Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi har väl bestämt att sluta slarva med skyddet till efter att vi varit iväg på semestern nu i slutet av månaden då det dykt upp några zika-fall där... men annars får det hända när det händer. Däremot är jag nojig mest hela tiden eftersom jag fortfarande inte fått någon mens. Känner mig väldigt gravid i perioder men hittills är det nog lugnt på den fronten :p
Jag menar, tänk om jag blir en sån som heeelt missar det :eek:

Jag ska också påbörja "nu ska vi gifta oss"-kampanjen, mest pga det praktiska och för min del gör det ingenting att vara gravid. Tänker mig den korta versionen på rådhuset :p:D sen kan vi ha kombinerad bröllops och inflyttningsfest när huset är klart men jag har inget behov av att dricka alkohol så så länge jag inte är 2 veckor från bf så är det ju helt okej :up:

Skönt att kunna öka på sgi'n för din del! Det är klokt att ta den möjligheten nu när den ges. Jag och sambon har löjligt lika lön så då är det bättre att jag jobbar eftersom jag jobbar färre timmar för att få ihop heltid :D

Zika är lite läskigt. Så jag har full förståelse för det tänket. Men du ammade till viss del fortfarande? Då är det väl (om jag inte har fel?) vanligt att mensen är uppehållande tills man slutar? :)

Vi kör en enorm grillfest men som börjar i kyrkan så det blir kyrkligt men billigt och så mkt vi. Mamma har en kompis som hyr ut en mekanisk tjur! och vi ska helgrilla, alkohol blir till självkostnadspris. Så det blir grillfest med en uns av bröllop typ :angel:

Vi har oxå ganska lika lön, men då jag jobbat som timmare fram till nu. Där av min låga SGI. Kommer dock inte ta ut dagar så jag sparar den, just för att jag vet att jag kommer höja den. Låter grymt att ändå kunna lägga det på ett sådant sätt. Vi får se hur vi gör efter årsskiftet sedan, vill om möjligt gärna ha Havanna hemma till i vart fall April, helst över sommaren med. Men det tror jag inte att vi kommer fixa. Från början var vi ju tvungna att peta in henne på dagis i Januari men nu när jag fick fast och ett okej schema som går att pussla med. Har vi tur börjar sambon jobba här i Varberg istället för att ligga och pendla till gbg. Men sannolikheten är inte så stor att vi har den turen.

Låter som ett trevligt bröllop! @YaHilweh :)

Våra ehrm... "rutiner"
8-9-10 vakna. Ammar nån gång tidigare på morgonen. Får gröt/yoghurt/frukt när jag äter frukost, men äter sällan så mycket.
Ca 2 h efter morgon: sova middag ca 1h.
Ca 15/16 sover han en stund igen, ev lite senare.
Ca 17 mat (hemlagad puré, hur mycket varierar)
Ca 20-21 sova (ammas till sömns, vaknar sen 1-2 gånger under kvällen och nån gång under natten).blivit senare nu när vi varit borta.

Ammas fritt och det är fortfarande absolut största delen av näringsintaget.

Vi har gått om varandra väldigt mycket tidigare iom att jag arbetar skiftliknande. Klart att det är trist att inte ses så mycket men samtidigt smidigt sätt att lösa vardagen med hundar och framöver även barn. Jag trivs bra också med att vara ledig dagtid ofta (jobbar sen kväll, inte natt). Känner däremot att det gav väldigt mycket med lediga helger (fasta och tillsammans) sista månaderna jag jobbade i höstas.

Rutiner? Det vet vi inte riktigt vad det är nu efter nästan 4 v med pappan som haft semester. Får väl se vad det blir nu när han går tillbaka till jobbet nästa vecka. Har ju ändrats lite under den tiden också eftersom jag inte längre har egen häst.

Vaknar någon gång 2.30-5.30 och vill komma över till mamma för kel och mat.
Vaknar för morgon ca 7.15-8.30, ammar igen.
Frukost, yoghurt med bärpuré är det enda som duger på morgonen.
Ibland vila efter 2-3 timmar, då oftast amning till sömns.
Lunch i form av lagad mat någon gång 13-16
Amning på em, när beror på lunchtiden.
Kvällsgröt 18.30-19.30.
Ammas runt kl 20 som början på nattningen, därefter lägga sig och läsa saga, sjungs godnattvisa och målet är att hon sover kl 21.

Jag har idag fått äran att bli premiär-biten av lillan :DTand nr 1 skymtar fram nu och känns lite grand när hon "pussas". För tillfället är det bara kall mat som gäller så det känns nog lite grand, även om hon är ungefär som vanligt. Kanske lite mer mammig, men det är även ett språng på g som kan orsaka det.

9-månaderskontroll idag, några dagar tidigt, hon visade sina kryp-kunskaper och hade växt bra. 8 kg precis och 71 cm lång. Nästa gång blir det läkartid.

I natt har vi haft en jobbig natt, vaknat hur mycket som helst. :'(

Men renoveringen i sovrummet börjar ta sig, tror sambon ska ge sig på att måla trappan och tapetsera idag och sedan måla golvet i morgon. Känns riktigt bra! Så vi kan flytta upp på övervåningen igen och slippa bo i detta jäkla byggkaos.

igår köpte jag världens finuligaste grej. En hand-dammsugare, den är grym. Så kul att dammsuga :rofl: Nu slipper äntligen Havanna vara lika hårig som katten. :angel:

Köpte även en barngrind till trappan, känns bra nu när övervåningen äntligen börjar bli precis som vi vill ha den. Bara ett rum som inte är tapetserat nu, men där inne måste vi även hitta ett bra golv, så det blir senare :)

Här ammas det fortfarande för fullt på nätterna så några rutiner dagtid är svårt att hålla när jag är helt slut redan när jag går upp på morgonen. Gått över 7 månader nu och jag får fortfarande inte mer än 2-5h sömn, mår verkligen inte bra av det här :arghh:.
Men försöker hålla något sånär schema:
8-10 Gröt
12-15 Mellanmål (klämmis/fruktpuré)
15-18 Middag
19-21 Gröt
Sedan ammas det ibland i samband med dessa måltider om han vägrar äta, samt då och då emellan måltiderna. Går inte komma ifrån amningen hur mycket jag än försöker.

Jag har idag fått äran att bli premiär-biten av lillan :DTand nr 1 skymtar fram nu och känns lite grand när hon "pussas". För tillfället är det bara kall mat som gäller så det känns nog lite grand, även om hon är ungefär som vanligt. Kanske lite mer mammig, men det är även ett språng på g som kan orsaka det.

9-månaderskontroll idag, några dagar tidigt, hon visade sina kryp-kunskaper och hade växt bra. 8 kg precis och 71 cm lång. Nästa gång blir det läkartid.
Det visade sig vara två små tänder på g samtidigt. Igår kväll syntes den andra också. Har provat att borsta tänderna på henne och det är inte poppis. Det tar längre tid att få in tandborsten i munnen på henne än att borsta:D Hon lär sig väl med tiden.

Här ammas det fortfarande för fullt på nätterna så några rutiner dagtid är svårt att hålla när jag är helt slut redan när jag går upp på morgonen. Gått över 7 månader nu och jag får fortfarande inte mer än 2-5h sömn, mår verkligen inte bra av det här :arghh:.
8-10 Gröt
15-18 Middag
19-21 Gröt
Sedan ammas det ibland i samband med dessa måltider om han vägrar äta, samt då och då emellan måltiderna. Går inte komma ifrån amningen hur mycket jag än försöker.
Det går inte att få honom att somna om utan att amma? Napp och vaggas i famnen eller nåt? Är han inte väldigt liten ska ju inte längre mat-behovet finnas nattetid. Är det bara själva amningen du vill slippa så kan du ju prova att ge ersättning eller välling. Många barn sover bättre på det enligt deras föräldrar. Kanske kan det göra att han vaknar färre gånger under natten? Är det mer mys än mat han vill ha är det ju en annan sak.

Det visade sig vara två små tänder på g samtidigt. Igår kväll syntes den andra också. Har provat att borsta tänderna på henne och det är inte poppis. Det tar längre tid att få in tandborsten i munnen på henne än att borsta:D Hon lär sig väl med tiden.

vi körde i början mest att hon fick leka och tugga på tandborsten en stund och började inte borsta fören nu när vi har 4 tänder.

Zika är lite läskigt. Så jag har full förståelse för det tänket. Men du ammade till viss del fortfarande? Då är det väl (om jag inte har fel?) vanligt att mensen är uppehållande tills man slutar? :)

Vi kör en enorm grillfest men som börjar i kyrkan så det blir kyrkligt men billigt och så mkt vi. Mamma har en kompis som hyr ut en mekanisk tjur! och vi ska helgrilla, alkohol blir till självkostnadspris. Så det blir grillfest med en uns av bröllop typ :angel:

Vi har oxå ganska lika lön, men då jag jobbat som timmare fram till nu. Där av min låga SGI. Kommer dock inte ta ut dagar så jag sparar den, just för att jag vet att jag kommer höja den. Låter grymt att ändå kunna lägga det på ett sådant sätt. Vi får se hur vi gör efter årsskiftet sedan, vill om möjligt gärna ha Havanna hemma till i vart fall April, helst över sommaren med. Men det tror jag inte att vi kommer fixa. Från början var vi ju tvungna att peta in henne på dagis i Januari men nu när jag fick fast och ett okej schema som går att pussla med. Har vi tur börjar sambon jobba här i Varberg istället för att ligga och pendla till gbg. Men sannolikheten är inte så stor att vi har den turen.
Ja zika är ju läskigt om man är/tänker bli gravid. Annars verkar det som att viruset inte gör så mycket väsen av sig om man är normalfrisk.
Jodå, än så länge ammar jag men vissa dagar blir det bara en amning under dagen så jag tänker att den borde komma igång närsom.

Det låter som ett bröllop i min smak, förutom kyrkan då förstås:p speciellt den mekaniska tjuren tilltalar mig (mitt rekord höll från torsdag till lördagen för längelängesen på eurohorse)

Smart tänkt att vänta med att ta ut föräldradagar tills dess att du höjt sgi' :up:

8-10 Gröt
15-18 Middag
19-21 Gröt
2-5 h sömn totalt eller sammanhängande?

Vi sover ju inte heller några hela nätter, långt ifrån snarare!
Värsta perioden var nyss och då vaknade han en gång i timmen och ville snutta. Blev vansinnig när man tog bort bröstet också. Det blev bättre när han fick ligga jämte sin pappa istället för kloss an på mig. Nu vaknar han ett par gånger mellan 22-05. Längsta sovningen han gör på natten är 3-4 h lång och då är det naturligtvis första sovpasset som är innan vi gått och lagt oss :meh: annars är det 2-3 h emellan uppvaken.

@Riru
Fy vad jobbigt för dig... :( Han tar inte napp eller flaska? Precis som @Balahé skrev så upplever jag att Edvin håller sig mer mätt och belåten och sover bättre om han druckit välling innan han ska sova istället för att amma. Han vägrade napp förut men iom att det blev roligare att smaka på allt han kunde få tag på runt omkring så funkade plötsligt nappen alldeles ypperligt igen och då kunde vi successivt vänja in honom med flaska och välling också. Nu dricker han glatt 2dl i ett svep, från början lekte han mest och fick kanske i sig två msk om man hade tur. Nu har han självmant valt bort amningen och ammar bara nån gång/dag och om han vaknar på nätterna. Har provat att bara ge honom nappen och snutten när han vaknar och då brukar han i regel somna om igen så det är inte alltid han ammar på nätterna heller.

Har du försökt att sova i ett annat rum och låta pappa sova med sonen? Jag har hört att de ofta vaknar lättare om mamma är nära för att de känner lukten och vill snutta. Om det är pappa som är bredvid så finns inte den möjligheten och de kan sova bättre. Här vaknar inte pappa heller så speciellt lätt så lillen hinner vara vaken en bra stund innan pappa reagerar. Jag vaknar ju så fort han rör sig så jag får inte sova speciellt bra jag heller... När han började sova i egen säng har både min och sonens sömn blivit väsentligt mycket bättre. När vi samsov väckte vi varandra...

Jag har börjat jobba igen. Nu har pappan haft fyra veckors semester och då har jag passat på att jobba halvtid för att prova. Från början ammade han fortfarande ganska mycket men som sagt så blir det inte mer än nån gång per dag numera, den övergången har han skött alldeles själv. :) From imorrn jobbar jag återigen heltid och pappa är hemma och är föräldraledig. Vi har tyvärr ingen möjlighet att kombinera våra jobb så att vi kan spara in föräldradagar utan det är antingen eller för oss. Eventuellt kommer sambon kunna jobba varannan tisdag men det är ju lite och ingenting. Vi har ansökt om dagisplats från januari, men jag har sparat semester så att jag kan ta ut det om det skulle krisa. Känns egentligen inte alls bra att behöva sätta honom på dagis så tidigt men vad gör man... När får man förresten veta om man fått platsen på dagis? Vi ansökte tidigt för att ha så god chans som möjligt...

En helt vanlig dag kan se ut såhär, just nu har vi faktiskt rätt hyfsade rutiner, är glad så länge det varar. ;)

08 Vaknar, ibland ammar han och somnar om.
09 Frukost, gröt med päronpurè.
10.30 Tupplur, eventuellt lite välling för att somna.
12.30 Lunch, ca en halv barnmatsburk och plommonpuré till efterrätt.
15 Mellanmål
17 ca, tupplur
18 Middag, återigen ca en halv burk.
21 Välling eller amma
21.30 Godnatt

Han har blivit en riktig baddare på att äta. :) Har provat göra lite egen barnmat och än så länge verkar han tycka bäst om fisk! Har gjort pastasås, köttfärssås, kycklinggryta, torsk. Lite roligt faktiskt. :)

Jag måste köpa ny mixer! Den gick sönder, segt att fixa mat utan :(

Funderar också på att testa välling just för att se om det kan påverka sömnen. Har nån provpåse men antar att jag behöver en ny/annan napp till flaskan.

Har haft några riktigt usla nätter den här veckan med småsnuttande större delen av natten (amning kl 3-9 är varken bra för rygg eller sömn...) så vi har sovit middag ihop några eftermiddagar i rad :p

Jag måste köpa ny mixer! Den gick sönder, segt att fixa mat utan :(

Funderar också på att testa välling just för att se om det kan påverka sömnen. Har nån provpåse men antar att jag behöver en ny/annan napp till flaskan.

Har haft några riktigt usla nätter den här veckan med småsnuttande större delen av natten (amning kl 3-9 är varken bra för rygg eller sömn...) så vi har sovit middag ihop några eftermiddagar i rad :p

Adrian har samma napp till vällingen för han reder inte ut det med större hål och det funkar bra :)

Adrian har samma napp till vällingen för han reder inte ut det med större hål och det funkar bra :)
Tack! Då ska jag testa.

Kl
Känner mig lite nere... V är (och har nästan alltid varit) väldigt mammig, att sambon har honom själv funkar ibland och ibland inte. Ikväll var jag ute och sprang 20-30 min och kommer hem till förkrossad bebis :(
Nån annan med mammig bebis? Jag hoppas det ger sig lite när amningen förhoppningsvis trappas ner framöver.

Edvin funkar jättebra med pappa också, men när vi är borta är det mamma som gäller. Om han blir ledsen på bortaplan är det jag som får trösta. Hade nog gått med pappa också men det tar betydligt längre tid.

Hos oss funkar båda lika bra, mammig vissa dagar och pappig vissa. Dock har jag ju inte ammat sedan 2m ålder, så det är nog en stor grej i det.

Hon var 1h hos sin farbror i söndags, sambon hade velat lämna henne där hela dagen men jag vägrade! (Jag satt på jobbet)
Hon har träffat farbror och hans tjej hos farmor, men aldrig vart hemma hos dom. Jag anser att de inte känner henne tillräckligt för att ha henne så många timmar själva. Men att börja i småportioner och vara nära är toppen, så hon vänjer sig.

(Sedan ligger väl lite i det att jag inte tycker om farbrorns tjej :o, hon hör till de som kan och vet allt och ska rätta i allt. Jag får tydligen inte ens springa som jag gör osv.)

Tack! Då ska jag testa.

Kl
Känner mig lite nere... V är (och har nästan alltid varit) väldigt mammig, att sambon har honom själv funkar ibland och ibland inte. Ikväll var jag ute och sprang 20-30 min och kommer hem till förkrossad bebis :(
Nån annan med mammig bebis? Jag hoppas det ger sig lite när amningen förhoppningsvis trappas ner framöver.
Här är det också väldigt mammigt men det är ju inte konstigt tycker jag eftersom det är jag som varit hemma och jag som har varit den med maten. Upplevde att det blev bra mycket bättre nu när sambon var hemma i 5 veckor. Men jag tror som du att det blir bättre sen när jag inte ammar längre/när pappan går på föräldraledigt om drygt en månad.

Tänker som alltid att allt har sin tid:). Rätt som det är så är det bara pappa som gäller!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka