Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Sådär gör vår tös också om hon somnar för tidigt, tex i bilen på väg hem från något. Lägger vi henne i vanlig tid, hemma, sover hon oftast gott. Hon lägger sig normalt kl 20.30-21.00. Sover sen till ca 07.30-8.00,i undantagsfall ända framåt 9-tiden.

Vi försöker få in den rutinen, men det är så svårt om hon på eget bevåg har hoppat över att sova på em. Då är hon vråltrött vid 18.30 och går knappt att umgås med. Då vaknar hon alltid vid 20.10 igen och är vaken någon timme till
Sedan vaknar lilltjejen nästan alltid mitt i natten mellan 2-3, slår aldrig fel. Men sover sedan gärna till 8-9 tiden.

Hur dags somnar era kiddos på kvällarna?
Vi försöker lägga vid 19-20 tiden men hon somnar och vaknar igen efter någon timme, är vaken en timme och somnar sedan för natten. Alltid samma veva. Spelar ingen roll hur trött hon är.
Kl 20 somnar han för natten. Det är han själv som har "bestämt" tiden.
Han vaknar ofta under kvällen men somnar om direkt.

Tycker det är spännande det där med dygnsrytmen. Vi såg ju det som en chans att få sova längre på morgnarna när vi ruckade på dygnet, vi ligger 6 timmar efter Sverige nu. Det funkade de två första nätterna. Då sov han till 7-8 på morgonen istället för att vakna vid 5. Men det tog alltså bara två dagar innan han skaffat sig exakt samma dygnsrytm som hemma trots att vi försökt inta semestermode och inte rätta oss efter några tider :grin: det största nattuppvaket är vid 02, precis som hemma.

Annars har vi det fortsatt väldigt bra! Det har verkligen hänt mycket på rörelsefronten men han är långt ifrån lika rörlig som de andra bebisarna man läser om här. Han har börjat ta sig framåt några centimeter i ålandet och kommit på att han kan dra sig upp i krypställning menndär orkar han bara stå korta stunder.

Har ni förresten märkt någon skillnad på om era bebisar föredrar höger eller vänster? Unge herrn sköter all grovmotorik med högersidan och finmotoriken med vänster. Pincetgreppet har han grejat sen en dryg månad tillbaka och det är främst vänster hand han anväder även om han kan med högern också.

Nu när man är iväg ute på restauranger dagligen märker man hur social han är, spanar in närmsta tjej och slår på storcharmen:D

Tycker det är spännande det där med dygnsrytmen. Vi såg ju det som en chans att få sova längre på morgnarna när vi ruckade på dygnet, vi ligger 6 timmar efter Sverige nu. Det funkade de två första nätterna. Då sov han till 7-8 på morgonen istället för att vakna vid 5. Men det tog alltså bara två dagar innan han skaffat sig exakt samma dygnsrytm som hemma trots att vi försökt inta semestermode och inte rätta oss efter några tider :grin: det största nattuppvaket är vid 02, precis som hemma.

Annars har vi det fortsatt väldigt bra! Det har verkligen hänt mycket på rörelsefronten men han är långt ifrån lika rörlig som de andra bebisarna man läser om här. Han har börjat ta sig framåt några centimeter i ålandet och kommit på att han kan dra sig upp i krypställning menndär orkar han bara stå korta stunder.

Har ni förresten märkt någon skillnad på om era bebisar föredrar höger eller vänster? Unge herrn sköter all grovmotorik med högersidan och finmotoriken med vänster. Pincetgreppet har han grejat sen en dryg månad tillbaka och det är främst vänster hand han anväder även om han kan med högern också.

Nu när man är iväg ute på restauranger dagligen märker man hur social han är, spanar in närmsta tjej och slår på storcharmen:D

Här plockas allt med höger men hon drar sig fram på marken med hjälp av vänster arm. Ganska roligt att titta på :p
Igår ansåg hon att hon skulle upp för trappan, så det var bara att stoppa henne. Nu kom hon iof inte så långt, men ändå :p

Vi försöker få in den rutinen, men det är så svårt om hon på eget bevåg har hoppat över att sova på em. Då är hon vråltrött vid 18.30 och går knappt att umgås med. Då vaknar hon alltid vid 20.10 igen och är vaken någon timme till
Sedan vaknar lilltjejen nästan alltid mitt i natten mellan 2-3, slår aldrig fel. Men sover sedan gärna till 8-9 tiden.
Vår son sov ofta 15-30 min vid 18-19. Brukade störa honom så han vaknade. Sen somnade han för natten 21. Nu vid 11 mån hoppar han den och somnar 20,30 istället.

Adrian lade sig ca 19.00 - 19.20 igår och idag vaknade han 05.30 , det är alldeles för tidigt. Det resulterade i en supersömnig bebis under hela dagen. Idag höll vi honom uppe till 19.20 och hoppas på att få sova liite längre imorgon!

Jag kontrar vällingtråden (men känner att det inte hör dit) med att lovprisa vällingen!
Nu duger pappa lika bra vid nattning och även oftast att söva om. Ammar lite under natt, tidig morgon och 1-2 gånger under dagen nu bara. Han duger även fint under dagtid och kan därmed ta betydligt större del av ansvaret. Hej frihet.

Nya saker sker hela tiden nu. Vet inte om jag berättat att hon börjat vinka? Nu vinkar hon iaf åt spegeln, åt människor, djur och saker. Hon har också börjat peka och kan peka på sin näsa :) Hon har också någon märklig gest för sig som jag inte riktigt kan klura ut vad det betyder. Hon knäpper händerna och vinklar ena handleden fram och tillbaka. Lite som när man vrider sina händer (heter det så?). Hon ser glad ut när hon gör det så det kanske kan vara ett försök att klappa händer? Tiden får väl utvisa.

Hon har börjat visa mer humör nu. Hon blir arg när man tar ifrån henne sådant hon inte får ha, börjar åla för att komma loss om hon inte vill bli klädd, skyndar sig eller smyger till sådant hon vet att hon inte får peta på mm. Kul med personlighetsutveckling men krävande.

Nya saker sker hela tiden nu. Vet inte om jag berättat att hon börjat vinka? Nu vinkar hon iaf åt spegeln, åt människor, djur och saker. Hon har också börjat peka och kan peka på sin näsa :) Hon har också någon märklig gest för sig som jag inte riktigt kan klura ut vad det betyder. Hon knäpper händerna och vinklar ena handleden fram och tillbaka. Lite som när man vrider sina händer (heter det så?). Hon ser glad ut när hon gör det så det kanske kan vara ett försök att klappa händer? Tiden får väl utvisa.

Hon har börjat visa mer humör nu. Hon blir arg när man tar ifrån henne sådant hon inte får ha, börjar åla för att komma loss om hon inte vill bli klädd, skyndar sig eller smyger till sådant hon vet att hon inte får peta på mm. Kul med personlighetsutveckling men krävande.

Adrians kusin gjorde/gör också så med handen. Jag tror inte det betyder något utan att de bara har upptäckt att de kan göra så ;)

Adrians kusin gjorde/gör också så med handen. Jag tror inte det betyder något utan att de bara har upptäckt att de kan göra så ;)
Men det är ju roligare om det betyder nåt:D Vinkandet har ju utvecklats från ett allmänt viftande till att betyda något. Kanske blir det samma sak med den här gesten, eller så hittar hon en bättre användning för de rörelserna.

Vi är i samma stadie. Havnn hr dock börjat morra :rofl: det kan vara för att jag morrar åt hunden ibland, för att få uppmärksamheten riktad på mig :o

Idag hittade hon den en kattens gömställe, i hennes pusselmatta. Hon skulle bara dit och dra stackarn i svansen.
När hon vet att hon är på väg mot något hon inte får, då får hon en jäkla fart i sitt ålande knappt man hinner ifatt henne :eek:

Mindre än 3 månader kvar nu tills jag ska börja jobba. På ett sätt ser jag fram mot det jättemycket, nytt jobb och det ska bli jätteroligt. Och rätt skönt också att få komma iväg och göra något vettigt, själv. På ett sätt känns det lite jobbigt att inte vara hemma, och missa allt lillen gör. Det händer ju nya saker hela tiden.
Men det blir nog bra för lillen och pappa att vara hemma lite tillsammans också.

Lillen blir odräglig om man inte gör något om dagarna. Blir lite svängar till öppna förskolan, mamma-barn-träning osv. Hemma gnäller han men så fort vi kommer ut och gör något annat är han glad. Imorse fick jag gå en promenad på en timme innan han kunde sova sin förmiddagslur :p Gå förbi stallet vi bor bredvid och titta på hästarna osv. Hur går det för er med egna hästar? :)

Mindre än 3 månader kvar nu tills jag ska börja jobba. På ett sätt ser jag fram mot det jättemycket, nytt jobb och det ska bli jätteroligt. Och rätt skönt också att få komma iväg och göra något vettigt, själv. På ett sätt känns det lite jobbigt att inte vara hemma, och missa allt lillen gör. Det händer ju nya saker hela tiden.
Men det blir nog bra för lillen och pappa att vara hemma lite tillsammans också.

Lillen blir odräglig om man inte gör något om dagarna. Blir lite svängar till öppna förskolan, mamma-barn-träning osv. Hemma gnäller han men så fort vi kommer ut och gör något annat är han glad. Imorse fick jag gå en promenad på en timme innan han kunde sova sin förmiddagslur :p Gå förbi stallet vi bor bredvid och titta på hästarna osv. Hur går det för er med egna hästar? :)
Hästen har fått bli nerprioriterad de senaste två månaderna, det har varit mycket annat som varit tvunget att göras som inte gått att skjuta på och min energi har inte räckt till för att åka ut till stallet på kvällarna. Min ambition ligger annars på 3-4 dagar/vecka.
Unge herrn tycker att hästhuvuden på nära håll är läskiga men får man klappa på sidan av hästen är det inga problem :p

Vi är hemkomna sen i söndags och det är förkylt med feber. När vi var hemma i söndags kväll hade jag inte sovit på 1.5 dygn och då bröt förkylningen ut och med den blev det uppvak var 30e minut:crazy: och så har det fortsatt... han vrider och vänder på sig och gråter i sömnen. Vet inte ens om han vaknar om jag ska vara ärlig men han tjuter och kastar sig från sida till sida :cry: Han är inte jättesnorig men det hörs när han andas på nätterna, rinner lite genomskinligt från ena näsborren. Misstänker att han har ont i halsen för han är inte sugen på att äta som han brukar utan det ska vara slät mat, yoghurt och gröt funkar bra. Och så klöks han när han äter och det brukar han inte göra.

Men som han har utvecklats under semestern! Det var en helt annan bebis som vi flög hem med mot när vi flög dit!
Och nu är det bara en dryg vecka kvar tills jag börjar jobba, det känns så mycket bättre än vad jag trodde.

Vi pratade ju i våras om en promenad, lust med det nån dag?
Jag börjar jobba i november, har gått från att se fram emot det till att ha smått ångest.

Har ingen häst längre. Hästen blev utdömd pga en skada som (såhär sett i backspegeln) spökat till och från i stort sett hela vår tid tillsammans. Har inte köpt någon ny och vet inte om jag kommer att göra det heller. Att bara hålla på att rehabilitera efter skada på skada på skada är ett rätt effektivt sätt att döda hästintresset. Tid är ju inte precis något jag har i överflöd längre.

Längesen jag skrev i tråden men jag läser ikapp en del! I och med att pappa varit föräldraledig sedan juni blir det mindre tid hemma för min del, jobbar nästan heltid nu. Min häst är förvisso bara 1 år, men jag rider grannens regelbundet och har 2 inackorderingar som ska tas om hand. Det funkar, men så har jag ju alla hemma. Vi har sökt dagisplats from februari, då är han 14 månader. Jag trodde att jag skulle ha mer ont i magen över det, men det känns helt okej. Sonen är så utåtriktad, full i fart och skratt och trygg med olika människor så jag tror att han kommer trivas med att börja där. :) Hoppas den känslan håller i sig! Han står och går lite längs bordskanter och stolar så det är ett evigt vaktande hela tiden, men så himla roligt att se allt som händer med dem. Vi har börjat på babysim nu, tycker inte det var värt pengarna men han gillar iaf att plaska med de andra barnen.

Jag har fått en vilde! :o
Den lugna bebin kan inte vara still, rör sig runt och reser sig mot möbler och går längs dem. Och i vagnen/sängen.
Glad är han i alla fall. Får ofta höra att han är så nöjd. Idag har han suttit i sele på ryggen hos veterinären.

Han har börjat sova lite bättre, bara ett uppvak för amning senaste nätterna. Idag åt han en hel portion gröt för första gången.

Känner mig som världens sämsta mamma idag. Är sjuk och såklart är À lite extra gnällig idag. Använder youtube flitigt idag kan jag säga, fast att jag vill hålla nere det så mycket som möjligt. Har inte ork att stimulera idag :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka