Vinterföräldrar 2015-2016 #3

igår var vi på 8mån koll, 72.8 lång och 9115g tung. Enligt bvc väldigt tidig i allt, både mat, rörelse och aktivitet. Vi får se vart det här vilddjuret slutar :eek:

Hon stjälpte mig vika kläder igår. efter att ha rullat över högarna och dragit dom med sig ett par någer så försvann hon :rofl:
13912502_10210286827066104_6078413058692219206_n.jpg

Nu är hon ute och klipper gräs med pappa.
14040079_10210292543969023_1475252721959794156_n.jpg

Här är det fullt ös! Efter en tung period av sanslös frustration släppte någonting och damen lärde sig inom loppet av 3 dagar att sitta själv, krypa, ställa sig upp och att klättra. Snacka om att behöva tömma hemmet.

Lite panik börjar infinna sig, jag är hemma tillsammans med pappa i två veckor nu, sedan börjar jag jobba heltid. Hur lämnar man sig unge så många timmar om dagen? Dessutom kommer jag komma hem ca en kvart innan läggdags om jag åker raka vägen. Usch!

Vi har sökt plats från februari på förskola, men bor vid en kommungräns och jobbar bägge två i grannkommunen. Får vi inte plats på det lokala dagiset ligger det närmsta alternativet ca 3 mil åt motsatt håll till våra arbeten. Vi har sökt plats även i grannkommunen men inget mer i hemkommunen. Jag vet inte riktigt hur vi gör om vi inte får plats här. Någon som vet om man hamnar sist i kön som sökande från annan kommun?

Hemlagat funkade inte heller. Nu ger jag upp. Det får bli ersättning tills han själv tröttnar om det så är tills han är två år!

Jag känner igen din frustration! Damen här åt gröt en vecka när vi började ge henne mat, sedan var det stopp. Allt ratades förutom fruktpure. Efter att ha provat hela butikens sortiment av barnmat fick det vara. Jag insåg dock att så fort hon fick äta själv, så gick det ganska bra. Vi har gått från majskrokar till rånkex och mackor, och numer äter hon precis allt som hon får stoppa i munnen själv. Saker på sked är hon högst skeptisk till, men det funkar. Frukostgröt med 1/3 fruktpure går fint nu, lagad mat går hem i plockvänligt format. Korv i gräddsås med mackaroner är nog favoriten, men det ska ju tilläggas att hon knappast äter sig mätt, 45 min senare vill hon ha flaska.
Kämpa på så hittar ni nog också lite som slinker ner tids nog!

Idag ska vi äta barnvänlig mat så har låtit bli att salta så får han prova att äta min mat. Den verkar ju mer intressant. :)

Idag ska vi äta barnvänlig mat så har låtit bli att salta så får han prova att äta min mat. Den verkar ju mer intressant. :)
Tror att det kan vara en bra taktik för att väcka intresset. Så gör jag fortfarande om vi inte äter samma eller samtidigt. Bra för henne att öva på att hantera större bitar. Nu börjar de hamna i munnen och inte bara klämmas sönder och släppas på golvet som tidigare.

Började diskutera mer exakt datum för sambon att gå hem. Jag som sett fram emot att börja jobba fick typ ångest :o

Jag kan tipsa om grötmuffins för de bebisar som vill plocka själva, koka havregrynsgröt, i med lite kardemumma och kanel in i ugnen i muffinsform, klart. Jag gör på vanliga havregryn, ej testat på köpegröt.
Håller ca 4 dagar i kylen och går ypperligt att frysa :)

Jag kan tipsa om grötmuffins för de bebisar som vill plocka själva, koka havregrynsgröt, i med lite kardemumma och kanel in i ugnen i muffinsform, klart. Jag gör på vanliga havregryn, ej testat på köpegröt.
Håller ca 4 dagar i kylen och går ypperligt att frysa :)
Vilken temp och hur länge?

Åh vad vi måste vara i ett språng nu. Mammig och plåstrig så det förslår. Gnällig om man försöker lägga ner henne på golvet och sover helst fastklistrad på mig. Tom så att hon plåstrar lite på pappa vilket han ju uppskattar. Blir spännande att se vad som kommer ut av detta. Än så länge har hon upptäckt spegeln mer och att vinka. Så nu vill hon stå i mitt knä och vinka åt sig själv i spegeln när jag sitter på toaletten :D

Vi skruvade igår upp tvbänken på väggen, över tvn istället. Började tröttna på att jaga bort bebisen från xbox, förstärkare och alla roliga lampor.
Jag byter för nuvarande nästan bara blöja på golvet, då hon rör sig så mkt. Men nu är istället problemet att hon hur mkt du än håller i henne vänder sig om och ålar iväg :rofl:

Vi skruvade igår upp tvbänken på väggen, över tvn istället. Började tröttna på att jaga bort bebisen från xbox, förstärkare och alla roliga lampor.
Jag byter för nuvarande nästan bara blöja på golvet, då hon rör sig så mkt. Men nu är istället problemet att hon hur mkt du än håller i henne vänder sig om och ålar iväg :rofl:
Ja jag har också börjat se attproblematiken i framtida blöjbyten bara kommer att öka. Numera snurrar han över på mage så fort han hamnar på skötbordet och försöker dra sig framåt med hjälp av spjälsängen som skötbordet ligger på. Ge mig fler armar?!?:crazy:

Ja jag har också börjat se attproblematiken i framtida blöjbyten bara kommer att öka. Numera snurrar han över på mage så fort han hamnar på skötbordet och försöker dra sig framåt med hjälp av spjälsängen som skötbordet ligger på. Ge mig fler armar?!?:crazy:
Även om du ger en leksak så fort du lägger ner honom?

Även om du ger en leksak så fort du lägger ner honom?
Haha ja, just nu är det så i alla fall. Herrn som tidigare tyckt att det varit högst onödigt att försöka ta sig någonstans har de senaste dagarna insett att världen har så mycket mer att erbjuda så nu ska det rullas över på mage heeeela tiden för att åla iväg ;):rofl:

Jag löser det ibland när jag tröttnat, genom att sitta på golvet med benen om henne. Så hon Lixom ligger fast där emellan :rofl: då funkar det om jag är snabb.

Jag hade ju samma problem med en vild liten unge som vägrade ligga still vid blöjbyte. Det har faktiskt lugnat ner sig lite igen så vi kan väl gemensamt hoppas att det bara är en fas:D

Jag hade ju samma problem med en vild liten unge som vägrade ligga still vid blöjbyte. Det har faktiskt lugnat ner sig lite igen så vi kan väl gemensamt hoppas att det bara är en fas:D
Ja det var lite så jag tänkte, ingenting är statiskt. Snarare är det väl så att när man väl vant sig vid något så ändras det igen :p

Idag var förresten första gången som han visat att han verkligen inte velat ha det han fått att äta. Jag blev lite :eek: eftersom han brukar smaska i sig allt han erbjuds och han har dessutom ätit det med god aptit tidigare. Äggröra var det som fick nobben. Körsbärstomat, kall potatis och keso var desto bättre.
Annars är ju äggrätter snabba och goda när man bara ska slänga ihop en enkel lunch. Men det kanske bara var tillfälligt, jag vet ju hur jag själv kan känna med ägg ibland.

Och så kan jag dela med mig av ett annat tips på snabb, enkel och mycket uppskattad mat: en burk med hela cocktailtomater, en tetra med stora vita bönor, hackad vitlök, färsk eller fryst basilika, svartpeppar och olivolja. (Eventuellt lite hackad chili, det funkar bra här hemma i alla fall)
Sen är det bara att fräsa vitlöken och den eventuella chilin i olja och sen i med tomat och bönor och värma upp och krydda med mycket basilika och lite svartpeppar. Ljust surdegsbröd är jättegott som tillbehör för att suga upp såsen. Bönorna är perfekta för små knoddar att pilla själva med! Jag brukar trycka till dem på mitten så att de blir lite lättare att hantera och inte riskerar att glida ner alltför lätt och fastna.
Det är typ vår standardlunch på lördagar :D

Vi fick hem dryga 20 makrillar igår, funderar på vad jag ska göra av dom har aldrig tillagat makrill innan. Nog aldrig ätit heller. Till Lilltjära blir det nog stekt med potatis och broccoli, men till oss då? Jag äter inte potatis och sambon äter inte broccoli..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka