Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Hur sover era om nätterna nu när det är varmt? Samt hur funkar sovandet om dagarna?
Vad bra att du frågar så att jag får en anledning att vräka ur mig lite :p
Nattsömen är SKIT. Här vaknar vi en gång i timmen efter att han hade feber i början av förra veckan. Vet inte om det är värmen eller om det är tänder på g eller vad. Nåt är det i alla fall och jag har provat allt jag kan komma på.
Nu när han ska somna på kvällarna mölar han in sin gosedjursapas arm i munnen och biter ihop hårt samtidigt som han drar ut den. Kan tänka mig att det kliar gött då det är som räfflat tyg eller hur man ska beskriva det. Så jag gissar på att det kan vara en del av mysteriet.

På dagarna har det varierat lite, häromdagen tog han bara powernaps förutom sin morgonsovning. Det märktes kan jag meddela, vi gav upp nattningen och tog bilen ut till tomten för att måla brädor istället, då somnade han gött :D
Men vanligtvis sover han 1-2 h på morgonen och sen blir det oftast 2 sovningar till på någon timme var. Hur man än räknar ihop det han sovit på ett dygn brukar det landa på 14-15 h.

Adrian vägrar att äta när han inte är hemma. Suck! Jag är dessutom en människa som oftast är på språng. Så vi får hålla oss hemma! Kul..
Känner så väl igen detta. Vi har varit iväg lite denna veckan och det är inte lätt att få henne att äta. Hon ska titta på allt, åla runt i stolen, spotta ut maten osv osv. Bästa måltiderna på språng har varit på parkeringsplatser utan utsikt över trafiken. Inget annat än maten att fokusera på. Vi sade faktiskt att vi ska prova att ta med ersättning istället när vi ska iväg. Det kanske går bättre när hon inte behöver titta åt rätt håll och gapa samtidigt.

Hur sover era om nätterna nu när det är varmt? Samt hur funkar sovandet om dagarna?
På nätterna sover han bra, senaste veckan har han sovit några pass i spjälsängen igen också efter att ha krävt samsovning några veckor.

Dagtid sover han men rätt lite.

Vi sover dåligt/oroligt om nätterna, eller fram till att vi vaknar till ordentligt vid 3-4 tiden. Sedan sover vi som klubbade sälar hela familjen fram till 8. Men förnatten är extremt jobbig. Vi vet inte alls vad vi ska göra, antar dock att mycket har med värme och utvecklingssteg att göra. Hon blir varm otroligt fort, men sedan blir hon kall minst lika fort. Så jag tycker att nätterna är riktigt svåra att klä henne bra på, hon sover ännu mer oroligt i bara blöja, täcke är för varmt så nu kör vi filt i lakan som hon sparkar av sig lätt. Vilket hon gör, men sedan vaknar hon när hon blir för kall. Sover bäst i långarmad pyjamas, frågan är om hon är som jag, jag klarar inte av och har aldrig klarat hud mot hud :p

På fm sover hon som klubbad då hon sovit oroligt om nätterna, sedan varierar em sovandet.

6 mån kontroll igår. 8670 g, 68 cm och godkänd på läkarundersökningen. Kan konstatera att han gör/kan allt de frågar om även om vi var lite osäkra på om han byter hand men har studerat honom idag :p

Idag har vi åkt längsta bilresan hittills, ca 60 mil. Har gått över förväntan, han har sovit massor, lite gnäll på slutet men inget kaos och vi har inte behövt ta så mycket mer eller längre pauser än vanligt. Fjällvandring (dagsturer) är planen för närmaste veckan.

@Jenka Jag vill oxå fjällvandra! Jag vandrade längs Getryggen i Åre för några år sedan, i September samma dag som den första snön :love:

I natt har Lill-tjejen sovit hos farmor och "farfar", vi skulle tapetsera. Det hela slutade i att vi rev en vägg och ska nu åka och köpa en taklist och banka dit. Stort sovrum! Men vi planerar kanske om och slänger in vardagsrummet där nu :p

Ni som har bebisar som fått sin första tand, har det alltid varit en framtand?
Jagr helt säker på att jag känner toppen på något som borde vara en kindtand. Svårt att kolla då han grejar så mycket med både mun och tunga.
Det känns som en upphöjning när man känner med fingertoppen och skrapar man lite lätt med nageln är det en hårdare och lite ruggad yta.

Vill så gärna ha en anledning till att nätterna är som de är. Skulle kännas lättare att hantera då!

Ni som har bebisar som fått sin första tand, har det alltid varit en framtand?
Jagr helt säker på att jag känner toppen på något som borde vara en kindtand. Svårt att kolla då han grejar så mycket med både mun och tunga.
Det känns som en upphöjning när man känner med fingertoppen och skrapar man lite lätt med nageln är det en hårdare och lite ruggad yta.

Vill så gärna ha en anledning till att nätterna är som de är. Skulle kännas lättare att hantera då!

Utvecklingssteg?
Vår har fått sina 4 framtänder, kan kolla hur kindtänderna ser ut när jag hämtat bebis hos farmor och farfar sedan :D

Utvecklingssteg?
Vår har fått sina 4 framtänder, kan kolla hur kindtänderna ser ut när jag hämtat bebis hos farmor och farfar sedan :D
Jag tycker att det bara var nån vecka sen han kom ur ett utvecklingssprång, det märktes så tydligt på hans humör. Men vem vet, det kanske bara pausade lite.

Haha gör det! Det känns inte likadant på andra sidan i alla fall så något är där!

Här har också nätterna varit jobbiga när det varit så varmt. Han har vaknat flera gånger per natt för att nästa natt sova hela natten, väldigt olika. På fm sover han nästan bäst, 1-2 timmar oftast i babynestet på soffan.

Han har äntligen accepterat flaskan ordentligt! Dricker jättebra med vatten på dagarna och sen det lossnade har även de varma dagarna blivit lättare. Plötsligt funkar det även med välling, så skönt! Han har själv valt bort amningen och ammar nu bara om nätterna och ibland på kvällen/morgonen. Väldigt skönt. :) Har börjat äta väldigt bra med mat också, klämmer nog i sig en hel burk med mat om dagen. Har försökt göra lite egen barnmat men tycker det är svårt. Köttfärssås gick bra men han tyckte nog att det blev för stora bitar i (trots att jag mixade) för han sjöjdes hemskt första gångerna, men igår åt han glatt upp allt jag erbjöd med god aptit utan konstiga miner. :) Handlar nog mycket om att vänja sig vid nya konsistenser.

Provade göra egen puré på plommon och sen dess har magen kommit igång igen! :) Den köpta funkade inte i det syftet. Har gjort egen päronpuré länge som han får i gröten morgon och kväll. Har även provat göra egna fruktklämmisar vilka gick hem (mango/päron).

Han älskar sin gåstol och springer runt i den mest hela dagarna. Jagar hunden, jagar oss, försöker få tag i grejer på sidorna. Att försöka springa in i diskmaskinen när den är öppen är en favorit. ;) Har lärt sig att ta fart och komma över en låg tröskel till hallen, tur det är en hög tröskel ut så han inte rullar ut på bron. :p

Inga tänder här än! Undrar när det ska komma... Är inte direkt så att jag längtar... :p

Ni som gjort egna klämmisar, har någon av er testat något gröt -aktigt i? Gillar tanken på att kunna göra klart gröten och ta med men tror att den blir slabbig. Provade att sätta in resterna i kylen en kväll och det var flytande på morgonen. Kan 50/50 frukt och gröt funka tro?

Ni som gjort egna klämmisar, har någon av er testat något gröt -aktigt i? Gillar tanken på att kunna göra klart gröten och ta med men tror att den blir slabbig. Provade att sätta in resterna i kylen en kväll och det var flytande på morgonen. Kan 50/50 frukt och gröt funka tro?
Jag har gjort overnight oats för att ha i klämmisar. Det är som gröt som får stå till sig över natten, kokas alltså inte. Jag har ibland mixat en del av havregrynen. Har annars mest höftat fram olika blandningar med frukt i som smaksättning men finns massor av recept om du googlar! Minns att jag hade banan och jordnötssmör i en variant som var väldigt poppis:D

Vi brukar göra klämmisar med vanlig bebisgröt (naturell) och smaksätta med mixad frukt (mango/banan är mest poppis här men päron är också gott!). Nu höftar vi men jag skulle gissa på att det är kanske 70% gröt och 30% frukt. Brukar inte bli slabbigt, men ofta får vi ta i lite mer pulver efter att frukten kommit i för att få en okej konsistens.

Funkar toppen med hemgjord havregrynsgröt.

Jag har gjort overnight oats för att ha i klämmisar. Det är som gröt som får stå till sig över natten, kokas alltså inte. Jag har ibland mixat en del av havregrynen. Har annars mest höftat fram olika blandningar med frukt i som smaksättning men finns massor av recept om du googlar! Minns att jag hade banan och jordnötssmör i en variant som var väldigt poppis:D
Har du haft i chiafrön då, eller googlar jag för dåligt? Alla de recepten jag tittade på innehöll det. Borde det inte gå lika bra utan? Visst ger de lite gelé-känsla, men blandar man med frukt borde det väl funka utan?

Vi brukar göra klämmisar med vanlig bebisgröt (naturell) och smaksätta med mixad frukt (mango/banan är mest poppis här men päron är också gott!). Nu höftar vi men jag skulle gissa på att det är kanske 70% gröt och 30% frukt. Brukar inte bli slabbigt, men ofta får vi ta i lite mer pulver efter att frukten kommit i för att få en okej konsistens.
Hur länge har ni sparat det då? Hade ju varit bra att kunna göra tex 4 st och stoppa i frysen.

Har du haft i chiafrön då, eller googlar jag för dåligt? Alla de recepten jag tittade på innehöll det. Borde det inte gå lika bra utan? Visst ger de lite gelé-känsla, men blandar man med frukt borde det väl funka utan?
Ja, jag har sett att många recept innehåller chiafrön. Jag blir inte riktigt klok på om det är ok med chia till bebis så jag har skippat det. Har gjort både på mjölk och yoghurt och tyckt att det blivit bra.

Nu har turen kommit till oss att vara alldeles för upptagen och lättstörd /nyfiken för att äta :/

Eller ja, han äter väl tillräckligt men släpper och har sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka