Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Ironin i att jag var rädd för at ge flaska i början för att eventuellt sabba amningen och nu vill han inte ha flaska :p

Några tips?

Det verkar inte göra någon skillnad på innehållet; bröstmjölk, välling och vatten är testat. Provat tre olika flaskor; medela, mam och philips avent. Pipmugg suger han heller inte på. Han suger verkligen inte på något annat än bröstet! Napp, det är en rolig bitleksak som han mer än gärna har i munnen. Men det finns inte en antydan till att suga på den :grin:

Nu är det officiellt. Han har skaffat sig en snutte. Och det blev -wait for it-

*trumvirvel*

Sambons ap-dyra Hästens kudde som han svettat in i några år!!!:rofl::rofl::rofl:

Det kunde ju vart en mer praktisk pryl att ta med. Och sambon är lite putt när jag säger att det inte längre är hans:p
Men gör den livet enklare med nattningarna här hemma så är jag nöjd:laugh:

Jag satt precis och funderade på det där med snutte! Vincent har ingen direkt, och jag är inte så noga med att ha "tilltänkta" snuttar nära heller.

Jag har nattat utan amning :banana: läsa bok, sen en flaska välling (det var gott!) och sen lite nöjt bökande med nappen och en kram så sov han. Blandade en halv portion välling med lite bröstmjölk.

Här är det också väldigt mammigt men det är ju inte konstigt tycker jag eftersom det är jag som varit hemma och jag som har varit den med maten. Upplevde att det blev bra mycket bättre nu när sambon var hemma i 5 veckor. Men jag tror som du att det blir bättre sen när jag inte ammar längre/när pappan går på föräldraledigt om drygt en månad.

Tänker som alltid att allt har sin tid:). Rätt som det är så är det bara pappa som gäller!

Nä, konstigt är det ju inte men stundtals frustrerande tycker jag. Sambons självförtroende blir väl inte så högt heller just när det gäller att lita på att han kan trösta. När jag är med går det bra (förutom nattetid, då är det amning som gäller).
I dagsläget hade nog ingen av oss tre varit bekväm med att jag åker och jobbar. Är ett par månader kvar till dess dock även om jag gärna hade hoppat in nån helg här och var nu.

Här har första tanden spruckit upp idag! :bump: Stora killen nu ju! :love: Fick borsta tanden första gången ikväll och tyckte mamma var jättekonstig som ville hålla upp munnen och få bort tungan ur vägen, haha. :D

Jag har hela tiden önskat att jag skulle hinna sluta amma innan tänderna kom, så tack o bock för att det fick bli så! :bow: Visst ammar han nu också men det är ju bara nån gång per dag och ibland hoppar han över det helt så jag är inte så orolig. :)

Jag satt precis och funderade på det där med snutte! Vincent har ingen direkt, och jag är inte så noga med att ha "tilltänkta" snuttar nära heller.

Jag har nattat utan amning :banana: läsa bok, sen en flaska välling (det var gott!) och sen lite nöjt bökande med nappen och en kram så sov han. Blandade en halv portion välling med lite bröstmjölk.
Jag har inte heller strävat efter någon snutte, jag är jättekass på att släpa med mig prylar "bara för att" så det kanske är bra att det blev en otymplig kudde;) mamma berättade att hon hade sin pappas kudde som snutte när hon var liten. Låg tydligen på mage på den och sov :laugh:

Vad härligt med nattning utan amning! Det är någonting som vi också strävar efter. Har kommit på att det blir lättare/mindre gnäll när jag tar på mig en av sambons tröjor. Stinker väl inte lika mycket mjölk då:o
Vad läser ni för någonting innan läggdags?

Ja såhär i efterhand känns det friskt vågat för min del att börja jobba om en dryg månad. Först två stycken tolvtimmarspass dag och sedan fyra nattpass direkt efter. Men jag tänker att saker och ting brukar funka/lösa sig i skarpt läge. Annars får de väl komma och sova i vilorummet på jobbet :grin:

Vi har en uggla som snutte, har försökt använda den hela tiden och numera vill han alltid ha den när han ska sova. :) Det blir en flaska välling och sen napp och snutte i famnen en stund tills han somnat, eller så lägger vi honom i sängen så somnar han där. :)

Undrar också vad ni läser för nåt!?

Idag hände en så mysig grej, nog mest för att det var första gången. Lillan sov middag och jag passade på att laga lunch. När jag sen ställde mig vid diskhon hör jag ett "mamma!". Då hade hon vaknat, ställt sig upp och såg mig borta i köket. Lösningen hittills har varit att börja gnälla när hon vaknat själv, detta var ju mycket mysigare.

Vi läser Kanin-böckerna. Det finns 4 st, Kanin-saga, Kanin-bad, Kanin-låda och Kanin-paket. De gillas skarpt av tösen. Lite text, enkel historia och fina bilder.

Snutte har hon inte riktigt. Hon byter favorit-gosedjur lite då och då. Vi har ett par snuttisar från Diinglisar, men än är de inte sådär speciella.

Idag hände en så mysig grej, nog mest för att det var första gången. Lillan sov middag och jag passade på att laga lunch. När jag sen ställde mig vid diskhon hör jag ett "mamma!". Då hade hon vaknat, ställt sig upp och såg mig borta i köket. Lösningen hittills har varit att börja gnälla när hon vaknat själv, detta var ju mycket mysigare.

Vi läser Kanin-böckerna. Det finns 4 st, Kanin-saga, Kanin-bad, Kanin-låda och Kanin-paket. De gillas skarpt av tösen. Lite text, enkel historia och fina bilder.

Snutte har hon inte riktigt. Hon byter favorit-gosedjur lite då och då. Vi har ett par snuttisar från Diinglisar, men än är de inte sådär speciella.

Alltså ååh! :love: Den dagen Edvin säger mamma kommer jag smälta på fläcken! Han säger inte nåt medvetet alls än.

@Balahé här kör vi något mamamamamama ibland utan att veta riktigt vad det är, utan är mest ljud som ligger bra på tungan tror jag. men säger man mamma/pappa när båda är hemma så vänder hon huvudet dit direkt.

Men vi har börjat röra oss framåt, här kör vi sälstilen precis som pappa. Jag tror faktiskt inte att hon kommer krypa, utan nöjer sig med sälstilen och jäklar vad fort det går. andra dagen idag och det går bara fortare och fortare :rofl:

@Balahé åh vad gulligt att ropa på mamma! Hur gammal är hon nu, 8-9 mån?
Låter som att våra är lika på snutte- fronten. Tänker att det kan vara tryggt att ha en, samtidigt som det väl är smidigt utan. Jag hade aldrig nån som liten. Har iaf tagit till mig rådet att skaffa dubbla uppsättningar den dagen han får nån favorit.

@Maja_Kandi och @Positron vi läser lite olika, idag blev det en pixi-bok som heter prick och fläck på picknic. Annars har vi några böcker jag snott av mamma (pippi, Emil, nicke nyfiken och nån mer), en kartongbok med lite text om färger och några rena pekböcker. Försöker läsa nånting dagligen, inte alltid det blir vid läggdags men den rutinen ska jag se till att få in.

@Balahé här kör vi något mamamamamama ibland utan att veta riktigt vad det är, utan är mest ljud som ligger bra på tungan tror jag. men säger man mamma/pappa när båda är hemma så vänder hon huvudet dit direkt.

Men vi har börjat röra oss framåt, här kör vi sälstilen precis som pappa. Jag tror faktiskt inte att hon kommer krypa, utan nöjer sig med sälstilen och jäklar vad fort det går. andra dagen idag och det går bara fortare och fortare :rofl:
Jo, ofta blir det ett sammelsurium av mamadadanenene. Ibland blir det dock klockrent. Det är ju svårt att veta hur medvetet det var, men glad blev jag. Hon vet vem som är vem iaf, det visar hon.

Jag trodde inte att hon skulle krypa heller, hon drog sig fram mha armarna ett par veckor. Sen blev det lite hjälp av benen, typ som en padda går. Nu kryper hon riktigt och blandar in övriga tekniker vid behov.

@Balahé åh vad gulligt att ropa på mamma! Hur gammal är hon nu, 8-9 mån?
Låter som att våra är lika på snutte- fronten. Tänker att det kan vara tryggt att ha en, samtidigt som det väl är smidigt utan. Jag hade aldrig nån som liten. Har iaf tagit till mig rådet att skaffa dubbla uppsättningar den dagen han får nån favorit.

@Maja_Kandi och @Positron vi läser lite olika, idag blev det en pixi-bok som heter prick och fläck på picknic. Annars har vi några böcker jag snott av mamma (pippi, Emil, nicke nyfiken och nån mer), en kartongbok med lite text om färger och några rena pekböcker. Försöker läsa nånting dagligen, inte alltid det blir vid läggdags men den rutinen ska jag se till att få in.
Ja, 9 månader precis. Vi har också fått tips om dubbla snuttar, men då måste hon ju välja någon innan jag köper en extra. Hoppas bara att hon väljer någon som går att komplettera och inte något av mina ärvda gosedjur.

Jo, ofta blir det ett sammelsurium av mamadadanenene. Ibland blir det dock klockrent. Det är ju svårt att veta hur medvetet det var, men glad blev jag. Hon vet vem som är vem iaf, det visar hon.

Jag trodde inte att hon skulle krypa heller, hon drog sig fram mha armarna ett par veckor. Sen blev det lite hjälp av benen, typ som en padda går. Nu kryper hon riktigt och blandar in övriga tekniker vid behov.

Lill-tjejen har ju bara vart intresserad av att gå och är fortfarande. Det bästa som finns är att håll ai händerna och få promenera. Sitter det gör hon länge om hon vill, men tröttnar lika fort som jag tröttnar på saker :p Rastlös till tusen :p

Tydligen kröp hennes pappa aldrig utan han klarade sig på att åla och hon kör exakt samma stil. Så vi får se, intresset av att utveckla verkar inte finnas. Däremot har hon kommit på att hon når ALLT i gåstolen :rofl: Dock har hon bara gåstol hemma hos farmor, funkar inte med våra trösklar här. Så igår sprang farmor runt och flyttade saker i takt med att Havanna drog ned blommor, ljusstakar och allt piff hon har överallt. :angel:

Här har vi inga snuttar, hon har aldrig vart intresserad av det. Man får inte ens ha handen på henne när hon ska sova utan att hon slänger bort den. Likadant med gosedjuren, hon skickar iväg dom om man lägger dom nära henne.

Lill-tjejen har ju bara vart intresserad av att gå och är fortfarande. Det bästa som finns är att håll ai händerna och få promenera. Sitter det gör hon länge om hon vill, men tröttnar lika fort som jag tröttnar på saker :p Rastlös till tusen :p

Tydligen kröp hennes pappa aldrig utan han klarade sig på att åla och hon kör exakt samma stil. Så vi får se, intresset av att utveckla verkar inte finnas. Däremot har hon kommit på att hon når ALLT i gåstolen :rofl: Dock har hon bara gåstol hemma hos farmor, funkar inte med våra trösklar här. Så igår sprang farmor runt och flyttade saker i takt med att Havanna drog ned blommor, ljusstakar och allt piff hon har överallt. :angel:

Alltså Havanna är ett såååå fint namn :love:

Alltså Havanna är ett såååå fint namn :love:

Jag gillar det skarpt jag med :love:
Vi ville egentligen ha ett vanligt namn som inte är så lätt att googla på (med sambons yrke när han dagligen träffar på den typen av problem, var det viktigt för oss). Men tyvärr blev det inte så, vi var inne på Ebba eller Miranda först.. Men hon ser ut som en liten Havanna :love:

13537641_10209892734774043_8140944980155018094_n.jpg

Just nu försöker jag få den här lilla äventyraren att inse att hon bör sova en stund till, innan vi åker till Ikea. Men hon är just nu överallt! Hon kom på att wifit var kul, det blinkar :banghead:

Alltså Adrian HATAR mat. Jag vet inte vad jag ska göra. Sista utvägen är att testa hemlagat. Trodde att han bara behövde vänja sig men nej.

Alltså Adrian HATAR mat. Jag vet inte vad jag ska göra. Sista utvägen är att testa hemlagat. Trodde att han bara behövde vänja sig men nej.

Testat plockmat? En del bebisar äter bara om det är på deras eget villkor.

Eller kanske mer smak? Min tös vägrar gröt, välling och all smaklös barnmat. Hon gillar sånt med mycket smak, t.ex. balsamico.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat