Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Att tro att man ska få morgonmysa med bebisen/barnet?! Är ju bara att glömma :rofl: det här yrvädret anser att morgonen börjar tidigt och att man ska virvla runt precis över allt. Hon har börjat klättra längs bänkarna, men endast bänken där xboxen står. Den är kul att trycka på..

Något mys blir det sällan här heller. Det ska busas och lekas. En väldigt aktiv kille det här :D Han kan ju inte ta sig fram än, men det är nog inte långt bort, och då blir det helt slut på husfriden.
Just idag är det lite lugnare dock, han har lite feber sen vaccinationen.

Att tro att man ska få morgonmysa med bebisen/barnet?! Är ju bara att glömma :rofl: det här yrvädret anser att morgonen börjar tidigt och att man ska virvla runt precis över allt. Hon har börjat klättra längs bänkarna, men endast bänken där xboxen står. Den är kul att trycka på..
Här får mamman mysa lite, inte pappan. Men det är bara någon liten stund här och där, mellan rulla, åla, krypa, snurra osv. Hon vill amma lite och sen upp och äta frukost.

Visst är det kul att de hittar alla sådana grejer som de inte bör? TV-boxen är favoriten här, eluttag och sladdar är också jättekul :/

Vilken tandkräm använder ni till bebiständerna, ni som fått? Hittills har vi bara borstat lilla tanden med vatten.
Vi väntar just nu på att tand nr ett ska titta upp. I vår butik finns bara en sorts tandkräm för barn under året, Colgate. Den fick vi på Folktandvården också.

När jag var liten fanns en med glitter i, den gillade jag:D

Ni med lite äldre bebisar, hur mycket fick era smaka på när de var riktigt små? Hektor kastar sig över allt som kommer nära munnen, han är jätteintresserad av min mat och blir glad av att smaka nya saker. Han visar tydligt att han vill ha mer.

Jag ger som mest en matsked, är det för mycket när han är knappt 5 mån gammal? När jag läser så står det att de ska få en tesked. Sambon vill egentligen ge mer men jag har satt stopp tills vidare. Finns det någon fara med att ge mer om man ger efter amning dvs han äter sig inte mätt på riktig mat.

Ni med lite äldre bebisar, hur mycket fick era smaka på när de var riktigt små? Hektor kastar sig över allt som kommer nära munnen, han är jätteintresserad av min mat och blir glad av att smaka nya saker. Han visar tydligt att han vill ha mer.

Jag ger som mest en matsked, är det för mycket när han är knappt 5 mån gammal? När jag läser så står det att de ska få en tesked. Sambon vill egentligen ge mer men jag har satt stopp tills vidare. Finns det någon fara med att ge mer om man ger efter amning dvs han äter sig inte mätt på riktig mat.

Nu är alla barn olika, men vi började ge någon tsk vid 4 månaders ålder, sedan vid 4.5 månader började lill-tjejen vägra ersättningen och vi var då tvungna att ge endast riktig mat. Men under de första 2v gick vi upp till och började ge en smakportion gröt/morgon. Bvc sa att så länge magen hänger med så fortsätt. Visar bebis intresse, så är det dumt att hindra utvecklingen. Men man ska inte byta ut måltider fören bebis är 6 månader gamla. Vi har gjort allt på bebis plan, hon har själv valt att vägra ersättning så vi hade inget annat val än att börja ge henne vanlig mat.
Blev dock mkt gröt i början.

Först sa Bvc att hon kunde gå upp i vikt för mkt först. Men efter att ha genomskådat Bvc och insett att dom lider av vikthets så har vi gjort det som känt bäst för oss. Lill-tjejen är nöjd och glad med livet, växer som hon ska och ja inte så många andra fel.

Menar att jag tror att du utan problem kan öka den där tsk, tror vi gav 2-3 msk i början, lite beroende på vad hon ville ha.

Sambon ringde nyss, lill-tjejen har precis somnat. Hon är tydligen väldigt gnällig när jag inte är hemma och så fort jag kommer hem igen blir hon på strålande humör :love: Mammas lilla tjej. Denna vecka är jag borta i många dagar :cry: Jobbade tisdag och onsdag och nu lördag och söndag. passen är 7-21.30 så åker innan hon vaknar och hemma efter att hon somnat. Första dagen går bra, men andra gör det lite ont i mamma hjärtat att vara ifrån bebis så länge.

Vi tog det väldigt lugnt iom att hon har känslig mage. Länge gav vi bara precis en smakbit av olika gejer. Nu äter hon lagad lunch och kvällsgröt sedan ca 7 månader, sedan drygt en vecka har vi försökt att införa mer rejäl frukost, men det är inte alltid hon vill ha. Har provat både frukt, macka, gröt och yoghurt. Ofta får hon även lite att smaka av min mat om vi inte äter samtidigt. Är hon extra hungrig blir det ofta fruktklämmis till mellanmål på em. Ammar såklart utöver, men det blir inte så mycket längre, mest morgon och kväll.

Jag håller med @YaHilweh om att du bör kunna öka mängden sakta. Håll koll på magen bara. Katrinplommon och rapsolja i gröten ger vi varje kväll och det håller systemet igång.

Vi tog det väldigt lugnt iom att hon har känslig mage. Länge gav vi bara precis en smakbit av olika gejer. Nu äter hon lagad lunch och kvällsgröt sedan ca 7 månader, sedan drygt en vecka har vi försökt att införa mer rejäl frukost, men det är inte alltid hon vill ha. Har provat både frukt, macka, gröt och yoghurt. Ofta får hon även lite att smaka av min mat om vi inte äter samtidigt. Är hon extra hungrig blir det ofta fruktklämmis till mellanmål på em. Ammar såklart utöver, men det blir inte så mycket längre, mest morgon och kväll.

Jag håller med @YaHilweh om att du bör kunna öka mängden sakta. Håll koll på magen bara. Katrinplommon och rapsolja i gröten ger vi varje kväll och det håller systemet igång.

Hos oss funkar inte katrinplommon så vi ger päron och kiwi istället. Det är så kul att se hur olika alla bebisar är :)

När man kollar kommande insättning på kontot och inser hur dåligt betalt det är att vara hemma 100% Nu plötsligt när vi båda jobbar har vi råd att både bygga om lite, äta vad vi vill och faktiskt få en bra sparbudget.

Då känns de jobbiga dagarna på jobbet utan bebis plötsligt värt det, vetskapen om att hennes framtid inte behöver vara 0:- i allt vad aktiviteter heter. Utan att kommande semestrar faktiskt kan bli något hon får uppleva.

Vincent har varit med om mycket senaste veckan :p
Träffa mina/våra norska släktingar, vara på Skansen, vara på Gröna Lund tillsammans med mina pluggkompisar (femkamp, kompisar vann uppskattade robotgosedjur åt honom), träffat andra äldre barn, födelsedagsmiddag och idag åkt båt och badat i Östersjön för första gången. I fredags var han och sambon hemma själva vilket gick bra, även att natta och att sen söva om. Skönt!

@Evenstar Precis min tanke när jag träffade Vs kusin!

Nej, tyvärr har jag ingen barnsäkring som fungerar längre. Innan hon blev så stark och kom på hur man drar sig framåt funkade det med spjälsängen intill och kuddar som vall mot den. Nu tar hon sig ner till fotändan och ut det hållet. Hon får bara sova i sin spjälsäng när hon är själv, i vår säng bara emellan oss.

Vår tös vill helst inte sitta. Hon ska stå, gå och åla. Prata kan man göra under tiden man äter tycker hon:)
Då håller jag tummarna för att han accepterar spjälsängen igen innan han börjar röra sig mer! Annars får väl sambon svetsa ihop nån form av skyddsnät runt sängen som vi får vaddera :p

Du har ju fått ett par svar redan men jag kan skriva hur det gick till hemma hos oss.
Jag hade som tanke att jag skulle gå låååångsamt fram med maten. Det hade inte unge herrn.
Han har fått äta så mycket han velat ha, har fram tills för någon vecka sedan alltid sett till att han ammat sig mätt innan. På så vis har jag tänkt att han ätit för att det är skoj, spännande och gott och därmed inte känt någon frustration över att behöva få i sig pga hungrig. Han får alltid sitta med och äta när han är vaken och vi äter vilket är ca 3 gånger om dagen. Då får han alltid egen mat. Ibland får han plocka själv och ibland matar vi och ibland blir det både och. Det varierar hur mycket han får i sig och det lägger jag ingen vikt alls i.
Ett exempel är när han var drygt 5 månader så kunde han dra i sig nästan 1 dl potatissallad och 1/3 mango. Andra måltider blir det bara någon matsked totalt.
Jag märkte att han själv började rata bröstet kring lunch tid för att några minuter senare äta som en liten häst så det känns som att han själv sköter övergången från amning till riktig mat. Lunchmålet är det som han äter mest vid.

Sen är det ju viktigt att hålla koll på magen och hitta det som funkar för er. Plommon, päron, kiwi och mogen avokado funkar bra här.

Jag hoppas på att Vincent drar ner amningen själv också. Börjar faktiskt se fram emot det nu, har ju haft väldigt problemfri amning men ändå. Ska börja med mer mat nu tänker jag, senaste månaden har han fått en gång per dag, ett par msk som mest. Han äter gärna men tror inte jag får i honom så mycket mer utan det får bli fler mål. Att inte får något när vi äter går inte dessutom.

Krypstilen här är rätt kul. Än så länge tar hon oftast spjärn med foten istället för knät, skjuter fart ett par gånger och kastar sig sen fram och landar på mage :D Skitnöjd bebis iaf:) Inte heller lika ledsen om man lämnar rummet längre (inte alltid iaf) då hon kan förflytta sig själv i samma riktning. Hon har också upptäckt hur man tar sig över trösklar så nu får katterna passa sig på golvet.

Adrian vägrar att äta när han inte är hemma. Suck! Jag är dessutom en människa som oftast är på språng. Så vi får hålla oss hemma! Kul..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka