Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Hur länge har ni sparat det då? Hade ju varit bra att kunna göra tex 4 st och stoppa i frysen.
Vi har inte provat att frysa in, tänker att konsistensen kanske blir lite konstig då, men jag vet inte! Men gröt går ju fort att göra, det går ju att förbereda med frukt i klämmisarna och frysa in det, och så bara fylla på med gröt så håller det sig ju kallt dessutom om man ska iväg :) Men i kyl har vi sparat i 2 dagar ungefär.

Ja, jag har sett att många recept innehåller chiafrön. Jag blir inte riktigt klok på om det är ok med chia till bebis så jag har skippat det. Har gjort både på mjölk och yoghurt och tyckt att det blivit bra.
Det är lite så jag funderar också. Det är ju ett relativt nytt livsmedel för oss här i Sverige. Vet man var det ätits "alltid" kan man säkert hitta info från de länderna.

Jag hoppas lite på att det ska medfölja recept med påsarna. Har beställt ett gäng men inte fått dem än, lång leveranstid pga sommartider.

Vi har inte provat att frysa in, tänker att konsistensen kanske blir lite konstig då, men jag vet inte! Men gröt går ju fort att göra, det går ju att förbereda med frukt i klämmisarna och frysa in det, och så bara fylla på med gröt så håller det sig ju kallt dessutom om man ska iväg :) Men i kyl har vi sparat i 2 dagar ungefär.
Jag får kanske vara försöksledaren i gruppen :)

Det är lite så jag funderar också. Det är ju ett relativt nytt livsmedel för oss här i Sverige. Vet man var det ätits "alltid" kan man säkert hitta info från de länderna.

Jag hoppas lite på att det ska medfölja recept med påsarna. Har beställt ett gäng men inte fått dem än, lång leveranstid pga sommartider.
Jag gjorde lite nya klämmisar igår och gjorde en variant med persika och banan där jag mixade ner havregryn och mandelmjöl, enligt mig en hit! Det var så att jag själv vill ha med det till nattpassen på jobbet för det var gott, lättätet och mättande!

Jag har hittat lite klämmis-recept på nätet men jag är rätt dålig på att följa recept. Brukar slänga ett öga på dem för att se hur proportionerna är och sen freestylar jag ihop nåt :D

Jag gjorde lite nya klämmisar igår och gjorde en variant med persika och banan där jag mixade ner havregryn och mandelmjöl, enligt mig en hit! Det var så att jag själv vill ha med det till nattpassen på jobbet för det var gott, lättätet och mättande!

Jag har hittat lite klämmis-recept på nätet men jag är rätt dålig på att följa recept. Brukar slänga ett öga på dem för att se hur proportionerna är och sen freestylar jag ihop nåt :D

Klämmisar är grymt att ha med på jobb, jag gör mellanmål i dom till och från. Likväl som jag har med en enorm shaker med smootie i som jag delar upp under natten/dagen (den hinner bli ganska saggig i botten mot dagens slut) så är en påse ett perfekt mellanmål. Även sambon har med sig det ibland med bas på havregryn eller turkisk yoghurt :)

Det lät jättegott, hade nog passat oss också. Du gör alltså som jag brukar med recept. Jag brukar göra enligt recept en eller ett par gånger, sen "förbättrar" jag dem:D Oftast faktiskt till det bättre, men visst har jag misslyckats också.

Hektor är ute och reser igen . Denna gång är vi med min väninna och hennes två små barn på 2 och 4 år som är i Fredrikshavn (nära Skagen). Han gillar verkligen andra barn och är väldigt tålig med att de ibland blir lite stökiga och oförsiktiga. I natt ska vi dela hotellrum allihop så vi får se om vi är på lika gott humör i morgon :angel:

Han blev 5 mån i fredags och vägde in på 9,1 kg och 68 cm. Sist var han 68,5 cm så det är väl lite si och så med noggrannheten på de där mätningarna :p.

Kul att läsa om mat och så, vi är inte riktgt där än men snart så!

O.M.G! Vad hon är intensiv nu. Allt, precis allt, ska dras i, petas på, smakas osv. Hon kryper ju hyggligt sedan drygt en vecka och har nu även kommit på hur man drar sig upp till stående så nu tar hon i för kung och fosterland där det finns möjlighet. Drog sig upp till stående i sängen i morse. Försöker ställa sig upp i sin stol, vill vrida sig i gungan. Det är verkligen konstant passning nu, ingen möjlighet att släppa koncentrationen och göra något annat. Längtar inte tills vi är hemma själva igen, det kommer att bli jobbigt...

O.M.G! Vad hon är intensiv nu. Allt, precis allt, ska dras i, petas på, smakas osv. Hon kryper ju hyggligt sedan drygt en vecka och har nu även kommit på hur man drar sig upp till stående så nu tar hon i för kung och fosterland där det finns möjlighet. Drog sig upp till stående i sängen i morse. Försöker ställa sig upp i sin stol, vill vrida sig i gungan. Det är verkligen konstant passning nu, ingen möjlighet att släppa koncentrationen och göra något annat. Längtar inte tills vi är hemma själva igen, det kommer att bli jobbigt...

Vi blir där allt mer, och vi är i läget så konstant närhet krävs. Vaknar alltid en gång/natt med mardrömmar, eller vad det är. Gråter hejdlöst innan hon accepterar att bli tröstad och somna om igen.

Här har hon iof inte börjat krypa, men tar sig precis överallt hon vill ändå. Sedan har hon kommit på att drar jag i filten/täcker/mattan så kommer det som ligger framför mig till mig. Sätter sig upp i sängen, men som tur var ställer hon sig inte än.

Sambon börjar jobba nästa vecka och jag jobbar för fullt redan nu. Kommer bli intensivt när vi börjar jobba båda två, för de dagar man är helt själv är så sinnessjukt intensiva. Mina pass är 7-21.30 då är sambon själv hela dagen han sover borta och är borta 2 dygn och man är helt död. Så de stunder svärmor tar henne är fantastiska! Speciellt nu när vi renoverar vårt sovrum med..

Vi blir där allt mer, och vi är i läget så konstant närhet krävs. Vaknar alltid en gång/natt med mardrömmar, eller vad det är. Gråter hejdlöst innan hon accepterar att bli tröstad och somna om igen.

Här har hon iof inte börjat krypa, men tar sig precis överallt hon vill ändå. Sedan har hon kommit på att drar jag i filten/täcker/mattan så kommer det som ligger framför mig till mig. Sätter sig upp i sängen, men som tur var ställer hon sig inte än.

Sambon börjar jobba nästa vecka och jag jobbar för fullt redan nu. Kommer bli intensivt när vi börjar jobba båda två, för de dagar man är helt själv är så sinnessjukt intensiva. Mina pass är 7-21.30 då är sambon själv hela dagen han sover borta och är borta 2 dygn och man är helt död. Så de stunder svärmor tar henne är fantastiska! Speciellt nu när vi renoverar vårt sovrum med..
Vi har gjort klart vår påbörjade renovering mha morfar som hantverkar-hjälp och mormor som barnvakt. Hade vi bara fått hit en av dem hade det aldrig gått, vi får avdela en "bebis-ansvarig" här hela tiden. Hon når ju så jäkla långt nu också så att ha henne i sele hjälper bara till viss del.

Vi skulle behöva renovera köket också men jag bävar lite för det. Tänk bara, bebis på vift och inga köksluckor eller lådfronter...

Har ni så att ni kan gå omlott med jobben, eller hur löser ni barnomsorgen? Vi har ju båda dagtidsjobb mån-fre så en av oss måste vara hemma, skift och schema kan vara bra när man har barn.

Vi har gjort klart vår påbörjade renovering mha morfar som hantverkar-hjälp och mormor som barnvakt. Hade vi bara fått hit en av dem hade det aldrig gått, vi får avdela en "bebis-ansvarig" här hela tiden. Hon når ju så jäkla långt nu också så att ha henne i sele hjälper bara till viss del.

Vi skulle behöva renovera köket också men jag bävar lite för det. Tänk bara, bebis på vift och inga köksluckor eller lådfronter...

Har ni så att ni kan gå omlott med jobben, eller hur löser ni barnomsorgen? Vi har ju båda dagtidsjobb mån-fre så en av oss måste vara hemma, skift och schema kan vara bra när man har barn.

Vi jobbar olika var vecka, båda på 6v schema. Ett ex. på våra veckor är nästa vecka, det är absolut inte den värsta veckan.
Sambon jobbar:
mån 21->
tis ->07.40 (sover på jobbet) 15.40-24.00
Lör 7.30-17.00
sön 7.30-15.50 (sover på jobbet) 23.50->
mån -> 07.40

Jag jobbar:
tors 7-21.30
fre 7-21.30

Så vi går runt varandra, men är på det sättet väldigt sällan hemma samtidigt tyvärr.
På 6v behöver han vara hemma 5 pass från jobbet då våra scheman krockar och då tar hans massa en helg där vi båda jobbar, för att vi ska få in de pengarna och kunna spara f-dagar.

Vi försöker just nu slipa golv, tapetsera och måla sovrummet. mitt i allt råkade vi riva en vägg så det blev visst lite mer jobb än planerat :p

received_1189773501044123_zpssktedwoz.jpeg

received_1189771671044306_zpsogsrp9ct.jpeg

DSC_1206_zpsq23o5keu.jpg

På väg hem efter en vecka i fjällen, glad att det går så smidigt med bebis med!
Även här börjar det ju bli allt mer rörligt även om det inte är såpass som hos er än. Utvecklingen är rolig men får erkänna att jag bävar lite ;)

Vi jobbar olika var vecka, båda på 6v schema. Ett ex. på våra veckor är nästa vecka, det är absolut inte den värsta veckan.
Sambon jobbar:
mån 21->
tis ->07.40 (sover på jobbet) 15.40-24.00
Lör 7.30-17.00
sön 7.30-15.50 (sover på jobbet) 23.50->
mån -> 07.40

Jag jobbar:
tors 7-21.30
fre 7-21.30

Så vi går runt varandra, men är på det sättet väldigt sällan hemma samtidigt tyvärr.
På 6v behöver han vara hemma 5 pass från jobbet då våra scheman krockar och då tar hans massa en helg där vi båda jobbar, för att vi ska få in de pengarna och kunna spara f-dagar.

Vi försöker just nu slipa golv, tapetsera och måla sovrummet. mitt i allt råkade vi riva en vägg så det blev visst lite mer jobb än planerat :p
Det är ju på gott och ont ett sådant upplägg. Jag jobbade inom industrin förr, där fanns ett par familjer där den ena jobbade skift 1 och den andra skift 2. De sågs typ på helgen och några få min vid skiftbytet. Kanske en timme på kvällen om de inte krävde för mkt sömn. Det sena skiftet slutade så sent att iaf jag borde sova vid den tiden för att orka upp till tidiga skiftet.

received_1189773501044123_zpssktedwoz.jpeg

received_1189771671044306_zpsogsrp9ct.jpeg

DSC_1206_zpsq23o5keu.jpg

På väg hem efter en vecka i fjällen, glad att det går så smidigt med bebis med!
Även här börjar det ju bli allt mer rörligt även om det inte är såpass som hos er än. Utvecklingen är rolig men får erkänna att jag bävar lite ;)
Skönt att det gått bra. Ser härligt ut. Han ser också glad ut.

Vad gäller rörliga barn kommer ett tips; Du får passa på att få gjort sådant som behöver göras innan han kryper, sen finns inte tid. Jag hoppas att hon kommer att hålla fast vid den nygamla vanan att sova middag. Då kanske jag hinner andas ut 30 min under dagen. Ev att jag kan hinna klart något av mina projekt också.

Det är ju på gott och ont ett sådant upplägg. Jag jobbade inom industrin förr, där fanns ett par familjer där den ena jobbade skift 1 och den andra skift 2. De sågs typ på helgen och några få min vid skiftbytet. Kanske en timme på kvällen om de inte krävde för mkt sömn. Det sena skiftet slutade så sent att iaf jag borde sova vid den tiden för att orka upp till tidiga skiftet.

Det är precis det vi har i åtanke, vi hinner nästan aldrig se varandra. Men det positiva är att hon kan vara hemma längre. Jag kommer i framtiden se om jag kan söka annan tjänst, men jag har nyss fått jobbet och det är synd att sluta när jag bara vart där i 2 månader.
I dagens läge har verken sambon eller jag något att säga till om ang. vårt schema och sambon kommer troligtvis inte ha det så länge jag inte är på honom om att byta yrke. Men han älskar sitt jobb och hur orolig jag än är skulle jag aldrig kräva det av honom.
I läget vi står nu med bröllop om 1år, husrenovering och bebis så finns ingen möjlighet att en av oss tar ut fler dagar än som behövs. Vi kommer troligtvis behöva de dagarna när vi gifter oss, då sambon har en kollega som blev nekad semester när han skulle gifta sig i år. Då är det bäst att ha tillräckligt med f-dagar kvar så de inte kan neka den :)

Sedan finns det inget som heter helg på det sättet, utan som nästa vecka så har vi helg på onsdagen, för det är den enda dagen vi är lediga ihop :) Då ska jag iof rida på kvällen, men än då :p

En positiv del känner jag dock är att lilltjejen får lika mycket tid med båda sina föräldrar, för just nu är hon precis lika mammig som pappig. Saknar pappa när han är borta och mamma när hon är borta osv.

Hur ser era dagar/rutiner ut?
Vi går mycket efter bebis dagsform, men vanligast ser det ut så här.

07.30 - Morgon och frukost
9.00 - Dags att sova middag, beroende på humör lite mellanmål i form av smootie, yoghurt, macka..
11.30 - Beroende på hur natten har vart sover hon olika länge, men vakna för Lunch.
14.30 - Något mellanmålsliknande.
15.30 - Vägrar sova, men trött och gnällig efter mkt lugnande och sjungande och allt vad man gör kanske hon somnar.
16.00 - middagsluren över.
17.00 - middag
19.30 - gröt
någon gång mellan 20-23 dags att sova.
2.30 - vaknar för välling.

@YaHilweh Det låter verkligen tufft med två som jobbar skift/oregelbundna tider! Men jag känner igen det där med att fira helg lite närsom beroende på hur man är ledig!

Jag jobbar ju 5-skift så när pappan har varit hemma ett halvår är tanken att vi pusslar med deltid båda två för att unge herrn ska kunna vara hemma så länge som möjligt. Det känns heller inte som en omöjlighet att vi siktar på en tvåa innan vi båda jobbar heltid igen.
Tanken är att vi kan pussla så att båda jobbar ca 70-80% till våren. Jag tar f-ledigt mina dagtidsveckor vilket ger ca 23% ledigt per skiftcykel och om sambon ska täcka upp för när jag jobbar natt samt komma hem tre timmar tidigare när jag jobbar eftermiddag blir det 26% ledigt. Det känns fantastiskt med tanke på hur lite man får ut när man är hemma på heltid! Dessutom maxar vi min lön i och med ob-tilläggen på helger och nätter. Den tuffaste veckan blir då eftermiddagsveckan, då börjar sambon kl 7 och får komma hem och byta av mig kl 13 så att jag kan jobba 14-22. Men det blir ju inte att vi ses mindre än innan vi fick barn och då funkade det ju bra. Sen är det ju klart att daghelg med 12 h pass och sen 4 nätter direkt efter är tufft fysiskt men då hinner vi ju ses i alla fall :)

Jag känner som du att det är skönt med lite inkomst med tanke på hus och andra projekt.

@YaHilweh Det låter verkligen tufft med två som jobbar skift/oregelbundna tider! Men jag känner igen det där med att fira helg lite närsom beroende på hur man är ledig!

Jag jobbar ju 5-skift så när pappan har varit hemma ett halvår är tanken att vi pusslar med deltid båda två för att unge herrn ska kunna vara hemma så länge som möjligt. Det känns heller inte som en omöjlighet att vi siktar på en tvåa innan vi båda jobbar heltid igen.
Tanken är att vi kan pussla så att båda jobbar ca 70-80% till våren. Jag tar f-ledigt mina dagtidsveckor vilket ger ca 23% ledigt per skiftcykel och om sambon ska täcka upp för när jag jobbar natt samt komma hem tre timmar tidigare när jag jobbar eftermiddag blir det 26% ledigt. Det känns fantastiskt med tanke på hur lite man får ut när man är hemma på heltid! Dessutom maxar vi min lön i och med ob-tilläggen på helger och nätter. Den tuffaste veckan blir då eftermiddagsveckan, då börjar sambon kl 7 och får komma hem och byta av mig kl 13 så att jag kan jobba 14-22. Men det blir ju inte att vi ses mindre än innan vi fick barn och då funkade det ju bra. Sen är det ju klart att daghelg med 12 h pass och sen 4 nätter direkt efter är tufft fysiskt men då hinner vi ju ses i alla fall :)

Jag känner som du att det är skönt med lite inkomst med tanke på hus och andra projekt.

Vi går oxå in och jobbar deltid, men i en period nu (året ut) kommer sambon i största mån vara den som är hemma när jag jobbar, då jag har vart hemma så pass länge nu. Tror hans tjänst hamnade på 72% och min på 94% så det känns helt okej. Anledningen till att jag ska få jobba så mkt som möjligt är för att jag till nästa bebis ska ha möjlighet att få högre ersättning. Min är för dagen ganska låg och sambons bra. Hans inkomst kommer under närmsta år inte minska, men min kommer öka.
Bebisverkstaden för ett syskon kommer starta efter bröllopet, då jag inte vill vara gravid när jag gifter mig. Dock finns väl fortfarande risken då jag inte klarar p-piller, testat i två omgångar senaste halvåret. Men jag blir ett monster och superotrevlig och gnällig för allt, istället. Så vi gav upp och kör på kondom så långt som vi kommer ihåg, det finns tillgängligt :angel: Så blir det bebis innan, ja då blir det.

Känner att det kommer bli ett jäkla pusslande ett tag, men det är värt det. och som vi redan sagt, det är trevligare med en 70% lön den 25:e än f-dagar på 100%. :) Nu börjar vi äntligen kunna leva månaderna utan så mkt f-dagar. Vi har fått kombinera för att ens ha möjlighet att betala räkningarna, vart riktigt tufft några månader. Men skatten som kom hjälpte oss mycket och eter det har det flutit på och sparkontot ekar inte längre tomt, samt att vi kan börja spara lite åt lilltjejen. Även om det inte blir en bestämd summa varje månad, så blir det en liten summa. Ibland 100:- ibland 500:- allt beroende på hur ekonomin den månaden ser ut. Men det känns ändå bra, samt att hon har ett fondkonto hon fick när hon döptes.

Hur ser era dagar/rutiner ut?
Vi går mycket efter bebis dagsform, men vanligast ser det ut så här.

07.30 - Morgon och frukost
9.00 - Dags att sova middag, beroende på humör lite mellanmål i form av smootie, yoghurt, macka..
11.30 - Beroende på hur natten har vart sover hon olika länge, men vakna för Lunch.
14.30 - Något mellanmålsliknande.
15.30 - Vägrar sova, men trött och gnällig efter mkt lugnande och sjungande och allt vad man gör kanske hon somnar.
16.00 - middagsluren över.
17.00 - middag
19.30 - gröt
någon gång mellan 20-23 dags att sova.
2.30 - vaknar för välling.
Ja vi följer unge herrns rytm så mycket det går, blir trevligast för oss alla då:p
05-06 morgon och då brukar vi börja med en promenad med hunden eftersom jag i princip alltid i något desperat försök till att få honom att somna om ammat honom när han börjat bröta omkring.
06.30 frukostgröt
07.30 morgonsovning 1-2 h (så gött när han sover 2 h för då får jag verkligen chans att sova igen)
Vid 10 blir det mellanmål ofta bestående av macka/smoothie/frukt
11-12 någon gång blir det en kortare nap
Runt 13 lunch
Runt 15-16 eftermiddagssovning som varar 50-90 minuter oftast
17 middag
19 gröt och pyjamas på och sen sova

Amningarna har jag inte riktigt koll på faktiskt utan det blir när han ber om det, vilket är mer sällan numera på dagtid. Han kan rata bröstet när det erbjuds för att 10 min senare vräka i sig mat.
På natten vaknar han numera runt 23, 01 och 04. Menndet händer väldigt mycket på den fronten just nu.
Vi har sen ett par nätter tillbaka blivit av med uppvaknandet en gång i timmen :banana:
Lösningen hette ett rejält mål gröt på kvällen och inte amma till sömns utan lägga ner honom innan han somnar. Och så får han ligga bredvid sin pappa istället för hos mig, misstänker att han snuttade lite väl mycket när bröstet var så lättillgängligt och då väckte sig själv.
Börjar bli människa igen :D

Vi går oxå in och jobbar deltid, men i en period nu (året ut) kommer sambon i största mån vara den som är hemma när jag jobbar, då jag har vart hemma så pass länge nu. Tror hans tjänst hamnade på 72% och min på 94% så det känns helt okej. Anledningen till att jag ska få jobba så mkt som möjligt är för att jag till nästa bebis ska ha möjlighet att få högre ersättning. Min är för dagen ganska låg och sambons bra. Hans inkomst kommer under närmsta år inte minska, men min kommer öka.
Bebisverkstaden för ett syskon kommer starta efter bröllopet, då jag inte vill vara gravid när jag gifter mig. Dock finns väl fortfarande risken då jag inte klarar p-piller, testat i två omgångar senaste halvåret. Men jag blir ett monster och superotrevlig och gnällig för allt, istället. Så vi gav upp och kör på kondom så långt som vi kommer ihåg, det finns tillgängligt :angel: Så blir det bebis innan, ja då blir det.

Känner att det kommer bli ett jäkla pusslande ett tag, men det är värt det. och som vi redan sagt, det är trevligare med en 70% lön den 25:e än f-dagar på 100%. :) Nu börjar vi äntligen kunna leva månaderna utan så mkt f-dagar. Vi har fått kombinera för att ens ha möjlighet att betala räkningarna, vart riktigt tufft några månader. Men skatten som kom hjälpte oss mycket och eter det har det flutit på och sparkontot ekar inte längre tomt, samt att vi kan börja spara lite åt lilltjejen. Även om det inte blir en bestämd summa varje månad, så blir det en liten summa. Ibland 100:- ibland 500:- allt beroende på hur ekonomin den månaden ser ut. Men det känns ändå bra, samt att hon har ett fondkonto hon fick när hon döptes.
Vi har väl bestämt att sluta slarva med skyddet till efter att vi varit iväg på semestern nu i slutet av månaden då det dykt upp några zika-fall där... men annars får det hända när det händer. Däremot är jag nojig mest hela tiden eftersom jag fortfarande inte fått någon mens. Känner mig väldigt gravid i perioder men hittills är det nog lugnt på den fronten :p
Jag menar, tänk om jag blir en sån som heeelt missar det :eek:

Jag ska också påbörja "nu ska vi gifta oss"-kampanjen, mest pga det praktiska och för min del gör det ingenting att vara gravid. Tänker mig den korta versionen på rådhuset :p:D sen kan vi ha kombinerad bröllops och inflyttningsfest när huset är klart men jag har inget behov av att dricka alkohol så så länge jag inte är 2 veckor från bf så är det ju helt okej :up:

Skönt att kunna öka på sgi'n för din del! Det är klokt att ta den möjligheten nu när den ges. Jag och sambon har löjligt lika lön så då är det bättre att jag jobbar eftersom jag jobbar färre timmar för att få ihop heltid :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 259
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
470
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
21 012
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sötpotatis
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30