Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi fick hem dryga 20 makrillar igår, funderar på vad jag ska göra av dom har aldrig tillagat makrill innan. Nog aldrig ätit heller. Till Lilltjära blir det nog stekt med potatis och broccoli, men till oss då? Jag äter inte potatis och sambon äter inte broccoli..
Men makrill vänder du ju egentligen bara i mjöl och smörsteker. Nom nom nom!!! Dillsås, stuvad spenat eller nåt annat gottigt till. Det vanliga är väl att ha potatis till men det går ju att byta ut.

Och angående sambo som dör av vegetariskt. Det gör min med :p men han finner sig mer och mer i den vegetariska kosten. Han tycker oumph är en bra uppfinning i alla fall:D

Här är det också svårt att byta blöja, då han vrider sig som en ål och vänder sig och håller på. Idag var vi hemma hos min bror och jag bytte blöja i på golvet i ett av barnens rum. På en bänk där stod ett akvarium. Det var första gången på länge A låg still vid blöjbyte, låg helt fascinerad och tittade på fiskarna :D

Här är det också svårt att byta blöja, då han vrider sig som en ål och vänder sig och håller på. Idag var vi hemma hos min bror och jag bytte blöja i på golvet i ett av barnens rum. På en bänk där stod ett akvarium. Det var första gången på länge A låg still vid blöjbyte, låg helt fascinerad och tittade på fiskarna :D

Ni måste alltså köpa ett akvarium ;)

Håller med @YaHilweh om att ni får skaffa akvarium. Djur över huvud taget verkar vara spännande för i stort sett alla barn. Om de inte lever i någon form av djurfritt reservat vill säga. Glömmer nog aldrig hur livrädda grannens barnbarn blev när jag hade kaninen lös på gräsmattan. De stod då på andra sidan ett nätstaket skall tilläggas. Minns att jag redan som barn/tonåring tyckte synd om de barnen som uppenbarligen inte träffat andra djur än hundar annat än på Skansen. Även katterna tyckte de var läskiga.
Vår tös älskar än så länge alla djur hon träffat (utom möjligen leguanen, men den satt ju helt still), även om hon behöver jobba lite på hur man för sig bland djur:D Att hon blir exalterad och börjar vifta vilt ser ju inte djuren så positivt på;)

Håller med @YaHilweh om att ni får skaffa akvarium. Djur över huvud taget verkar vara spännande för i stort sett alla barn. Om de inte lever i någon form av djurfritt reservat vill säga. Glömmer nog aldrig hur livrädda grannens barnbarn blev när jag hade kaninen lös på gräsmattan. De stod då på andra sidan ett nätstaket skall tilläggas. Minns att jag redan som barn/tonåring tyckte synd om de barnen som uppenbarligen inte träffat andra djur än hundar annat än på Skansen. Även katterna tyckte de var läskiga.
Vår tös älskar än så länge alla djur hon träffat (utom möjligen leguanen, men den satt ju helt still), även om hon behöver jobba lite på hur man för sig bland djur:D Att hon blir exalterad och börjar vifta vilt ser ju inte djuren så positivt på;)

Här har vi mest träffat hundar, katter och diverse odjur som katterna släpar in. Hann stoppa henne från att stoppa en död mus i munnen nu på morgonen, hade missat den i min genomgång av rummet innan jag släppte ned henne. Fick smått panik (dom där jägarna till djur vi har släpar dagligen in 2-3st möss/råttor/fåglar).
Katterna försöker hon säla ikapp, men de hinner alltid flytta på sig. Dagny är dock en riktig tjej och blir sketsur när bebisen vill klappa/dra i svanen och jagar bort bebis med klorna. Så där får man hålla ordentlig koll. Hunden är livrädd för bebisen, ligger gärna nära och myser när hon får bestämma, men skulle bebisen rulla mot henne flyr hon :rofl:
Havanna har börjat få starka nypor och det har både hund och katt fått känna på :angel:

Akvarium över skötbordet vore något :rofl: Frågan är hur länge det skulle funka. Några dagar max, sen skulle det nog inte vara intressant längre...

Nu börjar vi längta efter att pappa kommer hem. Jag tyckte han kunde åka hem till England några dagar, var längesen vi var där. Men nu börjar det bli lite tungt att inte få någon paus eller avlastning alls, känns som jag har mossa i huvudet!

Här är det också jätteroligt med djur! Hunden jagar han med gåstolen, springer i full fart och kör rakt på henne så att hon kliver upp och flyttar på sig. Hon är jj dock inte så smart utan lägger sig typ fem meter bort så han springer ju bara efter henne och skrattar som en tokig. :p (Hon har utrymmen där han inte kan komma fram till henne men hon verkar tycka det är lika roligt som honom.) Och jagar inte han henne så går hon efter honom och tvättar händer och ansikte. ;) Så de två är redan riktiga polare! Katterna är inga större fan av lillhusse. Den ena bryr sig inte men de andra två är otroligt skeptiska och låter honom inte komma nära.

Igår fick han även prova på att vara ryttare för första gången! :D Hovslagaren var här och sambon var borta och fixade med en bil så E var med ute. När ponnyn hade foten på städet satte jag upp E som såg rätt förundrad ut. :p Ponnyn som i vanliga fall hatar kameran posade riktigt och såg jätteglad ut hela tiden, haha! (Det är världens snällaste häst, han satt på typ 20 sekunder och jag höll i honom hela tiden ska väl tilläggas.)

Vi har sökt dagis från januari. Känns egentligen för tidigt men vi har inget direkt val ur ekonomisk synpunkt. Har lite föräldradagar och semester att ta ut om det krisar med när vi får platsen. Funderar hit och dit på hur vi skulle kunna vrida på det för att lyckas ha honom hemma längre, iaf ge honom kortare dagar till en början...

Här är det också jätteroligt med djur! Hunden jagar han med gåstolen, springer i full fart och kör rakt på henne så att hon kliver upp och flyttar på sig. Hon är jj dock inte så smart utan lägger sig typ fem meter bort så han springer ju bara efter henne och skrattar som en tokig. :p (Hon har utrymmen där han inte kan komma fram till henne men hon verkar tycka det är lika roligt som honom.) Och jagar inte han henne så går hon efter honom och tvättar händer och ansikte. ;) Så de två är redan riktiga polare! Katterna är inga större fan av lillhusse. Den ena bryr sig inte men de andra två är otroligt skeptiska och låter honom inte komma nära.

Igår fick han även prova på att vara ryttare för första gången! :D Hovslagaren var här och sambon var borta och fixade med en bil så E var med ute. När ponnyn hade foten på städet satte jag upp E som såg rätt förundrad ut. :p Ponnyn som i vanliga fall hatar kameran posade riktigt och såg jätteglad ut hela tiden, haha! (Det är världens snällaste häst, han satt på typ 20 sekunder och jag höll i honom hela tiden ska väl tilläggas.)

Vi har sökt dagis från januari. Känns egentligen för tidigt men vi har inget direkt val ur ekonomisk synpunkt. Har lite föräldradagar och semester att ta ut om det krisar med när vi får platsen. Funderar hit och dit på hur vi skulle kunna vrida på det för att lyckas ha honom hemma längre, iaf ge honom kortare dagar till en början...
Vi har "tur" där iom att jag inte har en heltidstjänst, det blir ju automatiskt att vi får kortare dagar. Sedan sparar sambon dagar att ta ut uppdelat på timmar för att kunna sluta tidigare. Så de dagar han slutar tidigt jobbar jag längre för att få ännu kortare dagar de andra dagarna. Fattar någon?:D

Är det någon mer som har en sömngångare? En liten stund innan hon vaknar kryper och klättrar hon, tom reser sig upp om hon har något att hålla i.

Apropå sömn har hon nu, två nätter i rad, sovit tyst och lugnt i sin egen säng från läggdags fram till 5.00-5.30. Väldigt skönt men ovant då hon införde nattmat x flera och plåster-sovning under sommaren när hon var sjuk.

Vi har "tur" där iom att jag inte har en heltidstjänst, det blir ju automatiskt att vi får kortare dagar. Sedan sparar sambon dagar att ta ut uppdelat på timmar för att kunna sluta tidigare. Så de dagar han slutar tidigt jobbar jag längre för att få ännu kortare dagar de andra dagarna. Fattar någon?:D

Jag fattar. ;) Jag jobbar antingen 5-14.30 eller 11-18. De dagarna jag jobbar tidigt blir det ju ändå hyfsat kort dag (om nu 7-15 kan räknas som kort...), på vintern brukar jag kunna gå hem tidigare också. När jag jobbar sent hoppas jag att jag inte behöver lämna så tidigt på dagis, vet inte hur det brukar vara med sånt. Endel har fasta tider för att hämta och lämna har jag hört för att det ska funka med verksamheten. Men jag hade gärna sluppit lämna honom före tio de dagarna, så kanske sambon kan gå tidigare och hämta vid 15 också, annars hämtar han 17. Han kan jobba med flex vilket ju kan hjälpa lite kanske. Vi får se hur det blir helt enkelt... Varannan tisdag jobbar jag ett pass 5-18 och då är det svårt att undvika en sån där mastodontdag... Jag ska försöka flörta med farmor eller mormor att kanske ha honom de dagarna så han slipper dagis.

Update från paradiset: vi har det toppen :laugh: första flyresan till Paris gick som en dröm och den andra gick också över förväntningarna. Det märks att det gett effekt på kräkandet att äta vanlig mat för det blev rätt mycket ammat på den längre flygsträckan=kräkfest i slutet :yuck: och så kinkade han naturligtvis ihop precis när alla fått sina brickor med mat och det fanns minimalt med utrymme att röra sig på :grin::p

Tidsomställningen var inga problem alls. Både vi och bebis hade lättast för det i sällskapet. Och vi har lärt oss hur vi ska hantera värmen och solen :up: en frottehandduk under honom i vagnen och bilstolen är det bästa tricket. Och ner i havet och kyla av då och då när man är iväg mitt på dagen. Annars har vi ju AC i hela huset.

Han har börjat uppskatta badandet ordentligt nu och det är så roligt! Han älskar när han får hålla i en sån där flytkorv och simma runt på mage:D

Maten här är helt i hans smak, vad annars liksom;) mycket fisk, skaldjur, avokado, sötpotatis och smarriga frukter blir det:d

Däremot blir det nog lite ont om partid för mig och sambon. Mina funderingar kring bebisintresset hos min familj var inte helt fel. De kan tycka att det är roligt att busa lite med honom när han är glad, en 10 minuter per dag typ :meh: min mamma är lite bättre på det och hon har ju träffat honom betydligt mer än de andra.
Vem vet, det kanske släpper om några dagar. Oavsett så har jag inget behov av att lämna honom till de som inte har vett att uppskatta det lilla charmtrollet :love: (känns mer lockande att lämna honom hos någon av lokalbefolkningen för de är helt förtrollade av honom:D)

@Positron låter härligt! Har glömt var ni är någonstans?

Här kryps det nog snart... Och borde ta tag i att lära honom sova i egen säng igen mtp hur klåfingrig han är när han är nyvaken. Sen lär jag inte ha en lugn stund! Han sätter sig inte upp från liggande (när brukar de göra sånt?), skönt det för han har börjat försöka dra sig upp till ståendes när han väl sitter nära något, typ i spjälsängen.
Äter mer och mer och det märks på amningen också. Har meddelat jobbet att jag vill börja jobba i november och då blev nog sambon lite mer angelägen om att kunna göra mer... Nu nattas han med välling och äter 2-3 mål ytterligare under dagen. Igår ammade han bara två gånger dagtid :o så det håller vi nog på att dra ner på, även om han tog igen det inatt. Börjar gå att söva om med nappen dock men de försvinner ju i sängen varenda natt.

Här kryps det nog snart... Och borde ta tag i att lära honom sova i egen säng igen mtp hur klåfingrig han är när han är nyvaken. Sen lär jag inte ha en lugn stund! Han sätter sig inte upp från liggande (när brukar de göra sånt?), skönt det för han har börjat försöka dra sig upp till ståendes när han väl sitter nära något, typ i spjälsängen.
Äter mer och mer och det märks på amningen också. Har meddelat jobbet att jag vill börja jobba i november och då blev nog sambon lite mer angelägen om att kunna göra mer... Nu nattas han med välling och äter 2-3 mål ytterligare under dagen. Igår ammade han bara två gånger dagtid :o så det håller vi nog på att dra ner på, även om han tog igen det inatt. Börjar gå att söva om med nappen dock men de försvinner ju i sängen varenda natt.

Vi är på en liten karibisk ö, St Martin.

Unge herrn var ju tidig med att sitta själv men har fortfarande inte börjat komma upp själv från liggande. Har han något att dra sig upp med så hade han säkert lyckats men han ligger sällan på såna platser där det går att greppa tag. Egentligen är det samma med att resa sig till stående, det kan han men det är inte jätteofta han är utan sällskap på såna platser där det går att få ett bra tag så på så vis är det skönt, vi är med när det händer liksom.

Sätta sig rakt upp från liggande på rygg kan inte min tös än, hon måste dra i något. Hon löser det ändå, lägger sig på mage, häver sig upp på armarna, upp i fyrfota och drar in benen under sig, voila så sitter hon på knän/rumpa. Hon kan även sätta sig genom att sära benen maximalt och mha armarna rulla upp och landa på rumpan. Hon börjar få lite mer kläm på att bara ta stöd när hon reser sig. Tidigare drog hon sig upp och det resulterade bla i att hon välte en stol över sig. Någon millisekund kan hon stå utan stöd nu, så att gå känns jobbigt nära:nailbiting:

Sätta sig rakt upp från liggande på rygg kan inte min tös än, hon måste dra i något. Hon löser det ändå, lägger sig på mage, häver sig upp på armarna, upp i fyrfota och drar in benen under sig, voila så sitter hon på knän/rumpa. Hon kan även sätta sig genom att sära benen maximalt och mha armarna rulla upp och landa på rumpan. Hon börjar få lite mer kläm på att bara ta stöd när hon reser sig. Tidigare drog hon sig upp och det resulterade bla i att hon välte en stol över sig. Någon millisekund kan hon stå utan stöd nu, så att gå känns jobbigt nära:nailbiting:

Ja han kan varken från rygg eller krypställningt

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka