Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Vi har fått plats på önskat datum på den förskola vi ville. Samma som storebror går på. Vi tycker den är jättebra och den har mycket bra rykte om sig. Får se om vi kan pussla ihop att skjuta på det eller om hon får börja som ett-åring.

Jag hoppas det går bra för dagiset att vi börjar skola in honom senare. Vi har fått plats från (preliminärt) den 10 januari. Men vi vill ha honom hemma längre, minst till i mars hade jag tänkt. Vill gärna ha honom hemma tills han är hyfsat stadig.

Vad skönt! Jag har fått söka om ang. förskola, till hösten istället för nu i vår. Så vi börjar hos dagmamma nu i januari :)
Förskolan vi blev tilldelade ligger 4mil enkel väg från vårt hem, 2 mil åt fel håll för både mig och sambon.

Vill ni hellre ha förskola än dagmamma? :)

Vill ni hellre ha förskola än dagmamma? :)

Vi är lite delade. men tror att vi vill ha förskola sedan när hon blir närmare 2år. För vår dagmamma tar bara in 3 barn plus hennes egna 2. Vi tror att vår aktiva dotter skulle älska att ha mer folk omkring sig, att hon skulle få mer utlopp för sin energi.

Men då är planen att hon ska vara blöjfri, så man slipper det bråket på förskolan :) Vi har inte så långt kvar för att nå det målet :)

Vi håller på att dö tröttdöden här hemma:cry:

Korven kryper och sätter sig upp i sömnen. Det händer även att han reser sig om han sover i spjälsängen. Har han fritt utrymme när han kryper runt i sömnen så lägger han sig ner efter en liten stund och fortsätter sova i ungefär 20 minuter innan det börjar om. Så det är ju tydligt att krypandet följer drömcyklerna.
Blir han störd av att han dunkar i oss eller spjälsäng så vaknar han och blir jätteledsen.
Sen vaknar han just nu varje natt vid 01-02 tiden och är PIGG!! :arghh: då finns det inte en chans att söva om honom. Det som funkar är bärsele och att man går ut och rör sig framåt. Men hur sugen är man på det mitt i natten med minusgrader :meh:

Det känns som att vi provat allt men har ni några nytänkande tips så fram med dom!

Så har lillen tagit sitt första steg... Alldeles för tidigt om ni frågar hans mamma. Men det är förhoppningsvis några veckor kvar tills han tar fler steg. Han har också träffat tomten för första gången och avslöjade honom direkt/saboterade för alla de andra barnen. (Här skulle jag alltså lagt in en bild, men det verkar inte gå att hitta länken på Facebookbilder?)

Har tyvärr inga tips om sömn, vi upplever också lite störd sömn här. Svårt att somna, knölar mkt i sömnen, sover bort hela förmiddagen eller favoriten somnar i rimlig tid, sover 1 timme och vaknar sedan PIGG och vill leka järnet i 2 timmar...

Här var det också första riktiga stegen igår! :o :love: E är väldigt försiktig av sig, kan inte krypa, ålar sig fram. Men favoriten är helt klart att gå och springa när han håller oss i händerna. Han kan stå jättestadigt själv men som tur är inte ta sig upp själv än. ;)
Igår stod han och höll i en boll och började ta ett par trevande steg, när han kände att han kunde började han skratta för fullt och satte full fart! Och då menar jag verkligen full fart! :eek: Ungen gick en meter och sen SPRANG han iväg! Pappan som satt bakom beredd att ta emot fick fort som satan hoppa upp och kuta efter. :o :laugh: Det var ju inte riktigt så jag hade sett att de där första stegen skulle se ut, mer som trevande steg mellan mamma och pappa, inte fullt ös rakt mot köksbordet. :o

Tur som tusan att han inte kan kravla sig upp själv än. :p

Inga steg här men han har börjat släppa och står hyfsat stadigt små stunder i alla fall. Klättrar över ALLT, snor nattlampan och försöker stoppa in den i ett annat eluttag (imponerad över att han kopplat det), säger mamma och pappa och gurglar, äter gärna bitar själv och är hemma med pappa på dagarna. Har lärt sig göra high five (men klappar inte händerna själv).

Även här är sömnen dålig (och tiderna blivit lite förskjutna sen vi byttes av) men dagtid är han glad.

Här var det också första riktiga stegen igår! :o :love: E är väldigt försiktig av sig, kan inte krypa, ålar sig fram. Men favoriten är helt klart att gå och springa när han håller oss i händerna. Han kan stå jättestadigt själv men som tur är inte ta sig upp själv än. ;)
Igår stod han och höll i en boll och började ta ett par trevande steg, när han kände att han kunde började han skratta för fullt och satte full fart! Och då menar jag verkligen full fart! :eek: Ungen gick en meter och sen SPRANG han iväg! Pappan som satt bakom beredd att ta emot fick fort som satan hoppa upp och kuta efter. :o :laugh: Det var ju inte riktigt så jag hade sett att de där första stegen skulle se ut, mer som trevande steg mellan mamma och pappa, inte fullt ös rakt mot köksbordet. :o

Tur som tusan att han inte kan kravla sig upp själv än. :p

Haha vilken chock :laugh:. Det är ju inte alls så man tror det går till!

Min är inte det minsta försiktig. Han är alltid vildast i alla sammanhang med barn i samma ålder, ibland även bland äldre barn. Jag tittar imponerat på andra barn som vill sitta i knät och gulla, min sitter i max 10 sekunder om man håller fast honom, sedan går han upp i brygga och ålar sig ner på golvet igen. I helgen hade han kryptävling med en 4-åring, först på plan mark och sedan upp för en stor trappa (!) och den som tröttnade först det var jag, efter 2 timmar! Den här ungen kommer slå sig fördärvad när han börjar gå så jag hoppas att det dröjer...

Här är bilden som jag försökte få in i förra inlägget. Han har inte kommit på att man ska vara rädd för främlingar än...
15170771_10154941380382150_6925715164812799190_n.jpg

Haha vilken chock :laugh:. Det är ju inte alls så man tror det går till!

Min är inte det minsta försiktig. Han är alltid vildast i alla sammanhang med barn i samma ålder, ibland även bland äldre barn. Jag tittar imponerat på andra barn som vill sitta i knät och gulla, min sitter i max 10 sekunder om man håller fast honom, sedan går han upp i brygga och ålar sig ner på golvet igen. I helgen hade han kryptävling med en 4-åring, först på plan mark och sedan upp för en stor trappa (!) och den som tröttnade först det var jag, efter 2 timmar! Den här ungen kommer slå sig fördärvad när han börjar gå så jag hoppas att det dröjer...

Här är bilden som jag försökte få in i förra inlägget. Han har inte kommit på att man ska vara rädd för främlingar än...
15170771_10154941380382150_6925715164812799190_n.jpg

Haha så söt han är!
Min stora tjej var också så intensiv kan jag säga, det var inte en lugn stund. Gos fanns inte på kartan efter 3 månaders ålder. Nu som 5-åring har hon lugnat sig ;)
Lillasyster är desto lugnare. Hon kan sitta o mysa i knäet länge och sitter gärna o pillar med sina leksaker på golvet. Ålar gör hon men inte värst snabbt o ännu har hon inte intresserat sig för trappan. Hon kan inte stå o är inte direkt stadig, ställer sig upp på knä men inte längre än så. Ser att hon försöker dra sig upp men hon fixar inte det. Allmänt är hon väldigt nöjd, tillfreds och lugn tjej.

För övrigt så ammar vi fortfarande, massor känns det som. Försöker avstyra dagamningen helt nu, får se hur det går. En dryg månad kvar till jobbstart för mig och då blir det definitivt slut på amningen,även nattetid. Skulle inte fixa att arbeta heltid o amma på nätterna :/ Vill ju helst att det ska gå att trappa ner på ett schysst sätt o inte bara sluta tvärt men vi får se. Jobbigt är det iaf.
Tror M är en tjej som kommer att äta desto mer så fort hon får grepp om hur man fixar att äta själv. Kör lite blw o hon uppskattar verkligen det, men hon får ännu inte i sig tillräckligt på det sättet.

Heeeeeej!

Jag har ju varit borta jäääättejääääätte länge nu!! Vi har lite nyheter att vi flyttar hem till Sverige i februari (bosätter oss i Jönköping så det blir nytt för mig)

Joseph har Joseph har ju blivit stor! Han kryper och gåendet är inte långt borta nu (kan stå och balansera utan händer ibland). Usch vad mycket problem vi hade men som många av er tröstade så vände det runt 6 månader och nu känns saker inte så jobbigt längre :)

Vi har för övrigt lite problem med en kräsen unge som inte ens vill smaka på mat såvidare han inte får mata dig själv så det blir inte mycket mat i magen. Han vaknar fortfarande 1-2 gånger per natt och vill ha flaska men känns helt ok och inger vi lider så jättemycket av längre. :o

Har för övrigt lite samma problem med sambon och tidsuppfattning men det har blivit mycket bättre på sistone tycker jag :D speciellt när han
har vaknat 10 gånger per natt av en bebis som inte helt kommit till ro.

Vi håller på att dö tröttdöden här hemma:cry:

Korven kryper och sätter sig upp i sömnen. Det händer även att han reser sig om han sover i spjälsängen. Har han fritt utrymme när han kryper runt i sömnen så lägger han sig ner efter en liten stund och fortsätter sova i ungefär 20 minuter innan det börjar om. Så det är ju tydligt att krypandet följer drömcyklerna.
Blir han störd av att han dunkar i oss eller spjälsäng så vaknar han och blir jätteledsen.
Sen vaknar han just nu varje natt vid 01-02 tiden och är PIGG!! :arghh: då finns det inte en chans att söva om honom. Det som funkar är bärsele och att man går ut och rör sig framåt. Men hur sugen är man på det mitt i natten med minusgrader :meh:

Det känns som att vi provat allt men har ni några nytänkande tips så fram med dom!
Exakt sådär gör/gjorde Joseph med. Fast han kryper och ställer sig upp mot huvudgavlen. Dock sover han fortfarande för när jag plockar ner honom och lägger honom på min arm så fortsätter han sova. Ibland har han vaknat till och då har en flaska ersättning hjälpt. Har ni testat det? Annars hade vi några nätter där vi fick kämpa lite men nu verkar det gått över *peppar peppar*

Exakt sådär gör/gjorde Joseph med. Fast han kryper och ställer sig upp mot huvudgavlen. Dock sover han fortfarande för när jag plockar ner honom och lägger honom på min arm så fortsätter han sova. Ibland har han vaknat till och då har en flaska ersättning hjälpt. Har ni testat det? Annars hade vi några nätter där vi fick kämpa lite men nu verkar det gått över *peppar peppar*
Jo visst sover han men han vaknar till slut när han gjort det tillräckligt många gånger.
Han äter inte på nätterna men vill gärna ha vatten ibland.

Det har i alla fall blivit bättre med de långa uppvaken mitt i natten, det är alltid nåt!
Sen ploppade det fram 2 nya tänder bara sådär så det har säkert också spökat en del. Verkar dessutom som att vi är inne i en väldig separationsfas just nu så det är mycket som gör det. Jag försöker tänka att varje genomliden natt är en natt närmare att det blir bättre ;):p

Jo visst sover han men han vaknar till slut när han gjort det tillräckligt många gånger.
Han äter inte på nätterna men vill gärna ha vatten ibland.

Det har i alla fall blivit bättre med de långa uppvaken mitt i natten, det är alltid nåt!
Sen ploppade det fram 2 nya tänder bara sådär så det har säkert också spökat en del. Verkar dessutom som att vi är inne i en väldig separationsfas just nu så det är mycket som gör det. Jag försöker tänka att varje genomliden natt är en natt närmare att det blir bättre ;):p

Har du och pappan möjlighet att gå skift? När dottern var yttepytte gjorde vi så, jag sov ostört 22-04 och sedan fick han sova ostört 04-10. Tiderna får man ju justera efter vad som funkar för ens liv, men det kanske är värt att fundera på så att ni båda får ett antal timmars obruten sömn?

Har du och pappan möjlighet att gå skift? När dottern var yttepytte gjorde vi så, jag sov ostört 22-04 och sedan fick han sova ostört 04-10. Tiderna får man ju justera efter vad som funkar för ens liv, men det kanske är värt att fundera på så att ni båda får ett antal timmars obruten sömn?
Vi försöker ordna upp det så bra det går för att båda ska få sova så mycket som möjligt.
Jag jobbar skift så när jag jobbar nätter är det riktigt tufft för sambon som får ta nätterna helt själv och sen halva dagarna fram tills jag vaknar.
Sen bor vi i tvårumslägenhet än så länge, det hade varit väldigt behändigt att ha ett sovrum till så att man kunde dela på sig. Vi har löst det med att ha en myshörna i vardagsrummet där vi turas om att gå och lägga oss. Och så tar vi varannan morgon de dagar som mina arbetstider tillåter det.
Det största problemet är ändå att sambon är väldigt lättväckt och har svårt att somna och även att sova dagtid. Jag har förmågan att sova när som på dygnet och somnar väldigt lätt i de flesta fall. Löser de ljudliga problemen med öronproppar och kudde på huvudet. Så det känns väldigt orättvist och jag försöker avlasta så mycket det går nattetid, vi är rätt överens om att det är tuffast att vara den föräldern som inte går till jobbet.

Vad kul med alla bebisar som börjar gå :love:
Här har vi nyss bytt från ålande till krypande. Hon kom i dagarna krypande i full fart med en spårvagn på släptåg (snöret i munnen).

En sådan här, med snöre i ena änden fast vit.
2539_1.jpg

Det här med skiftarbete tar på krafterna.
Sambon jobbar helt sjuka tider, ibland dag ibland kväll ibland natt. Sover ofta borta vilket gör att jag ensam tar mycket. Men sedan är han fantastiskt och tar mycket ensam när jag väl är på jobbet och han är hemma. Han tar nätterna när jag jobbar samt natten efter mitt pass, jag är helt död efter 15h på jobbet.

Speciellt som det är nu, igår satt jag på kontoret och dokumenterade plötsligt kommer något och slår mig i bakhuvudet 3 gånger, motar ut, får 3 slag i ansiktet och ett sista över näsryggen så blodet forsar. Sedan får jag i samma veva bh, t-shirt och kofta sönderslitet.. Mitt jobb är kul ibland, detta för att personal har glömt att låsa dörren. Så nu ska jag prova bröllopsklänning på söndag med en blå och svullen näsa! (det hela slutade i 4h på akuten med lättare hjärnskakning, sträckning i nacken och en tillknölad näsa, inget sönder dock).

Den där lilla på 11kg bus vaknar 4-5 gånger/natt drömmer fortfarande mycket och sover i alla hörn av sin säng under natten.. Hon har en ganska speciell stil när hon sover då hon böjer sig bakåt som en ostbåge med huvudet så långt bak hon kan :p Ser inte ås bekvämt ut, men hennes egna val :p

Hon har gått från att sova 2 gånger till 1 gång på eget bevåg. Äter som en häst så länge du inte försöker mata henne.
15032200_10211281553373640_4413825047266029159_n.jpg

Det här med skiftarbete tar på krafterna.
Sambon jobbar helt sjuka tider, ibland dag ibland kväll ibland natt. Sover ofta borta vilket gör att jag ensam tar mycket. Men sedan är han fantastiskt och tar mycket ensam när jag väl är på jobbet och han är hemma. Han tar nätterna när jag jobbar samt natten efter mitt pass, jag är helt död efter 15h på jobbet.

Speciellt som det är nu, igår satt jag på kontoret och dokumenterade plötsligt kommer något och slår mig i bakhuvudet 3 gånger, motar ut, får 3 slag i ansiktet och ett sista över näsryggen så blodet forsar. Sedan får jag i samma veva bh, t-shirt och kofta sönderslitet.. Mitt jobb är kul ibland, detta för att personal har glömt att låsa dörren. Så nu ska jag prova bröllopsklänning på söndag med en blå och svullen näsa! (det hela slutade i 4h på akuten med lättare hjärnskakning, sträckning i nacken och en tillknölad näsa, inget sönder dock).

Den där lilla på 11kg bus vaknar 4-5 gånger/natt drömmer fortfarande mycket och sover i alla hörn av sin säng under natten.. Hon har en ganska speciell stil när hon sover då hon böjer sig bakåt som en ostbåge med huvudet så långt bak hon kan :p Ser inte ås bekvämt ut, men hennes egna val :p

Hon har gått från att sova 2 gånger till 1 gång på eget bevåg. Äter som en häst så länge du inte försöker mata henne.
15032200_10211281553373640_4413825047266029159_n.jpg

Herregud vad jobbar du med egentligen? :eek: Skönt det gick såpass bra men usch vad läskigt!

Första advent, mindre än en månad kvar till jul. Hur blir det hos er, har ni tomte? I vår familj är det bara vår lilla som är (för) liten nog att tro på tomten. Personligen ser jag ingen vits med att vi ska ha tomte i år. Nästa år kan det kanske vara roligt och man kan "öva" på tomtar lite innan så att hon inte blir rädd. Hon är väldigt skeptisk till okända människor eller egentligen alla hon inte känner väl. Risken är att hon bara blir rädd nu.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar