Vinterföräldrar 2015-2016 #3

@Lilltess
Började skriva men såg att @Sedna hann före med samma råd som jag tänkte ge!

Här ratas det som är smaklöst. Ju mer smak desto bättre:D det som gått bäst hem är pulled pork/chicken, chili och vitlöksfrästa räkor, taco och vita bönor i kryddig och lite het tomatsås. Den mesta maten som är lite mildare brukar vi göra en mer smakstark sås till och då är det inga problem. Behöver inte vara vitlök eller chili vi smaksätter med utan det funkar bra med alla färska kryddor. Vi har färska kryddor i frysen så det finns alltid tillgängligt.
Stuvade makaroner vägrade han tills vi hällde på lite chilisås:o:p

Plockmat går bort, har provat och Bangatan verkligen inte vitsen. Hunden blir glad när jag testar i alla fall. Gröt och välling äter/dricker han glatt, det är bara mat. Jag tror också på mer smak, därför borde hemlagat vara det som får igång honom :)

Testat plockmat? En del bebisar äter bara om det är på deras eget villkor.

Eller kanske mer smak? Min tös vägrar gröt, välling och all smaklös barnmat. Hon gillar sånt med mycket smak, t.ex. balsamico.

Alltså Adrian HATAR mat. Jag vet inte vad jag ska göra. Sista utvägen är att testa hemlagat. Trodde att han bara behövde vänja sig men nej.
Vi hittade en färdig burk som hon gillade, en enda (Nestlé Farmors kalops).Sen utvecklade vi det utifrån det.

Men testa hemlagat? Det gjorde vi först, bara rena smaker till att börja med. Bara kokt morot en dag, kokt palsternacka en annan dag, potatismos en dag osv. Jag har gjort "en skvätt" av olika grejer och fryst in i isbitsformar. Trycker ut dem när det är fryst och tinar upp vad vi behöver för dagen. Till att börja med blev det bara en bit, nu är en lunch ofta fyra-fem bitar och frukt på det.

Nu spånar jag bara fritt här. Många barn vill ha rena smaker, andra inte. Jag och min brorsa är/var raka motsatsen där. Jag mosade ihop all min mat och hade massor av sås, han vägrade sås och åt potatis för sig, kött för sig osv. Även i vuxen ålder har han svårt för grytor, soppor och brunsås vägrar han.

En vän till mig har svårt med konsistenser, det får inte vara klumpar i sådant som är slätt för övrigt. Hon klarar tex inte av yoghurt med fruktbitar i utan köper bara slät yoghurt.

Kul att läsa om era bebisars utveckling. Hektor är ju yngst i tråden och har inte riktigt kommit så långt än. Han smakar lite mat men har tyvärr blivit förstoppad. Har provat päron och katrinplommon med sådär resultat. Det kommer lite bajs varannan dag eller så. Kiwi äter han inte, bara om det är uppblandat med något sötare. Han är lite gnällig men verkar inte ha direkt jätteont. Tips på sådant som är lösande eller ska jag sluta oroa mig?

En häftig grej hände idag: Hektor tog sina första krypsteg! Han har stått på alla fyra och gungat ett tag, och flyttat runt på benen och ena armen och sedan fallit platt ner på magen. Men idag kom han på att man kan flytta andra armen också och då gick det lite lättare att ta sig dit man ville. Nu är det slut på lugnet :nailbiting:

Kul att läsa om era bebisars utveckling. Hektor är ju yngst i tråden och har inte riktigt kommit så långt än. Han smakar lite mat men har tyvärr blivit förstoppad. Har provat päron och katrinplommon med sådär resultat. Det kommer lite bajs varannan dag eller så. Kiwi äter han inte, bara om det är uppblandat med något sötare. Han är lite gnällig men verkar inte ha direkt jätteont. Tips på sådant som är lösande eller ska jag sluta oroa mig?

En häftig grej hände idag: Hektor tog sina första krypsteg! Han har stått på alla fyra och gungat ett tag, och flyttat runt på benen och ena armen och sedan fallit platt ner på magen. Men idag kom han på att man kan flytta andra armen också och då gick det lite lättare att ta sig dit man ville. Nu är det slut på lugnet :nailbiting:
Han har väl kommit bra långt ifall han redan börjat krypa! Det är unge herrn långt ifrån att göra, han ålar inte ens. Ganska bekvämt tycker jag för han tar sig inga längre sträckor då :p sätter man honom så sitter hanmdär och grejar och är nöjd :D

Du kan prova mogen avokado och bananer som börjat bli bruna. Testat gul kiwi?

Det är väl tidigt att börja krypa redan? De är ju så olika vad de gillar. Vissa vill prata, andra pilla med smågrejer och ytterligare andra är mer grovmotoriska och vill stå, krypa gå.

Ang kiwi så blanda den med päron så får du ju två lösande livsmedel på en gång. Bigarråer är också något som funkar här hemma. Den finns en färdig klämmis med päron, avokado och lime. Den smakar urk enligt mig men uppskattas säkert av vissa.

Hur har ni tänkt med skor i vinter?
Vår tjej tycker ju att promenera är det bästa som finns och det börjar bli kallt ute nu. Vart inne på Fiskeby hela tiden, men funderar på om jag vill lägga 700:- på första paret och hon hinner växa ur dom innan hon går.

Igår var det äntligen dags. Cykelsits monterad, mammas cykel servad och ny hjälm till både liten och mamma. Det blev en liten tur genom stan bara, kallt och blåsigt väder här. Hjälm var som väntat ingen favorit, men när vi väl rullade glömde hon det.

Igår var det äntligen dags. Cykelsits monterad, mammas cykel servad och ny hjälm till både liten och mamma. Det blev en liten tur genom stan bara, kallt och blåsigt väder här. Hjälm var som väntat ingen favorit, men när vi väl rullade glömde hon det.

Åh, jag vill också kunna cykla med bebis. Så avundsjuk, hur kändes det? Måste vara en frihet att kunna ta cykeln?

Åh, jag vill också kunna cykla med bebis. Så avundsjuk, hur kändes det? Måste vara en frihet att kunna ta cykeln?
Jag har ju längtat efter det ett bra tag, jag cyklade ju alltid förut. Det var mycket vingligare än jag trott och iaf jag vågade inte ta ut svängarna sas. Hoppas att jag vänjer mig, det var inte alls samma frihetskänsla som när jag cyklar själv. Läskigt som 17 när man ska lasta bebis av och på och känner att hela cykeln rör sig. För att inte tala om att köra ner den i källaren. Usch.

Så ja, det är skönt att ha möjligheten, men det kräver lite övning att bli bekväm med det.

Jag har ju längtat efter det ett bra tag, jag cyklade ju alltid förut. Det var mycket vingligare än jag trott och iaf jag vågade inte ta ut svängarna sas. Hoppas att jag vänjer mig, det var inte alls samma frihetskänsla som när jag cyklar själv. Läskigt som 17 när man ska lasta bebis av och på och känner att hela cykeln rör sig. För att inte tala om att köra ner den i källaren. Usch.

Så ja, det är skönt att ha möjligheten, men det kräver lite övning att bli bekväm med det.

Du kommer att komma in i det, det är jag helt säker på! Jag har lixom ingen stans att cykla här hemma. över milen till affären i backig terräng, vill inte släpa cykel och barn dit. Så jag får fint lugna mig på cyklandet, är iof ute och cyklar med hunden ibland. Men det funkar inte att ha bebis med då.

Du kommer att komma in i det, det är jag helt säker på! Jag har lixom ingen stans att cykla här hemma. över milen till affären i backig terräng, vill inte släpa cykel och barn dit. Så jag får fint lugna mig på cyklandet, är iof ute och cyklar med hunden ibland. Men det funkar inte att ha bebis med då.
Jag hoppas ju verkligen det. Planen är ju att kunna cykla till förskolan och jobbet i första hand. Sen att kunna sticka till Bvc, affären, badhuset och mormor och morfar utan att behöva ta bil eller passa busstider lockar också. Till stallet och medryttarhästen blir det fortfarande bil, tar för lång tid att cykla.

Jag hade tänkt öva lite nu men lilla fröken blev trött så nu ligger vi i sängen istället :D Kanske att vi hinner ut en sväng när hon vaknat.

Hur har ni tänkt med skor i vinter?
Vår tjej tycker ju att promenera är det bästa som finns och det börjar bli kallt ute nu. Vart inne på Fiskeby hela tiden, men funderar på om jag vill lägga 700:- på första paret och hon hinner växa ur dom innan hon går.

Jag hittar rabatter på fiskeby hela tiden. Kollat sportamore?

Jag tycker att nätterna hos oss är vrålsvåra nu, speciellt med vad hon ska ha på sig. Hon hatar täcke/filt, det får man smyga på ca 1h efter att hon somnat, men den är av lika fort. Så långarmad pyjamas, absolut, men det är ju ändå kallt :nailbiting:

I morse vaknade vi med 17 grader i huset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka