Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Ang. Att resa med bebis, vi är så sugna på en sista minuten nu i höst. Men vet seriöst inte vad vi ska tänka på när det gäller att åka med bebis. Funderar dock på att köpa en smidig sulky, men finns det sulkys med fullt liggläge?
Mat och blöjor har jag hittat en grym sida på nätet så man slipper släpa. Men vad är annars allt man måste tänka på?
Hur flyger man med en 10mån? Speciellt en som aldrig kan sitta still i knäet.
När det gäller sulky med fullt liggläge verkar det vara många som är nöjda med quinny zapp xtra, finns på blocket för runt tusenlappen. Vi har en vanlig men smidig vagn som vi köpte för att resa med men som nu används lika mycket som den vi haft från början, Easywalker Mosey. Där finns liggdel att köpa till och det gör vi definitivt om det blir syskon då den är guld att ha med sig på restaurang och sånt pga väldigt liten och smidig.

Flyga med bebis... vi får väl se hur det går ;) fördelen är ju att de får följa med till en väldigt billig peng. Nackdelen är att de inte får eget säte om du inte köper en extra plats på planet -> inte så billigt längre. Europaplanennär ju inte jätterymliga heller så där hade jag nog försökt betala för en plats längst fram för att få lite mer utrymme. Sen säger ju de flesta att det funkar bra att flyga med så små eftersom det är så mycket nytt, saker som händer, brusigt ljud osv. Man kan väl tänka lite extra på vilien tid p0 dygnet man har tänkt resa. Har en kompis med mycket aktiv dotter som var iväg när dottern var 9 månader. De flög till Turkiet och det hade gått kanon!

Vi släpar faktiskt med oss blöjor för två veckor :o Det enda i matväg till knodden som vi tar med oss är grötpulver och matsäck till flygresan om inte flygplansmat går hem.
Annars har vi tänkt på att skaffa uv-kläder, vätskeersättning, extra alvedon, myggnät till säng, solkräm anpassat till barn och aloe vera gel.
Sen är det nog inte så mycket mer särskilt utan typ det vanliga när man är iväg.

Här har vi avklarat första natten utan varandra! Bebis fick sova hos sin mormor medan jag och sambon körde på med att fixa vinterhage till hästarna. Vi lämnade honom där på fredag kväll och stannade och nattade honom innan vi for. Vi hämtade honom runt 19 lördag kväll och allt hade gått hur bra som helst. :) Det var nog mest jag som hade det jobbigt, haha. Kände mig som en bov som åkte hem utan honom! Men skönt ändå att det funkade bra. Han är trygg med momma sen innan, så det blev en jättebra första övernattning. :) Hade varit himla brydd på morgonen och tittat lääääänge på henne innan han sprack upp i sitt vanliga morgonleende. :p När vi var där och skulle hämta blev han dock ledsen när jag gick ut i köket och han inte kunde följa efter över tröskeln med gåstolen. :love: Lilla hjärtat!

Här har vi avklarat första natten utan varandra! Bebis fick sova hos sin mormor medan jag och sambon körde på med att fixa vinterhage till hästarna. Vi lämnade honom där på fredag kväll och stannade och nattade honom innan vi for. Vi hämtade honom runt 19 lördag kväll och allt hade gått hur bra som helst. :) Det var nog mest jag som hade det jobbigt, haha. Kände mig som en bov som åkte hem utan honom! Men skönt ändå att det funkade bra. Han är trygg med momma sen innan, så det blev en jättebra första övernattning. :) Hade varit himla brydd på morgonen och tittat lääääänge på henne innan han sprack upp i sitt vanliga morgonleende. :p När vi var där och skulle hämta blev han dock ledsen när jag gick ut i köket och han inte kunde följa efter över tröskeln med gåstolen. :love: Lilla hjärtat!

Första natten var den absolut jobbigaste! Lilltjejen har bott borta totalt 3 nätter nu, det går lättare och lättare. Men samma här hon är så trygg med farmor, så det är absolut inga problem. Jag får inte ens byta blöja när vi är där utan hon gör allt :p

När (på året) har ni planerat att skola in på förskola? Vi sökte en plats på en privat förskola from januari och fick till svar att det var nästan omöjligt. De fick bara lediga platser till skolstarten. Hur gör då alla som, liksom vi, fått barn efter augusti? De är ju inte gamla nog att börja förskola i augusti första året och ska man hålla dem hemma till augusti året efter hinner det ju gå nästan två år. Eller alla som vill börja förskola andra tider än augusti/september är hänvisade till kommunens förskola? Kommunen har ju skyldighet att ordna plats inom 4 månader, men bara någonstans inom kommunen. Hur tänker ni?

När (på året) har ni planerat att skola in på förskola? Vi sökte en plats på en privat förskola from januari och fick till svar att det var nästan omöjligt. De fick bara lediga platser till skolstarten. Hur gör då alla som, liksom vi, fått barn efter augusti? De är ju inte gamla nog att börja förskola i augusti första året och ska man hålla dem hemma till augusti året efter hinner det ju gå nästan två år. Eller alla som vill börja förskola andra tider än augusti/september är hänvisade till kommunens förskola? Kommunen har ju skyldighet att ordna plats inom 4 månader, men bara någonstans inom kommunen. Hur tänker ni?

Hade allra helst velat vänta med att skola in till augusti -17. Men dagarna räcker inte så långt så vi har inte råd med det. Kommer istället bli att han får börja i mars -17 om det går. Dum tid på året det också. Då är tanken att han bara ska gå halvdagar till en början, 8-12, och att sambon jobbar hemifrån, hämtar tidigt och tar ut föräldrapenning resten av dagen. Då blir det i alla fall en mjukstart för lillen.

Hemlagat funkade inte heller. Nu ger jag upp. Det får bli ersättning tills han själv tröttnar om det så är tills han är två år!

Hemlagat funkade inte heller. Nu ger jag upp. Det får bli ersättning tills han själv tröttnar om det så är tills han är två år!

Kände mig lite uppgiven när jag skrev. Bara jobbigt när alla andra barn runt oss börjar äta och allt går bra för dom. En dag släpper det väl!

Kände mig lite uppgiven när jag skrev. Bara jobbigt när alla andra barn runt oss börjar äta och allt går bra för dom. En dag släpper det väl!
Förstår att det blir frustrerande. Och ja, säkerligen äter han inte ersättning i skolan ;) Har tyvärr inga råd, hört gott om blw men det hade ni kanske testat? Här ökar intresset när han får kladda själv insåg jag häromdagen.

Man blir frustrerad när det inte funkar, så det är inget konstigt!
Vi har tagit det ganska lugnt med mat, han ammar mest fortfarande. Ett mål gröt får han på kvällen och ibland någon liten smakportion till lunch. Han verkar gilla det mesta faktiskt hittills. Men har tänkt försöka få in mer mat nu, och dra ner på amningen. Hoppas det funkar!

Min L var förhållandevis sen med maten och jag känner igen stressen. När L var runt året minns jag att hon fortfarande åt tre flaskor ersättning om dagen, mat åt hon i väldigt små mängder. När hon började gå runt 13 månaders ålder tog det fart med maten, då behövde hon nog helt enkelt mer energi.

Min L var förhållandevis sen med maten och jag känner igen stressen. När L var runt året minns jag att hon fortfarande åt tre flaskor ersättning om dagen, mat åt hon i väldigt små mängder. När hon började gå runt 13 månaders ålder tog det fart med maten, då behövde hon nog helt enkelt mer energi.

Behövde läsa detta! Då är det bara att ha is i magen!

Förstår att det blir frustrerande. Och ja, säkerligen äter han inte ersättning i skolan ;) Har tyvärr inga råd, hört gott om blw men det hade ni kanske testat? Här ökar intresset när han får kladda själv insåg jag häromdagen.

Det är inte riktigt hans grej att ta saker från handen till munnen. Han är mer en kännare än en smakare ;)

Vi har sökt plats på samma förskola som storebror går på från 1/3. Men jag hoppas vi kan skjuta på det några månader, men det beror på hur vi lyckas pussla med våra jobb samt mina föräldrar.

Jag räknar med att vi kommer få en plats eftersom de hade väldigt stor kull som gick upp till skolan nu i höst och kommer inte fylla helt i höst. Om vi inte får plats där så får vi helt enkelt försöka pussla vidare

Jag ska ha ett möte med chefen längre fram i höst och får se hur det ser ut då. Kanske kan jag jobba någon dag per vecka eller nåt om sambon kan vara hemma. Att ta hjälp av våra föräldrar är tyvärr inte aktuellt. Mormor och morfar jobbar båda heltid och pendlar och farmor och farfar bor en bit bort och har en del hälsoproblem så de orkar inte när hon är så liten.

Vi hade ju lagt upp väldigt bra planering med korta dagar inför inskolningen, men som ni kanske minns ändrades ju förutsättningarna på båda våra jobb. För sambons del är det klart och fungerar bra och det skulle kunna funka för honom att ta ut föräldrapenning på deltid. Min sits är ännu osäker så jag vet inte hur och var jag jobbar när det är dags.

Är det förresten bara jag som tyckte att det kändes märkligt nu när alla skulle återgå till jobbet efter semestern? I våras kändes det inte konstigt att vara hemma men nu kändes det annorlunda.

Har börjat söka lite jobb... Vill ju helst inte tillbaka till mitt gamla, men vi får se hur det blir.

Hur tänker ni kring ytterkläder till hösten /vintern?
Vi har köpt tunnfodrade byxor och jacka samt en vindfleecejacka från PoP. Tänkte komplettera med tjock overall om det blir kallt. Vantar, mössa och något att ha på fötterna. Funderar över regnställ också men har inte hittat i så små storlekar.

Senast ändrad:
Ang. förskola har vi sökt både privat och kommunalt. Den privata önskar vi egentligen men har ingen chans där fören augusti -17 och tänker då att vi kör kommunalt sålänge så får vi se i augusti om vi vill byta eller vara kvar. Vi har sökt från mars -17
Men med våra jobb behöver hon bara gå ca 2 dagar/vecka, tror dock att det är bra för henne att gå någon dag/vecka för att få träffa och se andra barn, då vi inte har så mycket barn runt oss.

Ang. vinterkläder så kommer vi köpa en overall längre fram, för att slippa tänka "vilka byxor har hon på sig, är det varmt nog" osv. Dock kommer vi köra jacka nu i höst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat