Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Å ena sidan ser jag så mycket fram emot att börja introducera mat för unge Herrn och se alla reaktionerna på nya smaker, konsistenser och former men å andra sidan inser jag hur kladdigt det kommer bli när det börjar grejas!:p Hunden kommer nog få att göra :up:

Helammar du fortfarande?
Tja, det beror ju på vad du menar med helammar. Enligt den strikta definitionen så nej. Jag har inte dragit ner på amningen men vi har lagt till ersättning vid behov när jag inte är hemma vid en måltid. Tidigare pumpade jag men det var inte alltid det som fanns i kylen räckte till fröken och då stod en förtvivlad pappa sig slätt. Vi har börjat introducera små smakbitar av bla frukt och gröt, men inget som påverkar aptiten eftersom det mesta spottas ut igen :D Det lilla hon får i sig är nog försumbart ur näringshänseende.

Vi tänkte testa majskrokar idag, vi ska ändå bada lite sedan. Så då kan vi lika gärna testa. Det blir sista riktiga badet i badkaret, för i morgon ryker det och dusch sätts in. Men har som plan att fortsätta bada bönan i balja alt, Ikea kasse då den hållet vatten bra

Vi har varit bortresta två dagar, V har varit väldigt smidig att ha med och gjorde succé även hos de släktingar som träffade honom för första gången.
Inte klokt vad jag längtar efter hus nu! Efter två dagar med hus på "landet" och strålande sol...

Edvin är tussig. :( 38,3 och rosslig/torr i halsen. Låter hes liksom. Huvva vad jobbigt det är att se honom så loj. :( Antar att det bara är att hålla koll på tempen men orolig blir man ju...

Vi har varit bortresta två dagar, V har varit väldigt smidig att ha med och gjorde succé även hos de släktingar som träffade honom för första gången.
Inte klokt vad jag längtar efter hus nu! Efter två dagar med hus på "landet" och strålande sol...

Hus är underbart! :love: Jag har spenderat delar av de senaste dagarna med att få ut jord framför huset där det ska bli gräsmatta. Många spadtag blir det :D Men det kommer bli så fint när det är klart.
Lillen tycker dock inte det är så roligt ute ännu, och han vägrar ligga i vagnen (om han inte lyckats somna). Men nästa sommar har jag stora planer för! Har planerat var vi kan sätta en sandlåda m.m. :) Och hallonbuskar väntar på att planteras ut :d

Hus är underbart! :love: Jag har spenderat delar av de senaste dagarna med att få ut jord framför huset där det ska bli gräsmatta. Många spadtag blir det :D Men det kommer bli så fint när det är klart.
Lillen tycker dock inte det är så roligt ute ännu, och han vägrar ligga i vagnen (om han inte lyckats somna). Men nästa sommar har jag stora planer för! Har planerat var vi kan sätta en sandlåda m.m. :) Och hallonbuskar väntar på att planteras ut :d
Låter underbart! Lagom avundsjuk som sagt :p Nä V föredrar nog att vara inne (gillar inte sol i ögonen) men med solhatt på går det bra att vara med. Vi har legat bredvid varandra på en filt under ett paraply, känt gräs under fötterna (var tydligen konstigt) och bara umgåtts. Vagnen är bra att sova i när den rullar.

Febern hade stigit till 38,5 nu innan läggdags... :( Heldäckad liten. Är så rädd att han ska sätta i halsen eller nåt inatt.. Ibland när han hostar blir det så att han nästan kräks samtidigt. Låter som det är slem i halsen... Har lagt honom på sidan istället för på rygg. Hoppas bara att han inte rullar över på mage... Jag lär knappast sova så gott inatt. :(
Sambon tyckte vi skulle vänta med alvedon så länge han inte är ledsen, eftersom han somnade bums när jag lade ner honom så blev det ingen alvedon ikväll... Usch vad osäker jag blir på hur man ska och inte ska göra. :( Mammahjärtat är väldigt oroligt nu...

@Milosari
Visst var det er lille som fått Rs-virus? Hur går det för er?

Febern hade stigit till 38,5 nu innan läggdags... :( Heldäckad liten. Är så rädd att han ska sätta i halsen eller nåt inatt.. Ibland när han hostar blir det så att han nästan kräks samtidigt. Låter som det är slem i halsen... Har lagt honom på sidan istället för på rygg. Hoppas bara att han inte rullar över på mage... Jag lär knappast sova så gott inatt. :(
Sambon tyckte vi skulle vänta med alvedon så länge han inte är ledsen, eftersom han somnade bums när jag lade ner honom så blev det ingen alvedon ikväll... Usch vad osäker jag blir på hur man ska och inte ska göra. :( Mammahjärtat är väldigt oroligt nu...

@Milosari

Hur gammal är han nu? Jag skulle nog ringa 1177 och rådgöra, de blir rätt fort uttorkade och de brukar vilja ha in dem om de haft över 38 i temp vid flera mättillfällen.

Hur gammal är han nu? Jag skulle nog ringa 1177 och rådgöra, de blir rätt fort uttorkade och de brukar vilja ha in dem om de haft över 38 i temp vid flera mättillfällen.

Han är 4,5 månader. Pratade precis med 1177, hon menade att vi kunde avvakta så länge inte andningen blev sämre eller om det stigit över 39 grader. Han väser lite i utandningen. Han vaknade till av att han hostade i sömnen och sköjdes (hur det nu stavas), det tycker jag är sjukt obehagligt... Läste på 1177 att det kunde hjälpa om man höjde huvudänden på sängen så har staplat upp med lite böcker. Sjuksköterskan jag pratade med sa att man kunde ha honom sovandes sittande i famnen också om det var jobbigt åt honom att andas. Och som sagt skulle vi åka in om det blev sämre på den punkten eller om hostan blev värre.

Han har ätit som vanligt idag, har fått i honom typ en matsked vatten också, inte så värst populärt. Vattenmelon var dock gott att suga på. I övrigt har han bajsat väldigt ofta idag, men det kom nästan inget igår så jag har inte tänkt så mycket på det...

@Milosari

Vår kille mår mycket bättre! Han hostar och snörvlar lite, men är väldigt pigg och glad. Han smittade ju mig också och jag kan intyga att det blir väldigt segt slem av det viruset. Äckligt! Min lille hostade upp rätt mycket av det här sega slemmet men de har ju inte vett att spotta ut det utan sväljer. Och då blir det ibland så att de klöker eller t o m kräks.

Vi fick rådet att inte ge alvedon annat än på läkares inrådan. När de är små kan feber ibland vara enda symptomet på andra sjukdomar och medicinerar man bort febern så kan de bli sjukare utan att man märker det. Hoppas er lille kryar på sig fort!

Hur har det gått inatt @Maja_Kandi?

Han började hosta värre och andas mycket tyngre så vi åkte in till akuten. För en gångs skull gick ett akutbesök fort, vi fick komma in på en gång och väntade bara på barnläkaren en liten stund. Det sitter i halsen, inte i lungorna, skönt det iaf... Vi blev hemskickade med lite råd om att ha honom så upprätt som möjligt för att underlätta andningen. Har sovit i drygt 45 graders vinkel inatt i sängen men gled ner.
Han blev ledsen av hostan när vi kom hem och man riktigt hörde hur det rev och gjorde ont i halsen, så då fick han alvedon. När den började verka somnade han direkt. Idag verkar han inte ha feber iaf. Sambon bytte blöja och han tempade inte...

Vår kille mår mycket bättre! Han hostar och snörvlar lite, men är väldigt pigg och glad. Han smittade ju mig också och jag kan intyga att det blir väldigt segt slem av det viruset. Äckligt! Min lille hostade upp rätt mycket av det här sega slemmet men de har ju inte vett att spotta ut det utan sväljer. Och då blir det ibland så att de klöker eller t o m kräks.

Vi fick rådet att inte ge alvedon annat än på läkares inrådan. När de är små kan feber ibland vara enda symptomet på andra sjukdomar och medicinerar man bort febern så kan de bli sjukare utan att man märker det. Hoppas er lille kryar på sig fort!

Vad skönt att han mår bättre! :) Hur länge var det sådär slemmigt och kämpigt för honom?

Vi gav som sagt alvedon inatt för han hade tydligt ont i halsen. Vill inte medicinera i onödan...

Vad skönt att han mår bättre! :) Hur länge var det sådär slemmigt och kämpigt för honom?

Vi gav som sagt alvedon inatt för han hade tydligt ont i halsen. Vill inte medicinera i onödan...
Allra värst var det efter ca 1 vecka, sedan lugnade det ner sig. Nu har det gått drygt 2 veckor sedan han blev sjuk och hostan verkar inte besvära honom särskilt mycket. Fast håller man handen på ryggen på honom så kan man känna att han rosslar ibland. Han verkar inte heller ha problem med näsan, men snarkar fortfarande när han sover. Hektor har mer eller mindre bott i sjalen sedan han blev sjuk, det hjälper att han får sova upprätt på dagarna i alla fall!

Krya på er till er med krassliga bebisar!

Hon som håller i yogan vi går på är barnmorska på kvinnohälsovården här i stan och berättade att det fortfarande är väldigt mycket RS-virus som går. De har fortfarande besöksförbud på BB pga det. Vanligtvis är den säsongen slut någon gång i slutet av mars så det har hållt i sig ovanligt länge i år.

Även vi längtar till hus och egen trädgård, speciellt med ett sånt här strålande väder! Men om ett år sitter vi där på vår egen trapp till vårt eget hus och njuter av solen och fågelkvittret (just trappen för trädgården lär ju bara vara ett jordhål :p)

Dina småkillar verkar avlösa varandra, hoppas du får lite ro snart :down: @Maja_Kandi

Vår lille är också krasslig, förkyld och snorig med tandsprickning och kvällar som suger musten fullständigt ur oss. Efter fem timmars gråt och skrik somnade han vid midnatt, ikväll ska vi prova alvedon om han får det lika besvärligt. En ljusglimt är att han nu gärna åker vagn. Med sittdelen i viloläge och helt neddragen suflett kan vi gå riktigt länge, där kan han även somna.

Dina småkillar verkar avlösa varandra, hoppas du får lite ro snart :down: @Maja_Kandi

Vår lille är också krasslig, förkyld och snorig med tandsprickning och kvällar som suger musten fullständigt ur oss. Efter fem timmars gråt och skrik somnade han vid midnatt, ikväll ska vi prova alvedon om han får det lika besvärligt. En ljusglimt är att han nu gärna åker vagn. Med sittdelen i viloläge och helt neddragen suflett kan vi gå riktigt länge, där kan han även somna.

Ja nu hoppas jag fölis är färdig med dumheter så jag kan koncentrera mig helt på Edvin...

Ett tips jag fick av en kompis som har en en månad äldre bebis med tandsprickning är att ta flytande alvedon och bara stryka på på tandköttet, samt att ha en kylande bitleksak.

Ja nu hoppas jag fölis är färdig med dumheter så jag kan koncentrera mig helt på Edvin...

Ett tips jag fick av en kompis som har en en månad äldre bebis med tandsprickning är att ta flytande alvedon och bara stryka på på tandköttet, samt att ha en kylande bitleksak.

Din kompis och familjeliv har samma tips :D Tack, har en bitring i kylen nu!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka