Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Har gått upp ca 3 kg på 2-3 veckor, mensvärk på morgonen och om jag ligger i sängen på eftermiddagen, så hiiimla trött och tung i kroppen vissa dagar, flåsigare andning, vänster arm sprängs snart, magen spänner och är öm, underlivssmärtorna är tillbaka med ökad frekvens. Känns idag (och igår) som att Knoddrickrumpan kommer ut snart genom magväggen. Gissar på att Knoddrick rör sig neråt. Har fått acceptera att jag inte kan göra höpåsarna själv längre.

Äh, egentligen vet jag inte. Men det känns som att slutet är rätt nära nu.

Fy, du har det inte lätt. När är det bm nästa gång? Vad säger hon om dina krämpor? ❤️

Kah kan kräkas och åter kräkas på detta krävande av umgänge med så små bebisar från vissa anhörigas sida. Hon har haft sina barn, nu får hon faktiskt respektera att detta inte är hennes bebis. 3 gånger på 3 dagar är ju mycket! Men jag kommer ihåg hur de va, har fått höra både det ena och de andra nu i efterhand:

- jag fick minsann inte byta blöja, köra vagnen, bada, klä på / av bebisen när han va liten.
- när ska han sova över?
- varför får inte vi ha honom ensamma (några veckor gammal????)

Det är inte ert fel att de blir en infektion, man gör så gott man kan och det är inte det man behöver höra som förälder till första barnet.

Säg till henne att hon kan städa om hon nu så gärna vill va hemma hos er. Gärna toaletten, kanske alla avloppen? :cool: Om hon nu så gärna vill vara hos er kan hon göra lite nytta istället ;)

Jag hade lite på känn att det skulle bli så här eftersom hon varit rabiat med sina åsikter sen vi berättade att vi väntade barn.
Sambon ska prata med far sin och se om han kan få henne på andra tankar. Jag gillar min svärfar. Han vet i alla fall vad space är.

Jag var så nära att be henne fara och flyga igår när hon minsann talade om för mig i en annan diskussion att jag inte direkt är en rikemansunge. Hon är liksom otrevlig överlag :rage:

Jag hade lite på känn att det skulle bli så här eftersom hon varit rabiat med sina åsikter sen vi berättade att vi väntade barn.
Sambon ska prata med far sin och se om han kan få henne på andra tankar. Jag gillar min svärfar. Han vet i alla fall vad space är.

Jag var så nära att be henne fara och flyga igår när hon minsann talade om för mig i en annan diskussion att jag inte direkt är en rikemansunge. Hon är liksom otrevlig överlag :rage:

Öh?! Vad är det för fel med att inte vara en rikemansunge? Hur många procent i Sverige är ens det? :confused::mad:

Alltså ursäkta?! Men man kan väl vara rik på andra saker en pengar?!

Fick svärmor på ett oanmält besök igår. Jag satt och ammade så jag blev inte glad, det är så äckligt respektlöst att bara stampa in. Vi ska inte behöva låsa ut henne.

Det gnälldes över att bebis inte hade kläder, att vi inte badat henne ännu, att vi hade pyjamas på dagarna när vi väl har kläder, pyjamas är för nätter (bebis lever gärna sitt liv naken i bara blöja) hon sov när vi kom, det var hemskt då hon inte fick hålla henne. Jag förklarade att bebis sovit dåligt under natten och att jag inte ville ha en övertrött bebis. Men ja..

Nu låser vi dörren och stänger av telefonen några dagar. Det här orkar vi inte med, jag har grinat sen sju i morse på grund av all stress från henne och jag fixar inte mer. Dessutom vägrade bebis somna om efter att hon fick frukost så hon har skrikit i två timmar :cry:

Åh fy fan. :wtf: :yuck: :rage:

Fy, du har det inte lätt. När är det bm nästa gång? Vad säger hon om dina krämpor? ❤️
Bm imorn. Vid tidigare besök har hon frågat hur jag mår och sen bara kommenterat att allt är fullständigt normalt och inget att bry sig om. Det där med att veta sina mått och värden är ju inte då värst viktigt - det viktiga är ju att man mår bra. Den stilen har hon.

Sån där intressant fakta om saker man får vara med om som gravid:
Efter 4:e eller 5:e toabesöket (#2) igår så lättade både illamående och lite av trycket i vänster arm. Lättare andning, lite lättare att komma mer i puls och allmänt piggare...

Och magen verkar gilla att åka bil. Inte ont då. Så jag får väl gå ut och sätta mig i bilen ifall jag inte får inte-ont på annat sätt. :D

Hade svårt qtt komma till ro igår kväll. Försökte lägga mig vid 22, men pulsen gick upp, andningen blev ytligare och kroppen blev rastlös. Så jag klev upp och väntade på maken istället. Då släppte press och ångest. Somnade som en prinsessa vid 00.15. Älskar min man. :heart

Jag sov nästan 6 timmar i sträck, vaknade halv åtta alldeles förvirrad och superkissnödig. Sen pratade jag några ord med sambon och somnade om till halv tolv O_o Har inte sovit så här mycket på hur länge som helst :banana:

Jag gjorde nåt liknande, la mig vid två, vaknade halv sju, gick på toa och somna om till halv elva! Fantastiskt skönt! Hade några sömnlösa nätter i veckan!

Sonen sov 23:30-4:30 i natt. Trots massiva raketer runt tolvslaget (vi hör både stadens officiella samt ett företag en km bort som försöker överträffa staden) han var dessutom oäten 6 timmar i ett sträck. AJ sa mina bröst. Kunde inte ens ligga ner och amma för så fulla var de. Tur för pump säger jag, trots att jag läckte så att hela framsidan av tröjan var blöt lyckades jag pumpa ut 40 ml på 5 min

Skönt att fler än jag sovit bra :bump:

@malumbub
Tror de är standard bland bm att säga att allt är normalt. Förstår att dom får höra gnäll dagligen och försöker lugna/trösta men tycker inte de hjälper nämnvärt. Mamma som jobbar på BB sa häromdagen att vårt mående mycket väl skulle kunna vara en anledning till igångsättning dock är det ju bättre för bebisen att få stanna där inne. Kommer själv ihåg när sonen föddes hur glad jag va att han stannat till bf då allt blir "lättare" när barnen är klara. Tur man glömmer fort hur jobbigt man haft de :)

Kl

15 dagar kvar, inga känningar alls vilket inte förvånar mig nu när jag slappnat av helt efter nyår. Nu har jag dock börjar oroa mig för att man gått i 9 månader med en sjuk bebis i magen, eller att den är för liten, eller att de ska hända något nu när de är så nära. Måttligt trött på min hjärna :meh:

En i Fb gruppen fick en son i natt, fick veta att de va tjej på RUL. Så nu tror jag stenhårt att vår bebis har odlat en snopp:rofl:

@*Gotlandsrusset* jag är också less på hjärnan. Fast min har plockat fram tankar som "jag kommer inte klara av att vara mamma", "stackars barnet kommer att få men för livet av sin uppväxt" osv. Hittills har jag dock kunnat hålla de ganska bra ifrån mig.

Men gud! Vad är det för fel på människan?!

Varför bad du inte henne fara och flyga?

Man behöver inte vara varken trevlig eller artig mot idioter.

Skönt att fler än jag sovit bra :bump:

@malumbub
Tror de är standard bland bm att säga att allt är normalt. Förstår att dom får höra gnäll dagligen och försöker lugna/trösta men tycker inte de hjälper nämnvärt. Mamma som jobbar på BB sa häromdagen att vårt mående mycket väl skulle kunna vara en anledning till igångsättning dock är det ju bättre för bebisen att få stanna där inne. Kommer själv ihåg när sonen föddes hur glad jag va att han stannat till bf då allt blir "lättare" när barnen är klara. Tur man glömmer fort hur jobbigt man haft de :)

Kl

15 dagar kvar, inga känningar alls vilket inte förvånar mig nu när jag slappnat av helt efter nyår. Nu har jag dock börjar oroa mig för att man gått i 9 månader med en sjuk bebis i magen, eller att den är för liten, eller att de ska hända något nu när de är så nära. Måttligt trött på min hjärna :meh:

En i Fb gruppen fick en son i natt, fick veta att de va tjej på RUL. Så nu tror jag stenhårt att vår bebis har odlat en snopp:rofl:

Ja, vi verkar vara flera som sovit bra. Det gillas!

Jag förstår att BM får höra gnäll och klagomål dagarna i ända och att typ allt är normalt, MEN istället för att dra ihop munnen i ett fånigt smil så hade hon bara kunnat säga "usch då, det låter jobbigt, är det något du undrar över det" eller nåt annat i den stilen. Bara på ett mycket enkelt sätt visa att hon hör, lyssnar och förstår. Speciellt eftersom just min BM började prata om ångest och psykolog vid inskrivningen... En orolig person som redan mår dåligt mår inte bättre av att få sin oro undanviftad.

Hade jag mått idag som igår så hade jag ringt Förlossningen. Men jag mår mycket bättre idag och har tid bokad hos BM imorn, så nu får jag peta på BM lite extra och försöka orka stå på mig lite mer om hur dåligt jag mått. T ex skulle det egentligen vara bra att kolla mina levervärden, med tanke på hur torra händer jag har och att jag har utslag på dem som vägrar läka. Men men...

Ja, vi verkar vara flera som sovit bra. Det gillas!

Jag förstår att BM får höra gnäll och klagomål dagarna i ända och att typ allt är normalt, MEN istället för att dra ihop munnen i ett fånigt smil så hade hon bara kunnat säga "usch då, det låter jobbigt, är det något du undrar över det" eller nåt annat i den stilen. Bara på ett mycket enkelt sätt visa att hon hör, lyssnar och förstår. Speciellt eftersom just min BM började prata om ångest och psykolog vid inskrivningen... En orolig person som redan mår dåligt mår inte bättre av att få sin oro undanviftad.

Hade jag mått idag som igår så hade jag ringt Förlossningen. Men jag mår mycket bättre idag och har tid bokad hos BM imorn, så nu får jag peta på BM lite extra och försöka orka stå på mig lite mer om hur dåligt jag mått. T ex skulle det egentligen vara bra att kolla mina levervärden, med tanke på hur torra händer jag har och att jag har utslag på dem som vägrar läka. Men men...

Jag håller med dig :) Hoppas hon tar dig på allvar imorgon.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 857
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI