Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Jag tycker att nätterna hos oss är vrålsvåra nu, speciellt med vad hon ska ha på sig. Hon hatar täcke/filt, det får man smyga på ca 1h efter att hon somnat, men den är av lika fort. Så långarmad pyjamas, absolut, men det är ju ändå kallt :nailbiting:

I morse vaknade vi med 17 grader i huset.
Här har vi fortfarande så varmt att det sovs i bara blöjan. Jag brukar lägga på en tunn filt när hon somnat men som du säger blir den ju inte kvar. Själv sover jag med bara påslakan och fryser inte.

Jag tänker att de säger till om de fryser. Gissar att det är därför jag har haft ett plåster på mig stora delar av natten inatt:) Tänkte prova med pyjamas ikväll om det blir en lika kall natt igen.

Här har vi fortfarande så varmt att det sovs i bara blöjan. Jag brukar lägga på en tunn filt när hon somnat men som du säger blir den ju inte kvar. Själv sover jag med bara påslakan och fryser inte.

Jag tänker att de säger till om de fryser. Gissar att det är därför jag har haft ett plåster på mig stora delar av natten inatt:) Tänkte prova med pyjamas ikväll om det blir en lika kall natt igen.

Utan pyjamas så har vi ingen blöja på oss längre än 10 min, någon har kommit på hur man tar sig ut både den med tejp och up n go. Även om vi sätter tejpen bak å fram :rofl:
Jag har i natt sovit med ett 210 täcke, i en 120 säng, tillsammans med hund, 2 katter, sambo och 2 filtar och ändå frusit fötterna av mig. Så jag vill tro att hon fryser, hon har väldigt kalla händer och fötter men har alltid hatat att ha händerna innanför täcke/filt.

Här sovs det i pyjamas än så länge, det är precis lagom just nu. En filt stannar inte många sekunder. Men vi samsover och jag tänker att jag borde märka om han blir för varm eller kall. Nu vaknar han ju oftast inte till riktigt på natten (jag gör, och byter sida någon/några ggr per natt, stoppar in bröstet och somnar om). Men om han skulle bli för varm eller kall skulle han nog vakna till mer och säga till. Han är ganska bra på att säga till när något inte passar nämligen. ;)
Det har blivit mycket lättare med sömnen nu. :) Nu kan jag lägga ner honom när han somnat eller smyga iväg när han ammat till sömns. Även att sova i vagnen när den står still går bra nu. Annars är det mycket hoppa fortfarande, han har fått så starka ben av det att han nästan kan stå upp själv :p Han blir fruktansvärt frustrerad när man lägger ner honom på golvet, rullar direkt över på mage men blir arg när han inte kommer någonstans utan bara ligger och sprattlar :D Han vill verkligen komma framåt. Så jag tror inte det kommer dröja länge innan han kommer på hur man gör... Annars är det bästa han vet tandborsten. Han älskar sin tandborste. Två små tänder har han nu men jag har lyckats slippa nafs i brösten (än så länge...). Han älskar mat så tror dock att amningen kommer börja trappas ner snart.

Vi vaknar i mardrömmar 3.30 varje natt :cry: annars sover hon väldigt bra hela nätterna.

Hur mycket vatten dricker era små? Vår har hela tiden älskat vatten och kan klämma i sig 2-3 hela nappflaskor utan problem på en dag. Funderar på om det är vanligt eller om det är något som grundar i det. Har ju själv diabetes, så det är säkert bara därför jag reagerar på det och jag är säker på att det inte är problemet. Men min värsta mardröm är att hon ska råka ut för det, speciellt medan hon är så liten.

@YaHilweh här dricks det inte alls så mycket. Han har ju inte fattat grejen med nappflaska/pipmugg så vi ger vatten med en sportflaska som är det som funkat bäst. Ibland vill han drickaur glas. Ammar ju fortfarande morgon-middag-kväll och natt så han får ju i sig vätska på så vis. Men vi jobbar på drickandet!

@YaHilweh vår tös dricker inte mycket utöver ersättning (120 ml 1 g/dag) och amning. Är det riktigt varmt har vi erbjudit vatten också, men vi har ingen riktig rutin på det annars. Tyvärr ska sägas. Får försöka jobba på det eftersom hon inte har alls samma ro att amma längre.

Undrar om det kan vara törst som gör att hon vaknar och vill amma på nätterna? Hon sover ju klart sämre nu jämfört med tidigare och då ammade hon mer. Sen kan det ju bero på annat som råkar sammanfalla såklart.

Min lilla har blivit sex månader. Vi har den senaste månaden försökt få henne att ta flaska o ersättning men det går knappt framåt. Suck. Hon har endast fått lite smakprover av mat, kanske snarare smaksensationer. Hon är nyfiken o intresserad men grinar illa åt i stort sett allt. Vatten har hon aldrig fått smaka.
Jag har ingen brådska med maten känner jag men skulle gärna se att hon drack ersättning. Känner mig färdig med amningen.

Här sover vi hela nätter och har gjort länge. Så skönt!
Inget krypande men däremot rullar hon överallt o lyckas även åla en del.

Snart är storasysters sommarlov slut och jag kan inte fatta att det har gått så fort o att vi har haft det så bra allihopa tillsammans :love: Så härligt! Hon ska egentligen börja förskolan i nästa vecka men tror vi skjuter fram det ytterligare en vecka.

Vi vaknar i mardrömmar 3.30 varje natt :cry: annars sover hon väldigt bra hela nätterna.

Hur mycket vatten dricker era små? Vår har hela tiden älskat vatten och kan klämma i sig 2-3 hela nappflaskor utan problem på en dag. Funderar på om det är vanligt eller om det är något som grundar i det. Har ju själv diabetes, så det är säkert bara därför jag reagerar på det och jag är säker på att det inte är problemet. Men min värsta mardröm är att hon ska råka ut för det, speciellt medan hon är så liten.

Ja fy det hoppas jag att han inte ärver!

Tänkte säga att han inte dricker så mycket, men han ammar ju mest fortfarande så där får han ju vätska (trögtänkt ja).

Jag ringde faktiskt vår BVC-tant (okej, hon är ingen tant men det är vad jag kallar henne:p) för att fråga om råd med flaskmatning. Hennes spontana svar att varför krångla med att lägga till något som ni sedan ska vänja av? Så logiskt. Och jag har tänkt i de banorna men varit lite rädd för konsekvenserna/övergångsperioden.
Hon förhörde sig om unge herrns matvanor numera och konstaterade att han är så långt kommen med maten att vi inte behövde lägga till bröstmjölk/ersättning/välling när jag börjar jobba. Och framförallt inte på nätter.
Och det är väl det här med nätterna som jag varit lite skraj för, jag har ju alltid valt den lättaste och snabbaste vägen för att få så lugna nätter som möjligt. Men som hon sa, man skjuter ju bara upp avvänjandet till senare. Och ju senare desto större protester(och eventuellt mer långdraget). Så hon tyckte att vi skulle erbjuda vatten om han ville ha nåt på nätterna. Och att pappan skulle ta den biten till att börja med eftersom han inte är förknippad med mat. Så då passar det bra i tid till att jag gör fyra jobbnätter i mitten på september. Tänker att jag slutar amma i samma veva. Nu är det nästan bara den jobbiga amningen kvar, dvs nätterna, och den ska vi ju ändå sluta med. Och så börjar jag faktiskt känna mig färdig med den. Det har känts super fram till för ett par veckor sedan när det eviga nattsuttandet började. Så det är planen framöver, känns lite läskigt, som att gå in i en ny period av bebislivet så det känns bra med en månads mental förberedelse där jag verkligen ska njuta av min sista månad som helt föräldraledighet!

Om en vecka har vi landat på en karibisk ö vid det här laget. Resfebern börjar infinna sig. Helt plötsligt är det så mycket som ska med och hur funkar det att flyga med en vild bebis osv. Men det ska gå bra, det har det alltid gjort hittills :) sen får vi hoppas att vi kan få lite avlastning av övriga familjen så att jag och sambon kan komma iväg på egen hand. Jag har inte känt något behov av det tidigare så vi har aldrig lämnat honom med någon annan än oss päron så det blir en ny upplevelse för oss!

Överlag har det varit rätt mycket funderande från min sida det senaste över det här med socialt skyddsnät. Inser att det inte är så utbrett. Jag har ingen stor familj och framförallt är den inte särskilt bebis/barnvänlig. Sambon har inte heller stor familj och inte särskilt bra kontakt med sina syskon. Några nära vänner som finns där för att rycka in på det viset har vi inte heller direkt.
Är det någonting som ni funderat över? Vem som finns där om det händer er föräldrar något?
Det är ju klart att det finns människor i vår närhet som kommer att hjälpa till men det känns inte så givet eller klockrent liksom.

Överlag har det varit rätt mycket funderande från min sida det senaste över det här med socialt skyddsnät. Inser att det inte är så utbrett. Jag har ingen stor familj och framförallt är den inte särskilt bebis/barnvänlig. Sambon har inte heller stor familj och inte särskilt bra kontakt med sina syskon. Några nära vänner som finns där för att rycka in på det viset har vi inte heller direkt.
Är det någonting som ni funderat över? Vem som finns där om det händer er föräldrar något?
Det är ju klart att det finns människor i vår närhet som kommer att hjälpa till men det känns inte så givet eller klockrent liksom.

Det är något vi funderat mycket över. Jag har familjen 30 mil bort, sambon har sin familj i England. Någon nära vän som kan rycka in när som helst har vi inte heller i närheten. Så någon sån där klockren person har inte vi heller... Det är lite trist faktiskt. Vet inte ens vem som ska vara med Albin den dag då det förhoppningsvis blir syskon i framtiden.

Det är något vi funderat mycket över. Jag har familjen 30 mil bort, sambon har sin familj i England. Någon nära vän som kan rycka in när som helst har vi inte heller i närheten. Så någon sån där klockren person har inte vi heller... Det är lite trist faktiskt. Vet inte ens vem som ska vara med Albin den dag då det förhoppningsvis blir syskon i framtiden.
Nä det är ju såna enkla saker också. Att man i det vardagliga inte frågar efter att lämna bort sitt barn är ju en sak. Min filosofi är att han, precis som jag, får följa med på det mesta. Jag tänker att det ger en vana att umgås och vistas i olika sammanhang. Men de få tillfällen där man verkligen behöver lämna bort, då är det ju fint om det finns en anknytningsperson, någon som barnet är van vid.

Nu har jag ju min mamma en halvtimme bort så hon får ju stå för den biten. Men jag ser inte henne som ett alternativ om det skulle hända oss något och bebis behöver ett mer långvarigt hem. Sambons föräldrar bor närmare men jag har ärligt talat ingen bra relation med dem och känner mig inte alls bekväm med dem. Sambon träffar dem inte heller särskilt ofta med tanke på hur nära de bor.

Nä det är ju såna enkla saker också. Att man i det vardagliga inte frågar efter att lämna bort sitt barn är ju en sak. Min filosofi är att han, precis som jag, får följa med på det mesta. Jag tänker att det ger en vana att umgås och vistas i olika sammanhang. Men de få tillfällen där man verkligen behöver lämna bort, då är det ju fint om det finns en anknytningsperson, någon som barnet är van vid.

Nu har jag ju min mamma en halvtimme bort så hon får ju stå för den biten. Men jag ser inte henne som ett alternativ om det skulle hända oss något och bebis behöver ett mer långvarigt hem. Sambons föräldrar bor närmare men jag har ärligt talat ingen bra relation med dem och känner mig inte alls bekväm med dem. Sambon träffar dem inte heller särskilt ofta med tanke på hur nära de bor.

A får också följa med på allt, något annat alternativ är svårt :p Ibland hade det varit bra att kunna lämna bort honom en timme eller två men nu blir det att han får följa med på det man gör eller att man får avstå. Så länge han är liten kommer jag inte lämna honom hos någon han inte knutit an till och är helt trygg med.

Kan tycka att det är lite synd att han inte kommer få någon nära kontakt med sin släkt, det blir ju lite annorlunda när man bort så långt ifrån varandra. Ses ju bara några gånger om året. Å andra sidan hade jag aldrig någon farmor eller morbror som kom och hämtade mig tidigt på förskolan och gjorde utflykter och bullbak med mig, och jag klarade mig ju bra ändå.

Vi har sambons sida av släkten 5-10mil bort medan min släkt bor ca 40mil bort. Svärmor är helt fantastisk och ställer upp i alla lägen. Han fick lämna av lilltjejen på hennes jobb för 2h när han i panik fick åka och vittna. Jag jobbade och hade ingen möjlighet att ta henne.
Synd att hon inte kommer få riktigt samma kontakt med mina föräldrar, men de är här så ofta de kan och vi är där så ofta det går. Jag växte upp med farmor, farfar och farbror med familj. Nu har jag aldrig tyckt om farmor, men har ändå bra kontakt med dom, även om kontakten med mormor och den sidan släkten är bättre.

Ang. Att resa med bebis, vi är så sugna på en sista minuten nu i höst. Men vet seriöst inte vad vi ska tänka på när det gäller att åka med bebis. Funderar dock på att köpa en smidig sulky, men finns det sulkys med fullt liggläge?
Mat och blöjor har jag hittat en grym sida på nätet så man slipper släpa. Men vad är annars allt man måste tänka på?
Hur flyger man med en 10mån? Speciellt en som aldrig kan sitta still i knäet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat