i år, äntligen, ätit grillat kött.
Äter bara bearnaisesås som sås. Har smakat på mangoraja, men säger fortfarande nej till den.
Pasta, potatis (dock ej mos), ris (speciellt om man blandar i majs) och nudlar funkar. Ibland behöver hon lite tid på sig att komma igång. Kan vara petnoga vilken form pastan kommer i (spagetti, makaroner, fusilli o s v).
Hade en period när hon drack Bamse-saft (små tetra) och enhörningssaft (trekanter) men den verkar ha passerat. Numera duger alltså bara vatten, havremjölk och chokladhavredryck.
Äter gurka, morötter, majs och ibland ärtor. Fruktmässigt duger bara banan.
Som pålägg duger veganost (specifik sort) eller lördagskorv. Hon åt skinka förut, men slutade med det i våras. Slickar helst av smöret på mackan och äter upp pålägget.
Det där sista, att bara äta pålägget, är det något alla barn gör? E fick en smörgås med rökt kalkonpålägg i kväll och den är totalt rensad. Dock hel
Har märkt på senare tid att om jag bara serverar utan att fråga vad hon vill ha så äter hon bättre. Jag fattar inte ens varför jag frågar egentligen.
Senast ändrad: