Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Första advent, mindre än en månad kvar till jul. Hur blir det hos er, har ni tomte? I vår familj är det bara vår lilla som är (för) liten nog att tro på tomten. Personligen ser jag ingen vits med att vi ska ha tomte i år. Nästa år kan det kanske vara roligt och man kan "öva" på tomtar lite innan så att hon inte blir rädd. Hon är väldigt skeptisk till okända människor eller egentligen alla hon inte känner väl. Risken är att hon bara blir rädd nu.

Vi ska ha tomte. Det är Vincent och hans då 5,5 mån gamla kusin.

Vi har inte bestämt än om det blir tomte eller ej. Hektor är väldigt glad i alla främmande men hans 2-åriga kusin som är den som kanske har behållning av det är mera skeptisk.

Vi har tänkt ta en sista minuten över jul. Hade vi firat hemma så hade vi haft en tomte, men då är storasyster 5 år och förväntar sig en tomte. Hade det bara varit lillasyster på 10 månader så tror jag inte det hade blivit någon tomte. Hon skulle knappast haft någon behållning av det.

Vi kommer fira hos min mamma. Det är min jobbhelg så jag jobbar både lördag och söndag 05-08 och sen 15-18 så det blir troligen så att sambo och barn åker före mig så åker jag så fort jag har duschat. För att det ska bli skonsammare för E så kommer han antagligen få sova över där till söndag så man inte behöver ut i en kall bil och sen försöka somna om hemma. :)
Ang tomte så vet jag inte hur det blir, men jag tror inte det blir nån. Det känns som att han kommer ha mer utbyte av det till nästa år.

Vi har haft jobbiga läggningar ett bra tag. Det är fyra tänder påväg samtidigt, en sprack igenom igår, så jag misstänker att det beror på det. Igår kväll provade vi en ny taktik - välling i sängen! Och det visade sig vara en bra idé! Han vred och vände en stund men efter lite vaggvisor somnade han. Och ikväll somnade han bums efter vällingen! :) Så himla skönt! Hoppas nu att vi knäckt koden så det fortsätter så...

Imorrn ska vi åka och hälsa på på dagis! Spännande! :)

Vi kommer vara hos Farmor, troligtvis blir det mesta firandet på uppesittarkvällen då sambo-faster jobbar julafton. Vi kommer troligtvis sova där i 2 dagar för att slippa åka så mycket fram och tillbaka :)
Jultomte får vänta till nästa år!

Alltså hur f*n slutar man amma nattetid :arghh: Jag orkar inte mer. Inatt var det amning och snuttande 1-2ggr i timmen (dålig natt, vanligtvis är det runt varannan timme).
Jag får ingen sömn och han vägrar att sova i spjälsängen, nu är det ju i princip omöjligt att lägga ner honom i den om man lyckats få honom att somna genom att gå runt med honom då vi har flyttat ner till bottenläget, han vaknar direkt. Gud vad jag ångrar att jag började amma.

Alltså hur f*n slutar man amma nattetid :arghh: Jag orkar inte mer. Inatt var det amning och snuttande 1-2ggr i timmen (dålig natt, vanligtvis är det runt varannan timme).
Jag får ingen sömn och han vägrar att sova i spjälsängen, nu är det ju i princip omöjligt att lägga ner honom i den om man lyckats få honom att somna genom att gå runt med honom då vi har flyttat ner till bottenläget, han vaknar direkt. Gud vad jag ångrar att jag började amma.
Vi hade det likadant med nattammandet. Löste det genom att pappan fick ta nätterna och jag sov i vardagsrummet. Och så gjorde vi det gradvis, för allas skull. Första natten gick jag nog inni sovrummet och ammade vid midnatt och sen gick det att skjuta på en/ett par timmar per natt och plötsligt så var det morgon utan att jag hade ammat.
Visst det var ledset men det gick över ganska fort och för mig var det ett väldigt bra sätt att göra det på, att man sköt fram amningen mer och mer. Jag utrustade mig med öronproppar då jag har väldigt ont av när han gråter.
Tror det tog 5-6 dagar innan ammandet på natten var borta och sen sov jag inte i sovrummet nattetid ytterligare en vecka men det blev naturligt pga nattjobb. När jag började sova jämte honom igen utan att amma tog jag på mig en tshirt.

Det är nog bara att bestämma sig, göra upp en plan med sin partner och köra på. Det fixar ni!:)

Den där lilla krabaten som är överallt och ingenstans hela tiden ställde sig idag upp utan stöd. Stod i 3 sec och satte sig sedan ned igen :p Så gåendet är nog på gång, trodde om jag ska vara ärlig att hon skulle gå nu, då gå är det enda hon vill. Men jag är glad att det dröjer lite, hon behöver inte gå riktigt än..

Vi har senaste veckan även hunnit...
* Bada i hundens vattenskål - hälla den över sig (vi använder en gryta då skålen vi hade inte var stor nog för 1 hund och 2 katter)
* Bita hunden i örat
* Säga ordet ARG typ 10 gånger :rofl: Ursäkta, men det måste vara det roligaste ordet någonsin om det kommer bli hennes första ord efter mamma. Men vi får se om det kommer fler gånger. (Brorsan sa iof Paraply och Allium som första ord efter mamma och pappa jag lärde mig vad Allium var för typ någon vecka sedan :rofl:)
* vända skostället upp och ned typ 100 gånger/dag
* klättrat in i torktumlaren
* provsmakat hundens torrfoder

Den där lilla krabaten som är överallt och ingenstans hela tiden ställde sig idag upp utan stöd. Stod i 3 sec och satte sig sedan ned igen :p Så gåendet är nog på gång, trodde om jag ska vara ärlig att hon skulle gå nu, då gå är det enda hon vill. Men jag är glad att det dröjer lite, hon behöver inte gå riktigt än..

Vi har senaste veckan även hunnit...
* Bada i hundens vattenskål - hälla den över sig (vi använder en gryta då skålen vi hade inte var stor nog för 1 hund och 2 katter)
* Bita hunden i örat
* Säga ordet ARG typ 10 gånger :rofl: Ursäkta, men det måste vara det roligaste ordet någonsin om det kommer bli hennes första ord efter mamma. Men vi får se om det kommer fler gånger. (Brorsan sa iof Paraply och Allium som första ord efter mamma och pappa jag lärde mig vad Allium var för typ någon vecka sedan :rofl:)
* vända skostället upp och ned typ 100 gånger/dag
* klättrat in i torktumlaren
* provsmakat hundens torrfoder
Haha korven här hemma gjorde samma idag. Ställde sig upp utan stöd för första gången, stod en liten stund och flinade och satte sig ner och kröp vidare som om inget hänt :D
Han går runt med sin gåvagn men verkar inte alls intresserad av att gå längs med möbler/väggar även om han kan.

Han och hunden är som syskon, kan tycka att den andre är jättejobbig men ändå ska dom vara på samma ställen hela tiden:grin:

Haha korven här hemma gjorde samma idag. Ställde sig upp utan stöd för första gången, stod en liten stund och flinade och satte sig ner och kröp vidare som om inget hänt :D
Han går runt med sin gåvagn men verkar inte alls intresserad av att gå längs med möbler/väggar även om han kan.

Han och hunden är som syskon, kan tycka att den andre är jättejobbig men ändå ska dom vara på samma ställen hela tiden:grin:
Här går vi runt allt dock, man honner knappt blinka. går även mellan bord/soffa utan problem. Hunden är egentligen livrädd för henne, men är så svartsjuk så hon kan inte gå där ifrån :p

Det kommer att lösa sig @Riru. Jag tycker att du fick bra svar från @Positron. Vi gjorde på ett annat sätt, trappade ner till bara ett tillfälle per natt (gav napp och kramades istället) och sköt sedan fram det för att till slut ta bort helt. Behövde inte sova på soffan eller med BH/T-shirt. Tog allt som allt knappt 2 v och hon frågade efter det bara 2 ggr. Det är en månad sedan nu och sist jag kollade fanns det fortfarande mjölk kvar, men hon låter bli brösten ändå. Klappar lite grand ibland på morgonen bara men det är helt ok, så länge hon "klappar fint". När hon provade att nypa tag rejält var det inte så skoj:D

Här går vi runt allt dock, man honner knappt blinka. går även mellan bord/soffa utan problem. Hunden är egentligen livrädd för henne, men är så svartsjuk så hon kan inte gå där ifrån :p
Låter lite som här. Ena katten vill gärna vara med och ha koll om han slipper bli klappad. Den andra håller sig på avstånd efter lite bryska kärleksbetygelser från lillan. Katterna uppskattar inte precis att få ett litet barnhuvud inkört i magen, men ungen är sjukt nöjd när hon lyckas.

Jag har insett att vi har det väldigt lätt med tandsprickningen här. Han fick ju först 6 tänder på typ en vecka. Varken jag eller sambon märkte när första tanden kom, utan det var min mamma *dåligaföräldrar*. Nu har han varit aningen gnällig och mammig ett par kvällar, vi tänkte att det nog var förkylning eller en fas bara och såg till så han sov lite extra under dagen. Igår vid tandborstningen upptäckte vi 2 nya tänder i underkäken...

Han har också börjat med lite nya ljud. Det är mycket mamama (jag är rätt säker på att han menar mig för han ropar det högt när han ser mig) och Grrrrr. Men han har också lärt sig säga Muuuu (han gillar kor) och Titta. Och när han kryper mot hundarnas vattenskål så säger han Nejnejnejnej innan han börjar plaska/välta ut den :rofl:. Så han har nog inte förstått innebörden av ordet riktigt än.

Min ena hund har börjat med lite lekinviter nu. Han tycker bättre om honom när han står upp tror jag. Hoppas det fortsätter att bli bättre!

Jag har insett att vi har det väldigt lätt med tandsprickningen här. Han fick ju först 6 tänder på typ en vecka. Varken jag eller sambon märkte när första tanden kom, utan det var min mamma *dåligaföräldrar*. Nu har han varit aningen gnällig och mammig ett par kvällar, vi tänkte att det nog var förkylning eller en fas bara och såg till så han sov lite extra under dagen. Igår vid tandborstningen upptäckte vi 2 nya tänder i underkäken...

Han har också börjat med lite nya ljud. Det är mycket mamama (jag är rätt säker på att han menar mig för han ropar det högt när han ser mig) och Grrrrr. Men han har också lärt sig säga Muuuu (han gillar kor) och Titta. Och när han kryper mot hundarnas vattenskål så säger han Nejnejnejnej innan han börjar plaska/välta ut den :rofl:. Så han har nog inte förstått innebörden av ordet riktigt än.

Min ena hund har börjat med lite lekinviter nu. Han tycker bättre om honom när han står upp tror jag. Hoppas det fortsätter att bli bättre!

Oj vad han pratar! Haha Vincent är också på vattenskålen, han väntar in en och tittar på oss när han plaskar, jätteglad när man säger ajabaja. Riktigt imponerad av min stökiga brukshund med 0 impulskontroll som är riktigt lugn med honom och har världens tålamod (och impulskontroll). går bra med alla djuren, sen får han såklart inte hantera de hur som helst.

Nu står han... Gå är nog inte långt borta alls! 10mån-kontroll förra veckan, han dippar fortfarande på viktkurvan med ca 9700g men det är fullt normalt. skjutit iväg på längden, 5 cm sen sist. 74 nu.

Vi "borde"/vill också sluta nattamma (dagtid ammar han inte alls sen länge) men orkar inte riktigt ta strid om det. Borde nog sova på soffan några dagar.

Igår åt han ett helt äpple själv :o fick det skalat bara. fortfarande lika glad och social i allmänhet men lite kämpiga nätter nu, dessutom är tand 3 och 4 på väg.

Här hade vi värsta natten på länge inatt. Det är fyra tänder påväg samtidigt i överkäken. En har redan kommit igenom men de andra tre är preciiiiis under tandköttet. De syns och känns jätteväl men har inte spruckit fram än. De två första han fick märkte vi inte ens, mer än dregel. Men nu har han haft det jättekämpigt. :( Han sov två timmar inatt, sen hade han mardrömmar, sen kunde han inte somna om... Så fort han nästan somnade började han gnälla och skruva sig igen. Vid fyra gav jag upp och klev upp. Vid fem lade jag honom i vagnen och sköt den fram och tillbaka över en tröskel, då somnade han. Sov till halv åtta med några kortare avbrott. Jag är rätt död idag...

Här hade vi värsta natten på länge inatt. Det är fyra tänder påväg samtidigt i överkäken. En har redan kommit igenom men de andra tre är preciiiiis under tandköttet. De syns och känns jätteväl men har inte spruckit fram än. De två första han fick märkte vi inte ens, mer än dregel. Men nu har han haft det jättekämpigt. :( Han sov två timmar inatt, sen hade han mardrömmar, sen kunde han inte somna om... Så fort han nästan somnade började han gnälla och skruva sig igen. Vid fyra gav jag upp och klev upp. Vid fem lade jag honom i vagnen och sköt den fram och tillbaka över en tröskel, då somnade han. Sov till halv åtta med några kortare avbrott. Jag är rätt död idag...
Usch, stackars er :(

Jag hade fått upp hoppet om våra nätter, tre dagar i rad har han sovit till 05.30 med 1-2 uppvak efter att vi gått och lagt oss jämfört med att vakna vid 04 med 3-10 uppvak i ett par månaders tid. Så jag var riktigt utvilad igår! Och så inatt var det tillbaka i den kassa sömnen igen :meh: Och så har han varit på sämsta tänkbara humör hela dagen, funderar på om han börjar känna av en förkylning eller nåt då vi träffat flera som varit förkylda...
För oss var det nog också tänder som spökade, de i överkäken tog god tid på sig att komma fram och det var som blåmärken runt den ena framtanden :crazy:

Här händer allt på en gång, lill-tjejen vill inte släppa taget helt men promenerar obehindrat i en hand. Ur lycklig när hon kan ta saker med sig :D
På lördag fyller hon 1år, vad tiden går fort! Mvc sa att jag skulle glömma förlossningen, man jag kan inte släppa det. Funderar allvarligt på att kontakta mvc igen för att få prata med BM och kanske förbereda mig för en graviditet till (kan man ens det?) var rädd för FL innan FL men det har absolut inte blivit bättre nu efter. Bebistillverkningen är annars planerad att starta i början på Juli igen (jag tänker inte vara gravid när jag gifter mig 8/7).
Hon äter ALLT! hundmat, plast, sten.. allt som man missat, som ligger på golvet..

Bokade precis en hotellnatt 29/6 i Stockholm och håller alla tummarna för att det blir en sväng dit för Guns N' roses. Biljetterna släpps på fredag. Farmor har redan lovat att vara barnvakt och vi får ändå inte tag på något hotell för bröllopsnatten, så vi kör sista festen innan allvaret börjar :rofl: typ

Ja jag funderar också en del över nästa graviditet/förlossning... Blev ju aldrig nån uppföljning efter förlossningen men vill nog prata med nån både ang hälsa, risker och förlossning innan jag vågar mig på att (försöka) bli gravid igen.

En ständig fråga jag får är förresten om Vincent äter hundmat.
"Eeh, nej. Han hinner inte komma åt den"
(sanning med modifikation. Hundarna slukar sin mat, Vincent kryper dock så fort han kan så han hinner dyka ner i skålarna sida vid sida av hundarna. Men han får inte. Kattmaten står på en hylla.

En ständig fråga jag får är förresten om Vincent äter hundmat.
"Eeh, nej. Han hinner inte komma åt den"
(sanning med modifikation. Hundarna slukar sin mat, Vincent kryper dock så fort han kan så han hinner dyka ner i skålarna sida vid sida av hundarna. Men han får inte. Kattmaten står på en hylla.

Vi har lite jojo-effekt medan hundarna äter. Hon kryper dit i full speed, vi drar bort henne (hunden är rädd för barnet och går annars undan). Hon kryper tillbaka med ord som nej nej nej, vi drar bort och hon garvar gärnet.. Annars har hunden fått frukost medan barnet fortfarande sitter i sin stol :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 185
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 867
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte