Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjunger ni för era bebisar? I älskar "huvud axlar knä och tå", vi kan hålla på hela dagen. :D
Både jag och maken sjunger för L och hon verkar gilla det! Blir allt från pop/rocklåtar till vaggvisor. Jag brukar sjunga för henne vid läggdags och kör (oftast) samma tre visor för att smyga in lite rutiner :).

Är de någon annan som börjar jobba "tidigt"? Jag skall ju börja om en månad då sonen är 5.5 månader. Pappa blir hemma. Det jag funderar på är om jag borde ha "pappaskola" innan. Jag har ju ansvar 10-12 timmar i dygnet och jag har märkt att mannen inte är så bra på att tyda signaler. Han försöker men de blir inte så bra. Brukar låta honom hållas, men ibland måste jag ju säga att näää, de är hungergnäll inte tröttgnäll osv.
Jag kommer börja jobba när L är ca halvåret, då delar vi 50/50. Men eftersom både jag och maken är lärare har vi en längre period under sommaren då båda kommer vara hemma så hoppas att han lärt sig hennes signaler lite bättre då (tycker dock att han är duktig på det redan nu om än inte lika snabb på det som jag).
 
BVC -besök idag med vaccination, himla ledsen bebis :cry: Han är fortfarande kinkig och verkar ha ont i kroppen trots alvedon, hoppas det går över så inte hela natten blir så här.

För övrigt så följer ha sina kurvor med vikt på ca 6250g och 61cm lång.
 
Det här med att ta fram pumpen kl 04.15, efter att barnet somnat "halvvägs" med ena (första) bröstet... Man blir liksom sååå pepp...
 
Det här med att ta fram pumpen kl 04.15, efter att barnet somnat "halvvägs" med ena (första) bröstet... Man blir liksom sååå pepp...
05.00 barnet blir oroligt i sömnen, hinner precis plocka upp i famnen innan barnet vrider huvet åt sidan och spyr ner sig. Glad och sprattlig på skötbordet, kissar inte trots väntan.
05.30 Hungrig. Får den urpumpade mjölken. Rap. Inte nöjd. Tömmer ena bröstet. Rap. Tömmer andra, kissar, somnar. Hinner inte byta blöja eller att rapa.
Fortsättning följer...
 
Tog rota-vaccinet tidigare i veckan och L verkar må bra även om hon är lite kinkigare än vanligt och pruttar mer. Har sovit bra under dagarna tre dar i rad utom just igår när vi skulle fira min födelsedag :p. Blev till att äta tårta i omgångar för att ligga själv var det då inte tal om :D.

Har gått upp 2kg sedan födelsen och är nu 57,5 cm lång! Följer inte riktigt kurvan för sin längd då hon bara växt en centimeter sedan sista kollen men då tyckte jag å andra sidan att de tog väl mycket. Men det är så klart svårt att mäta en bebis som sprattlar hela tiden :p.
 
05.00 barnet blir oroligt i sömnen, hinner precis plocka upp i famnen innan barnet vrider huvet åt sidan och spyr ner sig. Glad och sprattlig på skötbordet, kissar inte trots väntan.
05.30 Hungrig. Får den urpumpade mjölken. Rap. Inte nöjd. Tömmer ena bröstet. Rap. Tömmer andra, kissar, somnar. Hinner inte byta blöja eller att rapa.
Fortsättning följer...
Hur har det gått med Knoddrick? Blir det att ni åker in?
 
Jag vet inte vad du räknar som tidigt, men jag börjar jobba när Siri är åtta månader. Gällande ensamtid har dock hon haft tid med bara sin pappa redan från första veckan, eftersom han tagit ett av nattpassen. Han är minst lika bra som jag, ofta bättre, på att tyda hennes kommunikation. Ni kanske kan börja med kortare pass redan nu, så blir det inte så stor omställning för dem sedan?
Är de någon annan som börjar jobba "tidigt"? Jag skall ju börja om en månad då sonen är 5.5 månader. Pappa blir hemma. Det jag funderar på är om jag borde ha "pappaskola" innan. Jag har ju ansvar 10-12 timmar i dygnet och jag har märkt att mannen inte är så bra på att tyda signaler. Han försöker men de blir inte så bra. Brukar låta honom hållas, men ibland måste jag ju säga att näää, de är hungergnäll inte tröttgnäll osv.
h
 
Vi firar in påsken med att för första gången sedan Siri kom sova tillsammans. Det gick över förväntan och hon somnade snabbt efter nattmålet så förhoppningsvis kan vi göra om det kommande helger. På vardagarna kommer vi nog fortsätta dela på oss eftersom vi trots allt sover hackigare med henne, så den av oss som jobbar blir nog sliten i längden (eller direkt..). Den som är hemma med henne kan ofta ta sovmorgon så sömnen upplever inte jag som ett problem.

Nu är Siri åtta veckor, och sover ofta 4 timmar mellan amningarna på natten. Hur ser det ut för era? En kompis knott på 11 veckor hade sovit åtta timmar i sträck häromdagen, det lät magiskt.
 
Jag ska aldrig mer säga till någon som har bara nackspärr att : det är väl bara att vrida på nacken :( fy bubblan vad ont jag har och huvudvärk från..:devil:.

Lillan och brorsan har fått något virus i magen, troligtvis har jag det också. Vi skiter ikapp här. :turd:

Glad påsk på er alla, hoppas ni får en mysigare helg än vi verkar få :rofl:
 
05.00 barnet blir oroligt i sömnen, hinner precis plocka upp i famnen innan barnet vrider huvet åt sidan och spyr ner sig. Glad och sprattlig på skötbordet, kissar inte trots väntan.
05.30 Hungrig. Får den urpumpade mjölken. Rap. Inte nöjd. Tömmer ena bröstet. Rap. Tömmer andra, kissar, somnar. Hinner inte byta blöja eller att rapa.
Fortsättning följer...
Hon sov bra.
Jag vaknade nån timme senare av att kattfan började bädda (trampa) på Knoddricks täcke, med Knoddricks ben under. Kattjävel!!! :rage::rage::rage:
Hon fick sig en snabb färd.
Jag orkar inte med den där katten mer. :banghead:

Nåja, knoddis verkade må bra och sov lite till. Jag sov dock inget och var mest arg. Hann amma båda brösten innan jag åkte iväg på yogakurs med två härliga pass av återhämtning och kroppsnärvaro. Jag orkade mer än väntat! :banana:

Under tiden åkte maken till sin mamma och nu har vi ätit god lunch och Knoddrick har somnat i soffan. De säger att hon inte kräkts slem under tiden jag var borta, bara mat och inte jättestor mängd. Hon har däremot spytt lite slem efter amning nu. Men helt klart mycket mindre än igår. Hoppas det fortsätter så.

Imorn var det meningen att vi skulle åka till brorsan...men de är snoriga igen. :banghead:
 
Nu är Siri åtta veckor, och sover ofta 4 timmar mellan amningarna på natten. Hur ser det ut för era? En kompis knott på 11 veckor hade sovit åtta timmar i sträck häromdagen, det lät magiskt.
Här börjar det bli en tydlig dygnsrytm där liten somnar för natten vid 20.30-21, sover 5-6 timmar äter och somnar om, sover i ca 3 timmar, äter och är vaken nån timme och sover sen ytterligare 2-4 timmar. Så vi är inte redo att fånga dagen förrän vid 10/11-tiden på dagarna :D
 
Varit i shoppingcentrum med mamma och I idag. Hon var ledsen ungefär hela tiden utom stunden när vi fikade. Hade med mig lite utpumpad mjölk som hon svepte under fikat, första gången hon druckit ur flaska utan att bli rosenrasande så plus i kanten på det. :D
Nu sitter jag i bilen på parkeringen och ammar. :p
 
Jag vet inte vad du räknar som tidigt, men jag börjar jobba när Siri är åtta månader. Gällande ensamtid har dock hon haft tid med bara sin pappa redan från första veckan, eftersom han tagit ett av nattpassen. Han är minst lika bra som jag, ofta bättre, på att tyda hennes kommunikation. Ni kanske kan börja med kortare pass redan nu, så blir det inte så stor omställning för dem sedan?

h

G kommer vara 5,5 månader när jag smiter på jobb nu i mitten på maj. Däremot kommer jag troligen vara hemma från 1.9 igen
 
Ätit påskmat hos svärföräldrarna. Svärmor gnällde väl på att Es body var blöt under hakan efter all dreggel även fast vi hade dreglis och att jag inte hade med mig ombyte. Jag hade faktiskt glömt ombyte och det fick jag väl mina fiskar varma om fast denna gången rann det bara av mig. E dör knappast av att vara lite dreggelblöt. Vi hade 5 min hem med vagnen.

Svärfar var lika gullig som vanligt och E avgudar honom. Hon får ett läte jag aldrig hör annars när hon är hos honom :love:

En bra dag! Synd bara att vi fick 2dm snö under natten :nailbiting:
 
Middag hos svärföräldrarna. Svärmor har redan påpekat att I borde kunna ligga själv på filt medan vi äter och inte sitta i vår famn samt att I inte behöver äta fören hon skriker trots att vi märker att hon är hungrig...
 
Ätit påskmat hos svärföräldrarna. Svärmor gnällde väl på att Es body var blöt under hakan efter all dreggel även fast vi hade dreglis och att jag inte hade med mig ombyte. Jag hade faktiskt glömt ombyte och det fick jag väl mina fiskar varma om fast denna gången rann det bara av mig. E dör knappast av att vara lite dreggelblöt. Vi hade 5 min hem med vagnen.

Svärfar var lika gullig som vanligt och E avgudar honom. Hon får ett läte jag aldrig hör annars när hon är hos honom :love:

En bra dag! Synd bara att vi fick 2dm snö under natten :nailbiting:
Känner igen svärmorstjatet......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
439
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 890
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 980
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp